Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oj! oj! oj! Nu har dom sänkt priset på MBP 13 med, så nu är det än mer lockande. Måste ändå ha Windows för mina bokföringsprogram, och ett sådant kostar väl 3000:- ? Så det blir en dyr dator ändå. Ska man våga pröva nåt nytt o okänt?

Ursprungligen av kennethlundgren:

oj! Oj! Oj! Nu har dom sänkt priset på mbp 13 med, så nu är det än mer lockande. Måste ändå ha windows för mina bokföringsprogram, och ett sådant kostar väl 3000:- ? Så det blir en dyr dator ändå. Ska man våga pröva nåt nytt o okänt?

våga nu!

Ursprungligen av kennethLundgren:

Oj! oj! oj! Nu har dom sänkt priset på MBP 13 med, så nu är det än mer lockande. Måste ändå ha Windows för mina bokföringsprogram, och ett sådant kostar väl 3000:- ? Så det blir en dyr dator ändå. Ska man våga pröva nåt nytt o okänt?

Bokföring ä rju inte det sexigaste i programväg, det kräver ju väldigt lite av datorn.
Är Win ett krav där så kan du emulera Windows (parallells eller VM-Ware Fusion).

På så sätt kan du köra Mac helt och hållet och ibland när du behöver - starta upp en virtuell PC och bokföra....

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-10-24 17:18

Köpt mig en mini efter att alltid kört pc men nu åkte skiten ut

Ursprungligen av mcrj:

Köpt mig en mini efter att alltid kört pc men nu åkte skiten ut

Välkommen till den ljusa sidan!

(Traditionstyngt välkomnande)

Hoppas du börjar hänga här lite - inte bara när du har problem... att hjälpa andra gör att man växer lite som människa.

Du är grymt välkommen.

Jag vet inte riktigt om jag vill kalla mig switcher då jag inte byter det ena mot det andra men jag har beställt mig min första Mac! Kongratz till mig!

Det blev en MacBook Pro 13" och de två största anledningarna till att det inte blev en PC är för att:

1. Jag vill vidga mina vyer, Mac ser oerhört intressant ut och det här kommer att bli min första kontakt med operativet (om man nu inte räknar in Iphone OS, det gör inte jag). Jag är inte trött, lack, irriterad på Windows. Inte ännu i alla fall, men Windows 7 har Microsoft gjort ett bra jobb och jag kommer fortfarande ha kvar min stationära PC. Men som sagt att testa något nytt ska båda bli kul och spännande då jag spenderar större delen av min vakna tid framför datorn. Kanske switchar jag helt efter att ha testat Mac?! Vi får se.

2. Jag hatar plast... behöver jag säga mer ? Min Asus (något produktnummer ingen känner till) som jag har haft i ca 2 år och som har varit med i skolan och på resor osv, men som jag faktiskt tycker att jag skött om ganska bra, är helt och hållet trasig i sitt chassi. Gångjärnen som ska hålla skärmen på sin platts är helt lealösa och plastFAN har spruckit lite här och där. Så med en MacBook Pro hoppas jag verkligen slippa de där problemen.

Så nu snart välkomnar jag alltså min andra Apple produkt i hemmet efter min iPhone 3Gs.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 18:13

Jaha då e det väl dags att jag tar och kryper till korset då jag nu längre inte änns har en pc i min ägor!
jag har under senaste halvåret varit med Mac i min ägor, Det hela började med ett soprumms fynd,1st G4 med alla tillbehör i en kartong,visst en slö sak på 400mHz med krafitgt avsaknande av RAM minne och Os 9.? satte i 1,5gig ram och skickade i en tiger i lådan,vipps så va den minst lika goo som min halvsjuka Pc på 1200mHz!
Då va saken så att jag ville ha en friskare Mac så jag skaffade en Imac20"!
Oj då vart jag förvånad över vilken himla nice miljö Os-x va!
Så nyligen bytte jag bort min "Fin"Pc mot en MBP något jag inte ångrat en sekund!
så nu e jag utan Pc men har således följande Mackar: 1st cube 2st powerbook17"(båda pajj!) 1st Imac 20" 1st Macbook pro 15"
Och någon pc blir det inte igen är jag tämligen säker på!
Så det va min lilla historia,och som ni säkert förståt har jag lite av prylmani(men inte den starkaste av ekonomier)!!

Ursprungligen av C-man:

Jaha då e det väl dags att jag tar och kryper till korset då jag nu längre inte änns har en pc i min ägor!
jag har under senaste halvåret varit med Mac i min ägor, Det hela började med ett soprumms fynd,1st G4 med alla tillbehör i en kartong,visst en slö sak på 400mHz med krafitgt avsaknande av RAM minne och Os 9.? satte i 1,5gig ram och skickade i en tiger i lådan,vipps så va den minst lika goo som min halvsjuka Pc på 1200mHz!
Då va saken så att jag ville ha en friskare Mac så jag skaffade en Imac20"!
Oj då vart jag förvånad över vilken himla nice miljö Os-x va!
Så nyligen bytte jag bort min "Fin"Pc mot en MBP något jag inte ångrat en sekund!
så nu e jag utan Pc men har således följande Mackar: 1st cube 2st powerbook17"(båda pajj!) 1st Imac 20" 1st Macbook pro 15"
Och någon pc blir det inte igen är jag tämligen säker på!
Så det va min lilla historia,och som ni säkert förståt har jag lite av prylmani(men inte den starkaste av ekonomier)!!

Underbart rolig historia. Känner igen mig lite i antalet datorer.... När jag var ung och vacker (?) hade jag hela garderober fulla med bara kablar. Jag hade heller ingen ekonomi att prata om då
Välkommen in i värmen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 18:33

Tackar!
bara det att jag glömde visst bort G4 och en plastbook(vit) som ligger i delar!
Kul att du tog upp kablar,själv har jag 3flyttlådor dator kablar och 2flyttisar med stereo kablar!
Jag har ställt en egen diagnos på mig själv:Hamstersjuka!!

Haha, dessa kablar ja.. De ligger i drivor här me'. Signalkablage, kraftkablage - alles. Röda nätverkskablar. Blå. Gula. Gröna. 1-meters, 2-meters. 5 meters. Räknade häromdagen till över 40 1,8-meters "apparatsladdar", ett trettiotal transformatorer till hårddiskar, högtalare, telefoner, digitalkameror.. Så här fortsätter det, var ska det sluta?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Haha, dessa kablar ja.. De ligger i drivor här me'. Signalkablage, kraftkablage - alles. Röda nätverkskablar. Blå. Gula. Gröna. 1-meters, 2-meters. 5 meters. Räknade häromdagen till över 40 1,8-meters "apparatsladdar", ett trettiotal transformatorer till hårddiskar, högtalare, telefoner, digitalkameror.. Så här fortsätter det, var ska det sluta?

Gör som jag - skaffa dig en fru med lite sunt ordningsdille, som dessutom VET vart kablarna går.

"Varför sparar du på den här, den är ju till grejen xxxx som pajjade för ett år sedan och som du då slängde....den passar ingen annanstans och grejen finns inte att köpa längre, dessutom har du ersatt den med grejen yyyy"...

= kabeln slängs....

Hon är grymt snäll och låter mig hållas på med i princip allt, men ändå pushar hon mig på det jag är dålig på (att slänga saker) ....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 20:04

hehehe jag har ett hyfsat humm om vart det slutar för själv kör jag återvinningsbil som arbete,och det handlar då om elektronik i innerstaden i stockholm,och som jag skrev så lider jag av hamstersjukan!
jag kan säga att min 3a på 68m2 är så gott som full med grejjor och då ger jag bort jätte fina saker dagligen till vänner och bekanta!
som att ha 6 projektorer i bokhyllan ett rum med bara stereo och datautrusning,från golv till tak snudd på!
och att lyckas få någon brud att ståut med min prylmani är helt uteslutet!(har även provat import!!)
hehehe tja men nu efter ca 2år som "sopgubbe" har jag lagt band på mig själv och tar bara med mig saker jag provat och fungerar felfritt hem,men som mitt ex sa till mig"skulle du annonsera ut allt du kan sälja på blocket på en gång skulle du ha polisen hemma hos dig innan dagen va slut!" och det ligger nog en hel del sanning i det med!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 20:31

min dröm är att hitta en gooo tradera toka,för då vart jag nog rik!
men att själv göra det är jag för lat för!(fast nu när beg priserna på MBA gått ner har taknken slagit mig!!)

• Medlem
  • 2009-10-25 21:03

Jag sällar mig till skalan av halv-switchers.
Jag kör Windows XP i jobbet och Windows Vista på hemburken, samt en Windows Home Server surrandes i hörnet. Vidare så körs det lite Linux i bl.a HTPC:n och en media-PC. Allt fungerar förträffligt och jag har inga egentliga bekymmer med vare sig hårdvara eller operativsystem på någon av burkarna.

I somras så köptes en MacBook Pro 13" som hårdvarumässigt spöar allt annat jag har i bärbar väg förutom att den faktiskt är relativt tung jämfört med min 12" ThinkPad som är rejält lätt och i samma prisklass...men vilken otrolig skärm det är på MacBock Pro:n hypersnygg.

I lördags blev det en iMac 27" som jag gillar rejält mycket. Även här är det skärmen som är den del som sticker ut, men faktiskt även tangentbordet och musen. Att helheten är smidigt, snygg och tyst är ju inte heller en nackdel.

Det jag har sett hittills av Leopard och Snow Leopard är helt ok, men nog går det att få hängningar även i detta operativsystem...speciellt i hanteringen av iTunes som väl inte går till historien som det vassaste programmet i världshistorien. Jag har brottats med det en hel del i Windowsvärlden och trodde nog att det fungerade bättre i sin hemmavärld (OS/X), men ack vad jag bedrog mig...lika segt och trist i laddningen av filer och bilder som det varit i Windowsvärlden. Det måste ju gå att få till på ett bättre sätt, så himla märkvärdigt är det ju inte!!!

Alla miljöer/hårdvara och operativsystem har sitt berättigande, men visst tillhör Apple det läckraste både hård- och mjukvarumässigt det erkänner jag villigt :-).

Mvh Manor

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 00:12

Måste säga att jag håller med om Itunes det är ett program som jag inte e vän med!
just nu provar jag Songbird,grymt likt men det tar FLAC i varje fall,har visserligen fluke till Itunes men har inte fått det att funger!

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-27 11:07

Äntligen! Hello, I'm a switcher! Jag började ana ett ljus i tunneln och lite senare, nu, är jag ägare av en 13" Macbook Pro

Jag var i kontakt med Mac'en när det var aktuellt med Macintosh Classic (kan ha varit '89 någongång?) men i det vägkorset så gick mina vägar inte vidare på det spåret utan mot PC. På den sidan har jag sedan nu jobbat under längre tid och gör fortfarande men det är nu skönt att komma hem och sitta med något som iaf hittills är problemfritt

Jag har under en längre tid suttit och läst i detta forumet men inte riktigt kunnat delta då jag inte haft hårdvaran. Nu blir det ändring på det

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-30 18:11

Hej
Ännu en konverterad. Sitter på en ny Macbook pro 15".
Anledningen är att jag behöver kunna redigera bilder och video samtidigt som jag kommer att behöva ta med mig arbetet. Innan har jag haft en stakars laptop som bara är menat att skriva mail och word-dokument på... så jag har bilvit tokig när jag försökt arbeta hemifrån.
Nästa inköp blir två skärmar.
Hela mitt sparkonto rök på denna dator men hittills har den icke svikit mig.
Hurra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 19:17

Jag har nog kommit på hur jag ska utrycka min switch!
förut har jag envisats med att kämpa för att jag är vänsterhänt(PC),fast när jag väl provade att fatta pennan med högern föll allt på sin plats!(Mac)arbetet vart LÄTT smidigt och snabbt!

Hoppas ni hajjar hur jag menar!

Ursprungligen av C-man:

Jag har nog kommit på hur jag ska utrycka min switch!
förut har jag envisats med att kämpa för att jag är vänsterhänt(PC),fast när jag väl provade att fatta pennan med högern föll allt på sin plats!(Mac)arbetet vart LÄTT smidigt och snabbt!

Hoppas ni hajjar hur jag menar!

fast det är tvärtom; alla vi som kör Mac är kreativa, snygga och ordentliga männsikor och sådana är ju alltid vänsterhänta.

Givetvis...

Välkommen ombord.

Alla ni som ramlat in det senaste, march pannkaka! iväg och skriv "Presentation" under den delen av forumet. Vi andra är ju nyfikna på er.

OJsan! inlägg nr 7000, OJ! Jag lägger alldeles för mkt tid här.
Får man en T-Shirt nu ?

Bytte för en vecka sen. Har i princip kört PC sen jag kunde använda en dator, har vart inom macintosh nån gång tidigare på 90talet då farsans jobb hade det som standardoperativsystem.

Köpte mig en MBP för att jag blev besatt av styrplattan när jag provade hos en kompis. plus att jag var tvungen att ha en tystare dator. Har egentligen tänkt på att köpa en mac länge men det blev först verkligt när man de var kompatibla med win-filer.

Just nu är jag duktigt nöjd och jag håller på och nördar ner mig så gott det går!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-13 20:32

Attans.... Först en MBP för 3 veckor sedan, och idag en iMac 24". Vart ska detta sluta...

Ursprungligen av chubben:

Attans.... Först en MBP för 3 veckor sedan, och idag en iMac 24". Vart ska detta sluta...

Ja, det vet ingen...
Det är som tatueringar...har man väl börjat så..

(säger han som har ett regnbågsäpple på armen)

Jag har länge gillat utseendet på Apples produkter. Priset stoppade mig dock alltid från att köpa någonting. När det var dags att skaffa en ny mobiltelefon i februari slog jag till och köpte iPhone. Efter några dagars användning visste jag att jag aldrig skulle behöva skaffa en ny mobiltelefon igen.

Steget från PC till Mac kändes alltid så stort, och den ständiga frågan jag ställde mig var: "Kommer jag att kunna göra allt jag brukar göra på datorn, även med en Mac?"
Nu i efterhand inser jag att frågan var ganska dum.

31/10 beställde jag en 21,5" iMac.
4/11 levererades den. Samma dag slängde jag ut min PC.

Sen levde vi lyckliga i alla våra dagar.

Stolt switcher som aldrig går tillbaka till PC.

- Erik

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-19 22:19

virtualErik, det värmer ett gammalt Applehjärta att läsa det du skriver, välkommen hit!

Ursprungligen av MatsOlov:

virtualErik, det värmer ett gammalt Applehjärta att läsa det du skriver, välkommen hit!

Tack!

• Medlem
  • Täby
  • 2009-11-20 16:07

Raderade lite inlägg om tatueringar och andra mindre rumsrena saker som tråden började urarta till.
Håll god ton och tatueringar kan ni diskutera i loungen
/Admin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 21:10

Nu är jag switcher på riktigt! Fick min i7:a idag som ersätter min workstation hemma. Har en Mac Mini sen tidigare, men kör den bara som mediacenter med Plex (woho för Spotifypluginen som släpptes till Plex idag!).

Ett första problem jag har är att mappa upp lite mappar på min win7-storage. Har provat Ctrl-K och skrivit smb://server/share men lyckas ändå inte (mappar upp dem bra från andra burkar). Är det något man måste slå på för att få igång det?

Sen letar jag också efter ett program för att göra musrörelserna lite snabbare och gärna med högre upplösning.

Hej och välkommen ombord!

Första sökställe efter programvara ; Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker (sätt bokmärke)

USB-overdrive och steermouse är två program som löser så du skaffar dig musarm på nolltid

Ditt andra problem får du nog söka lite på i rätt forumdel. Hittar du ingen info - starta en egen tråd (på hyfsat rätt ställe)..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 11:36
Ursprungligen av Goflorp:

Hej och välkommen ombord!

Första sökställe efter programvara ; Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker (sätt bokmärke)

USB-overdrive och steermouse är två program som löser så du skaffar dig musarm på nolltid

Ditt andra problem får du nog söka lite på i rätt forumdel. Hittar du ingen info - starta en egen tråd (på hyfsat rätt ställe)..

Stort tack!
Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker verkar toppenbra!
Steermouse funkade bra (dock med min Logitech), verkade inte supporta Magic Mouse ännu.
Fick rätt på smb-mappningarna också!

Ska skriva lite relevant i den här tråden också. Några anledningar till att jag bytt (till iMac 27" i7) efter att ha kört PC i ca 15år:

* Garanterad tysthet (min förra Dell PC lät jobbigt mycket, även om den var tyst när den var ny)
* Design, underbara Apple!
* Större och bättre skärm, och framförallt upplösningen.
* Program, ex. provade igenom 5 olika program för video-redigering på PC och inget kändes bra och provade sen iMovie på Mac Minin, allt vara bara så helrätt!
* Att bara kunna plocka upp ett Terminalfönster med allt vad det innebär
* Jobba mer med Lightroom och fotoredigering, känns helrätt på Mac.
* Bättre integration med iPhonen

Återkommer säkert med mer saker

Kan skriva under själv på det du säger.

Just avslutat min praktik, visar en 20min lång film om praktiken för mina handledare, filmat med iPhone, iläst i iPhoto, redigerat i iMovie....

Alla mina bilder åker in i Lightroom, datorn låter aldrig, integrationen med luren är 100%. ...

Bevaka tråden