Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu siktar IT-avdelningen på att sätta in dödsstöten

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-11-11 23:57
Ursprungligen av Christian Å:

Och där kommer en avvägning om denna ökade "frihet" ger så pass mycket mer produktivitet att den överstiger kostnaden för support.

Jag har förståelse för att IT-avdelningar måste ha ramar och kunna förenkla system och support. Hos oss lägger inte helpdesken många timmar på att felsöka en Windows, utan blåser den ofta och kör in standarduppsättningen av program på nolltid.

Det är riktigt bra, men då vi också låsta att inte ens kunna ändra bakgrundsbilden på skrivbordet*. Någonstans i denna strävan efter att stöpa allas datorer i samma form tror jag hindrar produktiviteten i vissa fall.

Datorn - och mobilen - har numera blivit för många blivit våra viktigaste verktyg för att arbeta förutom våra hjärnor. Att då tvinga oss att använda bara Office 2010 och Internet Explorer 7 utan att byta bakgrundsbild tror jag inte är bra i längden. Jag tror även att många yngre, digital natives, som kommer ut på arbetsmarknaden kommer att ställa andra krav än vad jag gör på min arbetsgivare.

* = Bakgrundens bilden är dock den standardbakgrunden från Mac OS X 10.4, vilket jag tycker är rätt roligt att jag "lurade" på IT-avdelningen.

Jag håller med dig helt. Min inställning till policys är att man ska kunna göra ALLT som skapar ökat produktivitet men som samtidigt håller både säkerheten och antalet tänkbara felkällor till minimum. Jag tycker datorn är ett redskap precis som din mobiltelefon, som ditt kontor i övrigt.

Företag som tillåter anställda att möblera sitt rum precis som det ser ut hemma, dvs 20 fotoramar med bilder på familjens 20 senaste semestrar, egna gardiner och blommor, egen musmatta etc. går över gränsen vad ett företag bör se som produktiviteshöjande aktiviteter. Om du ändrar bakgrundsbilden i windows, flyttar din taskbar till vänster sida av skärmen skiter jag fullständigt i. Dock om du använder din dator i presentationer hos kunder tycker jag inte det är speciellt lämpligt att dina kunder ser din man eller fru i som bakgrundsbild utan det är mycket mer lämpligt med en företagslogo. Ungefär som om du skulle ha en bild på din man/fru på baksidan av ditt visitkort.

Hur man ska hantera unga är faktiskt för mig en olöst gåta (Som IT konsult) och hur man ska få in Apple in Apple i bilden är också osäkert (Vilket man kan se här, och som jag refererat till tidigare - alla olösa trådar om "managed mac"

  • Oregistrerad
  • 2009-11-11 23:48
Ursprungligen av Goflorp:

Men behöver ju inte tillåta allt. Men IT-avdelningar är fulla med anala typer som blev mobbade i i småskolan eller något och nu skall ge igen på hela världen..

Det är jag helt övertygad om. Detsamma gäller ju löneavdelningar, har du någonsin försökt att ersättning för ett utlägg du haft men slarvat bort kvittot? Eller ekonomiavdelningar, en faktura ska blivit utskickad men har av någon anledning blivit på fel belopp, självklart är det ju ditt fel, ekonomiavdelningen själva gör ju aldrig fel. Men vad kan du göra åt det? För att dra en liknelse borde det vara fritt accepterbart att du själv drar igång ett faktureringsprogram och själv fakturerar?

Ursprungligen av studiox:

Köp mer bandbredd så det räcker, det är ju bra för företaget, minst 1 Gigabit ska det vara.

Haha, snacka om att dra det till sin spets åt andra hållet.

Måste bara få kommentera ovanstående. Hos oss har vi haft problem med hårt tryck på bandbredden, då många tar med sitt "internetbeteende" från hemmet till jobbet och inte tänker på att vi måååånga fler som delar bandbredden där.

Som expert fick jag titta på listan över de tio sajter som drog mest bandbredd. Det visade sig att fem av dom av annonsservrar som Aftonbladet, Expressen etc använder sig av. Jag föreslog annonsblockerare, men ännu (några månader senare) har ingenting hänt på den fronten, vilket är märkligt. Är det okunskap hos IT-avdelningen eller passar inte en annonsblockerare in i Microsoft-policyn? Jag har inte vågat fråga.

/c

Ursprungligen av bollman:

Det är ju precis det som är grejjen. Ge macanvändarna sina datorer, några externa hårddiskar att köra sina Time Machine på, en eller ett par skrivare och koppla ihop på nätet, sen är man nöjd.

Uh? Jag trivs väldigt bra när IT-avdelningen sköter servrar och backup på ett säkert sätt som gör att jag inte behöver bry mig det minsta och återläsning är ett telefonsamtal bort. Jag trivs också bra att de sköter mejlservern.

Däremot är jag tex. inte nöjd med att deras policy gör att jag inte kan få testa att köra bloggar på Wordpress, utan tvingas undersöka Sharepoint som plattform för att dra igång testbloggar i organisationen. Det stör mig, då Sharepoint-konsulter är rätt dyra för att testa och leka sig fram med bloggar.

/c

På mitt jobb har vi nästan lika många Macar som Dell-burkar med Windows – totalt cirka 300+ användare.

På Macarna produceras det kataloger (grafisk produktion med Adobe Creative suite i spetsen)
På Windows är det mest ”business” och ekonomi.

Vi är totalt tio personer på IT-avdelningen. Två jobbar med Mac (jag är en av dem).
Vi kör admin-konton på Macarna, men användarna har inte tillgång till lösenordet. Vi har en ”fet” server (Sun med Solaris som kör Helios och fildelar med AFP) som folk har tillgång till helt öppet (viss restriktion för vissa nätverksvolymer beroende på användarnamn). Folk har t.o.m. samma lösen (men olika användarnamn). Det finns även en bunt användare i Bangkok och Santiago som har tillgång till servern.

Jag har jobbat på företaget i fyra år nu och det är *väldigt* sällan som något drastiskt har hänt.

Håller med bollman om att det är bra med öppenhet!

På WIndows-avdelningen är det en helt annan mentalitet med misstro och misstänksamhet mot användarna....

Ursprungligen av star-affinity:

På mitt jobb har vi nästan lika många Macar som Dell-burkar med Windows – totalt cirka 300+ användare.

På Macarna produceras det kataloger (grafisk produktion med Adobe Creative suite i spetsen)
På Windows är det mest ”business” och ekonomi.

Vi är totalt tio personer på IT-avdelningen. Två jobbar med Mac (jag är en av dem).
Vi kör admin-konton på Macarna, men användarna har inte tillgång till lösenordet. Vi har en ”fet” server (Sun med Solaris som kör Helios och fildelar med AFP) som folk har tillgång till helt öppet (viss restriktion för vissa nätverksvolymer beroende på användarnamn). Folk har t.o.m. samma lösen (men olika användarnamn). Det finns även en bunt användare i Bangkok och Santiago som har tillgång till servern.

Jag har jobbat på företaget i fyra år nu och det är *väldigt* sällan som något drastiskt har hänt.

Håller med bollman om att det är bra med öppenhet!

På WIndows-avdelningen är det en helt annan mentalitet med misstro och misstänksamhet mot användarna....

Skall vi roa oss med att spekulera i vilken "fraktion" av dels IT-suuporten och dels användarna som behöver MINST Samarin ?

Jag håller på Mac-nissarna... nån som håller emot?

En annan intressant sak i sammanhanget är att "blåsa" maskiner. Det är ju inte direkt något som uppmanar en till att komma i närheten av digitalt leverne på sitt arbete.

På min Hemmamaskin har jag 100 000 filer som flyger omkring överallt (tack gode gud för Spotlight!). Om jag på mitt senaste arbete missade (gud förbjude) att lägga mina filer på någon BOKSTAV istället för Skrivbordet så "blåser" nån från IT min maskin över helgen utan att man bett om det....det är därför alla vill ha katalogtjänster. Allt som ligger lokalt på en PC är lika med noll, det åker ju ändå var tredje månad eller så. När man ominstallerar sin maskin.

Dessutom en IT-avdelning som gick över till XP i Maj i år? Hallå.

Om man dessutom hade ett ärende till IT så kunde man se att det fanns en del som var inne och blängde på användares filer....
Efter det installerades det krypteringsprogramvara på fackets burkar utan att be IT om lov.

Ursprungligen av Goflorp:

På min Hemmamaskin har jag 100 000 filer som flyger omkring överallt (tack gode gud för Spotlight!). Om jag på mitt senaste arbete missade (gud förbjude) att lägga mina filer på någon BOKSTAV istället för Skrivbordet så "blåser" nån från IT min maskin över helgen utan att man bett om det....det är därför alla vill ha katalogtjänster. Allt som ligger lokalt på en PC är lika med noll, det åker ju ändå var tredje månad eller så. När man ominstallerar sin maskin.

Det samma hade ju gällt om du suttit på en Mac på jobbet och sparat saker lokalt och IT-avdelningen utan att du bett om det blåst din dator.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-12 00:00
Ursprungligen av star-affinity:

På WIndows-avdelningen är det en helt annan mentalitet med misstro och misstänksamhet mot användarna....

Hur kan man placera in "mac användare" i ett fack? Precis som det vore ett "kollektivt pack med gott".

Om du ser en människa på stan kan du då säga att "Ja han/hon har mac, det är jag säker på" - Skulle man kunna göra samma sak med andra människor? "på vårt företag låter vi macanvändare och dom som kör BMW få företagskort det är ju ändå människor man kan lita på" ?

Ursprungligen av studiox:

Hur kan man placera in "mac användare" i ett fack? Precis som det vore ett "kollektivt pack med gott".

Om du ser en människa på stan kan du då säga att "Ja han/hon har mac, det är jag säker på" - Skulle man kunna göra samma sak med andra människor? "på vårt företag låter vi macanvändare och dom som kör BMW få företagskort det är ju ändå människor man kan lita på" ?

Det räcker nog lyssna två dagar i fikarummet för att komma fram till vilken fraktion som har vilka åsikter.

PC-användare är ju också människor - men inte lika roliga

Här på Drupalcamp i Stockholm där jag befinner mig är det minst 50 procent Macar bland Drupalanvändarna/utvecklarna.

Ursprungligen av Adrian B:

Här på Drupalcamp i Stockholm där jag befinner mig är det minst 50 procent Macar bland Drupalanvändarna/utvecklarna.

Haha, ser framför mig hur Christian står på knä och bönar och ber att få behålla sin Mac med argumentet "När Adrian B på 99.se befann sig på drupalcamp stockholm så hade 50% av utvecklarna macar."

Ursprungligen av mendezzz:

Haha, ser framför mig hur Christian står på knä och bönar och ber att få behålla sin Mac med argumentet "När Adrian B på 99.se befann sig på drupalcamp stockholm så hade 50% av utvecklarna macar."

Haha, nu kan jag inte använda Drupal som argument eftersom det är emot får Microsoft-strategi. Den dagen Adrian meddelar att det konsulthav han sitter i till vardags har 50 % Mac, då ska jag lyfta fram honom här

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Haha, nu kan jag inte använda Drupal som argument eftersom det är emot får Microsoft-strategi. Den dagen Adrian meddelar att det konsulthav han sitter i till vardags har 50 % Mac, då ska jag lyfta fram honom här

Ha ha, ja riktigt så bra är det inte ännu. När jag satt hos Sogeti förra månaden var jag den ende med Mac där.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-17 16:20
Ursprungligen av Adrian B:

Ha ha, ja riktigt så bra är det inte ännu. När jag satt hos Sogeti förra månaden var jag den ende med Mac där.

Jag har gjort några år hos Sogeti i Sverige och utomlands och vi är/var en del macrävar där.

Tyvärr får man dock inte välja vilken dator man ska få som arbetsredskap utan det blir en standardmodell från dell typ (en av cheferna i Dublin hade dock en MBP), annars hade vi nog varit några där som använt Mac. Det går ju utmärkt att utveckla för Windows på en sådan nuförtiden iom att 90% av utvecklarna använder sig av virtuella maskiner för att få en ren utvecklingsmiljö.

En avdelning på mitt jobb installerade ett eget virtuellt nätverk ovanpå stamnätverket :-D. Detta nätverk har bara den avdelningen tillgång till. IT-avdelningen fuckade upp så mycket och så många gånger för denna avdelning att detta var enda vettiga lösningen :-D. Nu rullar avdelningen fint och får vara ifred från idioterna. Mac eller PC har givetvis ingen som helst betydelse på detta virtuella nät. Fick jag inte välja mina verktyg så skulle jag säga upp mig bums. Sitter man och häckar framför burken/burkarna 8 timmar per dag året runt - och levererar klanderfritt - så ska ingen jävel komma och ens ha en åsikt om verktygen man använder. Det har ingen annan med att göra.

Jag inser att en del mera "byråkratiska" arbetsplatser funkar annorlunda, men det skadar aldrig att ställa sig rak mot en IT-avdelning. Dom vet sällan vad dom egentligen sysslar med. Under hela mitt yrkesverksamma liv har jag aldrig sett ett yrkesområde som haft så många med rädslan i blicken för att bli "avslöjade" (bristande kompetens). :-D. Mååånga gånger har jag sett den rädda blicken - eller den tomma blicken - när man just förintat ännu en flummig myt om Mac i Win-nätverk som dom hasplat ur sig. Jg blir ofta chockad över hur lite även IT-tekniker vet om Mac/OSX. Om jag var IT-tekniker skulle jag givetvis också kolla in och följa utvecklingen av andra plattformar än Windows. Lika självklart som att jag följer Sony's professionella videosystem och deras utveckling och lösningar - trots att jag är en Panasonic-man.

Ojoj.. Jag är ju inte alls inne på det här med företags-miljö eller så.. Jag har bara en stilla undran om ni inte missar målet här? Som jag förstod trådens syfte var det att få bra argument för att behålla mac på kontoret? Jag har ögnat igenom tråden och det känns som om den tappat riktningen..

Ursprungligen av klarabara:

Som jag förstod trådens syfte var det att få bra argument för att behålla mac på kontoret? Jag har ögnat igenom tråden och det känns som om den tappat riktningen..

Ska jag vara helt ärlig så var trådens syfte att ge er alla ett gott skratt, för jag tyckte att mötesinbjudan var så full av buzzwords och luft att ni skulle skratta lika mycket som jag. Jag har mina argument rätt klara för mig, vilka också framfår i tråden tycker jag, även om de inte listas i punktform.

Jag ser inga problem att vi "tappar riktningen" för det vi pratar om är intressant och, vi (i alla fall jag) har väldigt roligt samtidigt.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Ska jag vara helt ärlig så var trådens syfte att ge er alla ett gott skratt, för jag tyckte att mötesinbjudan var så full av buzzwords och luft att ni skulle skratta lika mycket som jag. Jag har mina argument rätt klara för mig, vilka också framfår i tråden tycker jag, även om de inte listas i punktform.

Jag ser inga problem att vi "tappar riktningen" för det vi pratar om är intressant och, vi (i alla fall jag) har väldigt roligt samtidigt.

/c

Alright, då hade jag missat nåt.

Nu är jag absolut ingen expert på IT-miljöer. Däremot är jag faktiskt expert på Adobe-program och hur de används för trycksaksproduktion, och mina intryck är dessa:

I en väl fungerande miljö så funkar programmen lika bra på båda plattformarna. I den mån jag kan se någon skillnad så är Mac en mer produktiv miljö i små organisationer där man inte har långt driven standardisering, managed clients etc. av det skälet att det är svårare att fucka upp en Mac.

Handlar det däremot om större miljöer så måste jag nog säga att mitt intryck är att Windows-miljön är väl så bra som plattform för grafisk produktion, av det skälet att i en sån miljö undviker man de problem som är förknippat med Windows i småmiljöer. Windows-miljön har också några konkreta fördelar som t.ex. ett fullkomligt överlägset Office-paket, Outlook, Exchange, Sharepoint, som är verktyg som ju används också utav de s.k. "kreativa användarna".

Mac OS X har å andra sidan några klara fördelar av att vara Unix-baserat och ha stöd för en rad applikationer och utvecklingsmiljöer direkt ur burken, som kan förenkla även IT:s vardag och inte minst utvecklingen av anpassade applikationer, scripts etc. som kan vara kraftigt produktivitetshöjande för användarna och organisationen. Naturligtvis går sånt att göra i Windows också, men tröskeln är något högre.

Vid en ev. flytt till Windows måste också IT förstå att det inte går att köra de här applikationerna på en skit-pc för 4000:- med Celeron-processor, 1GB minne, 100Mbit-nätverkskort, mus för 50:- etc. etc. och att det eventuellt krävs andra profiler för användarna, så standardiseringsvinsten kanske inte blir fullt så stor som de tänker sig och det kommer även framgent att finnas ett behov av support av lite annat slag än för företagets övriga användare.

Ledsen om jag inte kan ge dig några avgörande argument för Mac

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu är jag absolut ingen expert på IT-miljöer. Däremot är jag faktiskt expert på Adobe-program och hur de används för trycksaksproduktion, och mina intryck är dessa:

Richard, efter så många år tillsammans på 99mac, vet du såklart att jag håller dina åsikter högt även om du försöker tona ner din expertis inom vissa områden.

För att bli lite konkret, vilket jag tror kan vara intressant för de som följer och är aktiva i tråden, kommer här några punkter som bekymrar IT-avdelningen. En del av er kommer säkert också att vilja att komma med tekniska lösningar på problemen.

Den stora frågan är dock om vi ska införliva det faktum att vi har Mac i vår strategi, eller om de ska fasas ut.

Wel, well. Här kör vi.

Problem med filaccess på Windowsserver
Var ett problem i våras, men jag fick aldrig riktigt kläm på vad det var som orsakade problem hos inhousegänget. Själv hade jag inga problem. Vi ansluter med AFP till Windows Server 2003 och i 2008 kommer AFP att försvinna.

Problem med arkiveringslösning HSM
Macarna sabbar filer som är arkiverade vår HSM-lösning. Vi arkiverar inte de volymer som inhousebyrån har för sig själva, men ibland är de ute på andra volymer för att hämta filer.

Sharepointplattform
Hur fungerar Mac med SharePoint, då det är en plattform som används mer och mer för att bygga tillämpningar på.

Utöver det är så är Microsoft Office och Microsoft Messenger för Mac ur kvalitets- och hanteringssynpunkt uppe.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ledsen om jag inte kan ge dig några avgörande argument för Mac

Tja, du kan få titta på alla de AppleScript som används i katalogproduktionen och göra en uppskattning av vad det skulle kosta att skriva om de i Windows.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Richard, efter så många år tillsammans på 99mac, vet du såklart att jag håller dina åsikter högt även om du försöker tona ner din expertis inom vissa områden.
...
Tja, du kan få titta på alla de AppleScript som används i katalogproduktionen och göra en uppskattning av vad det skulle kosta att skriva om de i Windows.

/c

Jo men så är jag ju en ovanligt blygsam person också

För övrigt så är det faktiskt en relevant sak att titta på just såna saker som AppleScript. Allting går ju att konvertera, men det är ju dock en kostnad, om än av engångstyp.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-12 10:47

Det är väldig skillnad på att tillhandahålla det som användarna frågar efter och att ge användarna vad man tycker de ska ha...

Vissa saker begränsas av licensregler, SAMI/STIM osv. Jag betvivlar att alla _vill_ pilla i ekonomisystemet, eller rota i arkiven.

Av någon anledning så känns det alltid som att supportfunktionerna i en organisation kämpar för livet för att minimera sin egen arbetsbörda och försöker lämpa över dessa uppgifter på de som tillhör kärnverksamheten.

Jag har säkert länkat till detta kåseri innan:
inslag.se - Förstasidan - Linjen och staben ? en ojämnkamp

Säg den som inte känner igen sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-14 08:51
Ursprungligen av Christian Å:

"Vår arkitektur och strategi som i grund och botten är Microsoft och SOA-baserad inte tar hänsyn till MAC. Detta ställer till problem vid införandet av nya lösningar då vi har fått olika MAC relaterade problem. Vi vill ha goda argument varför vi ska ha kvar MAC och inom vilka områden och avsikten är sen att lyfta frågan till ledning för beslut."

/c

Det låter faktiskt som att en deras IT strategi inte är så genomarbetad om de tagit fram en strategi, men inte tagit hänsyn till nuläget. En strategi måste även visa hur ni tar er från 2009 till målet i framtiden, annars kan ledningen inte fatta ett informerat beslut som naturligtvis grundar sig i kostnad.

Att man vill uniformera där så är möjligt låter helt logiskt och korrekt. Sedan är det naturligtvis så att i de flesta företag är IT en stab till affären. Frågan är då om er del i affären är så såpass viktig för företaget att det lönar sig för företaget att ni avviker och drar kostnader. Detta måste era högre linje chefer försvara, inte ni själva (utan att veta vart du sitter). Det är ofta lönlöst att argumentera nere på detalj nivå i diskussioner kring strategi. På den nivån är detaljer inte viktigt utan hur mycket kostar det att genomföra och vad kommer vi att tjäna på det.

Fundera på om det faktiskt skulle gå att gå över till Windows. Naturligtvis gör det det, men vad skulle det innebära i form av kostnader och tid. De här Applescripts, vad gör de? Är det korrekt att ha den funktionen som scripts eller tyder det på en begränsning i er plattform och arkitektur (Mac alltså)? Det är viktigt att känna till sina egna svagheter och begränsningar och hitta argument runt dessa.

Ni kan sedan sätta er med IT avdelningen och visa på vad det faktiskt skulle innebära att följa IT strategin i form av ökade kostnader. Vad de kan sätta emot är ju själva kostnaden för att stötta er miljö och den drivs främst av personal kostnader. Dessa är överlägset dyrast och går oftast inte att jämföra med hårdvara och licenskostnader. Om de säger att det krävs 1000h att stötta er miljö behöver man kanske undersöka varför det är så.

Tråkig sits ni befinner er i Är själv rädd för när mitt företag går över till Vista eller något annat från dagens älskade XP. Jag är otroligt produktiv i XP men tycker absolut inte om varken Vista eller 7. Kör dessutom XP i legacy läge med stora inslag av grått och utan flashiga knappar. Sitter dessutom på IE6 som jag gillar

Lycka till!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-14 09:16
Ursprungligen av mry:

Tråkig sits ni befinner er i Är själv rädd för när mitt företag går över till Vista eller något annat från dagens älskade XP. Jag är otroligt produktiv i XP men tycker absolut inte om varken Vista eller 7. Kör dessutom XP i legacy läge med stora inslag av grått och utan flashiga knappar. Sitter dessutom på IE6 som jag gillar

Lycka till!

Ta nu inte detta som ett påhopp, jag tycker att det var vettiga saker du nämnde i de första styckena, men. Hur vet du att du är mer produktiv i det du använder nu än ett nyare system? Det låter som om du är rädd för utveckling/förändring och har svårt för att anpassa dig?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-05-13 08:52

Ja, mycket har ju hänt sen den här tråden var uppe sist. Jag har gått och blivit insyltad som macnisse i ett jätteprojekt på universitetet vad gäller klientplattformar. Vi har ett koncept som snart är klart för utrullning som kommer bli helt sjukt bra. Man kan välja nivå på "inlåsningen", nivå av integration med AD och/eller OD, centraliserad backup, stöd för alla möjliga olika program med möjlighet att själv installera program även om man kör i mest nedlåsta läget osv, osv i all oändlighet.

Hur många datorer skall hanteras? Ca 1500 maccar.
Hur mycket kostade detta sjukt niceiga system? Ungefär som en win2k8r2-server med CALar.
Hur lång tid tog det att projektera och implementera detta system? ca 6 månader
Hur många jobbade på projektet? En, säger en person, jag.

Ursprungligen av bollman:

Ja, mycket har ju hänt sen den här tråden var uppe sist. Jag har gått och blivit insyltad som macnisse i ett jätteprojekt på universitetet vad gäller klientplattformar. Vi har ett koncept som snart är klart för utrullning som kommer bli helt sjukt bra. Man kan välja nivå på "inlåsningen", nivå av integration med AD och/eller OD, centraliserad backup, stöd för alla möjliga olika program med möjlighet att själv installera program även om man kör i mest nedlåsta läget osv, osv i all oändlighet.

Hur många datorer skall hanteras? Ca 1500 maccar.
Hur mycket kostade detta sjukt niceiga system? Ungefär som en win2k8r2-server med CALar.
Hur lång tid tog det att projektera och implementera detta system? ca 6 månader
Hur många jobbade på projektet? En, säger en person, jag.

Kan du inte starta en ny tråd.

"Macar i stora organisationer, så här gör vi" elelr ngt.
Mycket intressant.

Ja, gör gärna det, vill höra mera!

Bevaka tråden