se denna artikel hos aftonbladet med anledning av lanseringen av USB 3 2010.
Ett PCI kort har redan dykt upp och en del moderkort på PC sidan börjar levereras med USB 3.
Men Intel och AMD väntar tydligen med stöd för USB 3 för sina datachips till 2011.
Toppfart för 500 spänn | Pryl | Aftonbladet
"Nu är dock usb 3.0 här som ger en prestandaökning på omkring faktor 10 med sin teoretiska maxhastighet på 5 Gbps. Med en snabb extern hårddisk innebär det i praktiken att man kan skyffla 2 gigabyte data under minuten". skriver Aftonbladet.
Låter inte alls imponerande om ni frågar mig ???
Faktor 10 ??? solskyddsfaktor eller vad snackar dom om ....... Kan knappast vara prestanda faktor hehehehehe.....
Men mina Firewire 800 diskar skyfflar jag 4 gig/minuten eller 2 gig/ 30 sekunder utan problem både image fil och upp packade filer !!! Kanon nöjd. LONG LIVE FIREWIRE 800.
Men risken är väl stor att Apple lägger ner Firewire när USB 3 kommer på bred front under 2010.
Tråkigt men sant men hos mig lever Firewire vidare
Någon som har testat USB 3 i skarpt läge ännu ??
Kan dom verkligen mena allvar att USB 3 bara skyfflar 2 gig/min , "under minuten" skriver dom visserligen, låter väldigt diffust och generaliserat..
Vid stora kopieringar blir varje sekund en minut. Minuter blir timmar osv.....:confused:
5 gigs teoretisk hastighet hos USB 3 får man väl ta med en "STOR NYPA SALT" som vanligt tänkte jag säga ....
Samtidigt har vi snart nått en nivå där gränssnittet inte längre än flaskhalsen, utan det är utrustningen. I dag bestäms hastigheten mycket av hur snabbt en hårddisk snurrar eller hur snabba minneskretsar som används.
jajaja.. förhoppningsvis är väl USB 3 snabbare än USB 2 får vi hoppas