Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera postscript till OpenType?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver konvertera en massa typsnitt från PS till Opentype. Vilket är det bästa sättet att göra detta på?
Vilket verktyg ska jag använda?

Av ren nyfikenhet, varför?

Hela Mittmediakoncernen där Sundsvalls Tidning samt Dagbladet (min arbetsplats) ingår ska lämna Mac OS X till förmån för Windows 7. Jag har fått tuppdraget att sätta upp den nya typsnittsmiljön på samma sätt som jag satt upp den på ST/DB.
Men Win hanterar inte Postscript. Därav vill jag konvertera.

Extensis kommer högst troligt bli den miljö typsnitten kommer hanteras i men deras serverlösning.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-26 20:16
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hela Mittmediakoncernen där Sundsvalls Tidning samt Dagbladet (min arbetsplats) ingår ska lämna Mac OS X till förmån för Windows 7. Jag har fått tuppdraget att sätta upp den nya typsnittsmiljön på samma sätt som jag satt upp den på ST/DB.
Men Win hanterar inte Postscript. Därav vill jag konvertera.

(Med det uppdraget, vill du inte säga upp dig?)

Förresten, jag antar att du menar att Win inte hanterar Mac postscript typsnitt. Postscript typsnitt för windows borde inte vara något problem såvida de inte tagit bort den funktionaliteten sedan Win2000

Windows hanterar PostScript-typsnitt (så länge de är i Windows-variant, dock ej Mac-fonter)

@Richard Ok finns det något enkelt sätt att kolla vilka som fungerar och inte? Vi har en typsnittsbank på 3500 typsnitt största delen är redan OpenType men det finns ett 100-tal som inte är det.

@Jesper Tack, får titta på dessa verktyg.

Nä faktiskt inte, det är en av det bästa arbetsplatser jag någonsin varit på.
Sedan är det väl dags att även lära sig Windows på riktigt någongång.
Samt att hålla alla livslånga macanvändare som går över i handen.

• Medlem
  • 2010-01-26 22:52

Är det köpetypsnitt kan ni kanske få nya på de gamla licenserna?

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 08:56
Ursprungligen av Baron:

Är det köpetypsnitt kan ni kanske få nya på de gamla licenserna?

Ja, en mediakoncern borde väl ha licens på sina typsnitt.
Om inte så borde man ha råda att köpa nya.

Det är la bara att slänga in dem i systemet och se om de blir tillgängliga i menyerna?

• Medlem
  • 2010-01-27 08:59

Jag tänkte snarast på att en del typsnitt kan vara ritade på beställning. Vi använder fyra sådana.

Ja precis vi har 3 sådana specialritade typsnitt som förmodligen ska ritas om av husen som gjort dem.
Just nu vill de ha 300 000 per typsnitt för att göra om dem till OpenType.
I övrigt har vi betalt för oss och majoriteten av våra typsnitt är OT.

Men dessa specialritade samt en bunt av kundernas typsnitt är inte det.
Så vi sitter i ett dilemma också, försök förklara detta med typsnittslicenser och PS vs OT för kunderna. Av någon anledning kommer jag tänka på en speciell fågel på julafton.

• Medlem
  • 2010-01-27 12:27

Vi han använt oss av Peter Bruhn. Han är trevlig och snabb och inte överdrivet dyr. Kolla med honom vad han skulle ta för att hjälpa till.
Welcome | Fountain

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 13:00

OT

300 000 för att göra om till OT låter som en rip off tycker jag, men vad vet jag...

Jag menar originalfilerna måste finnas klara och även alla tabeller odyl, så det borde bara vara att exportera ut det?
Eller skiljer det mycket mellan de olika formaten?

Jag har försökt använda ett verktyg för att konvertera våra egna typsnitt till OpenType.
Det heter TransType Pro den gör allt den ska och snabbt men av någon anledning blir våra typsnitt i OpenType-format bredare/större än originalet.
Jag får tränga genom manualen för att se om jag kan ordna till det men jag ska höra av mig till Peter Bruhn också.

Kan Fontographer vara något? Jag har en riktigt gammal version som inte funkar på Mac OS X. Skapade själv då special typsnitt.

De uppgraderade inte allt för länge sen till en Mac OS X version. Ett annat alternativ kan vara FontLab Studio.

Det är ju två billigare alternativ än 300.000 kronors alternativet!!!

Jag har undersökt TransType Pro mer och upptäckt ett flertal saker men även så är det typsnitten i sig som innehåller fel. Till exempel heter skärningen mediumsc medium i ett par typsnitt, så när konverteringen sker så konverteras mediumsc innan medium, så när medium ska konverteras finns redan medium och då skapas typsnitt-medium istället. Och InDesign styckeformat pekar mot typsnitt-medium och får då mediumsc vilket är fel.

• Medlem
  • 2010-02-04 17:26

Det går blixtsnabbt att skripta InD att ändra detta i alla mallar. Men det är ju förstås en fullösning...

Hur har det gått med den här saken? Jag har också behov av att konvertera några gamla PS-typsnitt till Opentype (eller PC-PS om det är enklare). Vi jobbar med inDesign i macmiljö och ska börja använda inCopy, men då på PC. Därav att jag behöver kunna konvertera vissa typsnitt.

Jag har hittat FontLabs Transtype och Fontgears FontXchange. Crossfont var ny för mig, men det verkar ju också vara ett alternativ.

Vilket är bäst? Jag vill såklart bara konvertera snabbt och sedan kunna lita på att det är samma överallt.

/Jan

1
Bevaka tråden