Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Löpsedeltypsnitt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att göra en poster som ska se ut som en löpsedel åt en kund och skulle behöva få tag i ett typsnitt som har exakt samma höjd på alla sina versala bokstäver inklusive ÅÄÖ. Jag har letat ett tag nu men har inte hittat något typsnitt ännu som inte prickarna på Ä och Ö samt ringen på Å sticker ut över resten av bokstäverna. Är det nån som har någon rekommendation?

Om det är en poster med "relativt" få ord/tecken kanske du kan bryta isär ett och flytta ned prickarna?

Jag tror du får rita om ÅÄÖ själv, är ju en smal sak i Illustrator. Prova med Futura Condensed ExtraBold...

Misstänker att jag får göra så men det vore smidigt med ett typsnitt som har det redan. Om det är någon som vet något så säg till.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-25 15:52
Ursprungligen av mullenuh:

Misstänker att jag får göra så men det vore smidigt med ett typsnitt som har det redan. Om det är någon som vet något så säg till.

Jag skulle tro att kvällstidningarna har modifierat, eller låtit modifiera befintliga typsnitt.
Jag tycker det liknar mest Futura Stnd Extra Bold och Futura Stnd Extra Bold Condensed.
Det är ju enkelt att fixa det där med å, ä och ö i exempelvis Illustrator.
Gör alla text i Illustrator, gör outlines av all text, lägg en kontur på ringarna och prickarna och flytta ner en bit.

• Medlem
  • 2010-01-25 16:04
Ursprungligen av Konrad:

Jag skulle tro att kvällstidningarna har modifierat, eller låtit modifiera befintliga typsnitt.
Jag tycker det liknar mest Futura Stnd Extra Bold och Futura Stnd Extra Bold Condensed.
Det är ju enkelt att fixa det där med å, ä och ö i exempelvis Illustrator.
Gör alla text i Illustrator, gör outlines av all text, lägg en kontur på ringarna och prickarna och flytta ner en bit.

Japp, det har de. I alla fall Expressen. Även vi (Sydsvenskan) har gjort det.

Helvetica kanske?

Ursprungligen av Chaosstar:

Helvetica kanske?

Helvetica fungerar inte tyvärr. Jag får göra nån annan modifikation helt enkelt. Illustrator är en idé men jag gör hela layouten i Quark. Där finns dock funktioner för att minska bokstäver vertikalt så jag får nog köra på det.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-25 16:30
Ursprungligen av mullenuh:

Helvetica fungerar inte tyvärr. Jag får göra nån annan modifikation helt enkelt. Illustrator är en idé men jag gör hela layouten i Quark. Där finns dock funktioner för att minska bokstäver vertikalt så jag får nog köra på det.

Det kommer ju att se skitkonstigt ut om du gör så i Quark.
Det är ju bara att sätta texten och modifiera i Illustrator och sedan montera in den som bild i Quark.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-25 17:53

Så nånting skulle det kunna bli.

1
Bevaka tråden