Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 3 Kontra Firewire 800

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-17 00:11

se denna artikel hos aftonbladet med anledning av lanseringen av USB 3 2010.

Ett PCI kort har redan dykt upp och en del moderkort på PC sidan börjar levereras med USB 3.

Men Intel och AMD väntar tydligen med stöd för USB 3 för sina datachips till 2011.

Toppfart för 500 spänn | Pryl | Aftonbladet

"Nu är dock usb 3.0 här som ger en prestandaökning på omkring faktor 10 med sin teoretiska maxhastighet på 5 Gbps. Med en snabb extern hårddisk innebär det i praktiken att man kan skyffla 2 gigabyte data under minuten". skriver Aftonbladet.

Låter inte alls imponerande om ni frågar mig ???

Faktor 10 ??? solskyddsfaktor eller vad snackar dom om ....... Kan knappast vara prestanda faktor hehehehehe.....

Men mina Firewire 800 diskar skyfflar jag 4 gig/minuten eller 2 gig/ 30 sekunder utan problem både image fil och upp packade filer !!! Kanon nöjd. LONG LIVE FIREWIRE 800.

Men risken är väl stor att Apple lägger ner Firewire när USB 3 kommer på bred front under 2010.

Tråkigt men sant men hos mig lever Firewire vidare

Någon som har testat USB 3 i skarpt läge ännu ??

Kan dom verkligen mena allvar att USB 3 bara skyfflar 2 gig/min , "under minuten" skriver dom visserligen, låter väldigt diffust och generaliserat..

Vid stora kopieringar blir varje sekund en minut. Minuter blir timmar osv.....:confused:

5 gigs teoretisk hastighet hos USB 3 får man väl ta med en "STOR NYPA SALT" som vanligt tänkte jag säga ....

Samtidigt har vi snart nått en nivå där gränssnittet inte längre än flaskhalsen, utan det är utrustningen. I dag bestäms hastigheten mycket av hur snabbt en hårddisk snurrar eller hur snabba minneskretsar som används.

jajaja.. förhoppningsvis är väl USB 3 snabbare än USB 2 får vi hoppas

Senast redigerat 2010-01-17 00:31

5 Gbit/s blir ju 625 Mbyte/s eller 37,5 GB per minut. Men så snabb är ingen hårddisk.
Dessutom är USB beroende av hur snabb din dator är, medan firewire har sin egen hårdvara och är oberoende av resten av datorn.

FireWire 3200 kommer säkert att användas när det behövs högre hastighet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-17 00:39
Ursprungligen av marcushedenstrom:

5 Gbit/s blir ju 625 Mbyte/s eller 37,5 GB per minut. Men så snabb är ingen hårddisk.
Dessutom är USB beroende av hur snabb din dator är, medan firewire har sin egen hårdvara och är oberoende av resten av datorn.

FireWire 3200 kommer säkert att användas när det behövs högre hastighet.

Firewire 3200 Glömde nästan det har just tagit steget till Firewire 800 ... måste ut och googla runt och läsa på lite...

Det finns hopp för mänskligheten

mmmm...... 390 mb/s - 4 X snabbare än firewire 800

hmmm låt mig checka 4 x 800 = 3200 stämmer gott ..

psss. skrev inlägget lite skämtsamt i kontrast till aftonbladets dunder artikel, jag är fullt medveten om att firewire har egen hårdvara, men är ändå besviken på den hastighet som USB 2 har levererat oavsett andra variabler. hoppas bara att USB3 kan växa in i sin kostym i framtiden och börja leverera. speeeeeeeed.....

För inte så länge sedan kunde man läsa att Apple jobbade på ett nytt gränssnitt som var fiberbaserat, bandbredder på upp emot 10 Gbit.

  • Medlem
  • 2010-01-20 11:45
Ursprungligen av Emil Rimsby:

För inte så länge sedan kunde man läsa att Apple jobbade på ett nytt gränssnitt som var fiberbaserat, bandbredder på upp emot 10 Gbit.

10 Gbit/s? Låter bra i teorin, men vilket århundrade har vi hårddiska som kan lagra 1,25GB/s? Det ligger nog ett X antal år framåt i tiden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 19:06
Ursprungligen av Dalle:

10 Gbit/s? Låter bra i teorin, men vilket århundrade har vi hårddiska som kan lagra 1,25GB/s? Det ligger nog ett X antal år framåt i tiden...

Vem är det som säger att det ska ner till hårddisken? Tänk dig själv att kunna spela in praktiskt taget oändligt många kanaler samtidigt, t.ex.? Ljudkorten med FW-port klarar ju "bara" av ett visst antal om man kör 192 kHz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 11:48
Ursprungligen av Emil Rimsby:

För inte så länge sedan kunde man läsa att Apple jobbade på ett nytt gränssnitt som var fiberbaserat, bandbredder på upp emot 10 Gbit.

Light Peak

1
Bevaka tråden