Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka iPhone med Google Calendar med iPhone OS 3.1?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-27 16:25

Vad jag förstår är det problem att synka iPhonekalendern med Google Calendar sedan nya Os-uppgraderingen till 3.1? Stämmer det?

Är det någon som fått det att funka? Jag har testat ett antal gånger utan att lyckas.

• Medlem
  • 2009-10-27 18:19
Ursprungligen av svri:

Vad jag förstår är det problem att synka iPhonekalendern med Google Calendar sedan nya Os-uppgraderingen till 3.1? Stämmer det?

Jag har inte haft problem med synkningen vid övergången 3.0 till 3.1. Fungerar finfint.

jag har använt google active sync (kalender, mail, kontakter) sedan det kom och det fungerar fortfarande finfint kör senaste iphone os.

Kan bara stämma in med föregående talare om att jag inte har haft problem med Gcal efter uppdatering.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-28 08:59

låter ju kanon. Måste testa igen efter senaset 3.1.2 uppdateringen. Tack för era svar.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-28 09:34

Nu har jag testat och det funkar såklart inte.
Jag skall närmare beskriva mina inställningar och övrigt som kan vara till er hjälp.

Förutsättningarna är att jag har ett imap-konto uppsatt (mail alltså) så det borde inte ha någon som helst effekt, men ändå.

Jag sätter upp telefonen via Exchange-sync. Allt enligt Googles instruktion.
Google Sync : Set Up Your iPhone or iPod Touch - Mobile Help

Det jag aldrig får chansen att göra är punkt 13. Den frågar aldrig om jag vill radera något.

Det jag fyllt i när allt verkar klart och inga felmeddelanden eller något sådant kommer upp är:

E-post: sven@rikner.se
Server: m.google.com
Användarnamn: jag@mindomän.se
Lösenord: ***************
Beskrivning: Googlekalendern

Allt verkar bra, men ingenting händer över huvudtaget.

När jag sedan går över till kalendern iPhonen så finns bara den vanliga inbyggda kalendern där. Jag kan inte välja genom att slida i sidled eller något annat. Den inbyggda är det som finns.

Det är helt skumt! Och börjar bli rätt irriterande.

Tilläggas bör att jag inte använder Exchange via jobbet så det är ingen konflikt skulle jag tro.

Första gången jag testade detta var efter att 3.0 släpptes. Hade alltså inte Google Calendar med t ex 2.9.

svri:
Du har kalendern aktiverad för Synk under mailinställningarna?!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-28 13:04

theplague:

Nja, hur menar du då? Menar du under kontoinställningarna för Googlekalendern?

Jag har ingen mail aktiverad på telefonen alls.
Om jag gåt ill inställningarna för Exchangekontot som skall koppla till Google Calendar står det:

Kontoinformation >

E-post 0
Kontakter 0
Kalendrar 1
Mail-dagar att synka 3 dagar >

Radera konto

Går man in under kontoinformation ser det ut som ovan med SSL påslaget och Domänrutan tom.

Vidare idéer?

Ja, jag tror theplague menar under inställningarna för googlekalendern. Man måste nämligen online aktivera att man vill kunna köra sync (var i alla fall jag tvungen, men jag kör google apps och inte gmail).

Då det på din mail i tidigare inlägg pekar mot att du också kör google apps så kan jag då rekommendera att du går in som admin på din domän hos google och sedan under Service settings/Mobile settings så kan du aktivera google sync. Har du inte redan gjort detta så är det därför det inte fungerar.

Sen kan det vara bra att veta att du på din iPhone kan gå in på m.google.com och under sync kan du välja vilka kalendrar den ska synca.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-28 15:43

Du/ni får lösningen av mig, jag har nämligen också haft detta problemet.

Besök m.google.com/sync från telefonen och då kommer du få informationen "Enheten har inte stöd för Google Sync". Vad du gör då är att du klickar på "Ändra språk" vartefter du väljer Engelska (jag har för mig att jag valde US) och sparar ditt val. Du kommer då kunna logga in med ditt Gmail-konto och då har du möjligheten att välja vilka kalendrar i Gcal du vill synca mot din iPhone.

Voilá, klart!

Är det nån som har nån bra lösning på det här med Google Sync/ Mobile Me när man är utomlands?

Som det är nu så har jag bara lagt till mail och kalender. Jag testade Mobile Me för nåt år sen och allt funkar ju jättebra så länge jag är i Sverige. Men jag vill ju inte att den ska hålla på att synka kontakterna när jag är utomlands och dra på sig onödig datatrafik. Det innebär ju att jag måste välja bort push eller automatisk uppdatering.

Men problemet är ju att när jag går in i kalender/mail/konakter så uppdaterar den ju då manuellt. Enda sättet att komma ifrån det här som jag förstår det är alltså att välja bort kontot helt. Då uppstår ju problem nr 2. Då försvinner ju alla mail/kalender/kontaktuppgifter från telefonen. Visst, mail och kalender kan jag väl vara utan. Men mina kontakter känns inte helt kul att ta bort.

Finns det nåt sätt att stänga av all synkronisering när man är utomlands utan att ta bort kontakterna? Eller måste man köra den där bökiga vägen och lägga in dem genom iTunes innan man reser bort?

Ursprungligen av Påskmust:

Är det nån som har nån bra lösning på det här med Google Sync/ Mobile Me när man är utomlands?

Som det är nu så har jag bara lagt till mail och kalender. Jag testade Mobile Me för nåt år sen och allt funkar ju jättebra så länge jag är i Sverige. Men jag vill ju inte att den ska hålla på att synka kontakterna när jag är utomlands och dra på sig onödig datatrafik. Det innebär ju att jag måste välja bort push eller automatisk uppdatering.

Men problemet är ju att när jag går in i kalender/mail/konakter så uppdaterar den ju då manuellt. Enda sättet att komma ifrån det här som jag förstår det är alltså att välja bort kontot helt. Då uppstår ju problem nr 2. Då försvinner ju alla mail/kalender/kontaktuppgifter från telefonen. Visst, mail och kalender kan jag väl vara utan. Men mina kontakter känns inte helt kul att ta bort.

Finns det nåt sätt att stänga av all synkronisering när man är utomlands utan att ta bort kontakterna? Eller måste man köra den där bökiga vägen och lägga in dem genom iTunes innan man reser bort?

Den väldigt enkla lösningen är ju att stänga av "data roaming" i telefonen. Då kommer den bara kunna uppdatera då du har wifi.

Ursprungligen av Archangel:

Den väldigt enkla lösningen är ju att stänga av "data roaming" i telefonen. Då kommer den bara kunna uppdatera då du har wifi.

Ahaaaaaaaa...... :">

Har hela tiden läst "Om du aktiverar data-roaming..."
Dumstruten på, och tackar för den otroligt enkla hjälpen!

1
Bevaka tråden