Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP server och DNS

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-11 16:20

Hej!

Är det någon som använder CrushFTP och No-ip.com's DNS uppdaterings klient? Jag får det inte att fungera. CrushFTP hittar tydligen ip adressen själv, men det är så att FTP servern ska stå på ett tryckeri så att kunder kan ladda upp materialet de ska ha tryckt och istället för att ge det gällande ip numret kan man bara ange t. ex. "tryckeri.serveftp.com". CrushFTP kräver att man öppnar port 21 på routern, det har vi gjort. Problemet är att jag inte kan ansluta till FTP:n från en dator, som inte är inom det lokala nätverket, med ip adressen som FTP programmet och No-ip.com hittar, varken med eller utan :21 på slutet. Internetleverantören är BBB, är det nån som vet om det går att ha en FTP server när man har BBB?

• Oregistrerad
  • 2003-05-12 07:42

Nu hittar datorer som inte är inom LAN:et FTP servern, fast man får inte fram fillistan. FTP programmet loggar alltså in på servern och gör allt det ska, men sen så kommer den till "transferring Kundmapp". Där tar det stopp. Det är ju något i Crush FTP inställningarna som ska ändras, men vad? Jag förstår mig inte på hälften av programmets inställningar, är det nån som kan CrushFTP?

Klienten måste köra med passive mode, eftersom du har servern bakom en brandvägg med bara port 21 öppet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 10:08

Anledningen till att det inte funkar lokalt gissar jag är att ni bara har ett publikt ip-nummer. Det ip som domännamnet pekar på är ju ert publika ip, och när ni försöker komma åt det inifrån så "fastnar" frågan i routern. Ni får köra med ftp-datorns lokala adress istället internt. (Eller köra en lokal DNS, men det är en annan historia.)

• Oregistrerad
  • 2003-05-12 14:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Anledningen till att det inte funkar lokalt gissar jag är att ni bara har ett publikt ip-nummer. Det ip som domännamnet pekar på är ju ert publika ip, och när ni försöker komma åt det inifrån så "fastnar" frågan i routern. Ni får köra med ftp-datorns lokala adress istället internt. (Eller köra en lokal DNS, men det är en annan historia.)

Det var ju bara det lokala som fungerade förut. Nu fungerar det både utanför och inom LAN.

• Oregistrerad
  • 2003-05-12 14:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
Klienten måste köra med passive mode, eftersom du har servern bakom en brandvägg med bara port 21 öppet.

Jag har testat med och utan passive mode i ftp klienten, men inget av dom fungerade.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 15:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av ThunderMac
Det var ju bara det lokala som fungerade förut. Nu fungerar det både utanför och inom LAN.

Oups, missade tydligen ett "inte" i ditt inlägg.

1
Bevaka tråden