Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-21 23:24

Matt skärm med svart ram.

Annars en ny snabbare och strömsnålare processor, snabbare grafik kort och längre batteritid. Det är väl allt som jag skulle förvänta mig utav den nyare Macbooken. Kanske plats för ett sim kort men det är rätt tveksamt nu när iPhonen stödjer internetdelning.

//Rob

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-12-21 23:32
Ursprungligen av Robo-X:

Matt skärm med svart ram.

Annars en ny snabbare och strömsnålare processor, snabbare grafik kort och längre batteritid. Det är väl allt som jag skulle förvänta mig utav den nyare Macbooken. Kanske plats för ett sim kort men det är rätt tveksamt nu när iPhonen stödjer internetdelning.

//Rob

Jag klarar mig nog utan bättre prestanda då den redan är sjukt snabb med sin SSD och 8 GB ram när jag jobbar i Photoshop, vilket är allt jag kommer göra på den. Så om det bara är matt skärm då jag personligen föredrar glansiga skärmar så kan jag ju köpa min iMac i gott samvete, tack.

i5 och något nytt ati kort plus samma pris som i dag eller något lägre i januari hade vart en våt dröm för mig. men man skall inte hoppas på för mycket, det enda jag vill just nu är att de kunde ta och tala om när de kommer så jag kan beställa en! <3 vill kunna switcha till mac någongång!

  • Medlem
  • 2009-12-26 17:18

Usb 3 ?

Ursprungligen av Jordi:

Usb 3 ?

Men var det inte något tjafs kring USB3 och Intel? Typ att Intel inte skulle stödja det än på ett tag och därmed skulle USB3 bli försenat...

  • Medlem
  • 2009-12-27 11:51

HDMI hade varit smart

Senast redigerat 2009-12-31 00:09
Ursprungligen av Jordi:

HDMI hade varit smart

Det tror jag inte kommer att hända. Så här tror jag Apple tänker... HDMI är en standard för TV/Videovärlden, inte för datorvärlden. DisplayPort är en standard för datorer, som de nyss bytt till från DVI, och det kommer att finnas kvar hos Apple ett bra tag. Se även Apple TV, som har HDMI, men som är en TV/Videoprodukt. Visst, jag skulle gärna se en Mac mini med HDMI, men det tror jag inte kommer att hända.

Ursprungligen av Jordi:

HDMI hade varit smart

Jag är håller med Capeman här, jag tror inte det kommer att komma på Apples bärbara.

HDMI är till för tv/video och är underlägsen DisplayPort på flera punkter för datorskärmar (se mer i ett äldre inlägg om detta). Det skulle förstås gå att ha både och, men Apple brukar vara ytterst sparsamma med portar på de bärbara och nytta av t.ex. en extra USB-port får nog räknas som betydligt större än nyttan av en HDMI-port. (Sidospår: När Apple väl anammar USB3 tror jag Firewire får stryka på foten för gott - just för att det ligger i Apples filosofi att förenkla.)

Den Mac som skulle kunna ha bredare nytta av HDMI är Mac minin, just för att många använder den som mediacenter i högre utsträckning än någon annan Mac. Men jag är tveksam till att Apple stoppar in det ens där.

Ett skäl att ha HDMI i bärbara vore för att använda vid presentation, t.ex. mot projektor. Men frågan är om inte trenden istället blir som Robo-X, att allt fler sådana produkter får stöd för DP istället.

Jag önskar att Apple kunde integrera ljudet i DisplayPort (DP) som DP har stöd för. Då skulle DP till HDMI adaptarna fungera fullt ut med ljud!

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag önskar att Apple kunde integrera ljudet i DisplayPort (DP) som DP har stöd för. Då skulle DP till HDMI adaptarna fungera fullt ut med ljud!

Ja, det håller jag verkligen med om.

Ursprungligen av Adrian B:

(Sidospår: När Apple väl anammar USB3 tror jag Firewire får stryka på foten för gott - just för att det ligger i Apples filosofi att förenkla.)

Kom just på att Apple å andra sidan har uppfunnit Lightpeak som ryktas komma till Macen nästa höst. Så USB3 är nog inte den heliga graalen för Apple när det gäller kontakter.

  • Medlem
  • 2009-12-31 06:38

Till tillverkarna av mediaextenders stora glädje.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-31 08:39
Ursprungligen av Jordi:

Till tillverkarna av mediaextenders stora glädje.

Jag är säker att på CES kommer många nya produkter presenteras med displayport.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-12-31 13:44

För mitt användande hade Hdmi varit bättre, Kopplar aldrig MBP till extern skärm då jag äger stor iMac, däremot har snart alla en 46" panel hemma. Att försöka hålla isär tv och dator börjar bli väldigt gammalmodigt med kommande högupplöst web-tv, voddler och eyetv.

Ursprungligen av Jordi:

För mitt användande hade Hdmi varit bättre, Kopplar aldrig MBP till extern skärm då jag äger stor iMac, däremot har snart alla en 46" panel hemma. Att försöka hålla isär tv och dator börjar bli väldigt gammalmodigt med kommande högupplöst web-tv, voddler och eyetv.

Å andra sidan:

För min del hade det varit värdelöst eftersom jag alltid har en extern skärm kopplad till min MBP men jag kopplar aldrig in den till tv:n.

Vill jag se bilder/video på tv:n så letar jag upp dom på nätverket direkt. Antingen direkt genom tv:n, genom mediaboxen eller genom bluray-spelaren eftersom alla tre har nätverksanslutning och kan visa video direkt över nätverket.

I takt med att allt fler produkter får stöd för nätverk börjar det bli väldigt gammalmodigt att släpa datorn till tv:n varje gång man vill titta på något.

Lite hårddraget förstås, men min poäng är att behoven är väldigt olika.

  • Medlem
  • 2009-12-31 18:03
Ursprungligen av Adrian B:

Å andra sidan:

För min del hade det varit värdelöst eftersom jag alltid har en extern skärm kopplad till min MBP men jag kopplar aldrig in den till tv:n.

Vill jag se bilder/video på tv:n så letar jag upp dom på nätverket direkt. Antingen direkt genom tv:n, genom mediaboxen eller genom bluray-spelaren eftersom alla tre har nätverksanslutning och kan visa video direkt över nätverket.

I takt med att allt fler produkter får stöd för nätverk börjar det bli väldigt gammalmodigt att släpa datorn till tv:n varje gång man vill titta på något.

Lite hårddraget förstås, men min poäng är att behoven är väldigt olika.

Jo jag är inne på det, men har fortfarande inte hittat någon bra lösning som inte
innebär fula, sega gränssnitt, hackig 1080p, dåliga fjärrkontroller osv.
Antar att du har Samsung tv, gillar du den inbyggda mediaspelaren?
Det stod DLNA på Sony tv'n jag just köpte, men det är ju ett skämt att få den att
bli kompis med datorn. Men nu börjar det bli OT, sorry.

I brist på nya rykten kring de bärbara tar jag mig friheten att spinna vidare på OT-spåret lite...

Ursprungligen av Jordi:

Jo jag är inne på det, men har fortfarande inte hittat någon bra lösning som inte innebär fula, sega gränssnitt, hackig 1080p, dåliga fjärrkontroller osv.

Näe, det är tyvärr en marknad i dåligt skick med mycket bök, problem, handpåläggning och buggar när det gäller mjukvaran. Om man tyckte att mp3-spelarna var dåliga innan Apple släppte iPod eller att mobilerna var kassa innan iPhone så är det ingenting mot detta.

Jag har en HDX-1000, en produkt som använder samma mjukvara (NMT) som den mera kända Popcorn Hour. HDX:en är ett typexempel för en produkt där de trycker ut kapabel hårdvara men brister något enormt i mjukvara. Jag hade till exempel stora problem att se video från min AVCHD-kamera innan jag hittade en "workaround" som via krångliga inställningar fick till det. Och på den vägen har det varit, mycket problem, mycket googlande, många svärord. Men när det snurrar på är kvalitén jättefin.

Ursprungligen av Jordi:

Antar att du har Samsung tv, gillar du den inbyggda mediaspelaren?
Det stod DLNA på Sony tv'n jag just köpte, men det är ju ett skämt att få den att
bli kompis med datorn.

Näe, det är en Sony faktiskt och jag skulle inte påstå att den är så mycket bättre. Den kunde visserligen spela upp videon från kameran utan minsta problem direkt från ett USB-minne, men nätverksbiten har jag inte haft lika stor framgång med. Men gränssnittet rent allmänt är iaf bättre än NMT.

Faktum är att det bästa gränssnittet hittills är den nya bluray-spelaren jag köpte från LG. Jag har haft stor nytta av YouTube-funktionen som kan tyckas vara en plojgrej. Ska bli spännande att se hur väl den visar video över nätverket också.

Så jag kan förstå att man vill ansluta en dator direkt, speciellt som XBMC verkar fungera förträffligt. Men som princip ser jag hellre en liten dedikerad mediabox med bra chip för video och ett vettigt gränssnitt än att jag ska dra dit min huvuddator.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-02 00:09
Ursprungligen av Adrian B:

Men som princip ser jag hellre en liten dedikerad mediabox med bra chip för video och ett vettigt gränssnitt än att jag ska dra dit min huvuddator.

Mac Mini som mediacenter?

Ursprungligen av zinned:

Mac Mini som mediacenter?

Njae, snarare Apple TV i så fall. Mac mini är en fullfjädrad dator och innehåller mycket mera hårdvara och kapacitet jag behöver. En strömsnålare, svalare och mindre enhet som är dedikerad som mediabox är vad jag är ute efter.

Dagens Apple TV är dock inte tillräckligt modern i hårdvaran för att vara attraktiv. (Visst, den går att pimpa med produkter som Broadcoms Crystal HD men det känns som konstgjord andning.)

För att återta tråden till sitt ursprungliga ämne, här är lite mer smaskig info från AnandTech om Arrendale: Intel Arrandale: 32nm for Notebooks, Core i5 540M Reviewed

Är Arrendale så bra som vi (iaf jag) hoppats på? Det verkar så:

From the balanced notebook perspective, Arrandale is awesome. Battery life doesn't improve, but performance goes up tremendously. The end result is better performance for hopefully the same power consumption. If you're stuck with an aging laptop it's worth the wait.

Just batteriprestandan väntas dock bli bättre senare:

If you can wait even longer we expect to see a second rev of Arrandale silicon towards the middle of the year with better power characteristics.

För den som vill ha rå prestanda finns det en del att tänka på:

If what you're after is raw, unadulterated performance, there are still faster options. We compared Arrandale with a Core 2 Duo P8700, and performance went up. If you already have something with a Core i7-720QM (or other i7 part) or a Core 2 Quad, the performance figures aren't nearly so rosy. The catch is that battery life on quad-core CPUs, frankly, stinks. Most of the time, you're lucky to get over 90 minutes of battery life in light loads. For those looking at mobile performance, Clarksfield is still the winner (or grab a desktop Core i7 notebook).

Clarksfield är, inte oväntat, fortfarande snabbare:

Ultimately, we like Arrandale a lot as a balanced mobile offering. It's not going to be as fast as Clarksfield but that was never the point.

Ser fram emot vad Apple kommer att välja för processorer i sina nya bärbara.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-31 13:51

Om du har en iMac och en 46" TV, då tycker nog Apple att du skall ha en AppleTV att koppal till din TV.

  • Medlem
  • 2009-12-31 17:43
Ursprungligen av MatsOlov:

Om du har en iMac och en 46" TV, då tycker nog Apple att du skall ha en AppleTV att koppal till din TV.

Hur vill Apple att jag ska streama 1080p som jag inte kan köpa i iTunes?
Är inte den hopplöst formatbegränsad och trött?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-31 15:28

Det är nog betydligt lättare att bygga en Mini DP -> HDMI konverter än tvärt om? Det känns som att Mini DP har ett större omfång vad gäller olika möjligheter än vad HDMI har (det finns ju idag adaptrar för Mini DP till DVI/VGA/S-Video/HDMI). Samt kontakten i sig tar mindre plats än vad en HDMIkontakt skulle göra.
Sen är väl Mini DP fritt från licenskostnader, medans HDMI inte är det.
Samt det är nog vanligare att dagens (platta) TV-apparater har HDMI samt VGA/DVI kontakter vilket gör att man kan använda sig av samma adapter man har för att koppla in externa skärmar (om man inte har en LED Cinema Display osv).

Mini DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia
High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia

  • Medlem
  • 2009-12-31 17:40

Men att inte ljudet är med i kontakten 2010 suger.

Exempel: Jag är hos polarn har MacBooken med mig och skall visa en film som kräver lite storlek för att komma till sin rätt. Han har tv med hdmi (som de flesta snart).
Smack, ljud, bild fungerar tack. Hdmi kabel har han förmodligen redan hemma till BD, 360 eller PS3.
Nej då skall jag släpa på konverters och audiosladdar, fiber och analogt beroende på ingångar. Har man inget hembiosystem har tv-apparaterna inte digitalt ljud in (bara ut) så dår får man köra analog 3,5mm till RCA eller liknande.
Jag äger redan flera olika vita Apple sladdstumpar för 250-300kr styck.
Vad är fördelen ni snackar om, ger displayport märkbart bättre bild?

Senast redigerat 2009-12-31 17:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-07 07:57

Lite halvt OT men måste bara nämna Ska citera min kära hustru från igår kväll:
"Släpper dom någon ny MBP nångång snart eller? Jag vill ha ny laptop!"

*lyckligt gift*

Men tror ni på nya MBP och iSlate kommer samtidigt? Tar inte det fokus ifrån varandra? Iaf om mbp ska få någon större uppgradering..

Ursprungligen av jurassic579:

Men tror ni på nya MBP och iSlate kommer samtidigt? Tar inte det fokus ifrån varandra? Iaf om mbp ska få någon större uppgradering..

Näe, nya MBP släpps antingen före eller efter den stora mediaträffen den 27 januari, men inte samtidigt. Förhoppningsvis före. Jag tror det inte det handlar om en stor uppgradering utåt sett, utan ungefär som dagens MBP men med ny processor och kanske lite annat förbättrat under skalet. (Detta är bara en gissning, inte något konkret rykte.)

iMacen, MacBooken och MacMinin uppdaterades väll utan ett "event"? om det nu var så, minns inte så kommer säkert de uppdatera MacPro och MacBook Pro samtidigt någon tisdag innan den 27de och låta eventent ligga helt på iSlate. fast jag vet ju egentligen ingenting så vi får se

På tal om de nya processorerna, nu är det officiellt lanserade av Intel: CES 2010: Intel Officially Announces Core i5 Chips Suitable for Apple Notebooks (and new i7s and i3s)

After all the lead up, Intel finally officially announced the new Core i7, i5 and i3 chips this morning. These chips were previously known by the Arrandale and Clarksdale codenames. The new chips represents the arrival of the 32nm manufacturing process and the Intel Turbo Boost Technology. Information about the new processors have leaked out for months with benchmarks posted earlier this week.

For Apple followers, the processor of most interest is the Intel Core i5 (Arrandale) which represents the first mobile version of the Nehalem architecture that could be used in Apple's notebooks. Early benchmarks have shown performance boosts of 11-29% compared to the similarly clocked processors found in the MacBook Pro.

Ursprungligen av Ollebro:

iMacen, MacBooken och MacMinin uppdaterades väll utan ett "event"? om det nu var så, minns inte så kommer säkert de uppdatera MacPro och MacBook Pro samtidigt någon tisdag innan den 27de och låta eventent ligga helt på iSlate. fast jag vet ju egentligen ingenting så vi får se

Ja, precis, inget event alls för nya bärbara. Det enda event som kommer att ske för dessa är att Apple Store går ner

Bevaka tråden