Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En mapp har försvunnit. Vad göra?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har OS 10.5.8 och en gammal G5 single 1.8.

Jobbade igår kväll som vanligt med material i ett projekt jag haft senaste veckan. Stängde datorn precis som jag gjort de senaste 15 åren och gick och la mig. Nu är hela mappen borta, spårlöst. Bara den, inget annat. Och nej: jag hade ingen back-up på den.

Har letat i papperskorgen. Har kollat osynliga filer/mappar i hela datorn. Har kört DataRescue II. Mappen är fortfarande borta.

Nu ska jag starta om och se om den hittas av systemet eftersom hoppet står till att det hände nåt vid avstängningen igår kväll som fixas till vid reboot. Åsså ska jag köra skivreparation från en annan disk.

Vad mer kan jag göra?

PS: Ska köra DiskWarrior också, givetvis.....

Låter som om du tänkt på det mesta...

Kanske kan du välja att öppna senaste dokument inifrån det program du jobbade i?

Sökt efter mappen med Terminal?

Ursprungligen av Mutant:

Låter som om du tänkt på det mesta...

Kanske kan du välja att öppna senaste dokument inifrån det program du jobbade i?

Sökt efter mappen med Terminal?

Tack f svar.

Nej, har inte letat efter filer i mappen via de program (bl.a. Photoshop, BBEdit, Dreamweaver) som jag jobbade i senast. Ville joxa så lite som möjligt i/med/från Disk 1 (med programmen och mappen) för att inte riskera att mappen skrevs över om den nu skulle finnas kvar...

Nej, har inte letat efter mappen med Terminalen eftersom jag är pinsamt dålig på terminalhantering. Just nu kör jag DiskWarrior (från Disk 2 mot Disk 1). Kan jag köra Terminalen från Disk 2 och söka Disk 1? Hur gör jag i så fall? Vad skriver jag?

Är det PPT som är boven? Powerpoint 2004 och tidigare kunde ju få sina dokument att försvinna. Oåterkalleligen puts väck... Men har inte hört talas om att en hel mapp gått upp i rök pga denna välkända men länge oåtgärdade bugg (tror dock inte den finns kvar i PPT 2008).

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det PPT som är boven? Powerpoint 2004 och tidigare kunde ju få sina dokument att försvinna. Oåterkalleligen puts väck... Men har inte hört talas om att en hel mapp gått upp i rök pga denna välkända men länge oåtgärdade bugg (tror dock inte den finns kvar i PPT 2008).

Nä, inte PowerPoint. Körde Photoshop, BBEdit, Dreamweaver och kanske var Transmit igång också. I och för sig provade jag några skript (php) för bl.a. filuppladdning.

Men nu slog det mig att en jäkla konstig grej hände tidigare igår kväll. Hade lagt in ett skript för filuppladdning som jag tänkte testa via egna servern (localhost). När jag försökte öppna sidan gick det inte eftersom sökvägen till root inte stämde. Fick felmeddelande.

Men felmeddelandet sa nåt i stil med att det saknades något i en viss fil, och visade en sökväg till den felande filen. Det skumma var att sökvägen påstod att filen fanns i en virtuell server jag skapade för länge sen, som inte ens finns kvar, och som inte har ett smack med det pågående projektet att göra. Jag har absolut inte lagt in några filer där eftersom den inte ens existerar.

Jaja... får se om DiskWarrior hittar nåt......

Har nu kört både DiskWarrior och Terminalen. Mappen/filerna hittades inte. Börjar tro att något jag laddat ner har roat sig med att deleta mappen och utplåna alla spår. Har kört Mac sen 1993 och har aldrig varit med om något liknande.

Råkat dra den mappen in i en annan mapp, och sedan kastat denna utan att tänka på vad som fanns där inne...?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Råkat dra den mappen in i en annan mapp, och sedan kastat denna utan att tänka på vad som fanns där inne...?

Njae....knappast. Jag plockade ur allt ur papperskorgen det första jag gjorde, och l det i en mapp på skrivbordet. Kollade igenom snabbt manuellt utan att hitta något (kollade i en del av de kastade mapparna). Men i alla fall borde ju något av alla försök jag gjort (se inlägg ovan) ha hittat någon av filerna/mapparna eftersom många av dom innehåller samma filnamn, dvs ett av de namn jag sökt på.

Men ska kolla igen manuellt. Just nu kör jag DiskWarrior en gång till och kan inte kolla eftersom disken inte är monterad.

Ger upp. Tack och lov ligger 90% av alla filer som ingår i själva webbplatsen även uppe på min (remote) server. Men allt grundmaterial försvann. Bl.a. en jäkla massa photoshoppade bilder, några flash-bildspel, originalloggor, texter och annat.

Måste väl ändå ha varit nåt med ditt script-meckande som ställde till det? Saker som ligger på en server (eller som kanske systemet tror ligger på en server?) läggs ju inte i papperskorgen då de raderas utan försvinner med en gång.

Ursprungligen av johan_tanying:

Måste väl ändå ha varit nåt med ditt script-meckande som ställde till det? Saker som ligger på en server (eller som kanske systemet tror ligger på en server?) läggs ju inte i papperskorgen då de raderas utan försvinner med en gång.

Ptja... kanske. Men så länge jag jobbar med filerna direkt via Finder så levereras dom ju inte av en server. Det är ju bara när jag kollar på dom via en webbläsare som servern aktiveras. Och jag kan ju inte radera filer genom den. Och även om det mot alla fysikaliska och tekniska lagar skulle lyckas, så kan ju inte hela mappen som ligger 3-4 våningar upp från alla skript och andra filer försvinna.

Mystiskt är bara förnamnet.

• Medlem
  • Täby
  • 2009-10-14 15:19

Backup i framtiden är en billig försäkring... jag fick också lära mig den läxan den hårda vägen en gång i tiden

1
Bevaka tråden