Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ziggy:

Jaha, året är nytt, men wow är desamma! Eller?

Jag har kul i mitt gille nu, vi clearar 10manna ICC utan problem. Inte dom nya bossarna än dock, men det kommer, verkar kul!

Ett "problem" dock. När jag startar WoW, dvs klickar på PLAY från wow launcher, så får jag upp en bild på myrornas krig i färg om ni förstår. Pixelbrus i färg. Men bara en stillbild i några sekunder, det rör sig inte. Sen startar wow som vanligt. Jag har dessutom mer lag än vad jag är van vid. Och vid avslut av WoW så fryser ofta bilden några sekunder, sen avslutas det.

Någon som känner igen detta?

Precis innan inloggningsfönstret dyker upp så kan jag i vänstra nedre hörnet se några kodrader men det påverkar inte inloggningen och det försvinner ganska fort. Jag har annars råkat ut för lite konstiga grafikfel med något som beskrivningsmässigt påminner om ditt pixelbrus i färg när jag varit ute och flugit. Annars djävlas Macen lite mer än vanligt och jag har tvingats till några tvångsavstängningar sedan spelet låst sig och datorns fläktar varvat upp på högsta.

Spelmässigt fick jag äntligen råd i helgen att skaffa de riktigt dyra flygkunskaperna (4250G i Honor Hold med SW-rep). Jag har också testat Pug.

  • Medlem
  • 2010-01-11 22:20

Ah! Läs och du skola finna! På Blizz hemsida kommer den här lösningen. Funkade för mig!

Avsluta WoW
Leta reda på "config.wtf" i wowmappen.
Öppna filen i Textredigeraren
Skriv allra längst ner:

SET gxapi "OpenGL"

Spara och avsluta!

Ursprungligen av Ziggy:

Ah! Läs och du skola finna! På Blizz hemsida kommer den här lösningen. Funkade för mig!

Avsluta WoW
Leta reda på "config.wtf" i wowmappen.
Öppna filen i Textredigeraren
Skriv allra längst ner:

SET gxapi "OpenGL"

Spara och avsluta!

Gäller detta fortfarande eller är det fixat? jag tycker att min fps är bättre och den editeringen föll bort vid Patchen

  • Medlem
  • 2010-03-29 11:46

Minns att jag skulle kolla det, men gjorde inte det. Men jag gissar att man kan öppna den filen igen i textprogrammet och göra en sök. Se om det finns där nånstans. Ska kolla när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 08:37
Ursprungligen av Ziggy:

Någon som känner igen detta?

ja, har exakt samma sak. ska testa din lösning här ovan efter jobbet.

Jag tycker att WoW laddar långsammare nu än "förr". Samt att när man väl kommer in så står hela spelet still ett bra tag innan det kommer igång och ofta laggar det som satan... men det kanske är min 8 månader MBP som inte gillar detta längre...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 09:57

Jag kör WOW på min nya macbook (den senaste) med 4 gb minne och alla videoinställningar (förutom skuggor) på högsta. sjukt nöjd över det! hackar lite ibland om det är väldigt mycket folk i tex. Stormwind, men det funkar fortfarande att rida runt där.

Ursprungligen av martenj:

Jag kör WOW på min nya macbook (den senaste) med 4 gb minne och alla videoinställningar (förutom skuggor) på högsta. sjukt nöjd över det! hackar lite ibland om det är väldigt mycket folk i tex. Stormwind, men det funkar fortfarande att rida runt där.

Om det hackar i Stormwind så bör du inte ge dig in i Dalaran med de inställningarna, var beredd på att dra ner eller ha gott om tålamod i bagaget

  • Medlem
  • 2010-01-12 12:06

Jag rekommenderar att göra det jag skrev där ovan. Det har lättat på lag nåt rejält! Och inte bara för mig Fler i gillet på macar har gjort samma sak. Kolla dessuttom på blizzards eget forum för wow på mac, observera att eusidan inte har ett specifik macforum, det har däremot deras amerikanska sida.

Ursprungligen av Ziggy:

Jag rekommenderar att göra det jag skrev där ovan. Det har lättat på lag nåt rejält! Och inte bara för mig Fler i gillet på macar har gjort samma sak. Kolla dessuttom på blizzards eget forum för wow på mac, observera att eusidan inte har ett specifik macforum, det har däremot deras amerikanska sida.

Jo, det är ett problem med nya grafikmotorn som kom i 3.3 (tror jag det var) - jag har en sprillans ny i7:a och ändå hackade det mycket mer än på min 2008 13" macbook ibland, så jag insåg att nåt var galet. Gjorde ovanstående (det man gör är att säga åt den att använda den gamla grafikmotorn), då flöt det på otroligt mycket bättre och alla hack / segheter var som bortblåsta. Rekommenderas.

Ursprungligen av Kermit:

Jo, det är ett problem med nya grafikmotorn som kom i 3.3 (tror jag det var) - jag har en sprillans ny i7:a och ändå hackade det mycket mer än på min 2008 13" macbook ibland, så jag insåg att nåt var galet. Gjorde ovanstående (det man gör är att säga åt den att använda den gamla grafikmotorn), då flöt det på otroligt mycket bättre och alla hack / segheter var som bortblåsta. Rekommenderas.

Det skall jag testa direkt, laggar en del på min i5 och tar riktigt lång tid att avsluta!

Professor Putricide. Vår guild kommer att göra sina 10 försök på PP nu på måndag. Det är tredje gången vi försöker och vi kommer med all sannolikhet att klara det. Vi var nära (4%) förra veckan.. Jag har kollat runt för att se hur man optimalt spelar en Affliction Warlock i denna fight. Det bör vara en perfekt Affli fight eftersom det är adds som en och en skall tas ner ända till P3 där DPS racet börjar. JAg behöver lite tips om det är ngn som har lyckats bra.

Min taktik är att även om jag riskerar att "klippa" Dot på bosses, se till att alla mina Dots är nya på Bossen innan addsen spawnar och direkt när de kommer kör jag SB, Haunt, CoC och Drain Life..

Ngn som har alternativa sätt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-27 09:08

för att ta nörderiet till en ny nivå startade jag en tanks dagbok i förrgår vad tycks?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-27 17:50

både igår och idag har jag haft riktigt dålig fps när jag har lirat, sitter med en mackbook pro och har de senaste dagarna legat runt 5-15 fps beroende på var jag befunnit mig. någon som har upplevt detsamma eller har en anning om hur man ska kunna fixa det? blir svårt att tanka icc ikväll med 5 fps hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 17:54
Ursprungligen av Qonos:

både igår och idag har jag haft riktigt dålig fps när jag har lirat, sitter med en mackbook pro och har de senaste dagarna legat runt 5-15 fps beroende på var jag befunnit mig. någon som har upplevt detsamma eller har en anning om hur man ska kunna fixa det? blir svårt att tanka icc ikväll med 5 fps hehe

testa det som skrevs ovanför. att lägga in en kodsnutt i wtf-filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 18:22

Avsluta WoW
Leta reda på "config.wtf" i wowmappen.
Öppna filen i Textredigeraren
Skriv allra längst ner:

SET gxapi "OpenGL"

Spara och avsluta!

---

Bästa tipset jag kan ge för alla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-27 20:07
Ursprungligen av Erik.dv:

Avsluta WoW
Leta reda på "config.wtf" i wowmappen.
Öppna filen i Textredigeraren
Skriv allra längst ner:

SET gxapi "OpenGL"

Spara och avsluta!

---

Bästa tipset jag kan ge för alla.

tack såg detta efter jag hade postat :"> men vänta med att posta till jag hade provat, och ja det funger,. tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 18:28

…och Qonos: ALWAYS gem for stamina.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 18:41

Vad gäller stamina gemming…

Ex. 2-gem slots med +9 stam som socket bonus. Då pratar man 2x30 = 60 stam vs 30+15+9 stam. Fair enough, 6 stamina skillnad men sen kommer 3-gem items med +12 stam men där får du generellt då bara 30+15+15+12 = 72 stam mot 90 stam dvs 18 stam skillnad. Kommer inte åt min karaktär nu men totalt pratar man MYCKET HP i förlust, säkert uppåt 1000HP fullt buffad.

Det finns vissa undantag men det skulle jag klassa dem som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 01:38

I mitt main-tank gear skulle jag förlora c:a 1100 HP raid-buffad om jag gemmade för att få stamina gem-bonus. Det är det inte värt även om du kan få mer avoidance / hit / expertise. Det enda fallet jag skulle säga man bryter regeln är i head-piece där man får +12 stam ändå och man måste ha en röd gem för sin meta. Minimal förlust då (3 stam).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-28 07:58

Förutom min head så är det 4st +9 buffar som jag valt att ta att gemma annat än bara ren stamina och de 360 staminan kan jag lätt leva utan för att få upp min expertise/armor/avoidance. Igår när jag tanka ICC så hade jag ändå runt 52k buffad hp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 09:15

…och jag har strax över 58K buffad HP.

"Armor and Stamina is king"

Du kan aldrig gemma för armor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-28 09:43

nja inte direkt men agility ger ju lite armor (väldigt lite men), och även om jag hade gemmat fullt ut med stamina hade jag som sagt bara haft 360 mer i stamina. Och jag klarar mig bra med min stamina och min armor så då ser jag inte felet att lägga det på andra stats. men visst kanske när jag tränger djupare in i ICC men då har jag antagligen fått bättre gear med så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 09:48

Du kan inte jämföra armor från agility och stamina alls och avoidance ger dig inget egentligen (det är bara något man får på vägen).

Kör jag bara på +9 bonus förlorar jag också c:a 370 HP. Vad du får istället som är värt det är frågan. Det här nästan som att säga att man kan raida utan food-buffs. Man kan aldrig ha för mycket stamina och armor, avoidance är bara slumpmässig överlevnad.

Som sagt finns undantaget Anub, men det är en mycket speciell fight for off-tankande Warriors primärt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-28 09:58

nja du får kanske mindre EH men du får mer treath/rage byggande, och då jag bara kör med ett set tank gear så bygger jag det som en blandning mellan det.
Men ja alla spelar vi ju olika och huvudsaken är ju att vi överlever

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 10:17

Njae.. Där har du fel.. Avoidance ger sämre threat då du har mer sporadisk rage-generation vilket faktiskt kan leda till sämre överlevnad (troligen är detta svårt att uppnå i ICC / ToTCHM men ändå). Det är hela dilemmat med avoidance, det är slumpmässigt. Är det expertise du vill åt finns bättre vägar än gems. Är det hit du vill åt finns igen, bättre vägar än gems. Är det EH du vill åt är det generellt stamina som gäller. Vad gäller threat har T10-level items absurt mycket hit på sig (jag är hit-cappad i mitt main-tank set vilket är ovanligt).

Tittar du även på death-recounts så är det inte ovanligt med ett par hundra HP overkills om man har korrekt gear för instansen. Däremot stödjer jag dem som ex. fokuserar på armor för EH ovan stamina även om det inte alltid är "rätt" så finns fall där armor slår det ganska väl (leggings från Ulduar var helt enormt bra, alla +armor items är galet bra nu i ICC).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-28 11:02

ger sämre threat än vad? stamina? Vad jag vet så ger både blockerade och parerade slag mot mig rage. Dock ser jag ingen anledning att egentligen gemma för hit då det inte brukar vara några större problem nuförtiden detta trotts att jag är under hit cap (260). Jag har ännu inga t10 och vet inte om de kommer införskaffas eller det blir non tier, det får jag se när alla nya stats på t10 har släppts. Men jag kommer antagligen aldrig att köra icc25heroic så jag vet faktiskt inte om t10 är det bästa valet för mig trotts de nya statsen. Men det får jag se när de har släppts.

Oftast är det väl rage jag vill åt då jag hatar att stå där utan.
OK att jag inte gemmar helt och hållet för EH utan kör nån hemma kokad blandning av EH,AV och T.
Vad jag har förstått av olika diskussioner runt om på nätet så finns det sådana som du som propagerar helt för att gemma för EH, ja då stamina och de som jag som känner att 50k+ hp räcker långt och man kan därför leka runt lite med de andra värdena med.

att bara köra på armor känns ju mer tveksamt än att köra stamina då HP är till nytta i alla typer av attacker medans armor inte är till någon större nytta när man blir attackerad av spells.

sen förstår jag inte hur du kan komma upp i så många HP, du måste ha galet bra gear jag tycker själv jag har hyffsade gear även om jag inte har något från toct heroics. (eller jag har väl inte något heroic gear överhuvudtaget)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 11:50

Du kan se min karaktär här: The World of Warcraft Armory - Roarc @ Zenedar - Profile

Jo, jag har tämligen bra gear, vi har ToTC 25HM Insanity på farm och har clearat allt ICC-content 10 och 25 man (givet, det senare inte är så galet svårt).

Saken med rage är att blir du träffad får du typ 20-50 rage (beror på hur hårt mobben slår), blir du inte slagen får du 5 rage (om du har speccat för det). Det är en stor skillnad. Avoidance streaks suger för threat för du blir tillfället rage-starved. Men huvudsaken är att man gear:ar för att överleva och precis som du säger - det finns magisk skada man inte kan undvika med armor och det finns magiskt skada du inte kan undvika med avoidance heller

Stamina och Armor går hand i hand vad gäller EH, men för MEH (magic effective health) som bara är HP med talents i åtanke (defence stance tar bort en del skada ex). Det finns ibland fördelar att ta mindre skada än att tåla mer skada. ilvl 245 armor trinketen är bättre än 192 stam trinketen på vissa bossar. Kolla på Xav i Premonition, har springer runt med c:a 36.5K armor obuffad. Det tar bort otroligt mycket physical damage (och 90% av skada är sådan mot tanken).

Ursprungligen av Erik.dv:

Grym kille!
Om man hoppar över till din server kan man haka på er då tro?

Har en präst som erbjuder sina tjänster – dock bara lvl 37.
The World of Warcraft Armory - Mintoc @ Executus - Profile

Annars kan jag också erbjuda en krigare på lvl 70.
The World of Warcraft Armory - Minox @ Executus - Profile

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 12:00

Summerat: att får 1% avoidance mer hjälper inte mycket. 300-400 HP kommer troligen rädda dig fler gånger av fallen.

Eller tydligare 1% avoidance hjälper dig i 1% av fallen, HP:n är konstant och finns alltid där.

Senast redigerat 2010-01-28 12:55
Bevaka tråden