Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV 3.0 ute nu

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Blir det jidder om man har två konton? Jag har ju ett iTunes kopplat till mitt VISA-kort där jag handlar apps etc - och Apple-ID som jag pyntar fotoböcker med etc.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag önskar att man kunde hyra film lika enkelt i Sverige som i USA, men man kan ju köpa sig ett gift card på e-bay. Tar under en timme i regel från köp till funktion. Brukar vara OK prissatt också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-02 22:15
Ursprungligen av Zimmerman:

Blir det jidder om man har två konton? Jag har ju ett iTunes kopplat till mitt VISA-kort där jag handlar apps etc - och Apple-ID som jag pyntar fotoböcker med etc.

Du måste ha ett Amerikanskt iTunes Store konto, ett helt eget. Det anger du sedan i inställningarna i TV´n - funkar som en dröm...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-11-02 22:32
Ursprungligen av Zimmerman:

Blir det jidder om man har två konton? Jag har ju ett iTunes kopplat till mitt VISA-kort där jag handlar apps etc - och Apple-ID som jag pyntar fotoböcker med etc.

Jag har också två, ett Amerikanskt och ett Svenskt och det är inga problem och skifta.

Glöm alla frågor nedanför; jag har nu fattat att man måste hålla på ock jiddra med presentkort jämt man vill hyra. Då går det bort. Jag kan inte leva så - det är ju absurt...hålla på och köpa på Ebay - få postat och hoppas på ickeblåsning - etc etc. Nej - det är inget för mig. Jag får vänta och hoppas på att det lossnar med hyrning även i Sverige...men jag tvivlar starkt.

Hur skiftar man mellan konton? Kommer båda kontona upp under "Affär"-menyn? Räcker det med att ATV'n har USA-kontot - eller måste jag också logga in med iTunes när jag ska hyra film?
Eller kan jag ha USA på ATV'n och vara inloggad som vanligt med iTunes?
Inget krux med svenskt VISA-kort?
Så - jag reggar ett USA-konto med hjälp av ett GIFT-card...och sedan behöver jag inga fler GIFT-cards? handlar med kreditkort som vanligt?

Ursprungligen av Robban B:

Jag har också två, ett Amerikanskt och ett Svenskt och det är inga problem och skifta.

Senast redigerat 2009-11-03 20:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Glöm alla frågor nedanför; jag har nu fattat att man måste hålla på ock jiddra med presentkort jämt man vill hyra. Då går det bort. Jag kan inte leva så - det är ju absurt...hålla på och köpa på Ebay - få postat och hoppas på ickeblåsning - etc etc. Nej - det är inget för mig. Jag får vänta och hoppas på att det lossnar med hyrning även i Sverige...men jag tvivlar starkt.

Hur skiftar man mellan konton? Kommer båda kontona upp under "Affär"-menyn? Räcker det med att ATV'n har USA-kontot - eller måste jag också logga in med iTunes när jag ska hyra film?
Eller kan jag ha USA på ATV'n och vara inloggad som vanligt med iTunes?
Inget krux med svenskt VISA-kort?
Så - jag reggar ett USA-konto med hjälp av ett GIFT-card...och sedan behöver jag inga fler GIFT-cards? handlar med kreditkort som vanligt?

Men släppte dom inte det med filmer i tyskland bland annat? eller var det bara planer dom hade kanske? Jag hoppas ju också på att dom fixar det till oss, försöker iaf bjuda på 10 dollars kort nu för att regga ett konto och se vad som faktiskt finns

Ursprungligen av henkebarn:

Jag gillar AppleTv. Har sålt väldigt många i butiken senaste veckan. Den är ju skitläcker! Alla funktionerna den har funkar kanon.

Vilken butik jobbar du i?

  • Medlem
  • 2009-11-03 20:51
Ursprungligen av henkebarn:

Jag gillar AppleTv. Har sålt väldigt många i butiken senaste veckan. Den är ju skitläcker! Alla funktionerna den har funkar kanon.

Svar på tal på det vanligaste motargumentet:

- Men man borde kunna spela fler format!!
Ja, det vore nice att kunna göra det out-of-the-box, men har du hört talas om ATVFlash? Googla det!

Jag önskar att man kunde hyra film lika enkelt i Sverige som i USA, men man kan ju köpa sig ett gift card på e-bay. Tar under en timme i regel från köp till funktion. Brukar vara OK prissatt också.

Vi får hoppas att Apples rättigheter utökas framöver. Själv köpte jag en Mac Mini 2.0 ghz, nvidia 9400, 2GB och 320GB hdd häromdagen istället för AppleTv men det är endast för att jag fick köpa den till rabatterat inköpspris. AppleTv med ATVFlash är hur bra som helst.

Hej !

Jag håller med, den är läcker (som de flesta av Apples produkter) men det är tyvärr också det enda.

För att få någon direkt vits med den så måste det "hackas" vilket rimmar illa med Apples devis "det bara fungerar...".

Ett annat tips är att "mygla" med ett amerikanskt iTuneskonto där varje inköp ändå kostar pengar.

Mac Mini är ju åtminstone något som fungerar...visst gör ATN:n det också, men har varken bra funktioner eller läckert gränssnitt utan det måste som sagt micklas...

Jag läste även om någon annan som tyckte ATV:n var så bra. Han/hon spelade in TV-program via sin Mac med EyeTV (tror jag TV-prylen heter) därefter konverterades det inspelade materialet till ett format som ATV:n hanterade. Bara 2 timmar efter inspelningen så hade han/hon tillgång till TV-programmet på ATV:n. Hallå, det är ju rena stenåldern. Jag har tre TV-kort i ett gammalt härke som kör Linux/MythTV. Jag kan då spela in tre olika kanaler samtidigt som jag tittar på en tidigare inspelning...eller på någon av de kanaler som just nu spelas in (med full funktionalitet med timeshift:ing etc.). Det är bra funktionalitet, tycker jag. ATV:n är dock betydligt mycket läckrare, men det finns inget den kan som inte fungerar i Linux/MythTV burken vad jag kan komma på åtminstone.

Jag har sagt det förr...hade inte ATV:n haft ett Applemärke så hade den dött sotdöden för länge sedan. Jag vill minnas att den testats i tidningen M3 och då fick en 1:a i betyg...sist av alla testade maskiner.

Trots ovanstående är jag alltså sugen på ATV:n då den ju faktiskt är läcker rent utseendemässigt, men det måste till mickel, så gärna mer tips runt ATVFlash eller liknande hack för att ge mig motivation till ett köp ;).

Ursprungligen av Manor:

För att få någon direkt vits med den så måste det "hackas" vilket rimmar illa med Apples devis "det bara fungerar...".

Ja. Du har rätt. Ja.

Men som klargjorts flera gånger i denna och tusen trådar så är AppleTv avsedd för amerikanska marknaden där man har alla licenser som vi saknar i Sverige. Hade den varit lika enkel i Sverige som i USA hade du troligtvis hållt med mig.

Men man kan göra den jävligt nice här med.

Vad ska man egentligen ha för hack på AppleTVn för att få den så funktionell som möjligt? Jag kör min helt ohackad nu, men visst tar det emot att konvertera varje avsnitt och film.
Kan man spela upp 720p mkvfiler direkt i AppleTVn? Utan att konvertera alltså.

Mvh Claes

Ursprungligen av blackheim:

Vad ska man egentligen ha för hack på AppleTVn för att få den så funktionell som möjligt? Jag kör min helt ohackad nu, men visst tar det emot att konvertera varje avsnitt och film.
Kan man spela upp 720p mkvfiler direkt i AppleTVn? Utan att konvertera alltså.

Mvh Claes

Nu sticker jag ut hakan men jag håller med dig till fullo. Kan inte heller se någon anledning till att hacka den då den ändå inte klarar av 720p i MKV.

Visst den kan få stöd för att spela upp iso-filer, streama dvd-filmer över nätverk, jag kan förstå dem som vill göra det men att klaga på att det inte fungera från Apple då är man snett ute för detta är något som Apple aldrig, aldrig och aldrig kommer att supporta för det är så långt ifrån deras "It´s just works" man kan komma.

Vad det gäller DivX-stödet så det så 2001... och något för piratvärlden likaså MK´V. Inspelning är väl en trevlig grej, men jag skulle inte tro att det heller ligger i Apples intresse då AppleTV är en förlängning av iTunes och kommer förmodligen alltid att behandlas som detta.

Så om man ser till vad AppleTv är tänkt till ifrån Apples sida så kan jag inte sakna något... sedan att vi inte har filmuthyrning i Sverigen är ju som sagt var något Apple inte kan lastas för.

Nej jag kommer fortsätta att använda min AppleTV glatt som just nu är fylld till 1000 med ca 150 filmer i både SD och HD. Musiken jag köpt i iTunes spelas på för fullt.

Min rekomendation är att alla pirat-glada människor vänder bort blicken från AppleTV och slutar klanka ner på den för Apple kommer ändå aldrig att uppfylla era behov direkt ur lådan.

Ursprungligen av Hugeman:

Nu sticker jag ut hakan men jag håller med dig till fullo. Kan inte heller se någon anledning till att hacka den då den ändå inte klarar av 720p i MKV.

Visst den kan få stöd för att spela upp iso-filer, streama dvd-filmer över nätverk, jag kan förstå dem som vill göra det men att klaga på att det inte fungera från Apple då är man snett ute för detta är något som Apple aldrig, aldrig och aldrig kommer att supporta för det är så långt ifrån deras "It´s just works" man kan komma.

Vad det gäller DivX-stödet så det så 2001... och något för piratvärlden likaså MK´V. Inspelning är väl en trevlig grej, men jag skulle inte tro att det heller ligger i Apples intresse då AppleTV är en förlängning av iTunes och kommer förmodligen alltid att behandlas som detta.

Så om man ser till vad AppleTv är tänkt till ifrån Apples sida så kan jag inte sakna något... sedan att vi inte har filmuthyrning i Sverigen är ju som sagt var något Apple inte kan lastas för.

Nej jag kommer fortsätta att använda min AppleTV glatt som just nu är fylld till 1000 med ca 150 filmer i både SD och HD. Musiken jag köpt i iTunes spelas på för fullt.

Min rekomendation är att alla pirat-glada människor vänder bort blicken från AppleTV och slutar klanka ner på den för Apple kommer ändå aldrig att uppfylla era behov direkt ur lådan.

Nej, skulle jag skaffa något nu så ska det spela upp de vanligaste formaten direkt. Men jag kan inta klaga på AppleTVn för jag visste ju faktiskt innan vad jag köpte och att jag skulle få konvertera om materialet.
Jag har även kollat på om jag skulle sälja den och köpa exempelvis en Popcorn Hour eller PS3 eller något annat istället, men jag kan inte hitta något om att de kan streama musik så bra som AppleTVn gör. Är det någon som vet detta? Nu använder jag Airfoil för att streama musik till ATVn ut till recievern. Kan man göra detta med någon annan spelare?

Mvh Claes

Ursprungligen av henkebarn:

Jag gillar AppleTv. Har sålt väldigt många i butiken senaste veckan. Den är ju skitläcker! Alla funktionerna den har funkar kanon.

Vilken butik jobbar du i? Så du gör reklam för grejer du säljer i detta forum?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-07 15:51
Ursprungligen av Macce65:

Vilken butik jobbar du i? Så du gör reklam för grejer du säljer i detta forum?

Ett sätt och se på det. Ett annat är att han på ett Apple-forum delar med sig av sina kunskaper om Apple-produkter. Inte så farligt tycker jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-02 22:34

jag har två även jag - ett svenskt och ett USA´skt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-03 20:48

Jag har USA kontot på ATV, och vanliga iTunes i datorn, har köpt 30 100USD kort via eBay och aldrig blivit blåst, alla utom ett har levererats inom någon timme via mail....

jag har haft en Apple TV nu några år och ja den gör ju det den skall varken mer eller mindre, snarare mindre
Men nu i.o.m 3.0 så tycker jag gränssnittet är riktigt nice.. dock har jag beställt en Mac Mini 2,53 för att ersätta min TV, dock börjar jag tveka ju mer jag provat genom koppla min MBP till TVn med Plex.. det går ju aldrig få det lika stilrent och snyggt.
Sedan att man inte kan spela upp iTunes köpt material, det mesta i Plex är ju riktigt dålig kvalité det enda jag kan tänka mig är att hyra filmer från Headweb direkt i datorn på TVn... men jag har ju Telia Digital TV med SF anytime så jag vet inte längre om jag verkligen skall hämta ut min Mini imorgon

Kommer sakna min TV konstigt nog!
För sitta vid 60" TV och surfa... nja.. Har min BluRay till att visa filmer som de skall visas och TV visar filmer som man inte vill köpa på BluRay

Blir en hård natt känner jag.

Apple ska ju fungera :)

Har köpt en beg Apple TV 160 GB som jag kört ett tag, fungerar klockrent syncar trådlöst med min iMac.

Uppdaterade till 3.0.1 och nu syns inte de flesta omslagen och den vill bara spela vissa låtar. Den spelar även bara vissa filmer, får meddelandet att filen är av okänt format trots att de spelades utan problem tidigare.

Kör med Apple för att slippa sådant här : (. Normalt så brukar jag köra med alla apple produkter som de är men nu när produkten redan verkar vara buggig så funderar jag på att installera aTV Flash på den.

Någon som testat det?

http://www.atvflash.com/

// Conny

Jag skulle dock vilja ha en ATV på en terrabyte och med inbyggd iTunes - så man slapp ha andra burkar kopplade och aktiva.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-08 10:37

3.0.1 ute nu, tydligen en rätt allvarlig bugg i 3.0

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-08 11:03
Ursprungligen av bollman:

3.0.1 ute nu, tydligen en rätt allvarlig bugg i 3.0

Vad var det då?

Yes!!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-08 11:24
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-08 17:11

Jag har ju även en PS3 och har testat att köra film och musik från datorn till den, Men den kommer inte upp i ATVn's standard, bla så har den inte lika tjusigt gränssnitt och känns överlag lite skakigare än ATV, dessutom låter fläktarna i den som ett reaplan

Är kanske Apple Mini ett bättre alternativ?

Hej

Det var jag som startade den här tråden en gång, och jag har med stort intresse följt den. Jag har dock ännu inte kommit till skott och köpt någon Apple TV. Istället börjar alltmer luta åt att köpa en MacMini och försöka koppla in den som media center.

Om jag inte minns fel så var det den lösning "Henkebarn" hade valt. Nu har jag sett att MediaMarkt säljer ut den förra modellen av MacMIni billigt. Frågan är då om den räcker till som mediacenter och vad man i så fall skall tänka på.

  • Medlem
  • 2009-11-28 20:08
Ursprungligen av Crister:

Hej

Det var jag som startade den här tråden en gång, och jag har med stort intresse följt den. Jag har dock ännu inte kommit till skott och köpt någon Apple TV. Istället börjar alltmer luta åt att köpa en MacMini och försöka koppla in den som media center.

Om jag inte minns fel så var det den lösning "Henkebarn" hade valt. Nu har jag sett att MediaMarkt säljer ut den förra modellen av MacMIni billigt. Frågan är då om den räcker till som mediacenter och vad man i så fall skall tänka på.

Hur mycket tar MediaMarkt för den gamla MacMinin?

Det var inte så att den redan var patchad/hackad/patchstickad när du köpte den och att det var därför den klarade att spela fler videoformat?

Jag skulle inte rekommendera ATV Flash. Vad jag vet så kan ATV Flash inte göra någonting som gratisalternativet ATV USB Creator kan. Tror dessutom att ATV Flash baseras på en del av det arbete som människorna bakom ATV USB Creator utfört.

Dock är det lite si och så med kompatibiliteten med 3.0.1 just nu, men det går att lösa.

Edit: Jag vill bara förtydliga att jag inte har provat ATV Flash, någonsin. Det kan hända att det är helt briljant, men jag tycker det känns som om någon vill tjäna pengar på något som redan finns gratis.

Jag vet inte om den var hackad innan, tror inte det.

Tack för tipset om ATV USB Creator visste inte att det fanns, ska googla lite för att se vad det är för något.

Om man "hackar" sin Apple TV med tex ATV USB Creator, är det enkelt att få Apple TV tillbaka till orginal?

// Conny

Åter igen, tack för svar.

Ursprungligen av Stakkesta:

Jag vet inte om den var hackad innan, tror inte det.

Tack för tipset om ATV USB Creator visste inte att det fanns, ska googla lite för att se vad det är för något.

Om man "hackar" sin Apple TV med tex ATV USB Creator, är det enkelt att få Apple TV tillbaka till orginal?

// Conny

Åter igen, tack för svar.

Jepp. Det enkelt att återställa. http://www.99.se/apple-tv/263225-att-hacka-sin-apple-tv.html

Är det någon som har vågat testa ATVFLASH? aTV Flash -- The Ultimate AppleTV Enhancement

Jag är lite sugen men ville kolla runt först innan man gör något dumt...

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-03 20:14
Ursprungligen av aibrahim:

Är det någon som har vågat testa ATVFLASH? aTV Flash -- The Ultimate AppleTV Enhancement

Jag är lite sugen men ville kolla runt först innan man gör något dumt...

Jag kör med aTVFlash och är helt nöjd. Fick byta USB-minne eftersom det första minnet inte ville men sen var det ett mycket smidigt sätt att "fixa till" Apple TVn. Var mest ute efter att kunna ha en extern HD samt läsa VIDEO_TS mappar.
Är lite lat av mig när det gäller datorn så jag betalar gärna lite för att få saker att fungera på enklaste sätt.
Klart värt pengarna tycker alltså jag.

aTV-flash, USB stick?

Jag har köpt aTV flash, installerat på USB och matat in i ATV, men det verkar inte funka.
Vilka USB minnen fungerar och är det säkert nu? I början av november var det många som fick sin ATV raderad när de körde installation.

Bevaka tråden