Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer det ljud via Mini Display Port?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-01-14 21:16

Macworld skriver om nya användningsområden för Display Port.

Usb och ljud via Displayport - MacWorld

När får vi se eller rättare sagt, höra, ljud från Mini Display Port? Det är irriterande att behöva en stereo-plugg till tv:n när man ansluter sin Macbook.
När tror ni ljud kommer till MDP?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-01-16 12:36

Vet inte när tekniken hinner ifatt, men skulle denna lösning fungera tills vidare för dig?

Kanex Mini Display Port to HDMI-adapter - USB-audio.

Mac i Malmö.-.Kanex Mini Display Port to HDMI-adapter - USB-audio / Tillbehör / Bildskärmar & TV / Kullander Apple Premium Reseller

Pris: 695kr

"Det har aldrig varit smidigare att ansluta en Mac till en platt-tv. Kanex adapter skickar såväl bild som ljud via HDMI-kabeln rakt in i tv:n. Separata ljudkablar är ett minne blott."

  • Medlem
  • 2010-01-16 13:21

Sweet. Aningen dyr dock. Ska tänka på saken. Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 09:27

Har kikat på den, men när jag kollade närmare har den bara stöd för 2-kanals/stereo ljud, man vill ju ha surround, iaf om man ska koppla till tv/förstärkare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 10:58

Now we're talking. Men ändå ett rätt saftigt pris?
En mini displayport -> DVI = 200 spänn
DVI till HDMI -> 100 spänn (höftade)
Toslinkkabel -> 50 spänn
Summa 350 SEK
Alltså 645 spänn extra för att få en sådan som ovan? Känns inte riktigt motiverat ?

EDIT: Finns ju även DVI-HDMI kabel för ca 250 SEK, men prisskillnaden är ju fortfarande markant.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-19 11:16
Ursprungligen av NBK:

Now we're talking. Men ändå ett rätt saftigt pris?
En mini displayport -> DVI = 200 spänn
DVI till HDMI -> 100 spänn (höftade)
Toslinkkabel -> 50 spänn
Summa 350 SEK
Alltså 645 spänn extra för att få en sådan som ovan? Känns inte riktigt motiverat ?

EDIT: Finns ju även DVI-HDMI kabel för ca 250 SEK, men prisskillnaden är ju fortfarande markant.

Jo håller med, det är lite väl saftigt pris för att få en något smidigare kabellösning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-19 12:36
Ursprungligen av NBK:

Now we're talking. Men ändå ett rätt saftigt pris?
En mini displayport -> DVI = 200 spänn
DVI till HDMI -> 100 spänn (höftade)
Toslinkkabel -> 50 spänn
Summa 350 SEK
Alltså 645 spänn extra för att få en sådan som ovan? Känns inte riktigt motiverat ?

EDIT: Finns ju även DVI-HDMI kabel för ca 250 SEK, men prisskillnaden är ju fortfarande markant.

Varför blanda in DVI över huvud taget?

Du kopplar ju mDP <-> HDMI -> Bildvisare. Dessutom tvivlar jag på att man kan hitta en optisk kabel för endast 50 kr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 12:40
Ursprungligen av zinned:

Varför blanda in DVI över huvud taget?

Du kopplar ju mDP <-> HDMI -> Bildvisare. Dessutom tvivlar jag på att man kan hitta en optisk kabel för endast 50 kr.

I stand corrected, HQ OPTICAL TOS - 3.5MM 1.5M, 99 SEK.
Dock är det fortfarande en markant prisskillnad, bara det som jag försökte framhäva.

Dock kan jag inte minnas att jag sett en "officiell" adapter från Apple med mDP till HDMI, dock har man sett "pirat"-delar för några få dollars.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 11:20

Kanske en dum fråga, vad är USB kontakten till?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-19 11:28
Ursprungligen av NBK:

Kanske en dum fråga, vad är USB kontakten till?

Enligt Kanex iAdapt 51 - MDP to HDMI w/5.1 Channel Digital Audio så är den till för strömförsörjning.
"Powered by USB so no external power source is needed."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 12:32

Aah, missade det där

  • Medlem
  • 2010-01-19 13:47

Apple har inte släppt någon MDP -> HDMI.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-19 14:23
Ursprungligen av Dalle:

Apple har inte släppt någon MDP -> HDMI.

Ursprungligen av NBK:

I stand corrected, HQ OPTICAL TOS - 3.5MM 1.5M, 99 SEK.
Dock är det fortfarande en markant prisskillnad, bara det som jag försökte framhäva.

Dock kan jag inte minnas att jag sett en "officiell" adapter från Apple med mDP till HDMI, dock har man sett "pirat"-delar för några få dollars.

Jaså?

Vad sägs om denna : Mac i Malmö - Kabel Mini DisplayPort till HDMI - M/F - 1m - vit / Bildskärm / Kablar / Kullander Apple Premium Reseller

Det är inte Apple som har gjort den kabeln, Apple har intet gjort någon MDP>HDMI-kabel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 14:29

Exakt.. Jag har inte sagt att det inte finns, bara att apple inte har någon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-19 14:38

Men oj...jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Spelar det någon roll VEM som har gjort kabeln? Hela poängen är väl att den fungerar som den ska? Mitt ursprungsinlägg baserades på att ni märkligt nog hellre verkar vilja ha ytterligare ett interface i kedjan istället för att ha så kort kedja som möjligt, vilket ju är att föredra. Det är det resonemanget jag inte förstår när det bevisligen finns fullgoda produkter för det sistnämnda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 14:46

Du är ursäktad
Och det jag ville lyfta fram var att är det värt nästan 600 spänn extra för att ha en "inbyggd" produkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-20 11:43
Ursprungligen av NBK:

Du är ursäktad
Och det jag ville lyfta fram var att är det värt nästan 600 spänn extra för att ha en "inbyggd" produkt.

Ehm...tack?

Men förklara gärna närmre vad du menade här, jag hänge inte alls med..."inbyggt produkt" ? Jag kan vara lite trött men förklara gärna igen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 13:10
Ursprungligen av zinned:

Ehm...tack?

Men förklara gärna närmre vad du menade här, jag hänge inte alls med..."inbyggt produkt" ? Jag kan vara lite trött men förklara gärna igen

Med inbyggd produkt menade jag bara den ovan i tråden, bara för att få in alla sladdarna i en "låda" så att man slipper köra separata , som blir mycket billigare... hoppas jag var tydligare

Ursprungligen av NBK:

Du är ursäktad
Och det jag ville lyfta fram var att är det värt nästan 600 spänn extra för att ha en "inbyggd" produkt.

Du betalar väl 500 kr extra för att det är Macoteket som säljer
Jag köpte själv mina kablar direkt från staterna och betalade ca 300 kr!
Googla och man finner en hel drös som säljer!!

Det bästa fyndet jag hittade hos macoteket var när de försökte lura folk att köpa en NetGear ReadyNas som kostar 9.995 kr för 19.995 kr... efter samtal ändrade dem detta dock undrar jag hur många som hunnit köpa detta till företag osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-02 08:00
Ursprungligen av @ndreas:

Du betalar väl 500 kr extra för att det är Macoteket som säljer
Jag köpte själv mina kablar direkt från staterna och betalade ca 300 kr!
Googla och man finner en hel drös som säljer!!

Det bästa fyndet jag hittade hos macoteket var när de försökte lura folk att köpa en NetGear ReadyNas som kostar 9.995 kr för 19.995 kr... efter samtal ändrade dem detta dock undrar jag hur många som hunnit köpa detta till företag osv.

I stand so very corrected

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 11:56

En fråga, eftersom mDP har ljudpinnar borde väl Apple kunna fixa så att ljudet går över kabeln? Eller är det helt omöjligt eller Apple som är Apple på värsta sätt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-20 12:29
Ursprungligen av acke:

En fråga, eftersom mDP har ljudpinnar borde väl Apple kunna fixa så att ljudet går över kabeln? Eller är det helt omöjligt eller Apple som är Apple på värsta sätt?

Det hade varit mycket trevligt ifall de kunde göra så att ljudet gick genom mDP. Om det beror på hårdvara eller mjukvara är frågan, det verkar inte heller vara någon som vet något om detta (förutom Apple då).
Läste att någon hade en teori om att det kunde bero grafikkretsarna i datorerna och att tillverkarna helt enkelt inte hade byggt in möjlighet till ljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 13:31
Ursprungligen av joakimo:

Läste att någon hade en teori om att det kunde bero grafikkretsarna i datorerna och att tillverkarna helt enkelt inte hade byggt in möjlighet till ljud.

Också läst det men digital signal som digital signal tänker jag spontant. Med lite meck borde man kunna skicka ljudet via grafikkortet på något sätt. Kan väl inte handla om så mycket utrymme som ljudet stjäl? Men vad vet jag om detta..

Det är väl en ISO-standard eller annan industristandard...och den standarden innehåller inte ljud helt enkelt. Svårare än så är det nog inte.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är väl en ISO-standard eller annan industristandard...och den standarden innehåller inte ljud helt enkelt. Svårare än så är det nog inte.

Jodå, standarden innehåller ljud.

"DisplayPort is a digital display interface standard put forth by the Video Electronics Standards Association (VESA) since 2006. It defines a new royalty-free, digital audio/video interconnect, intended to be used primarily between a computer and its display monitor, or a computer and a home-theater system."

DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia

Sorry...jag trode det handlade om DVI. Trist om Apple strypt ljudet i nya fina DisplayPort (som kan göra nästan allt

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, standarden innehåller ljud.

"DisplayPort is a digital display interface standard put forth by the Video Electronics Standards Association (VESA) since 2006. It defines a new royalty-free, digital audio/video interconnect, intended to be used primarily between a computer and its display monitor, or a computer and a home-theater system."

DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia

problem med ljud...

Jag har en mini displayport+ljud(usb) till hdmi från monoprice som jag har mellan min mbp och tv...men jag har problem med laggand ljud...någon som varit med om samma bekymmer eller har tps på hur jag kan komma till rätta med det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-20 23:16
Ursprungligen av brucelee:

Jag har en mini displayport+ljud(usb) till hdmi från monoprice som jag har mellan min mbp och tv...men jag har problem med laggand ljud...någon som varit med om samma bekymmer eller har tps på hur jag kan komma till rätta med det?

Det "laggande" ljudet. Märks det bara vid användandet av någon speciell mjukvara eller bara i allmänhet. Berätta vilka program det gäller?

Bevaka tråden