Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ricoh GXR

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-11-10 09:16

Vad tror ni om denna? Flipp eller Flopp? Jag lutar mot det senare. Maken till galet koncept! (Detta kommer jag kanske få äta upp...;))

Ricoh GXR interchangeable unit camera, previewed: Digital Photography Review

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 10:07

Jag kan inte bestämma mig för om det är jättesmart eller korkat eftersom man lika gärna kan köpa två pocketkameror.

Den röda linjen på optiken känns lite snodd från Canons L-serie....
Jag tror det kommer stupa på priset. I fallet med systemkamera så betalar
du EN gång för bildsensorn - som förmodligen inte är gratis. I fallet Richo GXR
betalar du för lika många sensorer som optiker. Dvs optikerna blir ju dyrare än
de borde. Och varför kan man inte få 12.3 Mpx på 24-72 linsen? Det är som
Nikon bara skulle låta sin 70-200 lins fungera i beskuret läge.
Olympus är det väl som kommit med en kompaktkamera med utbytbara optiker,
tror den blir en större framgång.

/martin

Slå till direkt - framtidens samlarpryl! (Kommer att bli en totalflopp)

• Avstängd
  • International user
  • 2009-11-10 17:54

Jag tycker kameran är som en trafikolycka. Man kan inte sluta titta, men jag vet inte om det är för att det är så uppenbart fel eller för att den är spännande... Jag tycker att det känns som plastcykeln. Hur tänker Ricoh? Jag fattar nada. Vem skall köpa kameran?

Låter som en kostsam flopp. Hela grejen att dyrt inköpta objektiv ska bli färskvara på grund av att de sitter fast i en sensor som kommer att bli daterad känns väldigt märklig. Vem vill lägga 670 € på en macroglugg som har ett bäst-före-datum om bara ett par år?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-11 09:14

Ricoh verkar värdesätta displayen och minneskortläsaren högre än optiken och sensorn. Där är deras fel. Jag skulle snarare se att bakstycket vore billigt skit och optiken + sensorn var det man behöll.

För visst vore det väl vore coolt om det.kom minikameror som använde dessa obektiv-sensorpaket?

Jag tror också att kameran kommer att floppa, men framför allt på grund av de tydliga konventioner som finns och som gör det svårt för oss att förstå koncept som viker av allt för mycket från våra förväntningar.

På den gamla goda tiden var kamerahuset ett "dumt" skal, men det var filmen och optiken som gjorde bilden. Med digitalkamerorna har det förändrats, självfallet, men någonstans börjar vi nå en punkt av "diminishing returns" vad gäller t.ex. skärmstorlek och upplösning som gör att det i princip bara är sensorn som radikalt förbättras från kamera till kamera. Tanken att man inte behöver byta bort sitt favvo-kamerahus utan kanske behåller det men skaffar en ny sensor är inte så pjåkig. Problemet är förstås i detta fall att sensorn sitter ihop med optiken...

Nu behöver väl det inte vara så dumt heller? Du kan i praktiken, med ett kamerahus och en relativt kompakt design, få en uppsjö av olika kameror som gör olika jobb - det är ju inte nödvändigtvis så att en större sensor och fler pixlar alltid är bättre... Men eftersom vi lever i en värld där vi lärt oss att kompaktkameror fungerar på ett visst sätt och systemkameror på ett annat lär väldigt få köpa in i ett sådant koncept.

1
Bevaka tråden