Jag har en Sanyo Xacti CG10 som jag är mycket nöjd med (speciellt med tanke på priset). Det enda som egentligen är ett problem är att den filmar med 30fps vilket enligt regelboken ger ryckighet när det körs genom traditionellt PAL system. Man vill kanske dela filmer med personer som vill ha filmen på videogram i form av DVD. Eftersom jag fått ett privat uppdrag (jag tror de bara vetat om att jag filmat, men inte vilket "professionell" utrustning jag har) hamnar man lite i ett dilemma. Man kan alltid be dem att bara dela filmen på nätet istället för med DVDer, men det är nog inte helt realistiskt. Inte heller att de skall/måste köra filmfilen genom en mediaspelare, digitalt hela vägen.
Allt nog, jag har experimenterat lite Jag har en liten filmsnutt med mycket panoreringar som jag först - via iMovie och iDVD - skapade en PAL DVD av. Både när den spelades upp i dator via datorns DVD-spelare och DVDn kopplad till platt-TVn så hackade det betänkligt. Som väntat.
Nästa idé var att skapa en DVD (via iMovie & iDVD) med NTSC istället eftersom det formatet kör med 30fps (enligt uppgift) precis som kameran. Denna gång var det inga problem - som väntat. Den spelade upp hackfritt både med datorns DVDspelare och DVD-spelaren kopplad med HDMI till TVn. Med HDMI till TVn från DVDn är ju signalen digital hela vägen och PAL är inte inblandad (rätta mig om jag har fel). Inget hack alltså.
MEN, om man nu kör NTSC-DVDn genom DVD/SCART istället, alltså en analog signal, då kommer väl PAL-hackandet igen? Nej. Faktiskt inte. Jag kan för mitt liv inte upptäcka något hackande, med mitt icke-professionella öga i alla fall. STOR skillnad mot PAL DVDn.
Sedan kom jag att tänka på att jag ju har NTSC-DVDer (Konsertfilmer från USA) (regionsfria) som jag kört i min DVD utan att jag märkt något speciellt hackande.
Min hypotes, som bara är en hypotes, är att det stora problemet med 30/60fps-kameror och PAL är om man låter processa en 30/60fps film som PAL som utgångspunkt för en DVD hackar det. Låter man däremot köra en NTSC-DVD genom analogt genom PAL, hackar det inte (märkbart).
Så en workaround om man skaffat en 30/60fps-kamera (t.ex. Sanyo, Kodak) är att - om man måste skapa en DVD - är att bränna som NTSC för att slippa hackande.
Kommentarer på detta?