Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 312 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-09 21:52
Ursprungligen av jobke:

Min anlände idag, jisses, 27" mamma mia, stort

Snabb som sjutton, är super nöjd, tummen upp

När beställde du din? En i7 eller?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-12-09 21:59

fast jag hade beställt massa junk, så troligtvis därför det dröjde

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-12-09 21:58

jag la beställningen den 23/11, en imac 27" i5 med 8 i minne, skulle fått den i fredags, men fick mail om försening, och då poppade den upp i morse

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-12-09 22:15

fast desto roligare när det damp ner

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 19:26

Beställde iMac i5 standardutförande på Applestore igår. Skickas den 22 december, beräknas anlända den 28 december. Nästan 14 dagar till den skickas. Verkar råda brist på iMacar ft.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-10 20:03

Det är nog ingen brist på iMac vad jag kan se, verkar finnas över allt. Däremot hinner dom nog inte tillverka i samma takt som det beställs nu såhär inför jul och allt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det är nog ingen brist på iMac vad jag kan se, verkar finnas över allt. Däremot hinner dom nog inte tillverka i samma takt som det beställs nu såhär inför jul och allt.

Öhh, är det inte det som är definitionen av brist att man inte kan hålla produktionstakten?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-12-10 22:07
Ursprungligen av pepparkaka:

Öhh, är det inte det som är definitionen av brist att man inte kan hålla produktionstakten?

"fniss";)

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-12 15:16
Ursprungligen av pepparkaka:

Beror väl på hur många dom tänkt att producera? Det är ju ingen brist på maskiner, alla får ju det dom beställt, eller?

Då står i7:an på bordet och tuffar på. Inga skador, härligt stor skärm och inget flimmer. Skönt att ha sluppit ett måndagsexemplar, peppar peppar. Har inte hunnit köra några prestandatester, men jämfört med min gamla G5 är den rejält mycket snabbare och mycket tystare. Processorn används knappt i tunga iMovie-projekt.

Senast redigerat 2009-12-12 08:15
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-12 09:59
Ursprungligen av Tommy Lyxell:

[...] men jämfört med min gamla G5 är den rejält mycket snabbare [...]

... och jämfört med min G4 1,5GHz PB 12" så kommer förmodligen skillnaden att vara rätt tydlig med antar jag ... 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 med ATI Radeon HD 4850 512MB och 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM borde ge en del fart ...

Ursprungligen av Tommy Lyxell:

Processorn används knappt i tunga iMovie-projekt.

Vad menar du med "tunga iMovie-projekt"? Menar du AVCHD eller gamla vanliga? Har själv en HD-kamera med AVCHD-filer vilket gör denna fråga überintressant!

Mvh
Ricard

Ursprungligen av Ricard:

Vad menar du med "tunga iMovie-projekt"? Menar du AVCHD eller gamla vanliga? Har själv en HD-kamera med AVCHD-filer vilket gör denna fråga überintressant!

När jag klippte två filmer med iMovie 09 som blev ca 30 min långa vardera blev det till slut gegga i PM G5 dual 2,5 GHz. Det gick inte att klippa till slut. Det var HDV-band jag tankade. Har ingen erfarenhet av AVCHD. Provade att flytta materialet till en iMac C2D och då flöt det på bättre. iMovie verkar inte vara gjort för att göra småpetningar i redigeringen. Det ska klippas snabbt och grovhugget, och helst korta filmer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 14:53

Ringe förresten MacSupport i Västerås och frågade om de hade i7:an i butiken och fick svar nej. Fick också veta att det ser ut som att apple inte kommer skicka en endaste i7 det här året. Januari, eller?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-16 09:55

Tack Tommy.
Vi får se vad som händer med den nya burken men tack så mycket!

Jag blir så frustrerad. Här sitter jag i vinterkylan och väntar på min 27-tummare i7. Enligt UPS hemsida kom den till Köln natten till igår. Hela dagen igår stod det "Undantag" och "UPS intern aktivitet". Så igår kväll kl. 20:11 stod det "Frisläppt av förtullningskontoret. Nu i transit för leverans." Tjohej, tänkte jag och räknade med/hoppades på att få den idag. Icke, sa Nicke, hela dagen idag har det stått att den är kvar i Köln. Senaste noteringen är kl 04:29 och texten är återigen "Undantag" och "UPS intern aktivitet". Är det någon annan här som har fått dessa meddelanden och, i så fall, hur lång tid tog det innan ni fick er efterlängtade iMac?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 21:01

Fick min iMac i5 idag. Fantastisk maskin!

Beställde en I7 den 15 December.

Skickat till BORAS, SE 24 dec 2009
Beräknat leveransdatum 08 jan 2010 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus Leverans utskickad 25 dec 2009
Signerat av

Inget trackingnr har jag fått från någon budfirma, är den skickad från SH eller hur skall man tolka detta ?

Med alla helger o skit som är nu så vet man ju inte alls om det är någon aktivitet.

Budfirmans spårningsnummer
På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort
Budfirma
På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort

Senast redigerat 2009-12-26 11:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-26 20:58
Ursprungligen av @ndreas:

Beställde en I7 den 15 December.

Skickat till BORAS, SE 24 dec 2009
Beräknat leveransdatum 08 jan 2010 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus Leverans utskickad 25 dec 2009
Signerat av

Inget trackingnr har jag....

Hur fick du tag på det där? Beställde min den 14:e så det vore kul att se detta för mig också.

Ursprungligen av marQz:

Hur fick du tag på det där? Beställde min den 14:e så det vore kul att se detta för mig också.

Jag avbeställde från ÅF och beställde från Apple Store istället.
Har nu totalt väntat sedan Oktober men man slipper ju en kass förhoppningsvis.

Har du ingen info på Applestore ordern ?

jag kör iPhone och programet Delivery, matar in min mail och där hämtar den infon hela tiden dock har den inte ändrats sedan julafton vilket inte är så kul

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-27 16:58

Jag avbeställde från ÅF och beställde från Apple Store istället.
Har nu totalt väntat sedan Oktober men man slipper ju en kass förhoppningsvis.

Har du ingen info på Applestore ordern ?

jag kör iPhone och programet Delivery, matar in min mail och där hämtar den infon hela tiden dock har den inte ändrats sedan julafton vilket inte är så kul

Nej, jag beställde min från macoteket. Ska prova Delivery, verkar ju smart.
Men är det beräknat att du får din den 8:e Jan så lär det väl bli någon gång där jag också får den.

Ursprungligen av marQz:

Nej, jag beställde min från macoteket. Ska prova Delivery, verkar ju smart.
Men är det beräknat att du får din den 8:e Jan så lär det väl bli någon gång där jag också får den.

Tror desvärre att ingen ÅF vad jag hört skulle få den i lager innan slutet av Jan och detta är för dem som beställde i oktober, därför jag avbeställde min som legat 2 månader hos ÅF och beställde så sent som 15 Dec från Apple Store istället!
Han på Apple Store sa till mig att jag kommer få den betydligt fortare via dem, trots att det inte borde bra så, men så fungerar det tydligen.

Men jag håller tummarna för din skull !

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-27 10:53

Jag beställde för drygt fyra veckor sedan. Från ÅF vilket är lika med inga leveransbesked alls. Men å andra sidan har jag en väldigt trevlig ÅF (MacHuset här i Jönköping) som gör vad de kan för att hjälpa till. Som ex. hade jag en TC (500Mb) vars nätdel la av efter 18 månader. De fixade så den ersattes med en ny 1Tb. Så även om jag inte har en aning om var min dator är, eller när den kan tänkas komma, så är jag glad. Avslutar med:

God fortsättning och gott slut!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-27 22:14

Hmm, nu blev jag kraftigt deppig. Men får hoppas på det bästa.. Tänkte ju först beställa på Apple men anledningen till att det blev Macoteket istället var för att Apple tydligen inte ville ge faktura? Förstod mig inte på det där.. Skulle alltså beställe genom farsans företag.. :/

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-29 02:53

Då så. Under söndagen skrev jag om att jag inget hört men under måndag em hörde ÅF av sig. Jag har en i7 med den kraftfullare processorn, 8Gb samt 2Tb med nya remote att hämta ut. Skall nog göra det i morgon ... Om sju timmar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 17:15

Hämtade ut min idag. Än så länge känns det bra!

Ursprungligen av atomlab:

Hämtade ut min idag. Än så länge känns det bra!
[ATTACH]24236[/ATTACH]

Så grymt ful iMac jämfört med bara skärmen, säljer min iMac så fort skärmar släpps i större 27" och köper en Mac Pro
Klarar verkligen inte av läppen på iMac dock ser det bättre ut, men fortf. bra mkt fulare än utan!
Men men man kan inte få alla sina önskningar

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-30 00:22

Fick min i7:a idag från Grafit i Umeå. Sjysst deal med 4gb extra minne på köpet när man köper apple care. Den är riktigt fin, man ska bara vänja sig lite med stora skärmen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-30 01:32
Ursprungligen av Ticko:

Fick min i7:a idag från Grafit i Umeå. Sjysst deal med 4gb extra minne på köpet när man köper apple care. Den är riktigt fin, man ska bara vänja sig lite med stora skärmen

Låter som ett angenämnt problem

Äntligen nu har TNT tagit emot the package efter påtryck från Apple
Skall inte ta 7 dagar innan man får ett trackingnr direkt, men det blev ytterligare en kompensation Tackar jag för!

Nyårsafton lär dock ställa till det så jag får väl räkna 5 Jan som leveransdag kan jag tänka mig,.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-30 20:21

Äntligen nu har TNT tagit emot the package efter påtryck från Apple
Skall inte ta 7 dagar innan man får ett trackingnr direkt, men det blev ytterligare en kompensation Tackar jag för!

Vad fick du för kompensation?

Bevaka tråden