Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-01-21 10:17

Ny patch idag ja, och man får väl hoppas på något bättre serverstabilitet:

Citat:

Quote from Blizzard staff
Battle For Wintergrasp Update
We’re actively investigating Wintergrasp impacting realm stability and we’re working to resolve these issues. If needed, we may temporarily disable the Battle for Wintergrasp on all realms. If this should happen, players will still be able to venture into the zone, but will not be able to participate in the Battle itself.

Willhaven, hur gör ni med raids då? Kör ni dagtid?

Ursprungligen av Ziggy:

Ny patch idag ja, och man får väl hoppas på något bättre serverstabilitet:

Willhaven, hur gör ni med raids då? Kör ni dagtid?

bättre sent än aldrig. när det lagga som värst så körde vi på söndagar kl.12 ungefär.
man får mycket avverkat när det inte laggar. mosar, naxx och sen vidare till malygos så folk får questet klart och sen vidare till sartharion.

väntar ivrigt på ulduar eftersom jag raida naxx i vanilla-wow så gav inte 2st olikfärgade drakar och att aoe:a varje pack i naxx som en stor boost i mitt wow-intresse.

visst min DK är het men vad fan, man lessnar snabbt på allt. haha.

*skriver av sig lite*

Det jag har upptäckt med 3.0.8 är att WoW tar vansinnigt mycket mer resurser av datorn.
Innan låg jag på 40-50 FPS och runt 30 i stora städer.
Helt okej för mig.

Igår var jag ute och red i Dragonblight, natur och en och annan björn och plötsligt så sänks min FPS till 1.3-1.5. Helt ospelbart.
Jag tittar på hur mycket processorkraft wow använder och numera ligger den alltid på 85%+ mycket mer än innan.

Är det någon annan som märkt av det här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 13:20
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det jag har upptäckt med 3.0.8 är att WoW tar vansinnigt mycket mer resurser av datorn.
Innan låg jag på 40-50 FPS och runt 30 i stora städer.
Helt okej för mig.

Igår var jag ute och red i Dragonblight, natur och en och annan björn och plötsligt så sänks min FPS till 1.3-1.5. Helt ospelbart.
Jag tittar på hur mycket processorkraft wow använder och numera ligger den alltid på 85%+ mycket mer än innan.

Är det någon annan som märkt av det här?

har du lich king? den expansionen har höjt systemkraven. vet dock inte själv hur det funkar, har det inte.

  • Medlem
  • 2009-01-27 12:17

Lustigt att det hände på 3.0.8?

Borde ju nästan hänt redan vid Wotlk patchen då tycker man. Vet att jag läste om det vid 3.0 patchen...

Inget annat då - addons? Dom fetar ju till sig efter hand tycker jag det verkar som.

Har varit i Dalaran en gång efter patchen o det var riktigt segt. Vet ej om det berodde på hög load på servern eller om det var patchen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 11:25

jag kör på min macbook och det funkar bättre än någonsin. dock har jag inte varit i en enda storstad ännu, då jag är på lvl 24. måste väl dra till stormwind eller ironforge snart. får se då vad som händer.

ingen som spelar på Dragonblight som har ett bra guild att rekommendera?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-28 11:29
Ursprungligen av martenj:

jag kör på min macbook och det funkar bättre än någonsin. dock har jag inte varit i en enda storstad ännu, då jag är på lvl 24. måste väl dra till stormwind eller ironforge snart. får se då vad som händer.

ingen som spelar på Dragonblight som har ett bra guild att rekommendera?

Utanför stan är det inga problem. Det är i städerna och mest i Dalaran som problemen uppstår. Shattrath var inte heller någon höjdare men nu är det nästan tomt där.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-01-28 16:49
Ursprungligen av martenj:

jag kör på min macbook och det funkar bättre än någonsin. dock har jag inte varit i en enda storstad ännu, då jag är på lvl 24. måste väl dra till stormwind eller ironforge snart. får se då vad som händer.

ingen som spelar på Dragonblight som har ett bra guild att rekommendera?

Oj, oj, oj - jag kör på Dragonblight!

Men som du skriver så ser jag att du är Alliance... Jag är Guild master för ett gille på hordesidan! A Band Apart heter vi. Men som sagt, horde...

På Alliance sidan finns ju storguilds, men jag har ingen aning om hur dom är och vilka de tar emot. Aeternus är ett klassiskt gille som är är tvåa på dragonblight enligt wowjutsu (monsters inc på hordesidan är nr 1).

Hoppas du hittar något, annars får du starta en horde karaktär och hälsa på mig - Kaleri in game.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-29 09:01
Ursprungligen av Ziggy:

Oj, oj, oj - jag kör på Dragonblight!

Men som du skriver så ser jag att du är Alliance... Jag är Guild master för ett gille på hordesidan! A Band Apart heter vi. Men som sagt, horde...

På Alliance sidan finns ju storguilds, men jag har ingen aning om hur dom är och vilka de tar emot. Aeternus är ett klassiskt gille som är är tvåa på dragonblight enligt wowjutsu (monsters inc på hordesidan är nr 1).

Hoppas du hittar något, annars får du starta en horde karaktär och hälsa på mig - Kaleri in game.

typiskt.. har bara haft Horde-karaktärer tidigare men kör nu på en Alliance. Får kolla in monsters inc. de vill säkert ha mig.

blev det nån iMac nu efter nyår?

  • Medlem
  • 2009-01-29 16:35
Ursprungligen av martenj:

typiskt.. har bara haft Horde-karaktärer tidigare men kör nu på en Alliance. Får kolla in monsters inc. de vill säkert ha mig.

blev det nån iMac nu efter nyår?

japp, typiskt. Horde e ju så kul tycker jag! (förutom de 4 dvärgarna vi startade på en RPPVP server och körde hardcorerollspel, vilket drev alla andra till vansinne, för vi körde RP i alla chatkanaler hehe. Va kul som 17)

Och näe, jag tänkte att dom skulle släppa en uppdaterad iMac på det där expot, men det kom ju ingen, så nu står jag i valet och kvalet, köpa och skita i uppdateringen om typ ett halvår (kanske, ingen vet ju) eller traggla på med en gammal G5a och ha is i magen...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-29 16:36
Ursprungligen av Ziggy:

japp, typiskt. Horde e ju så kul tycker jag! (förutom de 4 dvärgarna vi startade på en RPPVP server och körde hardcorerollspel, vilket drev alla andra till vansinne, för vi körde RP i alla chatkanaler hehe. Va kul som 17)

Och näe, jag tänkte att dom skulle släppa en uppdaterad iMac på det där expot, men det kom ju ingen, så nu står jag i valet och kvalet, köpa och skita i uppdateringen om typ ett halvår (kanske, ingen vet ju) eller traggla på med en gammal G5a och ha is i magen...

Is i magen är bra att ha. Nya iMacar kommer väldigt snart. Jag gissar inom 1-2 månader.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-01-30 09:32

Ja 1-2 månader får man väl vänta då...

Skulle köra wintergrasp för första gången häromdagen på en annan dator, en pc (huga) och jag har då aldrig varit med om såna problem! Först blev jag utkastad från servern 2-3 ggr, sen när jag var inloggad hade horde redan förlorat i princip så innan skärmen hade hunnit fyllas med all grafik var jag död. Så kul var det besöket. Men efter det fortsatte problemen, jag låg på 5-6 fps ute på landsbyggden! Totalt omöjligt... Vet dock inte om problemen berodde på skräpCP eller wintergrasps påverkan på servern just då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 10:48

jag skulle gärna ha en iMac.. förutom då jag tänker att jag inet vill ha stationärt då det tar så jäkla mycket plats.
men men, tervligt vore det ju.

var på ett spelställe häromdagen och spelade WOW.. de ska tydligen ha grymma datorer, men jag kunde inte köra max på upplösning och alla effekter, då hackade den. SÅ himla höga krav har väl inte WOW i maxläge?
men visst måste man väl kunna räkna med att maxa på allt man kan i nästa version av iMac?

  • Medlem
  • 2009-02-03 14:58

Så borde det ju va kan man hoppas, WoW e ju inte direkt top of the line krävande?

Förresten Martenj, här är Dragonblights community forum, roligare än blizzards i alla fall. Ganska aktiva medlemmar. Dragonblight. Det finns även några recruitment trådar som kan va värda att titta på!

Efter mycket efterforskande hittade jag en lösning på de problem som många upplever i samband med wotlk, men framför allt i de senaste patcharna. Lagg i storstäderna, låg FPS, DC problem i 25-manna raider osv...

Ta bort eller avvaktiver Spotlight så kommer ni förhoppningsvis märka stor skillnad, det gör jag.

För att inaktivera Spotlight i Mac OS 10.5 skall följande två filer flyttas från systemmappen

/System/Library/LaunchAgents/com.apple.Spotlight.plist
/System/Library/LaunchDaemons/com.apple.metadata.mds.plist

Observera att dessa filer eventuellt återskapas i samband med uppdateringar av systemet.

Jag funderade på att ta bort spotlight men jag valde att stänga av Time Machine och ställde ned alla grafik på sämsta sen testa jag mig fram. Har inte haft en crash sedan dess. Mycket konstigt men nu fungerar det för mig iaf.

Boosta spotlight inaktiveringen FPSen?

Suck försökte få upp denna bild på något vettigt ställa men men det får duga här:
http://twitpic.com/1i3ny
Arthas har lite HP. Undrar när vi får möta honom. Än så länge när han visar sig är han rätt kraftfull...
Snart 80.

Jag köpte en ny iMac i slutet på Januari (3.06, 24" Nvidia kort). Och det verkar som att Wow måste cacha sakerna i Dalaran, för har man bara stått still i dalaran i 30-60sekunder så flyter det på helt ok där. Samma sak när man flyger, jag har tagit som för vana att dra ner grafikinställningarna när jag ska flyga. Men när det är raids så är det inga problem att dra upp dom på max igen.

btw, finns det några svenska spelare gärna healers som är sugna på att hoppa med i ett svensktmogen gille så finns vi i Nordanvind @ Quel'Thalas (www.webvakt.se)

Ursprungligen av svennemannen:

Jag köpte en ny iMac i slutet på Januari (3.06, 24" Nvidia kort). Och det verkar som att Wow måste cacha sakerna i Dalaran, för har man bara stått still i dalaran i 30-60sekunder så flyter det på helt ok där. Samma sak när man flyger, jag har tagit som för vana att dra ner grafikinställningarna när jag ska flyga. Men när det är raids så är det inga problem att dra upp dom på max igen.

btw, finns det några svenska spelare gärna healers som är sugna på att hoppa med i ett svensktmogen gille så finns vi i Nordanvind @ Quel'Thalas (www.webvakt.se)

Varifrån har ni fått den snygga instance listningen?

Nu är jag nära 80, 40 000 XP kvar vågar knappt spela...
Varför?
Jo för att min gubbe blev 60 i BWL nästa sista bossen och blev 70 på sista bossen i Mana Tombs.
Så jag kan inte bli 80 på vilken trash mob som helst. Eller hur?
Frågan är vilken instance för lvl 79 som ger mig 40 000 XP, gillar verkligen UP och att dinga på Ymiron vore perfekt.

Vad säger ni?

Sedan måste jag säga att det gått läskig lätt att bli 80.
Jag har questat och gjort ett par instacer varje lvl. Den enda jag sprungit mer än en gång är AN och UK.
Har inte stressat fram, bara spelat när det känts roligt.
Och nu är jag snart 80 - vad hände? känns det som.

  • Medlem
  • 2009-02-24 14:58
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nu är jag nära 80, 40 000 XP kvar vågar knappt spela...
Varför?
Jo för att min gubbe blev 60 i BWL nästa sista bossen och blev 70 på sista bossen i Mana Tombs.
Så jag kan inte bli 80 på vilken trash mob som helst. Eller hur?
Frågan är vilken instance för lvl 79 som ger mig 40 000 XP, gillar verkligen UP och att dinga på Ymiron vore perfekt.

Vad säger ni?

Sedan måste jag säga att det gått läskig lätt att bli 80.
Jag har questat och gjort ett par instacer varje lvl. Den enda jag sprungit mer än en gång är AN och UK.
Har inte stressat fram, bara spelat när det känts roligt.
Och nu är jag snart 80 - vad hände? känns det som.

Trevligt det låter! Jag dingade precis efter jul, vilket va kul! (ho ho ho) Haha, minns en kompis som dingade /afk.. Han va i grupp i en instance och dom andra beslöt sig för att ta lite trash mobs. Han missade hela dinget stackarn.

Håller med om att dinga 80 gick rätt fort. I alla fall om jag jämför med 60-70 i TBC. Jag hade roligare också, mest på grund av att jag gillat wotlk:s geografi och quester mycket mer än TBC. Jag tycker om de där dimmorna i vissa ställen, snön, skogarna... Härligt! TBC va så far out ibland. "phasning" är också en ny, intressant idé även om det kan krångla om folk inte i samma "fas" s.a.s!

Även om jag nu har svårt att hinna med att spela så tycker jag om 80 med min hunter. Naxx har varit spännande och jag ser fram emot Ulduar sedemera

  • Medlem
  • 2009-03-03 10:18

Från mac rumors:

Citat:

G5s will show the best performance in WoW. Any model faster than Single-Processor 1.8ghz has the memory and processing power to run the game well, and the rest of the performance depends on the graphics card. A fast graphics card with a lot of VRAM (256mb+), in a SP G5 with a 2.0ghz+ processor will run the game at maximum graphics settings and very rarely drop below 40fps. This cannot be said of any other Mac systems. The G5s are the best computers for the game, and, being customizable, can all provide consistently high frame rates. Graphical settings can be customized to balance eye candy with performance.

Får en att fundera
Men nu kommer väl de nya iMacarna! Snälla!!!

Det låter som om jag ska lägga lite krut på att snacka till mig den ena av våra två gamla G5orna på jobbet. Ojojoj vad gamla de är, det gååår ju inte längre att jobba på dem

  • Medlem
  • 2009-03-04 10:59

Ok nu kom de nya iMacarna!

Liten fråga bara:
Den gamla 24" har
Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 8800 GS 512MB (går att köpa på vissa ställen)

Den nya 24" har
Grafikprocessorn NVIDIA GeForce GT 130 med 512 MB GDDR3-minne.

Vari ligger skillnaden? (spelmässigt i första hand. WoW ska ju lira bra gissar jag?)
Processorn är på 3.06GHz i båda versionerna.

Senast redigerat 2009-03-04 11:34

saxat från blizzards macforum:

Hello Everyone,

After talking to my friend Datth, our hardware guru. The nVidia GT100 are pretty much like the 9400 IIRC which technically were the 8400/8500. So same card that got renamed twice.

Så troligen är 130 oxå bara en fuling med nytt namn. Efter allt krångel med nVidia är jag inte sugen på att köpa en ny mac i dagsläget. Visst det finns med ATIkort (tror jag mer på) men väntar tills Diablo3 kommer så man troligen kan få den senaste och hetaste tekniken möjlig från apple.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-06 01:55

Tre månader sedan jag slutade spela senast. Abstinensen börjar kännas av. Synd bara att spelet tar så mycket tid då man spelar. Det är värre än knark.
Slutade hur som helst eftersom allt kändes för lätt. I princip alla mobs borde fått 25% mer hitpoints, och bossarna var till övervägande del tank and spank/nuke. Och Naxx saknade den charmen som Karazhan hade (som Blizzard nerfade något sjukt när expansionen kom). Och så kände jag att jag inte var beredd att investera all den tid som rädande kräver.

Sådär, nu har jag lyckats övertyga mig att hålla mig WoW-nykter ett tag till.

Hmmm jag vet inte om jag håller med dig. Blizzard har anpassat spelet för den stora majoriteten av spelarna. Vilket även gör att en sådan slöspelare som jag kan komma in i slutinstancerna något som jag tycker är jätteskoj!
Men samtidigt förstår jag dig - vad jag har fattat ska Uludar som kommer i 3.1 patchen vara för sådana som dig.

Jag tycker Blizzard kan börja med nya instancer som är för überspelarna och efter ett tag/inför nästa patch nerfa dessa så alla andra kan komma in.

Det är en svår balansgång de har Blizzard.
Men å andra sidan har de otroligt mycket att göra på PvP sidan.
Jag drömmer våta drömmar om att kunna lvla mina gubbar via PvP som i Warhammer och skita i PvE.

Blizzards resettider på instacer är sjukt lång just nu tycker jag.
En vecka för vissa slutinstancer. Speciellt långa blir de när man förlorar en roll på en Tier 6 grej med 2 poäng. Jag slog 86 och jublade och den andra slog 88...

jag har återigen börjat spela och följdaktligen blivit besatt än en gång. Tror det är de ständiga bekräftelserna som ger kicken

Questar upp min Warlock inom Demonology (har inte kört några instances ännu) och håller med Mattias om att det går ganska fort. Kör helt ensam (alla andra i guilden levlar alts).

Inser också att det numera finns gröna items som är bättre än mina nuvarande lila.

Frågan är.. Hur skall jag specca min Warlock när jag når 80? Kommer mest att köra PVE så det blir spell dmg och crit som gäller, men.. är det Affli/Destro som gäller?

En site som kan rekomenderas till alla är: www.elitistjerks.com. Där finns det mycket matnyttig information för alla klasser och spelstilar.

Nu är det bara att vänta in 3.1 och se till att få ned Sath3D på 10. Tog 25-mannavarianten i söndags. Är det någon här inne som testat taktiken med VV-tank i 10-manna?

//Lukas

Ursprungligen av ru4real?:

jag har återigen börjat spela och följdaktligen blivit besatt än en gång. Tror det är de ständiga bekräftelserna som ger kicken

Questar upp min Warlock inom Demonology (har inte kört några instances ännu) och håller med Mattias om att det går ganska fort. Kör helt ensam (alla andra i guilden levlar alts).

Inser också att det numera finns gröna items som är bättre än mina nuvarande lila.

Frågan är.. Hur skall jag specca min Warlock när jag når 80? Kommer mest att köra PVE så det blir spell dmg och crit som gäller, men.. är det Affli/Destro som gäller?

Bevaka tråden