Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tryckbar PDF, konstiga linjer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stött på ett problem med några av mina PDF-dokument. Det blir konstiga linjer efter, vad jag kan tyda från indesign-dokumentet, ramkanter och andra banor från de monterade objekten. Se bifogad fil. På slutprodukten syns dom runt bilen i form av en mörk ruta. (inte så kul!)
Vad lyckas jag göra för fel? denna PDF har jag skrivit som PostScript-fil och sedan kört i Distillern. Någon som kan ge mig lite råd och tips?

/Totally lost :">

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-10-26 14:34

Edit: Jag tycker att det ser ut som att du har problem med dina färgprofler. Kolla dessa först. Om inte det hjälper så kan du prova en högre version av pdf. (1.5 istället för 1.4)

Men enligt andra inlägg om samma sak så skall det inte vara något att oroa sig för: http://www.99.se/adobe-macromedia/59008-korrekta-pdfer.html

Dock så har jag själv råkat ut för att dessa syns på trycket. Då hade tryckeriet lite problem med sina rippar.

Okej! På vilket sätt menar du att jag har problem med färgprofilerna? Vad ska jag leta efter? Jag är inte så hemskt insatt i den biten och använder främst de förinställda profilerna.
Jo jag fick ju som sagt också med det i "trycket" (tror de printar ut det på en högupplöst skrivare då detta är en roll-up). Själva linjerna kom inte med på trycket, men de mörka rutorna gjorde det... Så jäkla surt att de inte själv reagerar på att det ser konstigt ut utan bara kör ut det!...
Tack för tipset så långt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 17:33

I den blåa ytan framför bilen skiftar nyansen vid ramlinjen. Det tyder på att du har fel färginställningar i dokumentet/monterade bilder.

Det finns massvis med info här om hur du löser problemet.

Janne

Ja det är precis den nyansen jag försöker klura bort... Har testat ställa in färghanteringen i färginställningar till FOGRA39 då den stod på FOGRA27 (vilket jag läste någonstans på forumet att den inte gällde längre). Syns ingen skillnad. Har försökt leta runt lite på forumet men tycks inte hitta hur man ska ställa in det där! Någon som har mer konkreta tips på hur jag ska ställa in färginställningar, som sagt var färghantering är inte min starka sida men dock så viktig!

Blir allting konverterat till målprofilen då? Provat PDFX1a2001?

Hur kan jag kolla det?
(usch vad jag känner mig pantad nu...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 16:58

arkiv - export - pdfalternativ eller nåt och där finns pdfX1a2001

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 23:45

Färginställningarna för programmet spelar bara roll när du gör ett nytt dokument. Då får dokumentet de ICC-profilerna tilldelade och det sparas i dokumentet.

För att ändra själva dokumentet ska du tilldela dokumentet en annan profil.

Janne

Sen vet du väl att det inte finns någon anledning kvalitetsmässigt att köra genom Distiller. Mycket smidigare och exakt likadan kvalitet om du använder InD egen PDF-export. Och då använder du med fördel PDFX1a2001 som är "idiotsäkert" för de flesta tryckare. Du kan i inställningarna för PDFX1a2001 tala om vilken slutprofil pdfen skall ha (exvis fogra39). Själv brukar jag klara mina modesta tryckbehov med hjälp av detta exportalternativ.

Den högeligen missvisande exportinställningen "High quality print" duger möjligtvis till utskrift på den egna bläck- eller laserskrivaren, inte för "riktigt" fyrfärgstryck.

Sök lite på "färginställningar" etc i forumet (och gärna också på proffsinlägg av exvis jannes ovan) så får du veta allt du behöver.

Ursprungligen av johan_tanying:

Sen vet du väl att det inte finns någon anledning kvalitetsmässigt att köra genom Distiller. Mycket smidigare och exakt likadan kvalitet om du använder InD egen PDF-export. Och då använder du med fördel PDFX1a2001 som är "idiotsäkert" för de flesta tryckare. Du kan i inställningarna för PDFX1a2001 tala om vilken slutprofil pdfen skall ha (exvis fogra39). Själv brukar jag klara mina modesta tryckbehov med hjälp av detta exportalternativ.

Fattar inte varför många tryckerier tjatar om det då, att det inte funkar med exporterade PDF:er direkt från InDesign. Kan det inte vara så att det beror på deras RIPP? I alla fall så brukar jag fråga om de har problem att ta emot den typen av PDF, för säkerhets skull. Annars blir det bara onödigt jobb om det ska göras om! Tack för tipset med PDFx1a2001 i alla fall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 12:27

Det är en gammal skröna från InDesigns barndom (Version 2.0) alltså för en typ åtta år sedan. Tryckare är ett konservativt släkte och det ska till mycket för att de ska från gå sin "Vi har alltid gjort så här" mentalitet.

Att de säger så här beror på att vissa ICKE-Adobe rippar inte hade fullt stöd för PDF, att det var så berodde på att en del funktioner i PDF-specifikationen inte användes. Men sen började Adobe använda dom i Exporterade PDF:er från InDesign. Det handlade om kodning av typsnitt som nu kunde kodas på ett sätt som vissa ICKE-Adobe Postscript tolkar inte förstod. Den tillverkaren gjorde uppdateringar som fanns tillgängliga när ID2 släpptes, måste varit 1991 om jag minns rätt. Men eftersom denna ripp fanns i femti-elva olika tillämpningar varav en del var nedlagda så gjordes inte uppdateringar på flertalet sådana rippar. Uppdateringen kostade en del också.

Det är från detta som tryckarna har fått informationen att PDF:er exporterade från InDesign inte går att använda för tryck.

Sen var det också krångligt i början med exportinställningar och färghantering som gjorde att det uppstod en del problem, men det är mer en handhavandefråga där det var svårt att förstå vad som hände vid exporten. I och med att Adobe införde alternativet med att bevara CMYK i färginställningen så löstes en del handhavandeproblem.

Som sagt använd PDF-exporten med läget PDF/X-1, säg inte hur du gjort den, den fungerar för ALLA tryckerier som har en PostScript Level2 ripp. Om det inte gör det så är det inte fel på PDF-filen utan på Rippen.

Sen det här med storformatsutskrifter, i de flesta fall så fungerar det bättre med dokument i RGB. Detta eftersom skrivarna i sina drivrutiner är RGB-skrivare.

Ripparna är olika i hur det gör detta, en del hanterar RGB direkt andra kör CMYK för dokumentet men omvandlar till RGB för skrivarens drivrutin. Det beror helt och hållet på vilket fabrikat det är på Ripp och skrivare.

Tyvärr är den tekniska kompetensen rätt låg på många sådana här ställen och man kör på det sätt som brukar funka. Att prova något annat sätt som skulle vara bättre eller effektivare vågar man inte.

Sen är marginalen för liten för att de ska kunna göra provtryck på storformat. En omkörning av en rollup och all vinst gick åt skogen.

Janne

Problemet uppstår bara där genomskinlighet är involverad, pålagda droppskuggor, monterade .psd-filer med transparens etc.

Kolla för säkerhets skull så genomskinlighetsblandningen är satt till dokument-cmyk och inte står på rgb (i redigera-menyn). Jag misstänker att det skulle kunna leda till att den delen av bilden som påverkas av genomskinlighetseffekten konverteras om men inte den andra, och det bör ju kunna bli färgfel.

Har nu haft tid att experimentera lite och till att se på skärmens resultat så ser det ut att funka efter att jag tilldelat profilen "FOGRA39". Kollade genomskinlighetsblandningen (i InDesign) också och den stod på CMYK

Ska kontakta tryckeriet på måndag (då snubben varit på semester) och diskutera vidare där. Tycker det är kasst att de inte körde ett provtryck eller något, innan han printade ut två full size roll-ups, för att se så allting stämde! Tror ni man kan kräva någon kompensation (eftersom han inte gav mig några direktiv fastän jag frågade om allting såg okej ut)??

Tack för alla tips i alla fall! Gillar skarpt detta forumet då man får så bra hjälp!
Återkommer när det blir fler problem! ;-P

Meddelar hur det hela slutade efter helgen!
/Cicci

Du får nog dessvärre ta det här som en läropeng. Det är du som är ansvarig för ditt original. Naturligtvis brukar ett tryckeri med bra service hjälpa till och påkalla uppmärksamheten om de märker att något är fel, men däremot har de ingen som sitter och granskar dina filer på det sättet.

Tryckerier som pratar om att de inte kan ta emot InDesign-filer har antingen gammal utrustning, eller gammal kunskap, och båda två är lika illa. Det är inte alltid man kan byta tryckeri, men känner man att det är ett stort problem så är det ibland bästa valet.

1
Bevaka tråden