Jag upptäckte något "roligt" idag. Jag gick in i min Time Machine backup (som ligger på en Time Capsule) för att kolla att några stora filer jag tillfälligt lagrat på min dator in hänger med in i backupen. Döm om min förvåning när det visar sig att om jag är ansluten via VPN till internet (Ipredator) + Airport så finns det ett antal backuper att gå tillbaka i tiden till, men om jag INTE är ansuten via samma VPN till Internet, så finns det inga backuper i min Time Machine/Time Capsule. Ojdå! Hur löser man detta? Kan jag döpa om något så att den fattar?
Jag tror det kommer sig av att jag har kört VPN då jag gjort en del backuper, men det fanns inte med från början och mina första backuper var ju inte via VPN.
Tillägg några minuter senare: Jag verkar ha missuppfattat det hela. Eller så är det så att man ibland inte ser några backuper, den lyckas inte få till det riktigt. Så man kan prova igen och då funkar det. Jag har nu provat med att stänga av Airport, sätta i Ethernet-sladden och provat att gå in i Time Machine för ett par olika mappar först med och sedan utan min VNP-anslutning (Ipredator). Sedan gjorde jag tvärtom, ryckte ur Ethernet-sladden, slog på Airport och gick in i Time Machine i ett par mappar med och utan VPN igång. I alla fyra fallen verkar jag se gamla backuper, så länge jag haft den. Så det kanke inte hade att göra med VPN alls, eller Airport vs Ethernet heller. Bara ett tillfälligt fel.