Nu vet jag inte vad smart brevlåda är men det handlar inte om att inkommande mail sorteras automatiskt enligt olika kriterier utan att man kan välja att lägga vissa mail i fördefinierade kategorier. I praktiken är det samma sak som att flytta dem till undermappar i outlook. Hos gmail sker det genom att mailet indexeras enligt ett klassificeringssystem som användaren upprättar. Sedan återfinnes mailen under respektive etikett.
Det förefaller som om ett mail kan indexeras på flera vis. Ett mail, flera etiketter.
Jag kan göra en etikett för spara och en etikett för spara o åtgärdas. På så vis kommer mailet att ligga kvar i spara när jag raderat det efter åtgärd i den andra kategorin. Dvs, det är inte raderat, det är bara etiketten som avlägsnats.
Jag uppfattade mig ha likartade behov som frågeställaren och fann att gmails lösning funkar för mig. Eftersom jag inte kände till gmails indexering sökte jag också en lösning med undermappar.
Vill man ha undermappar i vad som ursprungligen var pop mail får man väl göra som anförts tidigare, dvs skapa folders på servernivå i IMAP.
Man kan ju också göra forward av mail från ett befintligt pop konto till serverhuserad mail som IMAP eller gmail och sköta kategoriseringen efter vidarebefordran. Fördelen med att sköta mailen i gmail är att man slipper spam pga den utomordentliga spamfiltreringen i gmail. Sedan får man väl gå och rensa en masse i det ursprungliga popkontot vid behov.
Info för oss win användare: Apples smarta brevlåda:
Mail 2.0 Help: Skapa en smart brevlåda