Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

30/60fps och PAL DVD - En workaround?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-23 14:04

Jag har en Sanyo Xacti CG10 som jag är mycket nöjd med (speciellt med tanke på priset). Det enda som egentligen är ett problem är att den filmar med 30fps vilket enligt regelboken ger ryckighet när det körs genom traditionellt PAL system. Man vill kanske dela filmer med personer som vill ha filmen på videogram i form av DVD. Eftersom jag fått ett privat uppdrag (jag tror de bara vetat om att jag filmat, men inte vilket "professionell" utrustning jag har) hamnar man lite i ett dilemma. Man kan alltid be dem att bara dela filmen på nätet istället för med DVDer, men det är nog inte helt realistiskt. Inte heller att de skall/måste köra filmfilen genom en mediaspelare, digitalt hela vägen.

Allt nog, jag har experimenterat lite Jag har en liten filmsnutt med mycket panoreringar som jag först - via iMovie och iDVD - skapade en PAL DVD av. Både när den spelades upp i dator via datorns DVD-spelare och DVDn kopplad till platt-TVn så hackade det betänkligt. Som väntat.

Nästa idé var att skapa en DVD (via iMovie & iDVD) med NTSC istället eftersom det formatet kör med 30fps (enligt uppgift) precis som kameran. Denna gång var det inga problem - som väntat. Den spelade upp hackfritt både med datorns DVDspelare och DVD-spelaren kopplad med HDMI till TVn. Med HDMI till TVn från DVDn är ju signalen digital hela vägen och PAL är inte inblandad (rätta mig om jag har fel). Inget hack alltså.

MEN, om man nu kör NTSC-DVDn genom DVD/SCART istället, alltså en analog signal, då kommer väl PAL-hackandet igen? Nej. Faktiskt inte. Jag kan för mitt liv inte upptäcka något hackande, med mitt icke-professionella öga i alla fall. STOR skillnad mot PAL DVDn.

Sedan kom jag att tänka på att jag ju har NTSC-DVDer (Konsertfilmer från USA) (regionsfria) som jag kört i min DVD utan att jag märkt något speciellt hackande.

Min hypotes, som bara är en hypotes, är att det stora problemet med 30/60fps-kameror och PAL är om man låter processa en 30/60fps film som PAL som utgångspunkt för en DVD hackar det. Låter man däremot köra en NTSC-DVD genom analogt genom PAL, hackar det inte (märkbart).

Så en workaround om man skaffat en 30/60fps-kamera (t.ex. Sanyo, Kodak) är att - om man måste skapa en DVD - är att bränna som NTSC för att slippa hackande.

Kommentarer på detta?

Ja, det stämmer. Man bör göra NTSC-DVD's om man filmar 30/60. Det är omöjligt att göra 25/50 av 30/60 utan hack. Enkel matematik bevisar detta. Talen är ej jämt delbara.
Att NTSC-plattor lirar bra har inget med analogt/digitalt att göra. Detta funkade långt före digitalt (HDMI) kom. DVD-spelare lirar helt enkelt dom frames som finns - 10, 25, 11, anything. Det är sedan själva bildröret/LCD's som visar "virtuell" NTSC-bild - jag kallar den "virtuell" därför att signalen inte går att spela in på något medium - inte NTSC-bandare etc heller alltså. Det är inte "äkta" NTSC.
(NTSC och PAL har inte bara med framerate att göra - det kruxiga för hårdvaran är färgsystemet och interlacesystemet och upplösningen som skiljer sig dramtiskt. Dessutom handlar det om våra elsystem i botten.).

Så - kör NTSC-DVD's (det är ju dock ett uselt format - som får t.o.m. PAL att framstå som rena drömmen ). Det enda du kan vara säker på är att ditt material aldrig kan sändas broadcast i Europa (och andra 25/50-delar av världen) utan hackande. För broadcastsystemet kommer aldrig att köra ut något annat än det som är delbart med 25. Aldrig någonsin.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-23 14:35

OK. Viktigt då att kontrollera noga vad DVD-brännarprogrammet har för inställningar. iDVD hade PAL som default, så jag fick speciellt gå in och ändra till NTSC under projektinställningar. Kan tillägga att den allmänna bildkvalitén var bättre med NTSC än PAL-DVDn också, skärpa, färger. [<-- edit: detta kan iofs bero på att jag exporterade på två olika sätt, kanske]

Säkert många som gör två misstag: Först att köpa en 60/30fps kamera (fast de inte behöver; för mig var det ett aktivt val pga. andra faktorer). Sedan att bränna DVD'er i PAL.

Den sanna kvaliteten av PAL/NTSC ser man först i en teve. Vad man ser på dataorskärmen säger föga.

PAL= 720x576 linjer/"pixlar" NTSC=720x480 linjer/"pixlar". Detta är en mycket stor skillnad i upplösning. Av naturlag så måste NTSC se sämre ut än PAL.
NTSC har också ett instabilt färgsystem - NTSC betyder "Never The Same Colour" - om detta har samma betydelse i dagens digitala LCD-teve vet jag inte. Kanske låses färgen på ett annat sätt där.

Ursprungligen av planB:

OK. Viktigt då att kontrollera noga vad DVD-brännarprogrammet har för inställningar. iDVD hade PAL som default, så jag fick speciellt gå in och ändra till NTSC under projektinställningar. Kan tillägga att den allmänna bildkvalitén var bättre med NTSC än PAL-DVDn också, skärpa, färger. [<-- edit: detta kan iofs bero på att jag exporterade på två olika sätt, kanske]

Säkert många som gör två misstag: Först att köpa en 60/30fps kamera (fast de inte behöver; för mig var det ett aktivt val pga. andra faktorer). Sedan att bränna DVD'er i PAL.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-23 17:06

Nej, som sagt vill jag inte koppla det till formaten i sig. NTSC-DVDn gjordes i iDVD via alternativet: "OneStep DVD from Movie..." (och sedan valde man valfri fil) medan PAL-DVDn gjordes via Export till iDVD alternativet i iMovie. Det förra är onekligen att föredra.

Intressant läsning. Har just införskaffat en CG10.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-23 23:00
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Intressant läsning. Har just införskaffat en CG10.

http://www.99.se/videoproduktion/268940-koept-sanyo-xacti-cg10.html

1
Bevaka tråden