Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Voddler för Mac finns för nedladdning

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-06 22:17

Jag kan inte se några filmer med den nya versionen. Får dock reklamen!

Ursprungligen av Csoft:

Jag kan inte se några filmer med den nya versionen. Får dock reklamen!

Samma här, tog bort alla filer och installerade om den förra versionen och nu fungerar det igen.

Ursprungligen av Csoft:

Jag kan inte se några filmer med den nya versionen. Får dock reklamen!

Jag hade samma problem. Dessutom slutade fönsterläget att funka (cmd-F) efter ett tag i den nya versionen samt att det var svårt att komma ur programmet överhuvudtaget. En fullständig avinstallation av både gamla och nya versionen och sedan en nyinstallation av den nya löste alla dessa problemen.

Nu kan jag se på både reklam och film med den senaste versionen (09-11-06)

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag hade samma problem. Dessutom slutade fönsterläget att funka (cmd-F) efter ett tag i den nya versionen samt att det var svårt att komma ur programmet överhuvudtaget. En fullständig avinstallation av både gamla och nya versionen och sedan en nyinstallation av den nya löste alla dessa problemen.

Nu kan jag se på både reklam och film med den senaste versionen (09-11-06)

Hur exakt avinstallerar man. Jag har aldrig använt terminal och är lite osäker. Klistrar jag in hela det avinstallerarmanus som finns i biblioteket på hårddisken såhär?
#!/bin/sh

# uninstallVoddler.sh
# XBMC
#
# Created by Christoffer Nordvall on 10/20/09.
# Copyright 2009 __MyCompanyName__. All rights reserved.

#Current voddler client uninstall
sudo launchctl unload /Library/LaunchDaemons/vnet.plist
sudo rm /usr/bin/vnet
sudo rm -df /Applications/Voddler.app

# Old voddler client uninstall
sudo launchctl unload /Library/LaunchDaemons/voddler.plist
sudo rm /Library/LaunchDaemons/voddler.plist
sudo rm /usr/bin/voddler
sudo rm -rf /Applications/Voddler.app

Jag är inte heller särskilt van med terminalen men det var bara att klistra in och trycka retur. Du kommer antagligen uppmanas att knappa in ditt adm-lösenord innan scriptet exekveras.

Alternativt letar du upp de platser som anges i scriptet och raderar filerna för hand.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-10 18:45
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag hade samma problem. Dessutom slutade fönsterläget att funka (cmd-F) efter ett tag i den nya versionen samt att det var svårt att komma ur programmet överhuvudtaget. En fullständig avinstallation av både gamla och nya versionen och sedan en nyinstallation av den nya löste alla dessa problemen.

Nu kan jag se på både reklam och film med den senaste versionen (09-11-06)

Det hjälpte tyvärr inte för mig. Däremot löste det sig nu ändå när man väl försökte lite.

Jag raderade XBMC och Voddler båda i Application Support sedan fungerade det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-10 19:34

Ta bort textning.

Om det är fler än jag som inte vill ha textning på filmerna (dom flesta är ju engelska ändå och ska man se annat får man väll antingen lära sig språket eller slå på textningen)

Redigera:
/Applications/Voddler.app/Contents/Resources/XBMC/userdata/guisettings.xml

ändra raden
<showsubtitles>true</showsubtitles>
till
<showsubtitles>false</showsubtitles>

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-11 15:35

Fjärrkontroll

Är det någon som har fått fjärren att funka riktigt?

När jag kör med den startar den FrontRow bakom Voddler. Finns det något att göra så att FrontRow inte startar med fjärren?

Är det någon mer än jag som lagt märke till att det där "tray-programmet" inte stänger av vnet!!!?
På min dator finns det numer två processer som voddler startar. En som heter Voddler tray och den gamla vanliga vnet! Båda ligger dock under min användare och inte som root. När man stänger av voddler tray så är det enda som händer att just den lilla processen stängs av, vnet kör dock på som vanligt!!! Värdelöst!

HT-Tower

Upptäckte att där filen för avinstallationen ligger så finns numer två grejer till. En för att starta "vodlerservice" och en för att stänga av. Kan detta vara kopplat till vnet? När man kör den i terminalen för att starta säger den att det redan körs, och för den som stänger av säger den "Permission denied". Kan detta vara kopplat till mitt inlägg ovan om att vnet inte stängs av? Är det något fel i den filen bara?

HT-Tower

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-07 11:50

Det låter troligt, gissningsvis måste du kör avstängningsfilen som root via sudo för att ha rättighet att stänga av tjänsten (eftersom den körs som root).

Ursprungligen av ht-tower:

Upptäckte att där filen för avinstallationen ligger så finns numer två grejer till. En för att starta "vodlerservice" och en för att stänga av. Kan detta vara kopplat till vnet? När man kör den i terminalen för att starta säger den att det redan körs, och för den som stänger av säger den "Permission denied". Kan detta vara kopplat till mitt inlägg ovan om att vnet inte stängs av? Är det något fel i den filen bara?

HT-Tower

Ursprungligen av Drakfot:

Det låter troligt, gissningsvis måste du kör avstängningsfilen som root via sudo för att ha rättighet att stänga av tjänsten (eftersom den körs som root).

vnet körs inte längre som root...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-07 23:47

Då är följdfrågan varför han som användare fick permission denied när han försökte köra den filen. Jag har inte installerat Voddler igen, men det är kanske dags så att man kan se vad som har ändrat sig sedan sist

Ursprungligen av ht-tower:

vnet körs inte längre som root...

  • Oregistrerad
  • 2009-11-08 15:30
Ursprungligen av ht-tower:

Upptäckte att där filen för avinstallationen ligger så finns numer två grejer till. En för att starta "vodlerservice" och en för att stänga av. Kan detta vara kopplat till vnet? När man kör den i terminalen för att starta säger den att det redan körs, och för den som stänger av säger den "Permission denied". Kan detta vara kopplat till mitt inlägg ovan om att vnet inte stängs av? Är det något fel i den filen bara?

HT-Tower

Var ligger filen för avinstallation?

Ursprungligen av studiox:

Var ligger filen för avinstallation?

/library/

  • Oregistrerad
  • 2009-11-08 19:46
Ursprungligen av ht-tower:

/library/

Ok, nu förstår jag att det är en ALFA. Att lägga saker i rooten av library borde vara straffbart.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-07 20:25

Jag hade också problem med att få bort vnet-processen efter att jag avinstallerat voddler.
Kolla i systemmappen i Bibliotek/LaunchAgents så ligger det en fil där som heter vnet.plist. Radera den så försvinner processen.

Ursprungligen av urkan:

Jag hade också problem med att få bort vnet-processen efter att jag avinstallerat voddler.
Kolla i systemmappen i Bibliotek/LaunchAgents så ligger det en fil där som heter vnet.plist. Radera den så försvinner processen.

Jag vill ju inte avinstallera voddler utan jag vill kunna använda min dator då och då utan att ett program som inte går att stänga av ligger och skickar data hela tiden... Alltså ha möjligheten att enkelt starta och stänga av vnet processen

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-10 10:22

Man kan klistra in det som står i avinstallationsscriptet. Enklaste är nog dock att starta Terminalen:

  1. skriv "cd /Library" (utan citationstecken)

  2. sedan skriva följande (utan citationstecken) "./uninstallVoddler.sh".

Terminalen kommer då att be dig mata in ditt lösenord, gör så och skriptet kommer att köras och alla kommandona i det kommer att utföras. Värt att notera är att det troligen kommer spotta ur sig några felmeddelande då skriptet även försöker avinstallera en äldre voddlerklient ("# Old voddler client uninstall"-delen sist i skriptet), det är bara att strunta i de felmeddelande som dyker upp om det

Ursprungligen av Drakfot:

Man kan klistra in det som står i avinstallationsscriptet. Enklaste är nog dock att starta Terminalen:

  1. skriv "cd /Library" (utan citationstecken)

  2. sedan skriva följande (utan citationstecken) "./uninstallVoddler.sh".

Terminalen kommer då att be dig mata in ditt lösenord, gör så och skriptet kommer att köras och alla kommandona i det kommer att utföras. Värt att notera är att det troligen kommer spotta ur sig några felmeddelande då skriptet även försöker avinstallera en äldre voddlerklient ("# Old voddler client uninstall"-delen sist i skriptet), det är bara att strunta i de felmeddelande som dyker upp om det

Jag fick detta meddelande:launchctl: Couldn't stat("/Library/LaunchDaemons/vnet.plist"): No such file or directory
nothing found to unload

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-10 10:42

Det betyder att den fil som det hänvisas till (i detta fallet "/Library/LaunchDaemons/vnet.plist") inte kunde hittas så det kommandot kunde inte genomföras.

Ursprungligen av Ulf Boström:

Jag fick detta meddelande:launchctl: Couldn't stat("/Library/LaunchDaemons/vnet.plist"): No such file or directory
nothing found to unload

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-10 10:57

Sedan är det väl klart lättast att bara dra skriptfilen till terminalfönstret, eventuellt få mata in adminlösenord och därefter är det klart.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-10 11:22

Haha, det är ju helt korrekt!
Jag har fortfarande inte lärt mig alla små features som MacOS har, gissar på att jag är fast i *nix-träsket och terminaler fortfarande

Ursprungligen av zinned:

Sedan är det väl klart lättast att bara dra skriptfilen till terminalfönstret, eventuellt få mata in adminlösenord och därefter är det klart.

Edit: Jag har också märkt att i nyaste versionen av klienten finns det en liten Voddlertray.app (eller åt det hållet) som man kan starta och får då en liten ikon på menyn där man kan stänga av alt starta vnet, gissar på att det är om den skall sedda eller inte när applikationen är avstängd.

Ursprungligen av Drakfot:

Då är följdfrågan varför han som användare fick permission denied när han försökte köra den filen. Jag har inte installerat Voddler igen, men det är kanske dags så att man kan se vad som har ändrat sig sedan sist

Shit, hur jag än försöker, avinstallerar och installerar på nytt så kastas jag ut efter reklamen. Med den gamla versionen hade jag inga problem.

Film är bäst på bio

Jag tror att efter jag kastat allt från båda tidigare installationer verkade processen vnet fortfarande rulla och jag använde aktivitetskontroll för att avsluta processen innan jag installerade igen. Jag är inte bombsäker på att det skedde i denna ordning men kan vara värt ett försök.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Film är bäst på bio

Jag tror att efter jag kastat allt från båda tidigare installationer verkade processen vnet fortfarande rulla och jag använde aktivitetskontroll för att avsluta processen innan jag installerade igen. Jag är inte bombsäker på att det skedde i denna ordning men kan vara värt ett försök.

Sädärja, nu fixade det sig. Jag hade fuskat och inte slängt alla plister från tidigare installationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-13 13:53
Ursprungligen av Ulf Boström:

Sädärja, nu fixade det sig. Jag hade fuskat och inte slängt alla plister från tidigare installationer.

Vad exakt gjorde du? Jag ser bara reklamfilmerna och sedan återgår allt till statrskärmen utan att filmen startar.

Ursprungligen av 20hz:

Vad exakt gjorde du? Jag ser bara reklamfilmerna och sedan återgår allt till statrskärmen utan att filmen startar.

Jag hade glömt slänga mappen Voddler som ligger i bibliotet>application support (på hårddisken)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-11 23:14

Jag kan tänka mig att remote buddy eller candelair kan hjälpa till med (har inte hunnit testa än dock)

Är det bara jag som inte kan avsluta vnet processen?

Kan inte göra det via den sk voddler tray, händer ingenting när jag väljer stäng av där... Jag kan tom avsluta voddler tray och logga in på voddler utan problem, det enda är att voddler inte kommer ihåg mig som användare...

Det går inte heller att tvångsavsluta vnet... det är borta ett par sekunder och så kör den igång igen

Någon som har en lösning?

Bevaka tråden