Detta måste redas ut då det är en total myt!! Har du inte sett Mythbuster?
Om man pinkar på ett elstängsel så får man inte en stöt, om man pinkar
på en högspänningsledning som tunnelbanan så får man heller ingen
stöt
MythBusters Episode 3: Barrel of Bricks, Urinating on the Third Rail, Eel Skin Wallet.
Samma sak med folk som tror att man kan få en stöt om man gräver i
en brödrost som inte är på med en kniv, om den inte är på så finns
där ingen spänning.
LCR
Hur vore det att förstå varför saker händer och inte händer? Det finns principiellt ingenting som hindrar dig från att få en stöt när det kommer till elstängslet. Detsamma bör gälla "the third rail" om än mindre troligt. Accelererad vattenstråle smalnar av för att konservera massa, efter en kritisk diameter skär bland annat ytspänning och luftmotstånd av segment avskilda av slumpmässiga oregelbundenheter. Droppar har formats. Att dessa avskilda segment bildas innan strålen träffar ett stängsel är åtminstone ingen naturlag jag känner till. För mig får du gärna äran att namnge den. Passar "LCR:s law of pre-fence segmenting urin" herrn?
Jag trodde för övrigt inte att det ska vara nödvändigt att tillgripa empiri för att övertyga sig om det här.
I din länk står det till och med att finna "This concept was tested with an electric fence in episode 14 and that version of the myth was confirmed. Distance is the key."
MythBusters Episode 14: Myths Revisited.
Det där är populärvetenskap i sin värsta form.
Angående brödrosten: Vad tror du jag menade med "Kan man anta att ni inte rostade något samtidigt som den passade på?"? Jag antar att jag tillhör den ringa skara som faktiskt har brödrosten påslagen när de rostar bröd.
Edit: snacka om off-topic. Jag ber om ursäkt för det.