- foxcat
- Medlem ●
- Helsingborg
Vilket skräp? - för att du inte vet hur man gör??
Gå in på Voddler.com och kolla på instruktionerna, du ska inte använda musen alls.
Jaha.. så man måste kunna trolla med knäna för att använda ett program? Jag är inte ensam om att ha en negativ upplevelse med denna klientprogramvara. Kolla Voddlers forum om du inte tror mig.
Jaha.. så man måste kunna trolla med knäna för att använda ett program? Jag är inte ensam om att ha en negativ upplevelse med denna klientprogramvara. Kolla Voddlers forum om du inte tror mig.
Voddler har faktiskt tagit detta ett steg längre, dom vill att du ska titta på film framför din TV och inte framför datorn. Det är ingen bugg utan en "feature".
Jag gillar själv inte att behöva styra voddler med mitt tangentbord då jag inte når det från min sköna soffa. Men det är Voddler som vill ha det så, och principiellt håller jag faktiskt med. Synd att jag inte har någon IR port på min Mac Pro så jag kan använda mig av mina apple fjärrkontrollers - Det fungerar dock rätt trevligt på min MacBook Pro, men den är inte kopplad till min tv.
Jag laddade ner Voddler runt 23-tiden igår för att använda senare, ikonen la sig högst upp skärmens menyrad till höger. I morse skulle jag in på SHB internetsida men det var hur slö som helst, ringde SHB Internet support som inte kunde förstå vad det var för fel.
Sen började jag fundera på vad jag senast gjort, jo installerat Voddler, avinstallerade programmet och iMac blev helt okej på SHB sidan.
Så för mig så sackade Voddler ner min iMac. Jag har version Mac OS X version 10.6.2
Och för den delen så är forumet i skrivande stund stängt pga av underhåll. Underlättar också väldigt mycket. Kanske någon mer begåvad kan beskriva hur jag ska göra om jag inte ens kommer förbi inloggningen i klienten när jag inte kan klicka "ok" efter att ha fyllt i mina uppgifter.
Använd piltangenterna, eller "tab" för att flytta dig mellan alternativen i menyer mm
Och för den delen så är forumet i skrivande stund stängt pga av underhåll. Underlättar också väldigt mycket. Kanske någon mer begåvad kan beskriva hur jag ska göra om jag inte ens kommer förbi inloggningen i klienten när jag inte kan klicka "ok" efter att ha fyllt i mina uppgifter.
Det håller jag helt med dig om. Det var lite förvirrande innan man kom på hur det fungerade, så mer tydlighet är definitivt något de bör ha. Gissningsvis är interfacet anpassat för användande av någon form av fjärrkontroll eller liknande.
Även CMD + Q för att stänga av appen direkt är ett tips, samt CMD + F för att lämna fullscreensläget. Däremot så fungerar ingen input under reklamen, det är iof lite förståeligt på ett sätt (sponsring mm).
Okej, ser nu under Help-sektionen på hemsidan att man ska använda piltangenter för att navigera. My bad... Tycker dock att de kunde vara lite tydligare med den informationen.
Jag måste säga att det är fantastiskt bra bild!
Jag nöjer mig med att sätta på mig foliehatten.
I övrigt funkar klienten väldigt bra, ska testa en hel skräckfilm ikväll.
Den tekniska information som Voddler lagt ut är anpassad för Windows, men är i övrigt relativt utförlig över vad Voddler gör med datorn och vad man bör tänka på, t.ex vid resa utomlands. Någon VoddlerNet Manager hittar jag dock inte på min Mac!
Can I use Voddler using my mobile broadband?
We do NOT recommend Voddler usage on mobile broadband. Keep in mind that Voddler is using a lot of bandwidth and can be expensive when used on mobile broadband.
What do I need to use Voddler?
You need a computer with 13 GB free hard drive space and an Internet connection of a minimum of 2,5 Mbit (check your broadband connection at Bredbandskollen TPTEST). Please see technical requirements for further information.
Basically all you need to do is download our Voddler Client. Within the client you will have the entire selection of movies available and ready to play.
What is the VoddlerNet Manager?
The VoddlerNet Manager is a control application for VoddlerNet, which is the network communication part of Voddler. VoddlerNet delivers the actual movies from the network to the Voddler Client.
PC – VoddlerNet Manager is found in the bottom right corner of your computer, in the task tray. The task tray is where the application icons of your computer are collected, right next to time and date.
By double clicking the VoddlerNet icon you can see whether you are connected to VoddlerNet or not. You can manually start and stop VoddlerNet. Make sure to stop your VoddlerNet service if you do not want it to run. It automatically starts running when your computer is on. This is especially important when travelling with your computer. Voddler uses a lot of bandwidth and might leave you with an unwanted bill from your travels.
How do I restart the Voddler service/VoddlerNet?
In the task tray (in the bottom right corner of you computer) you should see a small Voddler icon. Double click on it and then click on "stop", wait a few seconds and then click Start. Wait for the VoddlerNet Manager to say VoddlerNet is running.
I have restarted VoddlerNet and I still get "No Voddler service detected" when I launch Voddler?
This is probably because your firewall/antivirus software blocks the Voddler service. Try to launch Voddler with your firewall/antivirus software TEMPORARILY disabled to confirm if this is the problem. If Voddler works now you need to edit you firewall/antivirus settings and give full permissions to Voddler and VoddlerNet.
Why do I need to have UPnP enabled in my router?
UPnP means Universal Plug and Play, a collection of communication protocols that (simplified) allows programs to open up communication links through your router. Voddler needs UPnP to be enabled in your router so the network can communicate with your VoddlerNet node.
Support for nVidia hardware decoding?
In linux, yes. Currently not in Windows, but it will come in the future.
Is Voddler storing content on my harddrive?
Yes. The streaming of movies via Voddler is made efficient by storing content on the user´s hard drives. We require 13 GB of hard drive space. Note that only the movie and tv-serie content is communicated between users, no personal information is spread to other users.
Is Voddler active without me starting it?
Yes. When you start your computer the VoddlerNet application gets active. It talks to other clients and pass on content to other Voddler users.
If you need to stop Voddler, for example when going abroad, double click the VoddlerNet Manager in the task tray (next to time and date in you bottom right corner) and manually stop Voddler.
I have heard about people getting huge Internet bills from using their laptop abroad. Can Voddler make my trips expensive?
Please note that VoddlerNet is automatically started when you turn on your computer. If you are travelling with your computer, where you have Voddler installed, make sure to manually stop VoddlerNet if you're using mobile broadband. See VoddlerNet Manager question for guidance. VoddlerNet is using a lot of bandwidth which can prove expensive while travelling.
Jag nöjer mig med att sätta på mig foliehatten.
I övrigt funkar klienten väldigt bra, ska testa en hel skräckfilm ikväll.
Foliehattar i all ära, men datorn ska ju inte ligga och serva Voddlers verksamhet när man inte tittar på film
I övrigt hade jag nog aldrig ens märkt detta om det inte vore för att jag har en gammal och känslig router som brukar hänga sig när torrents är aktiva (om jag inte begränsar bandbredd och antal peers).
Började undra lite när routern fortsatte att hänga sig även fast Voddler var avstängd.
Foliehattar i all ära, men datorn ska ju inte ligga och serva Voddlers verksamhet när man inte tittar på film
Om jag har förstått rätt så bygger hela lösningen på detta, så det lär vi inte slippa. Bara att acceptera eller hålla sig borta.
Däremot måste de förstås fixa så att man vid behov tillfälligt kan stänga av vnet på ett enkelt sätt även i Mac OS X.
Om jag har förstått rätt så bygger hela lösningen på detta, så det lär vi inte slippa. Bara att acceptera eller hålla sig borta.
Däremot måste de förstås fixa så att man vid behov tillfälligt kan stänga av vnet på ett enkelt sätt även i Mac OS X.
innebär det att det är trafik på hela tiden, eller stängs det av efter en ut- och inloggning? Måste man ha startat Voddler för att delningen skall komma igång?
innebär det att det är trafik på hela tiden, eller stängs det av efter en ut- och inloggning? Måste man ha startat Voddler för att delningen skall komma igång?
Trafiken är, som andra skrivit här, igång hela tiden datorn är på. Det har ingenting med själva klientprogrammet eller din inloggning att göra. Vnet är en egen applikation. Du kan stänga av den med hjälp av Vnet Manager, men någon sådan Manager tycks inte finnas för Mac ännu. (Däremot går det säkert att använda Terminalen och Aktivitetskontroll.)
I övrigt hade jag nog aldrig ens märkt detta om det inte vore för att jag har en gammal och känslig router som brukar hänga sig när torrents är aktiva (om jag inte begränsar bandbredd och antal peers).
Började undra lite när routern fortsatte att hänga sig även fast Voddler var avstängd.
Det är ju en del av dealen man får acceptera, precis som torrent-nätverk. Fungerar halvdåligt om inte folk delar med sig längre än nödvändigt.
Finns andra sätt att se film om man inte gillar det. Men en funktion att stänga av måste såklart komma, annars vågar man inte köra datorn över mobilt bredband utomlands precis...
Det är ju en del av dealen man får acceptera, precis som torrent-nätverk. Fungerar halvdåligt om inte folk delar med sig längre än nödvändigt.
Finns andra sätt att se film om man inte gillar det. Men en funktion att stänga av måste såklart komma, annars vågar man inte köra datorn över mobilt bredband utomlands precis...
Absolut, jag var införstådd med att jag skulle vara en del ett nätverk. Dock uppfattade jag detta som när jag tittar på film eller har klienten igång. (Informationen kring detta är inte helt solklar, dessutom till Voddlers fördel när mer och mer mindre kunniga användare kommer in)
Spotify har ju samma teknik, där är dock:
* Ingen delning igång så länge som du inte har Spotify igång
* Spotify körs inte som root, vilket vnet gör - En gräddfil in i min dator om någon lyckats hacka den, och Voddler har ju blivit hackat redan två ggr.
Jag har ingen emot att dela med mig av min bandbredd, men:
* Spotify tillåter mig att välja hur mycket utrymme av min stora hårddisk som ska tas i anspråk
* Spotify använder bara min dator som P2P om den är igång, inte annars.
* Spotify cachar bara låtar jag lyssnat på, vad Voddler gör är det nog ingen som vet? Jag kanske kommer ha 10TByte med filmer sen på min dator som jag aldrig ens sett?
Voddler är alltså en bra bit efter, och att dom dessutom inte berättar det gör ju inte saken bättre (Samma sak med Spotify i början iofs)
Att min dator används som en stor fet bandbreddslukande p2p server utan att jag givit tillåtelse om det. Eller kan du berätta för mig var det står?
Den tekniska information jag redan har citerat är väl ganska tydlig:
(...)Make sure to stop your VoddlerNet service if you do not want it to run. It automatically starts running when your computer is on. This is especially important when travelling with your computer. Voddler uses a lot of bandwidth and might leave you with an unwanted bill from your travels.
(...) Is Voddler storing content on my harddrive?
Yes. The streaming of movies via Voddler is made efficient by storing content on the user´s hard drives. We require 13 GB of hard drive space. Note that only the movie and tv-serie content is communicated between users, no personal information is spread to other users.
Is Voddler active without me starting it?
Yes. When you start your computer the VoddlerNet application gets active. It talks to other clients and pass on content to other Voddler users.
Du hittar detta under FAQ; Technical Information.
http://www.voddler.com/help
Så här gör du för att avsluta vNet i Terminalen (tips bland kommentarerna till nyheten om Mac-klienten hos Voddler – http://www.voddler.com/news/mac_client/comments/2):
To shutdown vnet in a semi friendly way use;
sudo launchctl unload -w /Library/LaunchDaemons/vnet.plist
and to restart the service
sudo launchctl load -w /Library/LaunchDaemons/vnet.plist
The -w flag is strictly unnecessary but if not used the daemon will be loaded on the next reboot / login. In my so far limited experience the daemon is well behaved if somewhat spiky when it comes to resource usage.
Så här gör du för att avsluta vNet i Terminalen (tips bland kommentarerna till nyheten om Mac-klienten hos Voddler – http://www.voddler.com/news/mac_client/comments/2):
To shutdown vnet in a semi friendly way use;
sudo launchctl unload -w /Library/LaunchDaemons/vnet.plist
and to restart the service
sudo launchctl load -w /Library/LaunchDaemons/vnet.plist
The -w flag is strictly unnecessary but if not used the daemon will be loaded on the next reboot / login. In my so far limited experience the daemon is well behaved if somewhat spiky when it comes to resource usage.
Är det kanske möjligt att göra ett litet program eller dylikt som gör detta genom bara en knapptryckning eller två? Kan absolut inget om sådana grejer men det bör väl vara ganska enkelt att fixa för den som kan? Jag mottager gärna en sådan lösning av någon händig person!
/HT-Tower
Den tekniska information jag redan har citerat är väl ganska tydlig:
Vilket i det här fallet faktiskt inte betyder något.
De enda licensvillkoren som jag har möjlighet att acceptera är dom som bifogas med programmet, där inga sådana är närvarande.
Även om dom skulle vara det så går det faktiskt inte (till skillnad från windows) att avsluta/sätta i pause voddlernet servern utan den körs utan tillåtelse.
Det står heller inget om att den körs som root, vilket man verkligen kan undra varför den ska behöva göra. Mig vetligen den enda anledningen är att den då kan körs även när du är utloggad.
studiox, glöm inte att vi pratar om en alpha-version som vi macanvändare har tjatat oss till. Sen får vi hoppas att både informationen om vNet och möjligheten att stänga av den blir bättre till nästa release. Tillsvidare kan du ju alltid använda Terminalen.
studiox, glöm inte att vi pratar om en alpha-version som vi macanvändare har tjatat oss till. Sen får vi hoppas att både informationen om vNet och möjligheten att stänga av den blir bättre till nästa release. Tillsvidare kan du ju alltid använda Terminalen.
Iofs är det Voddler som säger det är Alfa, men ingen vettig programmerare jag känner är så korkad att dom släpper en version 1.1 som alfa. Alla alfa versioner bör ha versionsnummer VÄL UNDER 1.
Sen stämmer det inte alls att vi "tjatat oss till den". Voddler har sagt redan från dag ett att dom kommer supporta OSX och Linux utan att någon hunnit säga något...
Jag har absolut inga problem med företag som gör fula saker, bara dom informerar om det - vilket inte skett här. Det är det enda. Hoppas informationen från Voddler blir tydligare och att, precis som du säger även osx versionen får en kontrollpanel för vnet.