Hej och tack alla för hjälpen. Jag har nu kollat med bilder en andra gång, men det går inte ihop.
Så här: samtliga bilder är jpg och lika stora i dokumentet, öppnar jag dem så har de värdena nedan
dok 1 blir störst som pdf och är 24 MB, bilden är 13 MB jpg och uppackad 79 MB
dok 2 24 MB, bilden är 13 MB och uppackad 74 MB
OCH
dok 3 som blir som dok 2 i storlek när jag gör pdf är 23 MB, bilden är 1,6 MB, uppackad 7 MB.
Rimligt vore ju att det är dok 3 som blir liten och de andra stora, men det är dok 1 som blir 5-6MB som pdf och de andra blir endast ca 500 kb. Jag har inte gjort originaldok. själv så det kan ju finnas gömda urklipp som jag inte vet om, men det finns inga dolda texter och annat som jag inte ser ... mystiskt. Komprimeringen är exakt densamma i pdfen. Jag funderar ju på om det är tabellerna som ställer till det men kan inte hitta någon logik i det heller, alla tre dok. innehåller tabeller också.
Det måste vara så att det ena dok. blir rastrerat och behandlar något som bild, det fenomenet har jag haft innan men jag förstår inte hur man ska komma runt det. Det handlar i de fallen om försäkringsvillkor och det är ju endast text, sida upp och sida ner.
Tack alla igen ... har ni fler lösningar så skriv