- jonasolof
- Medlem ●
- International user
- 2009-11-07 11:28
Leveranserna av Tomtoms hållare började senare i Sverigen på kontinenten. Jag beställde en på tomtom.be i onsdags och den hade UPS ställt vid dörren när jag kom tillbaka från Sverige i går (fredag) kväll.Snabb test de två milen in till Bryssel med iGo och Navigon visar inget ändrat beteende vad gäller navigationen under lätta förhållanden men som gpspassion visat med sin svåra testrunda i innerstadsmiljö (franska forumdelen) så spårar iPhone mycket bättre med tomtoms hållare än utan den - detta oavsett navigationsprogram.
Lite mer detaljkoll visar en sak som utmärker SiRF III chippet som ju är mycket känsligt och använder även svaga och eventuellt reflekterade signaler. När man står still kan skärmbilden snurra runt. Det rätar upp sig så snart man börjar köra.
iGo har en lite punkt som visar verklig position på kartan till skillnad från cursorn som låser på rutten. Kör man utan hållaren skuttar punkten som en hare efter cursorn med ett skutt i sekunden. Men med hållaren ligger punkten närmare och ibland i pilen. Dessutom sker positionsändringen oftare än en gång i sekunden (edit: Fel, uppgraderingen sker frotfarande en gång i sekunden men någon gång kan iphonen hoppa över en position från tomtomkittet) men inte helt regelbundet. Det påminner om effekten av bluetoothGPS kopplad till Garmin iQue. Där hann processorn inte alltid att hantera datatrömmen och konverteringsprogrammet som översatte NMEA till garminprotokoll. Följden blev att positioneringen kunde snubbla och hoppa över en position då och då. Det syntes om man läste av positionsangivelserna.
Vad gäller det praktiska utförandet så är jag lite tvekis till att den i och för sig eleganta fästanordningen är så kort. Fäster jag hållaren på vindrutan kommer telefonen långt bort och för högt. Alternativet blir att använda den medföljande plattan och klistra fast den på instrumentbrädans hyllplan - om det nu finns några platta ställen för sådant. får nog bli en omkonstruktion.
För den som vill ha en billig iphonehållare rekommenderas Claes Ohlsons Exibel. Macaffären på Kungsgatan i Stockholm säljer en väldigt elegant och smidig iPhonehållare som inte är så dyr.
Mer om tomtoms hållare: den drivs på fem volt via en cig plugg. Det innebär att man kan använda vilken fem volts källa som helst med USB miniplugg un som ger drygt en ampère, även Li Ion batterier som Philips.
Nu vill jag veta var antennen sitter i hållaren så att jag kan föra på signalen från en (fastmomnterad) GSPantenn på biltaket vilket behövs vid svåra innerstadsförhållanden där större delen av himlen och satelliterna skyms av byggnader som dessutom ger en massa reflexer (pröva att köra hyrbil med navigator på Manhattan).
Edit: Antennen på kittet verkar sitta i överkant vilket är logiskt. Märks om man maskerar med handen. För jag på en återsänd gps-signal från en takantenn så ökar signalstyrkan 15-20 dB per kanal ända upp till max ca 50 dB. Ska testa i svår stadsmiljö vid tillfälle.