Goflorp, jag tror du lägger in mer i begreppet "naturligt" än vad jag tror att någon avsett.
Det är, som jag ser det, helt relevant att diskutera de förutsättningar som vår biologi utvecklats för. Oavsett vetenskap, ändrade livsförhållanden, tekniska framsteg osv. osv. så är vår genuppsättning och hela vår grundläggande biologi anpassad för en viss typ av förhållanden och detta avgör vad som är nyttigt för oss.
Gör tankeexperimentet att man skulle tvinga någon art som är ren köttätare att äta endast vegetarisk kost, eller en ren växtätare, att äta endast animaliskt. Förutom de praktiska svårigheterna skulle det snabbt leda till att de blev sjuka, och sannolikt skulle de dö ganska snabbt. De allra flesta av oss skulle också intuitivt anse att det vore vore moraliskt stötande, pga av att det strider mot de arternas natur.
Exakt samma typ av resonemang går att föra för människor också, även om gränserna är lite suddigare där, just pga av att vi KAN äta väldigt mycket, men det betyder ju inte att de sakerna är optimala.
För att återgå till grundfrågan Det finns idag massor med vegetariska kokböcker etc. Det jag personligen tyckte var svårast var att jag i början, första halvåret eller så, saknade den "krafigare" smaken som animaliska produkter har. Även om jag blev mätt av den vegetariska maten så blev jag inte tillfredsställd, eller psykiskt "mätt" på samma vis. Omvänt, när jag sedan efter flera år som vegetarian började äta kött sparsamt tyckte jag att det smakade FÖR mycket, att det liksom var något överdrivet fylligt i smaken. Svårt att förklara, men jag tror kanske att andra som varit vegetarianer kan känna igen sig.