En sanning med modifikation. GM blöder rejält och har gjort en lång tid och kommer att göra en lång tid framåt.
Man kan se saker på olika sätt. Men siffror är siffror.
Samordningsfördelar med SAAB är mikroskopiska i den stora tröga GM gruppen.
Varför väljer GM att sälja SAAB då ?
Jag tror att det är fråga om prestige och en övertro på sig själva och på SAAB som fristående bilmärke.
SAAB skulle sadlat om eller lagts ner för 10 tal år sedan. Det är bara konstgjord andning och ett kapital slöseri utan dess like.
Samtidigt är väl 4 miljarder för regeringen en spott styver så man kan väl upprätthålla fasaden över nästa valperiod samtidigt som SAAB får ett nytt halmstrå och lite hopp i Trollhättan.
Lyxsegmentet har vässats till, så där har SAAB inget att hämta. Japanska bilmärken med LEXUS i spetsen och japansk ekonomi och industri kämpar med kniven på strupen och jobbar tredubbelt så effektivt om så behövs för att överleva. Samtidigt som tyskarna knappast rullar tummarna i dessa dystra tider. För att inte tala om de engelska fd. lyx bilmärken som talar för sig själva. Stentufft.
Är det någon som ärligt tror att SAAB har nått i lyxsegmentet att göra. ???????