Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya Cinema Display (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har aldig ägt en skärm från Apple som det vart ngt fel på.
Aldrig köpt en Mac som varit behäftad med ngt fel heller.

Hur mkt otur har du egentligen.

Kan du inte ta skärmen från ett ställe där du kan testa den innan?

Tack! På mitt förra jobb har vi haft cirka 10 st Cinema 20" utan det minsta "backbleed" eller pixelfel.

Tänker fasiken inte tåla en skärm för 9000:- med en enda pixel som är knas.
Denna går tillbaka den med. =P

Det är som att köpa en ny Porsche med stenskott i rutan.
Skulle jag acceptera det? No way.

Ursprungligen av drifter7508:

Tack! På mitt förra jobb har vi haft cirka 10 st Cinema 20" utan det minsta "backbleed" eller pixelfel.

Tänker fasiken inte tåla en skärm för 9000:- med en enda pixel som är knas.
Denna går tillbaka den med. =P

Det är som att köpa en ny Porsche med stenskott i rutan.
Skulle jag acceptera det? No way.

Jag håller med. För de pengarna skall man ha perfektion.

Tycker det är konstigt att du varit så otursförföljd bara. Själv har jag ju vart åt andra hållet. Upplever ju aldrig några problem med mina prylar.

- faktum är att just nu har jag inte ett enda datorrelaterat problem öht...

jag måste säga att jag är besviken - har en mac mini med dvi och kan således inte använda denna 24" med inbyggd isight någon som vet om något alternativ? det är till min mor som tycker att min 15" MBP blir för liten...

hittade precis den här

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=945448&product_id=1564824

Ursprungligen av el gringo:

jag måste säga att jag är besviken - har en mac mini med dvi och kan således inte använda denna 24" med inbyggd isight någon som vet om något alternativ? [/url]

Visst är det dumt att Apple inte slänger in en DVI sladd alternativt gjort ngn slags adapter, men så är det ju.
Köp ny Mac Mini eller så får man leva med att man inte kan ha en av de snyggaste skärmarna som någons skapats

det är till min mor. så hon får "leva med" en 24" Benq

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-04-23 20:44

Var och kollade på skärmen idag och jag måste säga att jag är glatt överraskad över ljudet den kunde prestera, visst är det inget öronbedövande vrål eller något kännbart ljudtryck men vill man ha cleant på bordet så duger högtalarna i skärmen riktigt bra.

Jaha, fick hem skärm nummer 3 idag. 2 trasiga pixlar! Vad i helvete!
Nu skiter jag i det här! Kommer aldrig mer köpa Apple produkter om jag inte blir tvingad till det! =(
Pisskvalitet för dyra pengar!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-05-16 13:01

Håller med dig drifter7508 riktigt dåligt av Apple att inte ha högre kvalité på sina paneler. Speciellt med tanke på vad skärmen kostar då ska man kunna begära 100% pixelgaranti allt annat är otänkbart.

Ursprungligen av drifter7508:

Jaha, fick hem skärm nummer 3 idag. 2 trasiga pixlar! Vad i helvete!
Nu skiter jag i det här! Kommer aldrig mer köpa Apple produkter om jag inte blir tvingad till det! =(
Pisskvalitet för dyra pengar!

Fan jag lider med dig! Var har du köpt dem? Genom Apple Store?

Så fortsätter vi.... skärm nummer 4!! Startade upp den för koll. Allt verkade perfekt!
Stängde av, möblerade om lite... startade upp: 2 döda pixlar igen! 1 mitt i skärmen.
Perfekt för photoshop jobb. =P Orkar inte hålla på längre utan försöker stå ut med den här skärmen.
Så ett varningens ord för alla perfektionister som jag. Köp inte denna skärm!!

Ursprungligen av drifter7508:

Så fortsätter vi.... skärm nummer 4!! Startade upp den för koll. Allt verkade perfekt!
Stängde av, möblerade om lite... startade upp: 2 döda pixlar igen! 1 mitt i skärmen.
Perfekt för photoshop jobb. =P Orkar inte hålla på längre utan försöker stå ut med den här skärmen.
Så ett varningens ord för alla perfektionister som jag. Köp inte denna skärm!!

Jag hade ju inte gett mig.

Tycker bara det verkar helskumt.
4 skärmar kass.

Jag har ju inte lyckats komma upp i EN enda på de år jag kört.
Aldrig haft slockade pixlar i skärmar på bärbara heller.
Gissar att jag totalt haft ett dussin skärmar som skulle kunna vara potentiella "felhärdar" till det här problemet.

Har du fulström i dina uttag eller nåt?

Ursprungligen av drifter7508:

Så fortsätter vi.... skärm nummer 4!! Startade upp den för koll. Allt verkade perfekt!
Stängde av, möblerade om lite... startade upp: 2 döda pixlar igen! 1 mitt i skärmen.
Perfekt för photoshop jobb. =P Orkar inte hålla på längre utan försöker stå ut med den här skärmen.
Så ett varningens ord för alla perfektionister som jag. Köp inte denna skärm!!

Tips, nästa gång kanske du bör kolla skärmen direkt i butik...

Det är ganska jobbigt att ha burit på 4 skärmar upp till 4:e våningen.
Sedan ompaketera och skicka tillbaka föra attt vänta på returpengar ca 3 veckor senare.
Behåller denna skärm trots stor fara för mitt psyke. Små prickar får mig att känna mig illa till mods...
he he

Ingen fulström i mina uttag. Dom 3 st Apple 20" jag köpte för ett par år sedan hade jag på
på ett annat ställe tex.

Kommer det inget humanare altarnativ beträffande skärmar gjorda av Apple?
Känner inte för att punga ut 8-9 lök för en skärm

Ingen som kan kasta ljus över denna fråga?

Ursprungligen av Tridnod:

Kommer det inget humanare altarnativ beträffande skärmar gjorda av Apple?
Känner inte för att punga ut 8-9 lök för en skärm

Hur står sig Apple Cinema Display 30" nuförtiden? Är det någon ny variant på G?

  • Medlem
  • 2009-08-28 14:07
Ursprungligen av Firechild:

Hur står sig Apple Cinema Display 30" nuförtiden? Är det någon ny variant på G?

Är också nyfiken på det! Vad är det senaste ryktena ang. en 30-tums version?
Det är väl ganska märkligt att Apple inte har släppt någon än?

Stor risk att dom tillåter det?? Inget ställe jag varit på i alla fall. Om jag inte köper skärmen vem
vill då köpa en produkt där plomberingen är bruten och skärmen är uppackad?
Då är ju produkten ett "demo ex" plötsligt. Men helt klart skulle jag bli glad ifall man fick göra som
du föreslog.

Kan även passa på att berätta att vissa skärmar "knakar & knäpper" under en ca timmes tid tills dom blir varma. Jag har givetvis också råkat ut för detta fenomen med min skärm.

Det lustiga är att Apple döljer viktig information genom att kalla den "intern information" om hur många % av Adobe RGB skärmen klarar av och paneltyp.
Andra respekterade tillverkare tvärtom braverar med den typ av info - Eiso, NEC osv.

Vad är det äpple försöker mörklägga?

I dagsläget finns inget som tyder på "humanare alternativ" (alltså billigare).

Vill du ha billigt får det bli ngt annat märke.
Apple verkar resonera som så, vi har en skärm, dyr, men bra. De ser ingen anledning att ge sig in i konkurrensen med alla andra.

Det finns utmärkta skärmar från EIZO och dussinet andra tillverkare.
Eftersom Apple går över till en ny bildskärmsutgång får man dock hålla tungan rätt i mun när man beställer ...

Egentligen så tycker jag inte Apples 24" skärm är särskilt dyr. Visst, jämför man med en billig skärm med TN-panel så skiljer det en del i pris. Men Apples skärm har LED-bakgrundsbelysning och någon typ av IPS-panel, och sådana saker kostar! Sen finns det ju andra tillverkare som har like bra eller bättre skärmar (Eizo till exempel) men de är definitivt inte billigare!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-12 19:09

Min skärm la av efter 1 vecka.
Lämna tillbaka den och köpte en 30 tummare istället myke bättre bild.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Min skärm la av efter 1 vecka.
Lämna tillbaka den och köpte en 30 tummare istället myke bättre bild.

B.D

Bättre vete fan, men större blev det ju.

Trist att nya skärmarna inte har FireWire-hub. Det hade dom gamla. Dom nya har bara 3 USB där bak. Trist. Apple sviktar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Trist att nya skärmarna inte har FireWire-hub. Det hade dom gamla. Dom nya har bara 3 USB där bak. Trist. Apple sviktar.

Jajamensan, där är det the downward spiral bara...

Om ett år finns de säkert inte mer...

Senast redigerat 2009-08-21 16:37
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-08-21 15:33

Får man ljud ur båda skärmarna om man kopplar 2st till en Mac Pro?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-08-28 16:54

Apple var ju ganska kåt på Red One så troligen väntar dom tills dom kan erbjuda en 4k skärm som förhoppningsvis kommer snart

Nu har jag haft min Cinema ett par veckor och är väldigt nöjd förutom en sak. När jag satt skärmen i vila, dvs gjort den svart så kommer det ett högfrekvent pipljud.
Det hörs endast när skärmen är svart och låter ungefär som en batteriladdare kan göra ibland.

Någon annan som märkt av detta?
(Lite segt då den står i sovrummet..)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-17 08:20

Jag har inte märkt av något sådant ljud, har även mina datorer (och därav skärmen) i samma rum som jag sover. Dock brukar datorn spela musik hela natten, så problemet kanske bara uppstår om den är nedsläckt och inget annat ljud spelas upp?

Måste säga att jag är väldigt nöjd med skärmen, bra bild, trevligt att kunna styra ljusstyrkan via tangentbordet (istället för att fippla med inställningar på själva skärmen) och de inbyggda högtalarna fungerar väldigt bra för att vara inbyggda (kopplar datorn till ett externt enkelj ljudsystem, men använder skärmens högtalare när det är kopplat till den andra datorn.)

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Nu har jag haft min Cinema ett par veckor och är väldigt nöjd förutom en sak. När jag satt skärmen i vila, dvs gjort den svart så kommer det ett högfrekvent pipljud.
Det hörs endast när skärmen är svart och låter ungefär som en batteriladdare kan göra ibland.

Någon annan som märkt av detta?
(Lite segt då den står i sovrummet..)

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Nu har jag haft min Cinema ett par veckor och är väldigt nöjd förutom en sak. När jag satt skärmen i vila, dvs gjort den svart så kommer det ett högfrekvent pipljud.
Det hörs endast när skärmen är svart och låter ungefär som en batteriladdare kan göra ibland.

Någon annan som märkt av detta?
(Lite segt då den står i sovrummet..)

Inget jag märkt på mina skärmar.

Bevaka tråden