Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ledsen MacBook — och det går inte att rensa den heller

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problemen började dyka upp då och då några månader efter att jag uppdaterade RAM-minnet till 4GB. Jag har ingen aning om det är detta som är själva problemet, borde de isåfall inte ha dykt upp direkt? Å andra sidan kan jag inte så jättemycket om hårdvaror...

Det började med att delar av öppna fönster/program blinkade, skars bort, försvann, överlappade konstigt, flimrade... men det räckte med att jag minimerade rutan och tog upp det igen så var det fixat.
Snart började dock skärmen frysa sig helt när jag skulle öppna eller stänga ett program, dra igång låtar på iTunes eller trixa med Photoshop. Ett tag hände detta i genomsnitt fyra gånger om dagen. En dag hände det här varje timme. Så jag stängde av datorn helt när jag reste bort, lade undan den, och hoppades på att den skulle vila ner sig och fungera bättre. När jag kom tillbaka och körde igång den gick det en hel vecka utan några som helst problem; sedan började de om. Inte lika ofta nuförtiden, men det händer.

Som om det inte vore tillräckligt, kör fläkten igång på full rulle vid konstiga tillfällen. Den borde inte bete sig så när man kör små program, eller hur?

För en vecka sedan bestämde jag mig för att testa Bootcamp. Idag när jag skulle köra partitionen fick jag ett felmeddelande: programmet lyckades inte dela på hårddisken. Jag hänvisades därmed till Skivverktyg för att reparera hårddisken. Jag körde igång kontrollen, men den kraschade. Det gick bara inte, hur många gånger jag än försökte vägrade den slutföras. Uppenbart var det dock, och det stod skrivet med illröd text, att disken behöver en reparation. Men den gråa knappen för att kunna reparera är inte tillgänglig.
Jag backade upp hela datorn med Time Machine och återvände till Skivverktyg för att radera precis ALLT på Macithosh HD. Gissa vad? INTE TILLGÄNGLIGT. Det går inte att klicka någonstans, eftersom allt är grått. Ja, jag väljer rätt disk.

Så nu undrar jag vad jag ska ta mig till, om det är någon stackare som känner igen problemet, och hur jag löser det här på bästa ekonomiska sätt. Det känns inte som att hårddisken har kraschat, utan att felet uppstår på grund av något inställningsfel/systemfel.

Hjälp!

Senast redigerat 2009-11-22 16:19

Har du hört uttrycket - såga av grenen man sitter på? Det är därför du inte med skivverktyg kan radera eller reparera den disk både skivverktyg systemet har startats från.

Du behöver starta datorn från en DVD-skivan (håll ner C under omstart tills den startar från DVD-skivan), däri kan du sedan radera hårddisken helt under processen att installera systemet. (Det finns många trådar om detta).

Men detta kanske är en överloppsgärning i detta läge, kanske bättre att utreda lite mera vad felet är?

Som sagt, jag är inte särskilt bra på datorer. Om det behövs loggar/skärmdumpar på hur det ser ut med CPU när ett program är igång, om folk måste veta hur gammal datorn är och exakta systemspecifikationer kan jag lägga fram det direkt.

Jag har funderat på om fläkten kanske är nerskräpad med damm, men jag vet inte om jag vågar skruva isär datorn själv. Har hört att iFixit-guiderna ska vara bra och noggranna, så jag kollade på dem nu en snabbis, men det verkar som att folk skriver till under guiden att "Hoppsan, nu råkade jag ha sönder en del som jag tror inte ska vara sönder, varning varning! Guiden tar inte upp detta."

1
Bevaka tråden