Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-19 12:33

Finns det risk att dom ändrar möjligheten att själv byta hårddisk på ett enkelt sätt?
Risk (till deras nackdel) finns ju annars att många (inkl. mig själv) köper billigaste specen för att själv sedan köpa disk och minne från annat företag och byter själv. Mest hårddisk-bytandet jag är orolig att dom skall försvåra..

Edit: Hur 15an byter jag profilbild.. är jag blind?

Ursprungligen av Hallon:

Finns det risk att dom ändrar möjligheten att själv byta hårddisk på ett enkelt sätt?
Risk (till deras nackdel) finns ju annars att många (inkl. mig själv) köper billigaste specen för att själv sedan köpa disk och minne från annat företag och byter själv. Mest hårddisk-bytandet jag är orolig att dom skall försvåra..

Om det var så att dom medvetet försvårade det för att folk inte ska köpa billiga hårddiskar så skulle de aldrig ha lagt kraft på att förenkla det i MacBook. Min MacBook Pro från 2007 kräver att man skruvar isär den och iBook var ännu värre, då fick man ta isär datorn i beståndsdelar.

Så jag tror inte Apple skulle göra de svårare av dom skälen. Däremot kan de göra det krångligare för att designen blir bättre som helhet. I MPB 13 så är det inte lika enkelt som i gamla MB men ändå enklare än i äldre datorer. Och så vitt jag minns är det ok att byta själv utan att bryta garantin (vilket inte var fallet med iBook och äldre MacBook Pro som min nuvarande).

Ursprungligen av Hallon:

Edit: Hur 15an byter jag profilbild.. är jag blind?

Längst nere på varje sida finns under "Din profil" hittar du länken Profilbild.

Jag hoppas ändå på en uppgradering till den 27e. Inte bara för att det skulle ligga mig personligen i fatet.. Den här tablet-grejen känns lite som när de la ut Air.
"Superthin and shinyminy -just that you can't really use it"
Så då kan det vara bra att ha ett säkert kort vid sidan av. Jobbigt att ha bara wildcards..särskilt när det är så många skeptiker överallt? (såsom jag själv)

jaa en ny mbp nuu tack . jag bryr mig inte ett skvatt om de andra onödliga prylarna.. en portabel arbetsdator är vad jag vill ha, skulle köpa en nu om jag inte visste om det här med uppgradering.. !

Ursprungligen av klarabara:

Jag hoppas ändå på en uppgradering till den 27e. Inte bara för att det skulle ligga mig personligen i fatet.. Den här tablet-grejen känns lite som när de la ut Air.
"Superthin and shinyminy -just that you can't really use it"
Så då kan det vara bra att ha ett säkert kort vid sidan av. Jobbigt att ha bara wildcards..särskilt när det är så många skeptiker överallt? (såsom jag själv)

Air var lite av en nischprodukt, men en inblick i vartåt Apple siktar. Så fort de fysiskt kan kommer de nog vilja att alla bärbara var lika tunna och lätta. Men den här nya produkten tror jag är en annan femma, det är något som Apple tror blir en storsäljare på allvar. En visonär produkt som visar hur Apple tror datornanvändning ser ut i framtiden.

Jag är rätt övertygad om att Apple inte presenterar nya bärbara under själva eventet, det vore helt olikt deras tidigare sätt att fokusera på ett område i taget (jämfört med iPod-eventen som bara handlar om iPod och iTunes i september varje år).

Det skulle kunna tänkas att Apple släpper nya MBP i tysthet samma dag, men det verkar inte heller vara troligt. Då skulle det helt drukna i större nyheter. Därför tror jag nya bärbara inte kommer förrän i februari.

Ursprungligen av guanabana:

jag bryr mig inte ett skvatt om de andra onödliga prylarna..

...så säger du nu utan att ens ha sett vad det här, det kan du få ångra...

Ursprungligen av Adrian B:

...så säger du nu utan att ens ha sett vad det här, det kan du få ångra...

det är mkt möjligt! de kanske t o m lyckas få mig att djupt tro att jag behöver den för att bli lycklig.:confused:

Jag läser och förstår..men jag hoppas ändå, det blir så mycket mer spännande då?

inga nya macbook pros nästa vecka och jag får börja titta efter andra alternativ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 22:27

Även om de kommer bara någon vecka efter 27:e - levereras de inte ytterligare massa veckor senare?

Ursprungligen av Rajje:

Även om de kommer bara någon vecka efter 27:e - levereras de inte ytterligare massa veckor senare?

Inte nödvändigtvis. Ibland har Apple haft mer eller mindre omedelbar leverans när det varit mindre uppdateringar bara, eller endast 1-2 veckors väntetid. Eftersom Intel lanserat de nya processorerna och de har (tror jag) redan kommit ut i bärbara PC-datorer så borde det inte vara någon brist på dessa i alla fall. Sen vet man ju aldrig om Apple t.ex. bytt skärmtyp och inte kan få tag i tillräckligt av den sorten. Men jag skulle inte se det som omöjligt att leveranstiden inte blir alltför lång.

Allt detta är förstås spekulationer, Apple kanske lanserar nästa bärbara i mars och levererar först till sommaren...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-21 09:42
Ursprungligen av Adrian B:

Allt detta är förstås spekulationer, Apple kanske lanserar nästa bärbara i mars och levererar först till sommaren...

Säg inte så!! :confused:;)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-20 22:37

Shit, nu börjar min gamle HP laptop att ramla i småbitar och om det inte släpps en uppgraderad MBP snart så blir jag tokig! Känns ju helfel att beställa en nu när det är så när... samtidigt så vet man ju ingenting....

Vill ju se det här! NU!

Onsdag kommer inte snabbt nog!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-26 10:50

Vågar man hoppas på en 13" MBP med i5, Intel X25-M G2 160 GB (med fullt stöd för TRIM i 10.6.x) samt 4 GB RAM för 15 lax? Och dessutom helst nu ikväll (tisdagar är alltid spännande!). Antagligen inte, men hoppas kan man ju alltid...

besviken

vilken besvikelse att det inte nämndes ett snyft om nya mbps...

*suck* nu har min gamla burk börjat sporadiskt starta om sig när den känner för det. trots ominstallation av allt för bara ett par månader sedan. jag har verkligen fått nog!

jag kräver en ny mbp för mitt i-landsproblem!

Ursprungligen av guanabana:

vilken besvikelse att det inte nämndes ett snyft om nya mbps...

Jag förstår inte varför man bygger upp förväntningar på något som var givet att det ändå inte skulle komma. Apple fokuserar på en sak i taget och detta event var ingen undantag. Denna gång var det iPad det handlade om och alla rykten innan var tydliga på den punkten.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag förstår inte varför man bygger upp förväntningar på något som var givet att det ändå inte skulle komma. Apple fokuserar på en sak i taget och detta event var ingen undantag. Denna gång var det iPad det handlade om och alla rykten innan var tydliga på den punkten.

haha på några sidor tidigare i denna tråd pratar just Du och ingen annan om att "förhoppnings vis kommer den före 27 jan" bl.a
du är ju den som babblat mest i denna tråden om nya macbook pros .
L fuckin o + L

Ursprungligen av guanabana:

haha på några sidor tidigare i denna tråd pratar just Du och ingen annan om att "förhoppnings vis kommer den före 27 jan" bl.a
du är ju den som babblat mest i denna tråden om nya macbook pros .
L fuckin o + L

Att tro att det förhoppningsvis kommer en ny MBP innan den 27 januari och att tro att Apples event skulle handla om lansering av nya MBP är två helt olika saker.

Idag använder jag en vanlig PC, men jag kommer med stor sannolikhet att köpa en MBP vid nästa utgivning. Jag hoppas på fyra förbättringar.

1) bättre processor (ex. i7)
2) bättre grafikkort (senare generation, vet inte vilken)
3) bättre stöd för windows (främst mer energisnål, och i förlängningen mindre värmeutveckling)
4) högre skärmupplösning

Ni som håller ögonen öppna. Vad tror ni om dessa önskemål? Kan man förvänta sig något uppfyllt?

Ursprungligen av Jerklaren:

Idag använder jag en vanlig PC, men jag kommer med stor sannolikhet att köpa en MBP vid nästa utgivning. Jag hoppas på fyra förbättringar.

1) bättre processor (ex. i7)
2) bättre grafikkort (senare generation, vet inte vilken)
3) bättre stöd för windows (främst mer energisnål, och i förlängningen mindre värmeutveckling)
4) högre skärmupplösning

Ni som håller ögonen öppna. Vad tror ni om dessa önskemål? Kan man förvänta sig något uppfyllt?

Det enda jag är sugern på egentligen är högre upplösning och bättre grafikkort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-29 20:28
Ursprungligen av Jerklaren:

Idag använder jag en vanlig PC, men jag kommer med stor sannolikhet att köpa en MBP vid nästa utgivning. Jag hoppas på fyra förbättringar.

1) bättre processor (ex. i7)
2) bättre grafikkort (senare generation, vet inte vilken)
3) bättre stöd för windows (främst mer energisnål, och i förlängningen mindre värmeutveckling)
4) högre skärmupplösning

Ni som håller ögonen öppna. Vad tror ni om dessa önskemål? Kan man förvänta sig något uppfyllt?

Det är egentligen bara o se vad tillverkarna har för utbud, har det kommit nya generationer som inte genererar för mycket värme så är det högst troligt att de kommer även i Apples datorer. Så har det varit innan även om det ibland kan vara lite eftersläpning. Intel har släppt nya processorer som både är snabbare och genererar mindre värme och Nvidia har släppt nya mobila grafikkort så det vore nästa konstigt om de inte uppgraderade till dessa.

Ay, det förväntar jag mig nästan.

Men jag hör också att de har stora problem med att Windows tömmer batteriet väldigt snabbt och alstrar väldigt mycket värme - för mycket för att kunna hänvisas till komponenterna. I OS X finns inte samma problem.

Kan det inte vara en fråga om dålig kompabilitet med energisparfunktioner med mera?

Det ska också vara något problem med ljudet i windows, eller är det bara i enstaka fall?

Ursprungligen av guanabana:

haha på några sidor tidigare i denna tråd pratar just Du och ingen annan om att "förhoppnings vis kommer den före 27 jan" bl.a
du är ju den som babblat mest i denna tråden om nya macbook pros .
L fuckin o + L

Well, antingen är du usel på att läsa eller så spelar du korkad. Visa mig ett inlägg där jag sagt att det är troligt att det skulle komma nya MacBook Pro-modeller under Apples event den 27 januari.

Det enda jag sagt - och det gäller fortfarande - är att det finns flera saker som gör det troligt att Apple snart uppdaterar sina bärbara. Det ena är att det passar bra i Apples produktcykel att en uppdatering kommer i januari-februari och det andra är att Intel lanserat nya processorer i början av januari.

Men när det gäller själva eventet i onsdags så har jag hela tiden hävdat att just då vore det ytterst olikt Apple att uppdatera MacBook Pro eftersom Apple fokuserar på en sak åt gången och denna gång var det ganska tydligt vad som skulle komma enligt alla rykten och det hade inget som helst att göra med MacBook Pro.

Kanske kommer det nya bärbara redan på tis-ons nästa vecka, kanske dröjer det en månad. Det är i alla fall rimligt att det kommer snart och rimligt att hoppas på det. Närsomhelst förutom veckan då Apple lanserade iPad.

Beställde en macbook PRO 15 tum idag! Gått utan dator i 6 veckor och står inte längre ut. Har ju ångerrätt ifall de kommer nya innom två veckor från att datorn kommit fram!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 00:38

Hoppas den blir värd att köpa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 00:39

Nej men jag hoppas i alla fall på en nyare MBP i år:) då ska jag köpa en.

mja.. förväntningar kan man väl få ha ändå? Enligt köp guiden borde det komma nya januari-februari. Fick vi som inte bryr oss om en tablett lite att hålla oss på stols-kanten.. Att hoppas är gratis.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-28 08:50

Bara å hålla tummarna för varje tisdag och onsdag nu då.. för det har inte dykt upp några fler rykten om eventuella release-datum osv?

Ursprungligen av klarabara:

mja.. förväntningar kan man väl få ha ändå?

Jo, men om dom inte är speciellt rimliga blir man garanterat besviken.

Det är som att titta på Sportnytt och hoppas på att få höra senaste nytt om Haiti. Det som händer på Haiti är aktuellt, men det är inte ämnet som Sportnytt handlar om.

Ursprungligen av klarabara:

Enligt köp guiden borde det komma nya januari-februari.

Det gäller fortfarande (även om det inte är någon garanti). Bara det att ämnet för gårdagen inte var Mac. Det var iPad.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-28 11:51

Den som väntar på nått gott..

Bevaka tråden