Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS så vägrar låta sig jailbreakas

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, införskaffade mig en iphone 3gs 32gb igår som jag nu försökt jailbreaka MÅNGA gåånger utan framgång. har använt mig både av Pwnagetool och blackra1n med samma resultat. Då programmet säger att allt är klart och telefonen reebotas så kommer den upp i itunes i recoveryläge och måste på nytt uppdateras, och då fungerar det endast att göra det med orginalfilen. Tycker jag följer instruktionerna nogrannt och har aldrig stött på samma problem då jag breakat ipoden. Någon som har ett svar vad jag gör för fel?
En sak till, om jag startar pwnagetool och trycker på kanppen DFU så kommer jag till rutan "connetct device to USB" men inte längre, där snurrar den bara.

uffe78:
När köpte du iPhonen?
De som tillverkats sedan september(tror jag) har en senare variant av Bootroom och kan inte jailbreakas på samma sätt som de innan.

Ursprungligen av theplague:

uffe78:
När köpte du iPhonen?
De som tillverkats sedan september(tror jag) har en senare variant av Bootroom och kan inte jailbreakas på samma sätt som de innan.

Hej, telefonen är köpt igår (4 december alltså) så då kan det vara problemet kanske. Går det att lösa på något annat sätt? Allting går precis enligt instruktionerna ända tills den startas om, då visas den igen i recovery mode i itunes, försöker jag då igen att uppdatera med den fil jag nyligen gjort får jag felmeddelande 1600 vilket jag har förstått ska vara dålig usb anslutning. Har bytt både kabel och usb kontakt på datorn, dessutom fungerar det ju utmärkt att uppdatera orginal från itunes då så usb verkar inte vara problemet.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-12-23 17:14

Har en Telia 3gs som också levererades i december som ger exakt samma problem som ovan beskrivs. Uppskattar om någon känner till vad som bör göras för att kunna installera Cydia, installous osv via Blackra1in.

Ursprungligen av swe_ag:

Har en Telia 3gs som också levererades i december som ger exakt samma problem som ovan beskrivs. Uppskattar om någon känner till vad som bör göras för att kunna installera Cydia, installous osv via Blackra1in.

Om den levererades så sent funkar det ju bara med tethered jailbreak.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-12-25 15:34
Ursprungligen av uffe78:

har använt mig både av Pwnagetool och blackra1n med samma resultat. Då programmet säger att allt är klart och telefonen reebotas så kommer den upp i itunes i recoveryläge och måste på nytt uppdateras, och då fungerar det endast att göra det med orginalfilen.

Kör blackra1n igen när du kommer till recovery mode bara. Japp, så enkelt är det.

  • Medlem
  • Mariestad
  • 2009-12-25 22:39

vet inte om du sett denna tråden?
http://www.99.se/upplasning-jailbreak/272578-jailbreak-problem-med-blackra1n-iclarified-guiden-version-3-1-2-a.html#post1855546

Kanske inte funkar på din men jag hade samma fel på min 3G och första gången jag körde Blackra1n på en Mac-dator funkade det utan problem. Hade nog uppdaterat till 3.1.2 om jag inte minns galet.
Mvh

Kan vara så att det börjat skeppas iväg Iphones till Sverige med den senaste ibooten?
Isåfall lär många bli besvikna när de ska breaka sina nya lurar. Tethered suger ju... Man kan ju inte installera något som kräver en omstart av telefonen.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-12-26 10:44
Ursprungligen av PeeMaN:

Kan vara så att det börjat skeppas iväg Iphones till Sverige med den senaste ibooten?
Isåfall lär många bli besvikna när de ska breaka sina nya lurar. Tethered suger ju... Man kan ju inte installera något som kräver en omstart av telefonen.

Jo, sålänge du har tillgång till en dator. Vilket iaf jag har mer eller mindre alltid. Dessutom är det ju ytterst få program som kräver en reboot. Så för mig är det inga problem.

Ursprungligen av Davey:

Jo, sålänge du har tillgång till en dator. Vilket iaf jag har mer eller mindre alltid. Dessutom är det ju ytterst få program som kräver en reboot. Så för mig är det inga problem.

Roligaste man kan ha på skolan då; Stäng av kompisens iPhone... han lär ju skolka eftermiddan för att få kommit hem och öppnat luren igen

Personlig reflektion; Att folk orkar.

Ursprungligen av Goflorp:

Roligaste man kan ha på skolan då; Stäng av kompisens iPhone... han lär ju skolka eftermiddan för att få kommit hem och öppnat luren igen

Personlig reflektion; Att folk orkar.

Haha, fatta hur ursinnig man hade blivit om någon gjort det. Och fatta hur otroligt roligt man hade tyckt att det var om man gjorde det själv

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-12-26 18:27
Ursprungligen av Goflorp:

Roligaste man kan ha på skolan då; Stäng av kompisens iPhone... han lär ju skolka eftermiddan för att få kommit hem och öppnat luren igen

Personlig reflektion; Att folk orkar.

Ja. På en tenta glömde jag sätta på flight mode och stängde av telefonen istället. Det blev en jättekul eftermiddag och resa hem. Speciellt eftersom jag inte kunde ringa och prata med någon heller.

Men tethered jailbreak lär dom ju fixa snart och teman, backgrounder och switchpro gör det ensamt värt att ha JBat telefonen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-26 22:21
Ursprungligen av Davey:

Ja. På en tenta glömde jag sätta på flight mode och stängde av telefonen istället. Det blev en jättekul eftermiddag och resa hem. Speciellt eftersom jag inte kunde ringa och prata med någon heller.

Men tethered jailbreak lär dom ju fixa snart och teman, backgrounder och switchpro gör det ensamt värt att ha JBat telefonen.

Det är ingen som jobbar på det så det är tveksamt att det kommer att fixas på ett bra tag.

//Rob

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-02-03 13:22
Ursprungligen av Robo-X:

Det är ingen som jobbar på det så det är tveksamt att det kommer att fixas på ett bra tag.

//Rob

Nu känner jag ju inte dig, men jag gissar med ganska stor säkerhet på att långt ifrån alla som försöker hacka iPhonen rapporterar till dig

kjelle, du kör blackra1n igen.

Kör det, snubben kommer fram, det står "waiting for reboot" etc, och du kommer till bilden med itunes och en sladd?

Då stänger du av blackra1n, startar det igen, och kör det igen. Då kommer telefonen starta.

Är det inte på tiden att någon drar upp en klistrad tråd med den här informationen? Den måste ju vara den överlägset vanligaste frågan i det här forumet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-03 21:07
Ursprungligen av Davey:

Nu känner jag ju inte dig, men jag gissar med ganska stor säkerhet på att långt ifrån alla som försöker hacka iPhonen rapporterar till dig

kjelle, du kör blackra1n igen.

Kör det, snubben kommer fram, det står "waiting for reboot" etc, och du kommer till bilden med itunes och en sladd?

Då stänger du av blackra1n, startar det igen, och kör det igen. Då kommer telefonen starta.

Är det inte på tiden att någon drar upp en klistrad tråd med den här informationen? Den måste ju vara den överlägset vanligaste frågan i det här forumet.

Hade folk bara lärt sig söka så behövs det inte.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-02-04 18:28
Ursprungligen av zappee:

Hade folk bara lärt sig söka så behövs det inte.

Fast det där med sökfunktion på forum är ju lite som dom där blå plastpåsarna man ska dra över skorna. En idé som den som annars måste ta hand om skiten kommit på, men som ingen riktigt använder.

Ursprungligen av zappee:

Hade folk bara lärt sig söka så behövs det inte.

Då kanske ni skulle hålla en sök-skola så ni slipper reta er på alla oss glada amatörer där ute, det måste vara jobbigt att känna så hela tiden antar jag!

Kan förresten också nämna att efter svart-regnet så funkade inte uppkopplingen mot nätet via blåtand så jag backar tillbaka till Apples trygga värld igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-04 19:09
Ursprungligen av kjellebelle:

Då kanske ni skulle hålla en sök-skola så ni slipper reta er på alla oss glada amatörer där ute, det måste vara jobbigt att känna så hela tiden antar jag!

Kan förresten också nämna att efter svart-regnet så funkade inte uppkopplingen mot nätet via blåtand så jag backar tillbaka till Apples trygga värld igen.

På google
site:99.se sök-på-vad-du-vill

Alltid lika kul med folk som går med visionen att "det lär de fixa snart". Orkar man sätta sig in i det tekniska så är det ju inte direkt bara att sätta sig vid en dator och programmera lite och sen är det klart, vilket somliga verkar tro

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-12-29 17:03

Köpte min 32GB 3GS på Telenor i början på Dec.

Jag hade samma problem men det löste sig när jag körde blackra1n istället för pawnage tool, även jag hade provat ALLT innan. Hade en vanlig 3G innan sedan introduktionen i sverige så viss erfarenhet har jag

Det jag gjorde var att
1. Koppla in telefonen
2. Starta iTunes
3. Laddade hem och körde blackra1n blackweather
4. Följde iClarifieds guide iClarified - iPhone - How to Jailbreak and Unlock Your iPhone 3G, 3GS Using BlackSn0w [Mac]

Nu valde jag att installera Rock istället för Cydia, det är snabbare och mer likt App Store. Dessutom får man möjligheten att spara sin profil och kan använda denna för att återställa sina jailbreakade program efter exempelvis en uppdatering via iTunes!

Den stora nackdelen är väll att man måste ha telefonen inkopplad i datorn (+aktivera blackra1n) för att starta den. Men det är det värt fram tills dess att det finns en mer permanent lösning. Jag startar oftast inte om min lur mer än någon gång i månaden ändå

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-12-31 17:55

Gjorde exakt som "herlitz" skrev ovan.Lyckades låsa upp mobilen. Sedan fick jag den kända problemet att wi-fi fungerade inte. Försökte starta om mobilen som inte gick första gången utan kabeln. Men ingen wi-fi.
Startade igen mobilen men nu har mobilen hängt sig. Hade inte tagit bort Blackra1n än. Vad jag ser nu är bara bild på GeoHot. Kan inte ens stänga den. Går inte att stänga av helt. Och när jag kopplar den med kabeln till datorn, läser inte datorn av den och ger fel meddelande att enheten fungerar felaktigt.

Sitter med en upplåst "låst" iphone och vet inte vad ska göras. Är det någon som kan hjälpa mig?

Ursprungligen av Rashid:

Gjorde exakt som "herlitz" skrev ovan.Lyckades låsa upp mobilen. Sedan fick jag den kända problemet att wi-fi fungerade inte. Försökte starta om mobilen som inte gick första gången utan kabeln. Men ingen wi-fi.
Startade igen mobilen men nu har mobilen hängt sig. Hade inte tagit bort Blackra1n än. Vad jag ser nu är bara bild på GeoHot. Kan inte ens stänga den. Går inte att stänga av helt. Och när jag kopplar den med kabeln till datorn, läser inte datorn av den och ger fel meddelande att enheten fungerar felaktigt.

Sitter med en upplåst "låst" iphone och vet inte vad ska göras. Är det någon som kan hjälpa mig?

Sätta den iDFU-mode och börja om från början?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-01-15 17:14

Jag lånar tråden angående en fråga efter jailbreak. Jag jailbreaka min 3gs, sen fick jag spricker i plasten så jag återställde den, lämna in hos telia, fick en ny telefon.

Den nya telefonen synca jag med datorn och la in backup från min gamla 3gs.

Det lustiga va att nu var telefonen såklart inte jailbreakad, men min "custom" operatörsloga från den tidigare jailbreakade telefonen ligger nu på den icke jailbreakade telefonen

Den borde alltså ha syncats in med backupen från den gamla telefonen? Nån som kan bekräfta?

Pascoe:
Jag vet inte om just sådana detaljer, men ja, en del inställningar(som man ändå kan räkna det till) följer med den vanliga backupen.
Ett annat exemple är när man döljer program från SpringBoard(med tex SBSettiings), om man återställer från en backup där man dolt denna utan att jailbreaka är de dolda ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 19:16

Många ändringar som man gör på jailbreakade telefoner sparas direkt i inställningarna som synkas med iTunes och sparas i backupen. Förmodligen också carrier filen med dina egna logo. Problemet är att ändra tillbaka till standard inställningar om man inte har jailbreaken kvar. Men det brukar ofta gå att fixa om man återställer allla inställningar på telefonen.

//Rob

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-01-15 20:52

Tack för svaren, ja med en hel återställning utan att synka tillbaks nån backup försvinner det.

Hoppas bara det inte ligger kvar för skumma saker i backupen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 02:04

Svaret finns säkert nånstans men kan inte söka fram det:

Är jailbreak på dom senaste bootromen lösta ännu? Eller är det Tethered som gäller fortfarande?

kommer få min utbytt på garanti

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 07:16
Ursprungligen av Cokey:

Svaret finns säkert nånstans men kan inte söka fram det:

Är jailbreak på dom senaste bootromen lösta ännu? Eller är det Tethered som gäller fortfarande?

kommer få min utbytt på garanti

Ja...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 07:24
Ursprungligen av Cokey:

Svaret finns säkert nånstans men kan inte söka fram det:

Är jailbreak på dom senaste bootromen lösta ännu? Eller är det Tethered som gäller fortfarande?

kommer få min utbytt på garanti

Det är inte löst ännu och det kommer nog inte att fixas så snabbt. I juli kommer förmodligen firmware 4 och innan dess händer inget om inte Apple släpper en 3.2 update innan sommaren.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 15:02

Min pappa fick en ny iPhone utbytt på garanti då hans gick sönder, han fick vänta ganska länge då dom var slut och han fick sin i mitten av November. Hans gick att jailbreaka som "vanligt" med blackra1n. Hur kan man se hur gamla dom är? Eller nya för den delen

Bevaka tråden