Problemen började dyka upp då och då några månader efter att jag uppdaterade RAM-minnet till 4GB. Jag har ingen aning om det är detta som är själva problemet, borde de isåfall inte ha dykt upp direkt? Å andra sidan kan jag inte så jättemycket om hårdvaror...
Det började med att delar av öppna fönster/program blinkade, skars bort, försvann, överlappade konstigt, flimrade... men det räckte med att jag minimerade rutan och tog upp det igen så var det fixat.
Snart började dock skärmen frysa sig helt när jag skulle öppna eller stänga ett program, dra igång låtar på iTunes eller trixa med Photoshop. Ett tag hände detta i genomsnitt fyra gånger om dagen. En dag hände det här varje timme. Så jag stängde av datorn helt när jag reste bort, lade undan den, och hoppades på att den skulle vila ner sig och fungera bättre. När jag kom tillbaka och körde igång den gick det en hel vecka utan några som helst problem; sedan började de om. Inte lika ofta nuförtiden, men det händer.
Som om det inte vore tillräckligt, kör fläkten igång på full rulle vid konstiga tillfällen. Den borde inte bete sig så när man kör små program, eller hur?
För en vecka sedan bestämde jag mig för att testa Bootcamp. Idag när jag skulle köra partitionen fick jag ett felmeddelande: programmet lyckades inte dela på hårddisken. Jag hänvisades därmed till Skivverktyg för att reparera hårddisken. Jag körde igång kontrollen, men den kraschade. Det gick bara inte, hur många gånger jag än försökte vägrade den slutföras. Uppenbart var det dock, och det stod skrivet med illröd text, att disken behöver en reparation. Men den gråa knappen för att kunna reparera är inte tillgänglig.
Jag backade upp hela datorn med Time Machine och återvände till Skivverktyg för att radera precis ALLT på Macithosh HD. Gissa vad? INTE TILLGÄNGLIGT. Det går inte att klicka någonstans, eftersom allt är grått. Ja, jag väljer rätt disk.
Så nu undrar jag vad jag ska ta mig till, om det är någon stackare som känner igen problemet, och hur jag löser det här på bästa ekonomiska sätt. Det känns inte som att hårddisken har kraschat, utan att felet uppstår på grund av något inställningsfel/systemfel.
Hjälp!