Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

A4 i normal storlek är 20 cm högt på skärmen??

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om detta har behandlats tidigare, har inte hittat något på forumet.

Om jag har ett A4 dokument i Quark eller Indesign och väljer att titta på det i normal storlek, då blir höjden ca. 20 cm??

Jag antar att detta har med upplösningen att göra, men när man jobbar med layout och trycksaker är det väldigt viktigt att normal storlek är rätt storlek.

Hur löser jag detta?

/Stefan

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 11:59

I photoshop kan man välja upplösningen för arbetsytan. Vilket man bör kunna i indesign också. Quarken har jag inte rört sen 2001 så det vet jag inget om. Men i inställningarna bör det finnas nått som heter "Screen resolution". Beroende på vilken " skärm du har så kan du räkna dig till hur många dpi det är. Tyvärr så minns jag inte formeln men det är bara googla.

I photoshop finns det även en funktion, när du har knappat in inställningarna för screen-res att visa dokumentet i print storlek på skärmen.

Jag hittar inget liknande i varken Indesign eller i quarken.
Väldigt märkligt. Det känns konstigt att jag måste hålla upp ett A4-ark och jämföra när jag ska se ett dokument i rätt storlek. Det känns inte så "2009".

Jag har cirka 110 pixlar per tum upplösning på min skärm på en macBook Pro. Sätter jag förstoringsgraden i InDesign till ((110/72) * 100) ≈ 150% så blir utseendet på skärmen ganska nära naturlig storlek. Funkar bra för mig.

Ok, hur många pixlar per tum är det på en Imac 27"?. Upplösningen är 2560 x 1440.
Hur ska jag räkna om det till dpi?

Ursprungligen av Stefan Wasa:

Ok, hur många pixlar per tum är det på en Imac 27"?. Upplösningen är 2560 x 1440.
Hur ska jag räkna om det till dpi?

Ta fram tumstocken, och mät hur bred skärmen egentligen är. Sen dividerar du 2560 med det antal tum du fick fram vid mätningen.

Enligt Apple är iMacen 25,6 tum bred. Räknar man bort den svarta kanten runt själva skärmen, så borde det bli ca 24 tum. 2560/24 blir ungefär 107 dpi.

Ok, tack för det. Det hamnar då på ca 150% för mig med.

Så för att se mitt dokument i rätt storlek måste jag välja 150% förstoring istället för Faktisk Storlek/Normal storlek. Knepigt...

Det borde gå att mata in värdet eller kalibrera storleken istället. Eller är det bara jag som störs av detta??

Storleken har verkligen betydelse...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-03 20:34

Ursprunget till det här problemet, liksom det mesta annat, är MS.
När de första Macarna kom så hade de en skärmupplösning på 72 dpi. Den som är hemma i trycksaksbranschen förstår varför.
När sedan MS introducerade Windows så kunde de naturligtvis inte välja samma som Apple utan de valde istället 96 dpi. Tyvärr har väl hela datorvärlden inkl. Apple"gone the 96 dpi way". Vilket leder till att man måste sitta och mäta med linjal på skärmen och sedan försöka hitta en lämplig skärmupplösning eller zoomläge för att få saker i rätt skala. SUCK.

Det intressanta är att nästan alla bilder för Internet (webben) som finns är 72dpi :-D. Ingen proffswebbyggare kör 96 på bilder och grafik - inte många privatpersoner heller.

Har Apple gått the 96-way? Att dom ändrat gamma med SnowLeopard vet jag (det var snack om det i alla fall) - men dpi?

Ursprungligen av Gunnar B:

Ursprunget till det här problemet, liksom det mesta annat, är MS.
När de första Macarna kom så hade de en skärmupplösning på 72 dpi. Den som är hemma i trycksaksbranschen förstår varför.
När sedan MS introducerade Windows så kunde de naturligtvis inte välja samma som Apple utan de valde istället 96 dpi. Tyvärr har väl hela datorvärlden inkl. Apple"gone the 96 dpi way". Vilket leder till att man måste sitta och mäta med linjal på skärmen och sedan försöka hitta en lämplig skärmupplösning eller zoomläge för att få saker i rätt skala. SUCK.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det intressanta är att nästan alla bilder för Internet (webben) som finns är 72dpi :-D. Ingen proffswebbyggare kör 96 på bilder och grafik - inte många privatpersoner heller.

Har Apple gått the 96-way? Att dom ändrat gamma med SnowLeopard vet jag (det var snack om det i alla fall) - men dpi?

Men för bilder på webben spelar väl inte dpi någon roll? Inte spelar det någon roll för mig när jag tittar på en webbplats om det är 96 eller 72 dpi. Det är den faktiska bildstorleken som spelar roll. Är den 200 pixel bred så är den 200 pixel bred...

Jag kan lägga ut en bild i två versioner. En är 300 dpi och en som är 1 dpi och bägge kommer att se exakt likadana ut på skärmen.

dpi på en skärm påverkas väl inte av det OS som jag kör? Det torde vara en fysisk egenskap hos skärmen. Du har de pixlar du har per ytenhet...

(Brr... Dessutom är inch en hemsk måttenhet... 36 inches på 1 yard... 1760 yards på 1 mile... 63360 inches på 1 mile... Herregud;)

--j

Japp - äkta WYSIWYG med exempelvis en Mac Plus och en ImageWriter II matrisskrivare. Båda med 72 "äkta" dpi. Lika "rätt" även med efterföljande laserskrivare.

Håhå jaja, det var tider det...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-04 21:23

Zimmerman, OK, måste väl erkänna att jag inte har 100% täckning för att Apple "gone the 96-way" fullt ut, men om man håller sig till hur Apples senare grafikkort och deras drivrutiner ser ut så finns det inte så många andra tolkningar, tyvärr.
Möjligen kan det hela ha påverkats av bildskärmstillverkarnas val av pixelantal etc. ...

• Medlem
  • 2009-12-04 21:41

I InDesign har jag ett skript som zoomar till 131 procent som motsvarar naturlig storlek på min 24-tumsskärm. Skriptet har jag lagt ett kortkommando på.
I QXP blir det

tell application "QuarkXPress"
	set view scale of document 1 to 131
end tell
  • Medlem
  • 2009-12-04 21:44

Funkar även med en decimal (som skrivs med punkt, inte komma).

Baron, nu hittar jag dig igen Satt just och letade här angående visning av verklig storlek i Indesign. På min 21,5" iMac ser jag verklig storlek om jag zoomar till 142% och jämför med en linjal mot skärmen. Hur skapar jag ett kortkommando för det?

• Medlem
  • 2009-12-10 16:42
Ursprungligen av Lemoskri:

Baron, nu hittar jag dig igen Satt just och letade här angående visning av verklig storlek i Indesign. På min 21,5" iMac ser jag verklig storlek om jag zoomar till 142% och jämför med en linjal mot skärmen. Hur skapar jag ett kortkommando för det?

Ja, skriptet blir som jag redan har beskrivit, fast med dina siffror då. Hur man lägger kortkommandon på skript i QXP har jag ingen aning om.

Vilket klyftigt skript som klarar av att tankeläsa Barons önskan att förstora InDesign när det står QXP i koden...

Ursprungligen av johan_tanying:

Vilket klyftigt skript som klarar av att tankeläsa Barons önskan att förstora InDesign när det står QXP i koden...

Om du syftar på Barons skript, så har du nog missat sista meningen före koden. Där står: "I QXP blir det"

Ursprungligen av Baron:

I QXP blir det

tell application "QuarkXPress"
	set view scale of document 1 to 131
end tell
  • Medlem
  • 2009-12-10 16:57

Här står det hur man gör med skripten. Om man kan lägga kortkommandon på dem vet jag inte, men annars finns FastScripts Lite som ger dig upp till 10 kortkommandon på vilka skript du vill. Men då kanske de inte ska in i QXP:s skriptkataloger utan i systemets. testa och se.

Jag jobbar med Indesign, glömde skriva det. Och har ingen aning om hur man gör skript...

• Medlem
  • 2009-12-10 21:28

I InD CS2 ser koden ut så här

tell application "Adobe InDesign CS2"
	set zoom percentage of window 1 to 142
end tell

Jag har inte InD i datorn jag sitter vid så jag kan inte kolla om det är samma kod i CS3 eller CS4.

Spara detta som applescript med ett lämpligt namn i Manusredigeraren eller vad det heter. (Skriptredigeraren tror jag det heter i OS 10.6.)
Lägg filen i InDesigns skriptmapp som finns i programmappen i CS2 och i programmappen plus i hemkatalogen, nånstans i Library i CS4.
Kör skriptet antingen från Skriptpaletten eller lägg på ett kortkommando i InDesign.
Läs i Hjälpen om hur du redigerar kortkommandon.

• Medlem
  • 2009-12-10 22:20

Jo, det är samma kod sånär som på att man ska anropa "Adobe inDesign CS4", inte CS2.

Lägg filen i den ena av
/Applications/Adobe InDesign CS4/Scripts/Scripts Panel/
/Users/~/Library/Preferences/Adobe InDesign/Version 6.0/sv_SE/Scripts/Scripts Panel/

Det här problemet har ingenting med vare sig Apple eller Microsoft att göra, utan har sitt ursprung i brister i hårdvarustandarden.

Det finns (fanns) inget sätt för mjukvaran att veta hur stor upplösningen på en bildskärm hade. Bildskärmar kunde bara tala om att de hade ett visst antal pixlar, låt säga 1440*900, men de kunde inte tala om hur många pixlar de har per tum. Numera, med digitala anslutningar finns inte längre den begränsningen.

QuarkXpress för Windows har (enligt utsago, jag kör inte Quark själv) en bra funktion, där man kan gå in och själv ange det, och då, men först då, blir Quark kapabel att beräkna den förstoringsgrad som behövs för att ange utskriftsstorlek och skärmstorlek. Likaså har Photoshop och Acrobat såna inställningsmöjligheter. (Acrobat gör det bäst)

InDesign har dessvärre inte samma möjlighet, men där finns den lösning som Baron har visat, med script.

1
Bevaka tråden