Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som har skaffat Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-08 18:58
Ursprungligen av Taz_1999:

Jag upptäckte något "roligt" idag. Jag gick in i min Time Machine backup (som ligger på en Time Capsule) för att kolla att några stora filer jag tillfälligt lagrat på min dator in hänger med in i backupen. Döm om min förvåning när det visar sig att om jag är ansluten via VPN till internet (Ipredator) + Airport så finns det ett antal backuper att gå tillbaka i tiden till, men om jag INTE är ansuten via samma VPN till Internet, så finns det inga backuper i min Time Machine/Time Capsule. Ojdå! Hur löser man detta? Kan jag döpa om något så att den fattar?

Jag tror det kommer sig av att jag har kört VPN då jag gjort en del backuper, men det fanns inte med från början och mina första backuper var ju inte via VPN.

Tillägg några minuter senare: Jag verkar ha missuppfattat det hela. Eller så är det så att man ibland inte ser några backuper, den lyckas inte få till det riktigt. Så man kan prova igen och då funkar det. Jag har nu provat med att stänga av Airport, sätta i Ethernet-sladden och provat att gå in i Time Machine för ett par olika mappar först med och sedan utan min VNP-anslutning (Ipredator). Sedan gjorde jag tvärtom, ryckte ur Ethernet-sladden, slog på Airport och gick in i Time Machine i ett par mappar med och utan VPN igång. I alla fyra fallen verkar jag se gamla backuper, så länge jag haft den. Så det kanke inte hade att göra med VPN alls, eller Airport vs Ethernet heller. Bara ett tillfälligt fel.

För mig som rockie, som inte har koll på alla förkortningar som florerar i denna tråd och din post, blir man iskall när man läser. För en vanlig dödlig blir en backup som inte finns/som man inte hittar, värdelös. Usch.

Jag har fortfarande problem med att ansluta extern hårddisk till TC. Det verkar som att när hårddisken går ner i viloläge, loggas den ur från TC på något sätt vilket gör att när jag skall titta efter något, eller för den delen, spela musik/Video som ligger på den hårddisken, hittar inte iTunes biblioteket. Fint. Någon som har hjälp eller inställningstips?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-09 15:20
Ursprungligen av Ricard:

För mig som rockie, som inte har koll på alla förkortningar som florerar i denna tråd och din post, blir man iskall när man läser. För en vanlig dödlig blir en backup som inte finns/som man inte hittar, värdelös. Usch.

Jag har fortfarande problem med att ansluta extern hårddisk till TC. Det verkar som att när hårddisken går ner i viloläge, loggas den ur från TC på något sätt vilket gör att när jag skall titta efter något, eller för den delen, spela musik/Video som ligger på den hårddisken, hittar inte iTunes biblioteket. Fint. Någon som har hjälp eller inställningstips?

Om du går in via Findern monteras den väl korrekt? Sedan så om jag inte missminner mig ligger den där även om hårddisken spinner ner. Det tar dock lite tid att spinna upp vilket kan få systemet att "frysa" några sekunder om en applikation försöker nå datan vilket är irriterande.

Bevaka tråden