Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej,

det låter underligt. har du kollat dina minnen? samt - det är att rekommendera att minst 2 GB ram...jag rekommenderar 4GB - helst om man använder lite mer krävande program.

fredrik

Ursprungligen av Redbanana:

Här har vi en switcher sedan några månader tillbaka.. Köpte mig en Macbook pro 13" för jag va i behov av en bärbar, och hade länge varit intresserad av Macs datorer. Till en början va allt frid och fröjd, jag var verkligen hur nöjd som helst.. Men nu när det har gått några månader så har ja börjat fundera om Mac verkligen är något för mig. Kan verkligen inte hålla med om att Mac är så pass stabil och driftsäker som alla säger, då mitt system hänger sig titt som tätt, å då fenomenet om "Frysningarna" som återkommer regelbundet. Don't get me wrong, ja gillar verkligen OS X och designen på Apples produkter men att säga att dom är så mycket bättre än Windows och PC är inget jag kan ställa mig bakom.

Dock kommer jag inte återgå till PC föränn det släpps något som mäter sig med Apples design. Sen kan ja tänka mig att desto mer man lär sig om plattformen OS X desto stabilare blir de, jag är ganska novis än så länge så mina problem kanske beror på användadet av datorn.

Fred ut 99.se

Ursprungligen av el gringo:

hej,

det låter underligt. har du kollat dina minnen? samt - det är att rekommendera att minst 2 GB ram...jag rekommenderar 4GB - helst om man använder lite mer krävande program.

fredrik

Köpte till 2gb minne, dock visste ja inte att de redan satt 2x1gb stickor i datorn, så fick bara ut 3gb. Men tror inte att det är minne som ställer till problemen, datorn känns bara allmänt seg ibland. Och något som verkar vilja strula endel är när datorn ska gå å vila med min externa skärm tillkopplad, ibland hänger den sig så man får lov att starta om den manuellt..

Fred ut!

switchade i fredags den 25/9-2009

Nu har även jag entrat os x-världen och jag måste säga att jag hittills är mer än nöjd...

Äntligen känns det som att jag har ett os som arbetar för mig och det jag vill och ibland nästa förstår bättre än jag själv vad det är jag vill åstadkomma. Med Win vista som jag hade tidigare så var det alltid en kamp att försöka lura systemet att åstadkomma det man ville...

Jag säger bara, herregud, varför bytte jag inte tidigare..

//Tommy

Hej på er lyckliga MAC ägare.

Igår gjorde jag det jag aldrig trodde jag skulle gjort för ett år sedan.
Jag köpte mig MBP 15/2.8 och med apple care.

Detta är nog det bästa köp av en dator jag nånsin genomfört. Ha ha, kan inte riktigt tro att det är jag som skriver detta, men varför bytte man inte tidigare.........
Nu har jag suttit här i nästan 24 timmar nonstop, för att få ett begrepp om hur allt fungerar, och det är ju skit kul att lära sig nya saker, förstår inte folk som är rädda för förändringar.

En snabb liten fråga bara: Vart ser jag om det är Snowleapard som är installerat??

//Michael N

Under äpplet, om den här datorn. Står det 10.6.x så är det snow leopard. 10.5.x är Leopard.

Grattis och välkommen!

Ursprungligen av klarabara:

Under äpplet, om den här datorn. Står det 10.6.x så är det snow leopard. 10.5.x är Leopard.

Grattis och välkommen!

Får tacka för hjälpen.

• Medlem
  • Örkelljunga
  • 2009-10-04 01:09

Har snart varit Mac ägare i 1,5 dygn.
Jag bytte för jag gillar designen och att jag behövde en ny bärbar dator som är ultra potabel.

Totte

Från Notebook till MacBook

Tröttnade på Vista och alla spontana system kraschar.

Så det fick bli en MacBook Pro som faktiskt inte kostade mer än vad jag gav för min LG då det begav sig. Designen och Mac OSX Snow Leopard lämnar egentligen bara en sak att klaga på hittills och det är att stödet för divX/mpeg saknas och måste köpas till.

I övrigt är jag bara positiv men mycket är nytt och det kommer väl ta ett tag innan man är på samma nivå av kunskap som man hade om Vista. O:-)

Jag älskar gränssnittet men känner redan att 2Gb Ram är i minsta laget och funderar på att uppgradera.

Slutsats:
Betyg 9/10
Motivering:
Stilren, smidig och snabb. Min MacBook Pro har fått mig att älska igen efter att Vista sänkt mig i Virus träsket. En start tid så snabb att jag nu kan dö 15år tidigare och fortfarande hunnit med lika mycket arbete som jag skulle ha gjort på en PC. Dock skall Microsoft ha en eloge for Entourage som fungerar helt underbart och möter alla mina förväntningar. Med verktyg som iDvd och Garageband har Apple vunnit kampen om mina slantar. En stor applåd till Paragon som gjort det möjligt för "oss som vet bättre" att arbeta med alla "som inte ännu kommit till insikt" på hårddiskar formaterade i NTFS.

I love my Mac and I'm never going back!

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-10-09 22:12

macbook pro

Så då var det tid att byta!
mbp 13" ligger i tryggt förvar i budfirmans händer över helgen.. inte ok!
att Apple kan skicka iväg en leverans UTAN mottagarens namn, adress, tel m.m. bara staden var rätt.. och landet! En av dom sämsta sidorna i modern historia att beställa ifrån. Översättningar som är helt galna även retur mail på tyska... varför?

Hoppas nu på en helt underbar dator som väger upp denna dåliga start! ftw

Hej!
Jag blev så trött på att hela tiden få vänta - på jobbet räcker det ca 20 min innan maskinen kan användas trots att där inte finns något annat än det absolut nödvändigaste - så när min morbror berättade att han skaffat en mac och att den startar mer eller mindre på stubinen blev jag nyfiken. Hade dock gamla fördomar om Mac, så jag skaffade först en iMac åt morsan som test. Och visst var den ju bra, så följande vecka köpte jag en iMac 24" åt mig själv och har inte ångrat det en sekund.
Det enda som retar mig har ju med Microsoft att göra (Officepaketet funkar inte lika smidigt som resten) så där får jag väl skylla mig själv - varför nöjde jag mig inte med iWorks?
En grej som dock förvånar mig litet är att det räckte så länge att få kontot på 99.se verifierat - jag kommer inte längre ens ihåg när jag registrerade mig, det var någon gång i juli tror jag och verifieringen kom idag (10.10)

Ursprungligen av gebionamat:

Hej!
Jag blev så trött på att hela tiden få vänta - på jobbet räcker det ca 20 min innan maskinen kan användas trots att där inte finns något annat än det absolut nödvändigaste - så när min morbror berättade att han skaffat en mac och att den startar mer eller mindre på stubinen blev jag nyfiken. Hade dock gamla fördomar om Mac, så jag skaffade först en iMac åt morsan som test. Och visst var den ju bra, så följande vecka köpte jag en iMac 24" åt mig själv och har inte ångrat det en sekund.
Det enda som retar mig har ju med Microsoft att göra (Officepaketet funkar inte lika smidigt som resten) så där får jag väl skylla mig själv - varför nöjde jag mig inte med iWorks?
En grej som dock förvånar mig litet är att det räckte så länge att få kontot på 99.se verifierat - jag kommer inte längre ens ihåg när jag registrerade mig, det var någon gång i juli tror jag och verifieringen kom idag (10.10)

Välkommen ombord!

Macen brukar man ju aldrig stänga av... sätt den i vila istället. Då är du igång på en sekund eller två...

Snyggt att låta morsan vara Guinea-pig ...

Officepaketet, 2008, är lite bättre än övriga versioner. Kör du den?

Som sagt, välkommen hit - och du, dyk inte bara upp när du har problem. Kom hit och hjälp andra med deras problem. man lär sig otroligt mkt på att hjälpa andra och man växer lite som människa.

Du verkar som en trevlig prick, kan du inte hoppa in i "presentationer" och skriva om dig själv?

Vägen från Atari till Mac

Hej på er
Jag tillhörde länge de som inte hade mycket till övers för Mac människors religösa dyrkande av allt som hade ett äpple inkorporerat. Eftersom jag arbetar i kulturvärlden där det inte finns så stora pengar som alla tror, så hade jag också svårt med den prisnivå som produkterna låg på.

Började använda datorer aktivt i början av 80-talet. Först med Atari, men sedan med PC eftersom det fanns mer administrativa program.

Efter många år i Bill Gates våld mötte jag för första gången Mac i en administrativ miljö på mitt arbete. Det var katastrof. Jag drack sprit varje dag under en 14:dagars period eftersom operativet dessutom kördes i nätverk. Katastrof.

Dessutom var datakunskapen på företaget på användarnivå. Det fanns ingen som kunde systemen. Man skaffade nästan konsult för att installera en skrivare.

Jag grät blod.

Då kom som en räddare i nöden UNIX in från vänster. Plötsligt började nätverket fungera och jag började anpassa mig till Macmiljö med alla problem som fanns med att kompabilitet gentemot Palm och andra nödvändiga administrativa lösningar.

Vi fick nya datorer och jag var på väg att lämna PC världen på hemmaplan.

I samma veva fick vi våra Macdatorer stulna på jobbet två gånger på två månader och Mac kunde inte leverera nya varför vi plötsligt lämnade Mac på arbetet.

Detta gjorde att jag även hemma blev kvar i PC miljö i ytterligare nästan sex år. Jag hade ju redan investerat i en mängd fungerande program i PC-miljö och priset var för högt.

Som tur var så gjorde Bill Gates sitt största misstag med Vista. Efter inköp av en ny stationär HP satt jag i två veckor under en jul för att försöka få det att fungera. När familjen var i upplösningstilstånd och jag ville säga upp bekantskapen med Microsoft ringde jag HP för att nedgradera till XP.

Döm om min förvåning när redan kvinnan i växeln frågade om jag ville nedgradera...

Detta blev droppen. Jag började spara för att ha råd till nytt vägval.

Efter att ha övervunnit svårigheterna med flera veckors arbete, bestående av att importera uppgifter i Entourage. Det är ju inte så att man vill hjälpa till med övergången. Varken Windows eller Mac folket är särskilt behjälpliga när det verkligen gäller. Trots att Entourage är ett Microsoftprogram så finns inte några fungerande lösningar för importera uppgifter från den ena plattformen till den andra, med sånt som Kategorier och annan viktig info.

Efter de inledande svårigheterna och de ökade kostnaderna för att köpa programvara för en annan plattform har jag nu varit lycklig Macägare i elva månader.

Som switcher tycker jag dock fortfarande att det är synd att det inte finns en större öppenhet mellan kulturerna.

Jag förespråkar öppenhet och råder mina kamrater med små barn att inte bara tala flera språk hemma, utan att också se till att samtliga operativ finns installerade i hemmet så att barnen blir multikompatibla.

Det försöker i alla fall jag som 50 åring vara. Ty var och en är sin egen lyckas datakonsult, som jag brukar säga till min hustru när hon klagar över sin Toshiba med XP...:)

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-13 11:29

Hej på er alla.

Då va det dax att säga hej nu när jag äntligen tagit mig loss och skaffat mig en MacBook Pro 13". Bytte för att jag är så trött på Windows spontana crashar samt att det alltid är så segt och inget fungerar som det ska. Har haft min MBP nu i ca 2veckor och är helt enkelt jättenöjd. En sak jag finner lite irriterande är att vad jag hittat än så finns det inte något direkt bra som motsvarar "msn Messenger" på en windows burk.

Ursprungligen av Herder:

En sak jag finner lite irriterande är att vad jag hittat än så finns det inte något direkt bra som motsvarar "msn Messenger" på en windows burk.

Stämmer bra. Microsofts egna klient är ett skämt. De flesta tycker att Adium är det minst dåliga alternativet.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-10-14 21:08

och nu sitter man här med sin nya fina mbp 13"
helt perfekt och med nya snow leopard.

super enkelt att ställa in mailen, synka iphone och varför inte också ta upp den super snabba uppstarten!

ok, mac ägare- nu kör vi!

JAhapp. Nybliven switcher, eller halvswitcher, eftersom jag har pc-n kvar, och pc på jobbet/skolan.

En MBP 13" 2,56, 4Gb, 250Mb blev det.

Just nu lite stök med att hitta en bra mus. Jag är van med Microsofts IntelliMouse, och söker en liknande fast trådlös.

Dessutom köpte jag CS4 design std Win i somras och försöker få tag i någon på Adobe som kan upplysa mej om det går att byta platform /OS. Hittills ingen lycka.

För övrigt har jag stoppat in Open Office och VLC, och det verkar ju funka.

Nån som har erf. av skärmkalibrering med Spyder 2? Vad & hur bör jag stänga av macens eget eller funkar det ändå?

Batteritiden i 13" verkar hålla vad den lovar.

Ska man dra ut batteriet helt som förr, eller går det bra att stoppa i nätsladden lite då & nu?

Schysst apparat, på det hela taget.

Ursprungligen av trocafish:

Ska man dra ut batteriet helt som förr, eller går det bra att stoppa i nätsladden lite då & nu?

Kan bara svara på detta, och det var nog flera år sedan det var viktigt att tänka på batteriet. Jag kör på precis hur jag vill, har en snart tre år gammal MacBook och batteriet fungerar fortfarande fint. Det finns artiklar om batterivård på Apples hemsida, under Support.

• Medlem
  • 2009-10-17 18:19
Ursprungligen av Capeman:

Kan bara svara på detta, och det var nog flera år sedan det var viktigt att tänka på batteriet. Jag kör på precis hur jag vill, har en snart tre år gammal MacBook och batteriet fungerar fortfarande fint. Det finns artiklar om batterivård på Apples hemsida, under Support.

Jag kan tillägga att du ska undvika att dra ur batteriet helt nu för tiden. Det mår bra av att småladdas lite då och då.

Ursprungligen av trocafish:

JAhapp. Nybliven switcher, eller halvswitcher, eftersom jag har pc-n kvar, och pc på jobbet/skolan.

En MBP 13" 2,56, 4Gb, 250Mb blev det.

Just nu lite stök med att hitta en bra mus. Jag är van med Microsofts IntelliMouse, och söker en liknande fast trådlös.

Dessutom köpte jag CS4 design std Win i somras och försöker få tag i någon på Adobe som kan upplysa mej om det går att byta platform /OS. Hittills ingen lycka.

För övrigt har jag stoppat in Open Office och VLC, och det verkar ju funka.

Nån som har erf. av skärmkalibrering med Spyder 2? Vad & hur bör jag stänga av macens eget eller funkar det ändå?

Batteritiden i 13" verkar hålla vad den lovar.

Schysst apparat, på det hela taget.

Hej och välkommen!

För att snabbare få svar på dina frågor bör du - för ditt eget bästa - 1) inte ställa allmänna spörsmål i Switcher-forumet då många skulle kunna hjälpa dig trots allt inte läser så ofta här, och 2) inte klumpa ihop olika kategorier/ämnen i samma fråga.

Vad gäller Spyder söker man lämpligen på "skärmkalibrering spyder". Om du inte hittar svaret i exempelvis http://www.99.se/grafisk-produktion/240191-kalibreringsverktyg-hur-fungerar-det.html är det nog lämpligt att du fortsätter med dina frågor där.

Licenser hos Adobe har nog också diskuterats förut. Men om du inte hittar något efter sökning finns ett Adobe-underforum där frågan kan ställas

Likadant med möss. Sökning på "intellimouse trådlös" ger exempelvis http://www.99.se/tester/20396-test-microsoft-wireless-intellimouse-explorer-bluetooth.html (alla USB-möss kan användas till Mac - du behöver inga speciella "Apple-möss".) Möss med femtielva knappar kan må bra av specialdrivrutiner - sök på "USB Overdrive".

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-18 09:39

Well, jag får väl sälla mig till alla "switchers" här, och bekräfta min egen övergång.
Första pc:n köpt -95, en IBM Aptiva pentium 75, och sista köpt för 1 år sedan. Lite kraftfullare var den än Aptivan.
Jobbat med it under många år, och varit helt nollad gällande mac. Sitter nu på en MBP, och lär mig konstant ngt nytt. Har tusen frågor som jag ska trakassera mina vänner med större kunskap för att få svar på.

Skoj att vara här och ursäkta mig för alla kommande "n00b" frågor.

Ursprungligen av chubben:

Well, jag får väl sälla mig till alla "switchers" här, och bekräfta min egen övergång.
Första pc:n köpt -95, en IBM Aptiva pentium 75, och sista köpt för 1 år sedan. Lite kraftfullare var den än Aptivan.
Jobbat med it under många år, och varit helt nollad gällande mac. Sitter nu på en MBP, och lär mig konstant ngt nytt. Har tusen frågor som jag ska trakassera mina vänner med större kunskap för att få svar på.

Välkommen ombord, nybörjarfrågor är bara kul - men prova gärna att söka på forumet först. Många saker har avhandlats förut.

IBM's Aptivor har jag med haft, ofta välbyggda maskiner på den tiden det var Pentium i dem....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-18 18:38
Ursprungligen av chubben:

Välkommen till den ljusa sidan!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-18 19:18
Ursprungligen av iMats.r:

Välkommen till den ljusa sidan!

Tack.
Det är ju delvis ditt fel att jag är här, Mats.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-19 10:51

Jag köpte för drygt en månad sedan min första mac, en mbp 13", efter att ha "tvingats" köra mac i jobbet. Hade varit i kontakt med iMac för sådär 8 år sedan, så hade väl ett liiitet hum om hur det funkade! Jag satte mig vid min PC häromdagen, och det blev mååånga svordomar! ^^
Kör även snowleopard, sjukt nöjd med det! Ska bli kul att lära sig mer genom detta forumet!

För tre år sen köpte jag en Sony Vaio värd 16000kr. Idag tre år senare än den inte värd ett dugg och jag är irriterad för att den är sämre än min farmors rulator. Det var ett ganska enkelt beslut för mig och införskaffa mig en MacBook Pro 13' . Även om jag valde den billigaste är jag otroligt nöjd!

Nu har jag gett bort min pc för att enbart köra i Mac-miljö. Jag är nöjd och kommer garantera lägga mer pengar Apple produkter :).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 12:02

Tog och köpte mig en Macbook Pro 13" i fredags.
Jag har lovat mig länge att nästa dator skulle bli en Mac, men tyvärr har man inte hållt det löftet och fortsatt med PC när datorn skulle bytas.
Nu använder sambon den stationära HPn när hon pluggar och jag bestämde mig då för att köpa en Mac som jag kan ha och leka med.

Jag vet inte vad jag ska säga, men jag är helt lyrisk över den, verkligen stormälskar OS X och all enkelhet. Dock så har jag en del kvar att lära mig då logiken inte är riktigt som Windows.
Men en sak jag verkligen upplevde som riktigt positivt var hur snabbt det gick att surfa. Helt plötsligt kändes det som om man hade en 1 Gigslina hemma.
Nu sitter jag på jobbet med XP-burken svär för att det tar sån tid att ladda allt...

Så nu gäller det att komma på en del lösningar för att få både PCn och Macen att samsas med olika filer mm, men det är ett annat kapitel.

Ursprungligen av Bergan:

Tog och köpte mig en Macbook Pro 13" i fredags.
Jag har lovat mig länge att nästa dator skulle bli en Mac, men tyvärr har man inte hållt det löftet och fortsatt med PC när datorn skulle bytas.
Nu använder sambon den stationära HPn när hon pluggar och jag bestämde mig då för att köpa en Mac som jag kan ha och leka med.

Jag vet inte vad jag ska säga, men jag är helt lyrisk över den, verkligen stormälskar OS X och all enkelhet. Dock så har jag en del kvar att lära mig då logiken inte är riktigt som Windows.
Men en sak jag verkligen upplevde som riktigt positivt var hur snabbt det gick att surfa. Helt plötsligt kändes det som om man hade en 1 Gigslina hemma.
Nu sitter jag på jobbet med XP-burken svär för att det tar sån tid att ladda allt...

Så nu gäller det att komma på en del lösningar för att få både PCn och Macen att samsas med olika filer mm, men det är ett annat kapitel.

Hej, och välkommen till den ljusa sidan.

Om du surfar till Apple.se Klickar på "Snow leopard" så kan du där hitta högvis med undervisningsfilmer om allt från Finder till hur man kopplar sig i nät.
Ägna en stund här, det är verkligen värt det, även om de är på engelska.

http://www.apple.com/se/mac/

dubbel switcher

Hej,

Har precis köpt en MacBook Pro 15 2,8...

Så jag är tillbaka efter 2 år av pc..

let's kick it!

• Medlem
  • 2009-10-21 11:17

Hallo
Har nu gått och köpt mig en MBP 13" för att använda på heltid Kört med den en vecka nu och är helt förälskad
Trodde att skärmens upplösning skulle vara för låg men visade sig att mac osx sköter det fint
Kom ifrån en 15" laptop på 1650x1050 ^^

Kommer vara kvar länge i mac världen Sitter och väntar på net-teathering upplåsare till 3.1 på iPhonen så man kan använda datorn ännu mer!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 14:13
Ursprungligen av decar:

Hallo
Har nu gått och köpt mig en MBP 13" för att använda på heltid Kört med den en vecka nu och är helt förälskad
Trodde att skärmens upplösning skulle vara för låg men visade sig att mac osx sköter det fint
Kom ifrån en 15" laptop på 1650x1050 ^^

Kommer vara kvar länge i mac världen Sitter och väntar på net-teathering upplåsare till 3.1 på iPhonen så man kan använda datorn ännu mer!

Vågar du testa detta?

Bevaka tråden