- Hallon
- Medlem ●
- Växjö
Hej!
Vilken RGB-profil bör jag använda för utskrift hos random fotograf? Har ett par gånger varit med om att bilderna blivit rejält mycket mörkare än mitt digitala original. Funderar på om det beror på den RGB-profil jag använder (?).
Skall jag själv skriva ut så kan jag ju reka med utskriftsstället innan, men om jag lämnar högupplösta bilder till en kund som han/hon sedan skall skriva ut någon stans så vill man ju ha en så "standard" RGB-profil som möjligt.
Adobe RGB är väll den som man alltid lämnar i..
Kollade i en av bilderna nu och den ligger i sRGB IEC61966-2.1
Den Adobe RGB jag har står det (1998) efter, vilket känns väl gammalt..?
Kollar jag i listen på bilden i Photoshop så står det en "*" efter "(RGB/8*)" vad står det för?
AdobeRGB1998 är en standard idag. Gammal? Kanske, men den som används av de flesta. Annars finns ProPhotoRGB (enorm färgrymd och inget att rekommendera om man inte vet vad man gör) och sRGB som är mindre. Dessa tre följer med installationen av PS. Annars finns ECIRGB som är snarlik AdobeRGB men den får du hämta själv från ECI. Därmed är det osannolikt att mottagaren har den installerad och då ökar risken för att något går fel.
* betyder att du öppnat och arbetar med en bild i en annan färgrymd än den du har inställd som standard i PS.
Utan att vara någon expert, säger jag att sRGB brukar funka som en minsta gemensamma nämnare. Den är ganska begränsad, men just därför brukar det funka för det mesta. Så funkar det i alla fall på nätet.
Adobe RGB å andra sidan är en av de större rymderna (om än ganska vanlig).
Utan att vara någon expert, säger jag att sRGB brukar funka som en minsta gemensamma nämnare. Den är ganska begränsad, men just därför brukar det funka för det mesta. Så funkar det i alla fall på nätet.
Adobe RGB å andra sidan är en av de större rymderna (om än ganska vanlig).
Ok.
Jag undrar då varför mina bilder blivit så rackarns mörka.. kan jag haft så otur att det är "utskrivaren" som klantat sig två gånger i rad (samma ställe)..
Vill även passa på att fråga varför det ibland står * eller # efter (RGB/8#) - i listen i Photoshop.
Ok.
Jag undrar då varför mina bilder blivit så rackarns mörka.. kan jag haft så otur att det är "utskrivaren" som klantat sig två gånger i rad (samma ställe)..
Om man lämnar in sina bilder för utskrift hos företag som riktar in sig på vanliga konsumenter (Extrafilm, Fujidirekt etc.) så applicerar de nästan jämt filter på alla bilder för att öka färgmättnaden och kontrasten. Så om man redan har dragit upp kontrasten så blir resultatet lätt "rackarns mörka".
Om man lämnar in sina bilder för utskrift hos företag som riktar in sig på vanliga konsumenter (Extrafilm, Fujidirekt etc.) så applicerar de nästan jämt filter på alla bilder för att öka färgmättnaden och kontrasten. Så om man redan har dragit upp kontrasten så blir resultatet lätt "rackarns mörka".
är din bild så som du vill ha den då skall du kryssa bort autokorrigering i fotolabbets terminal/kiosk
sRGB är en standard för internet och jag skulle om du har möjlighet rekommendera att du skickar filerna i Adobe RGB om du vill att tryckeriet ska ha så bra förutsättningar för att kunna konvertera till bästa icc profil för just det pappret det ska tryckas på.
Adobe RGB är iallafall den profil som alla fotografer och retuschörer jag känner jobbar med.
Sen om du vill vara korrekt så lämnar du självklart en utskriftsreferens till repron så dom vet hur du vill att bilden ska se ut.
Ett bra tips är att se till att digitalkameran är inställd på Adobe RGB, iaf om du tar råfiler. Dom flesta har sRGB som standard, vilket funkar om man tar Jpegs..
s
Adobe RGB är iallafall den profil som alla fotografer och retuschörer jag känner jobbar med.
Sen om du vill vara korrekt så lämnar du självklart en utskriftsreferens till repron så dom vet hur du vill att bilden ska se ut.
Ett bra tips är att se till att digitalkameran är inställd på Adobe RGB, iaf om du tar råfiler. Dom flesta har sRGB som standard, vilket funkar om man tar Jpegs..
En utskriftsreferens är en bra id´e och tillsammans med tydlig skriven information om vilken färgrymd som är inbakad (och kanske annat viktigt) i filen blir risken för fel ännu mindre.
Att ställa in AdobeRGB i kameran är en bra idé men det har inget med RAW-filen att göra. Däremot blir det den profil som bakas in i jpg-filen om man väljer att spara i jpg. Plåtar du i RAW väljer du profil i RAW-converteraren tex AdobeCameraRAW eller Lightroom.
Här fick man sig en ordentlig lektion i RGB-profiler - underbart!
Jag fotar också i RAW men har uppenbarligen haft dålig koll på vilken profil jag använder. De gånger jag skrivit ut och det blivit för mörkt så har det varit hos en fotograf i stan. Dom kör ju även med sådan där "kiosker" så risken finns ju att dom bara slängt in mina bilder i samma flöde med massa läskiga filter..
Känns som att det är Adobe RGB som gäller för mig. Tack!
EDIT: Spelar filformatet någon roll här också kanske? Vilket är bäst av PSD och TIFF? Spelar det någon roll?
Fotar man i raw så spelar det ingen roll vad du sätter för rgb profil i kameran. raw filer behandlar inte bilden utan den sparar raw data (det som träffar censorn sparas ner) utan någon behandling.
Fotar man jpg då rekomenderas Adobe RGB.
Hej!
Vilken RGB-profil bör jag använda för utskrift hos random fotograf?
...men om jag lämnar högupplösta bilder till en kund som han/hon sedan skall skriva ut någon stans så vill man ju ha en så "standard" RGB-profil som möjligt.
Vilken RGB-profil har bilden nu? Hur kom den dit (dvs var i processen "bakade" du in proflen)?
Om "random" fotograf är någorlunda seriös och kunnig så spelar det ingen större roll. Han/hon konverterar från den inbäddade profilen till den profil hans/hennes skrivare/press/papper kombo använder. AdobeRGB är en större färgrymd och tar bättre hänsyn till framförallt klara starka färger men även tex mörka gröna jämfört med sRGB . sRGB är mindre men den mest använda (dels för att det blivit en webstandard och dels för att det är så Photoshop är inställt såvida inte man själv ändrat något efter installation).
Gör själv en "softproof" på bilden och jämför din AdobeRGB bild med hur den kommer att se ut efter konvertering till sRGB. Då ser du om det händer något.
Om den som skall skriva ut/trycka bilden inte vet vad han/hon gör spelar det ingen större roll vad du gjort. De kan förstöra oavsett hur du sparat.
PS Pratar vi om tex bläckstråleutskrifter kan de flesta skrivare idag skriva ut mer/större/fler färger än sRGB och ibland tom mer än AdobeRGB - det talar för att spara i AdobeRGB.
Jag fotar i RAW, Adobe RGB, sparar i datorn i Adobe. När jag tar ut bilderna ur LR kan man göra på följande sätt:
1) Exportera till "kunden" i JPG och sRGB i två olika storlekar (web och fullsize)
2) Exportera en uppsättning med TIFF, fullsize, Adobe RGB
På så sätt (vilket man också informerar om på ett trevligt sätt) så finns det färdiga JPG's för webben och om de vill beställa i fotoautomat eller liknande. SAMT att de har fullstorlek i TIFF som är enorma i filstorlek och som passar bäst om de skall lämna bilder till tryck elelr redigera vidare i Photoshop.
I dagsläget finns det väll ingen bildskärm eller skrivare som fixar ProPhoto RGB? Så även om du sparar raw-filerna i ProPhoto RGB finns det väll ingen anledning att sitta och jobba i ProPhoto RGB i PhotoShop då kan man väll lika gärna köra Adobe RGB.
Är det nån här som använder ProPhoto RGB i sitt arbetsflöde?
I dagsläget finns det väll ingen bildskärm eller skrivare som fixar ProPhoto RGB? Så även om du sparar raw-filerna i ProPhoto RGB finns det väll ingen anledning att sitta och jobba i ProPhoto RGB i PhotoShop då kan man väll lika gärna köra Adobe RGB.
Är det nån här som använder ProPhoto RGB i sitt arbetsflöde?
Jag använder ProPhotoRGB i mitt flöde OM bilden innehåller färger, nyanser som ligger utanför AdobeRGB. Då öppnar jag bilden från Lightroom/Adobe CameraRAW med ProPhoto, tar hand om de felaktiga färgerna så att de passar in i AdobeRGB och konverterar sedan till AdobeRGB.
Men du har rätt, skärmen kan inte visa de färgerna utan då måste jag hålla koll på histogram och använda softproof inne i Photoshop. Men en del bläckstråleskrivare kan skriva ut färger som ligger utanför AdobeRGB och vid de tillfällena vill jag ju att de färgerna finns kvar och inte är bortklippta.
En fråga som ingen ställt till TS, men som är helt avgörande, är om han själv kör ett helt kalibrerat flöde, dvs. med kalibrerad bildskärm och kalibrerad provtrycksskrivare
Om inte, så går det inte att avgöra om bilden är för mörk hos någon annan (för då kan det lika gärna vara TS utrustning som avviker)
En fråga som ingen ställt till TS, men som är helt avgörande, är om han själv kör ett helt kalibrerat flöde, dvs. med kalibrerad bildskärm och kalibrerad provtrycksskrivare
Om inte, så går det inte att avgöra om bilden är för mörk hos någon annan (för då kan det lika gärna vara TS utrustning som avviker)
Ja, min skärm är kalibrerad.
Jag har länge arbetat med saker som går i tryck, men då främst arbetat i CMYK (inte så ofta rena foto-utskrifter) - därför ifrågasatte jag min RGB-profil eftersom jag inte har samma erfarenhet av att skriva ut i RGB.
Nästan alla skrivare är ju CMYK men man skriver ut i RGB så konverteras det på vägen..
Hur menar du? Vad är det för färger på patronerna man laddar in? Cyan, Magenta, Gul och svart eller hur? CMYK..
Länka mig gärna till någon RGB-skrivare..
Hur menar du? Vad är det för färger på patronerna man laddar in? Cyan, Magenta, Gul och svart eller hur? CMYK..
Länka mig gärna till någon RGB-skrivare..
Varför vill dom då att man lämnar bilderna i RGB? Måste ju vara bättre om man gör CMYK-konverteringen själv - så man kan justera eventuella oönskade effekter av konverteringen.
Skulle tro att mer än 90% av alla framkallningslabb som inte explicit säger annat (eller uppenbarligen riktar sig mot proffs- där man kanske ändå har en riktig kundkontakt) förväntar sig en sRGB-profil.
Precis som när man skall skriva ut på inkjeten hemma alltså.
Men det bästa är väl att fråga labbet vad de klarar att ta emot?
Men även om man skriver ut hemma på sin "fotoskrivare" så skickar du ju en RGB-fil från photoshop som konverteras på vägen av Photoshop även där
Men även om man skriver ut hemma på sin "fotoskrivare" så skickar du ju en RGB-fil från photoshop som konverteras på vägen av Photoshop även där
Det betvivlar jag inte. Dock undrar jag fortfarande varför man ber om RGB-bilder om dom ändå skall CMYKas. Man vill ju ha en så färdigkonverterad bild som möjligt när man skickar den för utskrift.
Det betvivlar jag inte. Dock undrar jag fortfarande varför man ber om RGB-bilder om dom ändå skall CMYKas. Man vill ju ha en så färdigkonverterad bild som möjligt när man skickar den för utskrift.
Eller inte
Vad man vill ha är en bild där det inte händer något när den så småningom konverteras. Kallas ibland för CMYK-vänlig RGB. Egentligen finns det en CMYK-profil för varje skrivar/papperskombination, dvs hur många som helst. sRGB är en teoretiskt färgrymd (till skillnad från CMYK-rymderna som alltså är kopplade till just din skrivare/tryck/pappers-kombo) och där vet man att om pipetten i Photoshop visar R=G=B så är just den färgen neutral. Så är det inte i CMYK.
Så vad du kan/bör göra är att be om skrivarens profil för just det papper bilden skall skrivas ut på, sedan softproofar du mot den (du ligger kvar i sRGB) och gör dina justeringar så att färgerna på din kalibrerade skärm är rätt och inga förändringar sker när du softproofar. Sparar sedan bilden med sRGB inbakad o skickar till skrivaren. Då skall inga förändringar ske.
CMYKningen sker sedan inne i skrivardrivrutinen.