Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-21 18:38
Ursprungligen av Json_81:

Testade igen, MOP kräver visst lite mer, låg runt 20 fps med medium/high inställningar i ogrimmar.
Questande borde med andra ord inte vara några problem, men ska du köra pvp/raida är det nog low som gäller.
Förhoppningsvis sätter apple in ett kort med lite mer grafikminne i nya versionen.
Men å andra sidan brukar de alltid snåla på grafikminnet

Jag tror snarare Apple val av grafikkort är problemet än mängden VRAM.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-24 09:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror snarare Apple val av grafikkort är problemet än mängden VRAM.

Nej, Apple har ofta varit för snåla med grafikminnet.
256Mb som det är i mac minin satt det i macbook pro 2008 och det var på gränsen redan då.

Jag har en late 2011 med 6770m 1Gb, en polare har modellen med 6750 512Mb, GPU'erna är nästan identiska (6770 är aningen högre klockat), men han får slut på grafikminne i en del spel vilket stryper prestandan märkbart.

Jag har inte testat hur mycket WoW använder för jag vet inte om något program för att mäta det till OS X, men GW2 i windows använder 700-800Mb i 1440x900 med medium/high inställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 09:36
Ursprungligen av Json_81:

Nej, Apple har ofta varit för snåla med grafikminnet.
256Mb som det är i mac minin satt det i macbook pro 2008 och det var på gränsen redan då.

Jag har en late 2011 med 6770m 1Gb, en polare har modellen med 6750 512Mb, GPU'erna är nästan identiska (6770 är aningen högre klockat), men han får slut på grafikminne i en del spel vilket stryper prestandan märkbart.

Jag har inte testat hur mycket WoW använder för jag vet inte om något program för att mäta det till OS X, men GW2 i windows använder 700-800Mb i 1440x900 med medium/high inställningar.

Fast det stora problemet är inte minnet. Det kanske är "ytterligare ett problem i kedjan" - att en risigt presterande GPU presterar ännu sämre pga slut på VRAM. Men primärt är det stora problemet är val av för klen GPU. Ex. är mitt Radeon 5870 med 1GB VRAM snabbare i stort sätt alla spel än hela Apples 2011-lineup. Även om du haft en iMac med 2GB VRAM. Minnet kan sätta upp en gräns, ja, men generellt är valet av klena CPU:er avsedda för laptops Apples akilles häl.

En snabbare / bättre GPU kommer generellt ha mer minne så då försvinner det problemet helt. Två GPU:er med 1GB VRAM kommer prestera väldigt olika.

Low-end GPU:er kommer givetvis ha mindre minne för de är inte avsedda för ex. spelande.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-25 13:15
Ursprungligen av Erik.dv:

Fast det stora problemet är inte minnet. Det kanske är "ytterligare ett problem i kedjan" - att en risigt presterande GPU presterar ännu sämre pga slut på VRAM. Men primärt är det stora problemet är val av för klen GPU. Ex. är mitt Radeon 5870 med 1GB VRAM snabbare i stort sätt alla spel än hela Apples 2011-lineup. Även om du haft en iMac med 2GB VRAM. Minnet kan sätta upp en gräns, ja, men generellt är valet av klena CPU:er avsedda för laptops Apples akilles häl.

En snabbare / bättre GPU kommer generellt ha mer minne så då försvinner det problemet helt. Två GPU:er med 1GB VRAM kommer prestera väldigt olika.

Low-end GPU:er kommer givetvis ha mindre minne för de är inte avsedda för ex. spelande.

Visst, men Apple stryper ju fortfarande korten extra genom att ha så lite minne.
Titta på nya MBP med 650m som ändå är en ganska snabb GPU. Men den har bara 512Mb i billigaste modellen vilket kommer sänka prestandan rejält jämfört med 1GB modellen.

Mer grafikminne i sig tillför givetvis ingenting, som varianter med budget-gpu'er med 2GB VRAM, men 6330m hade kunnat prestera en bra bit bättre med åtminstone 512MB VRAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 14:48
Ursprungligen av Json_81:

Visst, men Apple stryper ju fortfarande korten extra genom att ha så lite minne.
Titta på nya MBP med 650m som ändå är en ganska snabb GPU. Men den har bara 512Mb i billigaste modellen vilket kommer sänka prestandan rejält jämfört med 1GB modellen.

Mer grafikminne i sig tillför givetvis ingenting, som varianter med budget-gpu'er med 2GB VRAM, men 6330m hade kunnat prestera en bra bit bättre med åtminstone 512MB VRAM.

Det har du helt rätt i. Men om man ser ex. på en iMac med en GIGANTISK skärm är GPU:erna egentligen för svaga kontra övriga delar i datorn. Lägg till som du säger att man har minimalt med VRAM blir saken ännu sämre. Jag skulle ändå säga primära problemet är att man snålar med val av GPU ofta.

Däremot är relativt sett en 640M > 680MX GPU ganska slö på en DESKTOP maskin i den prisklass iMac ligger i. På laptop-sidan finns det andra, mer förklarliga, anledningar att man tar en enklare GPU även om man i sammanhanget MBPR borde ha det fetaste som finns på marknaden för att driva den vansinniga upplösningen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-25 17:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Det har du helt rätt i. Men om man ser ex. på en iMac med en GIGANTISK skärm är GPU:erna egentligen för svaga kontra övriga delar i datorn. Lägg till som du säger att man har minimalt med VRAM blir saken ännu sämre. Jag skulle ändå säga primära problemet är att man snålar med val av GPU ofta.

Däremot är relativt sett en 640M > 680MX GPU ganska slö på en DESKTOP maskin i den prisklass iMac ligger i. På laptop-sidan finns det andra, mer förklarliga, anledningar att man tar en enklare GPU även om man i sammanhanget MBPR borde ha det fetaste som finns på marknaden för att driva den vansinniga upplösningen.

Ja, GPU är alltid i minsta laget, men Apple har ju aldrig siktat in sig på gamers tyvärr.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Nu har Apple sabbat mina planer...
Intel HD Graphics 4000
är ju ingen höjdare direkt... varesig man har 512/1024mb

Så nu gäller det att hitta en mid 2011 med i7 och 8-16gb med Radeon HD 6630M...

HD4000 är visserligen ingen höjdare, men det verkar stå sig rätt bra mot 6630m.
Kikade snabbt på notebookcheck.net och då var visserligen 6630 snabbare, men om jag förstod det rätt det resultat baserat på pc-laptops med mer minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 10:22
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Någon som spelar på en mac mini i7 HD 6630M med 256 MB GDDR5 eller en mac mini server i7 HD Graphics 3000 med 384 MB DDR3 SDRAM?
vad har ni för fps och inställningar?

klart det varierar om det är en stor raid men framförallt om flyter på...

Icke-servermodellen med dedicerat grafikkort kommer vara snabbare i WoW. Hur spelbart det är låter jag var osagt.

Nu har Apple sabbat mina planer...
Intel HD Graphics 4000
är ju ingen höjdare direkt... varesig man har 512/1024mb

Så nu gäller det att hitta en mid 2011 med i7 och 8-16gb med Radeon HD 6630M...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 17:33

Det tråkiga är att GPU är inte bara spel. Kolla på program som Premier Pro, Final Cut Pro X och DaVinci Resolve. Eller på moderna 3D-program. GPU:n tar över mer och mer. Sedan är det helt rätt att spel också är en del i sammanhanget.

På sikt är GPU:n jäkligt viktig. Apple förstår detta på sin iOS-plattform men struntar i det på sin Mac-plattform till viss del. "Good enough" får räcka.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-25 18:53

Det har nog varit så, men jag tror inte det är lika enkelt längre.
Om du jämför med grafikkort för desktops kan de dra 200-300W och t o m mer än det.
Nvidia GeForce GTX 660 Ti Review > Power Consumption & Temperatures - TechSpot Reviews

Det där är visserligen för hela system, men processorn i testet har en TDP på 130W och resterande delar i en dator drar väldigt lite.

En MBP 15" ligger på runt 85W som jämförelse, och den blir rätt varm när man belastar den.

En iMac har givetvis samma problem, det går inte att kyla sådana effekter i det slimmade formatet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 19:34

Hade Apple byggt en dator med desktop-GPU i åtanke hade det inte varit några som helst problem. Nu kör man überslimmade desktops och blir således tvungna att köra laptop GPU:er. I MacMini's fall kör man även laptop CPU:er.

Det finns klart utrymme för en utökad linje maskiner - det har det alltid funnits. Jag tvivlar dock på att vi någonsin får se denna.

  • Medlem
  • 2013-03-02 15:01
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror snarare Apple val av grafikkort är problemet än mängden VRAM.

Ett lika stort problem är att Apple är totalt ointresserade av att implementera grafikrutiner av modernt snitt. Därtill är stödet för OpenGL kraftigt eftersatt. Fortfarande stöder man bara OpenGL 3.2 - trots att 4.0 har flera år på nacken.

Detta verkar dessvärre aldrig ändras. Inte utan att man undrar varför.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-02 16:39
Ursprungligen av FrrH:

Ett lika stort problem är att Apple är totalt ointresserade av att implementera grafikrutiner av modernt snitt. Därtill är stödet för OpenGL kraftigt eftersatt. Fortfarande stöder man bara OpenGL 3.2 - trots att 4.0 har flera år på nacken.

Detta verkar dessvärre aldrig ändras. Inte utan att man undrar varför.

Håller med. Som jag belyste i en annan tråd har de flesta av Apples maskiner stöd i hårdvaran för OpenGL 4.x.

  • Medlem
  • 2013-03-02 18:47
Ursprungligen av Erik.dv:

Håller med. Som jag belyste i en annan tråd har de flesta av Apples maskiner stöd i hårdvaran för OpenGL 4.x.

Exakt. Det är mycket svårförståeligt varför man inte sätter fart på detta - OpenGL 3.2 såg dagsljuset i augusti, 2009. Sedan dess har _inget_ hänt från Apples sida.

Jag tänkte hijacka tråden för att prata om ett annat spel… i samma genre.
Jag slutade med WoW för att det blev för elitistiskt och jag saknade känslan från vanilla-wow för mycket.

Lämnade mmorpg för att inse att jag saknade det. Köpte Conan, Sagan om ringen, Warhammer… men inget fick mig sugen på att spela igen. Warhammer hade en hel del saker som jag verkligen gillade men det var inga som spelade.

Sedan sa en kompis att jag skulle testa Guild Wars 2. För de hade fått en Mac-klient.
Nu har jag spelat det väldig lugnt under ett halvår.
För det första är jag otroligt imponerad över grafiken och de miljöer jag får se.
Många gånger stannar jag bara och står och tittar.
Spelsystemet är annorlunda men inte för olikt.
Det som driver mig i spelet är att se världen, upptäcka nya platser, se nya saker.
Det finns en tydligt lore som ingår i spelet, allt jag gör påverkar vad jag får veta om denna lore.
Uppdragen "Fånga 10 råttor" finns inte på det sätta som WoW gjort det.
Mitt senaste uppdrag var att jag skulle avslöja tjuvfiskare (!) och uppdragsgivaren blev inte nöjd förrän jag upptäckt, typ 15-20 st.
På vägen fick jag slåss mot djur i naturen, och annat jag stötte på, jag hittade saker att gathra. Allt get XP.
Det kommer så mycket XP att jag orkar inte bry mig mindre om det. Jag skiter i det helt enkelt.
Det känns som ett äkta äventyrsspel!
Min lvl anpassas till det område jag går in i, så jag kan inte som lvl 45 gå in i ett lvl 15 område och tro att jag ska slakta allt hur lätt som helst. Nejdå.
Vilket gör att det blir otroligt roligt att hjälpa folk som är av lägre lvl än en själv.
Passerar jag någon som slåss kan jag hoppa med och hjälpa till, även om jag dödar monstret får vi lika mycket XP han och jag.

Jag kan inte annat än varmt rekommendera detta spel.

Ta en titt: https://www.guildwars2.com/en/manual/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-07 10:40

Jag spelar ju mest på min gamingPC så jag spelade det ett tag precis när det släpptes. Spelet är imponerande, helt klart.
Tröttnade mest på det för att jag hade svårt att riktigt komma in i ett guild.
Men man kanske skulle testa igen?

Guild skiter jag i just nu jag har hur kul som helst på min egen hand!

Jag sprang på något här om dagen som var en "Guild Challange". Spännande!
Och bara det att mina kompisar eller vem som helst kan hjälpa mig i mina rent personliga äventyr!
Och filmerna med min karaktär i!

Jag fick en en personlig Scroll of resurrection från en av mina gamla guildmates i mailen häromdagen. Det var tre år sedan jag spelade sist, slutade pga tidsbrist. Har fortfarande viss tidsbrist men jag funderar ändå på att hoppa in igen en kort period, om inte annat för att säga HEJ!

...några av lockbetena var också gratis uppdatering till Cataclysm samt fri lvl-up för en karaktär till 80. Den enda av mina 4-5 karaktärer som jag har/hade och som är kvar i gillet är min ursprungliga/första figur - dvärgen Shortnwide på lvl 71.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-11 19:42
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag fick en en personlig Scroll of resurrection från en av mina gamla guildmates i mailen häromdagen. Det var tre år sedan jag spelade sist, slutade pga tidsbrist. Har fortfarande viss tidsbrist men jag funderar ändå på att hoppa in igen en kort period, om inte annat för att säga HEJ!

...några av lockbetena var också gratis uppdatering till Cataclysm samt fri lvl-up för en karaktär till 80. Den enda av mina 4-5 karaktärer som jag har/hade och som är kvar i gillet är min ursprungliga/första figur - dvärgen Shortnwide på lvl 71.

Värt att nämna är att i och med nästa expansion kommer man få en gratis "boost" till level 90 med en karaktär - befintlig eller ny.

Tänkte jag skulle aktivera mitt konto idag då o dra nytta av min SOR men det verkar som om hela rasket krashat. Kommer åt inloggningssidan till Battle.net ibland men e-som min autentikator är inaktuell, tog nog bort den från min iPod Touch när jag deaktiverade kontot för 3+ år sedan, så kan jag inte logga in o när jag skickade ett meddelande om att jag ville få den borttagen från kontot så kom detta upp :/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-12-08 14:23

Du verkar inte vara ensam om problemet om man kollar deras twitter-flöde.

Edit: Hjälper detta? http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/10714...

Ursprungligen av joakimo:

Du verkar inte vara ensam om problemet om man kollar deras twitter-flöde.

Edit: Hjälper detta? http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/10714...

Jag har skickat in en "ticket"

Lösenord och autentisiering nollställd o nu har jag installerat klienten. So far so good men så får jag upp den här rutan när jag startar upp spelet. Undrar vad de menar med "limited time". Jag ska uppgradera till Mavericks men jag tänkte vänta till x.x.1...

För er som är bekanta med WoW och Blizzards universum kan jag rekommendera deras nya spel Hearthstone.
Ett kortspel (!) i deras universum. Ja men visst! Typ Magic the Gathering online fasat med Warcraft-tema. Trodde jag.
Men det är mycket roligare än vad det låter.
Jag har än så länge lagt ner 79 kr på spelet. Jag har köpt kort. Jag har disenchantad en MASSA kort och Enchantat nya kort.
Och titta vem som är på min sida!
Kelsanar heter jag på battle.net, låt oss mötas! Matcherna tar sällan mer än 7-8 minuter. Och med min nya Warrior lek ska jag nog kunna få ner tiden till 5 min.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

För er som är bekanta med WoW och Blizzards universum kan jag rekommendera deras nya spel Hearthstone.
Ett kortspel (!) i deras universum. Ja men visst! Typ Magic the Gathering online fasat med Warcraft-tema. Trodde jag.
Men det är mycket roligare än vad det låter.
Jag har än så länge lagt ner 79 kr på spelet. Jag har köpt kort. Jag har disenchantad en MASSA kort och Enchantat nya kort.
Och titta vem som är på min sida!
Kelsanar heter jag på battle.net, låt oss mötas! Matcherna tar sällan mer än 7-8 minuter. Och med min nya Warrior lek ska jag nog kunna få ner tiden till 5 min.

Jag diggar också Hearthstone, även om jag inte spelat så mycket.

Kolla in denna videon – ganska kul när man kan reglerna och förstår vad som händer.

http://www.twitch.tv/trumpsc/c/3416794

Bevaka tråden