Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-01-27 21:54

Ett självklart köp för min del

Jag som för ett x antal år sedan började läsa eböcker på en Palm 125 och sedan har gått vidare till andra läsplattor är detta ett givet köp.
Storleken, batteritiden, stöd för epub, fungerar utan bekymmer i Mac miljö osv. (Vet att jag kan använda andra läsplattor till mac men tro mig det är inte helt smärtfritt. Har provat de alternativ som finns till mac (ex. Calibre) och det vart ingen njutning.)
Allt extra som safari, mail, bilder, film, musik, iwork ser jag som ren bonus vilket gör den bara mer tilltalande för mig.
Dessutom är jag tacksam för att Apple har tänkt till och släpper den i en WiFi version och i en 3G version. För för min del som kommer att använda den hemma i min läsfåtölj har inget behov av ett 3G stöd.
Hade den kommit med enbart 3G stöd så hade nyttan i mina ögon minskat. 3G kan jag inte använda i mitt hemmanätverk. För dem som kommer att resa med den i tjänsten kan jag förstå att de har nytta av 3G stödet, men för min del räcker Wifi långt.

Så...nu har Apple börjat leverera egna chip - dom köpte ju ett chip-labb för ett tag sedan. Nya iPhone som kommer i sommar har säkert ett fantastiskt chip som inte bara justerar hastigheten litegrann - som mellan 3G och 3GS - utan jag tror att det blir ett jump. Dessutom har den nya iPhone HD-videokamera. Så - nästa iPhone köper jag - den iPhonen är modern och jag är glad att jag stod över 3GS som bara var en aningen snabbare 3G - med 1900-talsvideo och samma pinsamt slöa kamera.

iPad är verkligen en underbar produkt och ibland önskar jag att jag kunde underhållas av datorer (spel och lek etc), men för mig är datorer verktyg och om jag inte skapar något själv på dom så är dom rena sömnpillret för mig...förutom informationshämtning. Hade man inte kunnat skapa på datorer så hade jag inte haft någon dator alls.
Jag hoppas att denna latjolajban-dator säljer bra då den kan generera bra utveckling som kommer andra maskiner i deras sortiment till nytta. Jag kan också tänka mig en flod av fantastiska apps i antågande. Denna iPad är ju klockren för barn - det blir garanterat min dotters första dator när hon fyller...typ...8-9 år. Tyvärr så finns nog alla pedagogiska/intelligenta program för barn bara på engelska och dom andra stora språken. Sverige är så förb. litet. Ibland är det frustrerande att bo i detta miniland.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 21:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Så...nu har Apple börjat leverera egna chip - dom köpte ju ett chip-labb för ett tag sedan. Nya iPhone som kommer i sommar har säkert ett fantastiskt chip som inte bara justerar hastigheten litegrann - som mellan 3G och 3GS - utan jag tror att det blir ett jump. Dessutom har den nya iPhone HD-videokamera. Så - nästa iPhone köper jag - den iPhonen är modern och jag är glad att jag stod över 3GS som bara var en aningen snabbare 3G - med 1900-talsvideo och samma pinsamt slöa kamera.

Jag hoppas på det, jag vill det, så jag bestämmer mig för att tro helhjärtat på att det blir så (plus multitasking). Känner mig lite tröstad.

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-27 21:35

Om man kan skriva ut dokument till den på något smidigt sätt köper jag en direkt. Vill gärna bli av med skrivaren och få något sätt att läsa alla dokument på något smidigare sätt än att ha datorn i knät vore guld värt... Hoppas också på att bokaffären har bättre utbud i sin svenska version än svenska iTunes hade ifrån början.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 21:46
Ursprungligen av Arvid:

Om man kan skriva ut dokument till den på något smidigt sätt köper jag en direkt. Vill gärna bli av med skrivaren och få något sätt att läsa alla dokument på något smidigare sätt än att ha datorn i knät vore guld värt... Hoppas också på att bokaffären har bättre utbud i sin svenska version än svenska iTunes hade ifrån början.

Klart att det går. Bara att skriva ut till en PDF och överföra till iPaden med program som AirSharing.

Och kör du iWork kan du ju synka till iWork för iPad och t.o.m. redigera dokumenten fullständigt på iPaden.

Ursprungligen av Rajje:

Klart att det går. Bara att skriva ut till en PDF och överföra till iPaden med program som AirSharing...

Och hur ska man hitta filen om man inte har någon filhanterare?

• Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-27 21:55
Ursprungligen av M. Sundbom:

Precis som på iPhone. Du väljer den i AirShare, eller DropBox m.m.

Ursprungligen av Jetwash:

Precis som på iPhone. Du väljer den i AirShare, eller DropBox m.m.

Ok, tack. Jag vet inte hur iPhone fungerar i praktiken, därav min okunskap.

edit: Tack till Rajje oxå!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 21:58
Ursprungligen av M. Sundbom:

Just det är syftet med program som Air Sharing.

Det som skiljer program som Air Sharing från t.ex. Finder är att Finder kan vara en ren filbläddrare som öppnar filerna man dubbelklickar på i sina respektive program. På iPhone OS är denna koppling inte möjlig, så Air Sharing har inbyggd visare för PDF, RTF, DOC, etc. Men det fungerar ändå definitivt bra för att läsa sina dokument i sin iPad och slippa skriva ut på papper.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-27 21:55

Jag hade hoppats att vi skulle får något litet att leka med direkt, typ iPhone OS 3.2 att ladda ner med t ex iBooks-appen inbyggd eller nåt. Det är jag lite besviken över. Att iPaden inte skulle finnas för köp nu var väl givet.

Snälla, släpp några MBP nästa vecka nu...!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-27 21:38

Den borde väl kunna läsa PDF i alla fall.

Ursprungligen av MatsOlov:

Den borde väl kunna läsa PDF i alla fall.

Mailprogrammet kan visa PDF, MS Office, iWork, RTF, Text, jpg, gif, tiff m.m. Men utan finder eller liknande undrar jag hur man gör med lösa filer. de måste på något vis hanteras inom en app (musikfiler i itunes osv.).

Eller har jag missat något (har aldrig fingrat på en iPhone)?

Måste säga att iPod-appen är sjukt snygg. Ser verkligen ut som en slimmad version av iTunes, snarare än en plus-version av iPhone-iPod-appen.

Är dock besviken på att det inte blev några sneakpeaks på iPhone OS 4.0/3.2.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2010-01-27 21:59

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig iPad när jag byter ut min Macbook till en iMac, som ett bärbart komplement. Perfekt(förhoppningsvis) att ha med på föreläsningar och liknande.

Är det dags för en ny flik i menyraden här på 99 nu eller? Känns som att syftet med iPad är att få ett mellanting mellan Macbook och iPod Touch/iPhone. Så den platsar la inte under någon av flikarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 22:19

Är det inte fantastiskt egentligen? Går man tillbaka och tittar på en helt godtycklig ryktestråd som denna från när som helst de senaste 5-10 åren så hittar man alltid minst ett par stycken inlägg där det skriks om "Tablet!". Långt innan iPhone kom talades det om en "Apple PDA" som skulle köra "OS X lite" och vara som en iBook fast utan tangentbord, etc ... och vissa var alltid bombsäkra på att Apple skulle komma med något sådant, medan de som följde ryktena mest noggrant alltid kunde försäkra dessa om att det definitivt inte skulle bli någon tablet. När iPhone sen kom sa de flesta "ahaa" - det var ingen iPod mini med utfällbar knappsats, utan det var i själva verket den där Apple PDA:n - den kom i liten telefonform och inte som tablet.

Sedan började de självklara funderingarna - det är såhär en bärbar enhet ska fungera. Vad är nästa bärbara enhet som fungerar såhär? "Tablet!" skreks det, medan de noggranna läsarna fortfarande under några år kunde försäkra om att ingen tablet var på gång.

Men nu sitter vi här i framtiden - 2010-talet - och Apple har faktiskt kommit ut med en tablet. Underbart.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-27 22:19

Man kan väl gissa sig till att Photo-applikationen inte stöder någon form av Raw...:(

Hade kunnat tänka mig en sån här framför tvn....om den hade haft flash!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-27 22:24
Ursprungligen av lasselu:

Man kan väl gissa sig till att Photo-applikationen inte stöder någon form av Raw...:(

Det vore smidigt om den gjorde det och man kunde använda iPad'en som backup när man är på resande fot.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-27 22:25

Men 64 GB är väl lite i minsta laget för att fungera som bildlagring.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-27 22:35

Tänkte snarare som tillfällig backup på resor.
Om man tänker att man har minneskort 4-16GB räcker det tills man kan ladda över det i datorn hemma.

Går det att sätta iPhonen som trådlöst modem och sen använda modemet på iPaden?

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-28 09:26
Ursprungligen av joakimo:

Det vore smidigt om den gjorde det och man kunde använda iPad'en som backup när man är på resande fot.

Precis min tanke...

Själv skulle jag bara ha den som mellanlagrare...
Ta in bilderna, titta på dem och sedan dra ur dem igen till en bärbar hårddisk...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 22:38

Jepp, väntad lansering (dagens underdrift!)!
Intressant att Apple t.o.m. nu fick några minuters nyhetstid i TV4...

Har följt diskussionerna på olika bloggar och nätverk under kvällen
och aldrig tidigare har väl någon Apple-produkt genererat så skilda
meningar...

Tycker själv att den i stort lever upp till alla helt sjukt höga förväntningar,
men också just därför per automatik är lite av en besvikelse. Apples
chanser att 'överraska' är ju inte lika stora nuförtiden...

Denna magiska 'manick' kan bli framgångsrik om man lyckas få
folk att ändra sitt beteende med den i.o.m. t.ex. e-boksfunktionen
och möjligheten att läsa dagstidningar på ett mer 'traditionellt' sätt
(om än hightec) än på t.ex. en laptop. Alltså: att marknadsföra ett
beteende och en livsstil är viktigare än själva den tekniska egenskapen
och prestandan - den är oftast redan fullt tillräcklig i det mesta som lanseras.

Om jag kommer att köpa en? Tveksamt i sin första version; jag har nyligen
börjat lära mig leva med iPhonen och ser snarar fram emot att få ersätta min
nuvarande stationära arbetsdator mot en pekskärmsdator i storformat (minst 24'')
utan tangentbord och mus - det har jag längtat över i över 15 års tid nu!!!
Och då pratar vi inte om konventionella ritplattor, som är lika mycket kompromisser
mellan ny och gammal teknik som CD'n har varit... (somna i frid, amen)

iPad'en kan bli ett trevligt komplement på resor och ute på landet på sikt.
Har inga problem med att den kostar 3 - 5 - 7.000, sålänge den underlättar min vardag och är fullt användbar, enkel och problemfri.

Ponera att man vill ha en iPad som enda "dator". Skulle det funka? Med surf, mail, iWork plus ett antal kända och okända tredjepartsprogram kommer man ganska långt kan jag tänka mig. Men hur är det t.ex. med utskrift? Finns det något printing API i OS X för iPhone? Och backup? Är det tekniskt möjligt att ansluta via WiFi direkt till en Time Capsule t.ex. Eller är det enbart online-tjänster man kan tänka sig för sådana funktioner.

Senast redigerat 2010-01-27 23:12
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-27 22:55

Från: Hands-on, first impressions, and Photo gallery of Apple iPad

• There is no camera on the iPad.

• There's no way to lock the screen into landscape or portrait mode. Some apps lock the screen (like on the iPhone) but there's no universal way to lock the screen as you might on a Kindle or Nook.

• The landscape and portrait switching works in all 4 orientations, so you could read upside down if you liked.

• There's a sleep/wake button on the top, just like an iPhone. Also, there is a headphone jack and a speaker on the top (and one speaker on the bottom).

• There is a volume rocker switch on the side, just like the iPhone. You can also silent the device.

• No brightness controls outside of the system preferences, just like on the iPhone.

• You can use any bluetooth keyboard you want, instead of Apple's keyboard dock. You could use the case/stand with your existing bluetooth keyboard.

• You cannot use a bluetooth mouse, however.

• The screen resolution is 1024x768 (4:3).

• It can play 720p movies from iTunes.

• The case itself is some crazy soft rubbery microfiber material that no Apple rep could or would identify.

• The case/stand is $39.

• The case is very flat and solid like a Kindle case, but you can use it to prop the iPad up into a triangle so you can watch movies or use it like a laptop.

• The keyboard dock is $69 and the normal dock is $39.

• The browser is like Safari on the iPhone but it has toolbar favorites like on the Mac.

• It's much easier to click and navigate on the iPad than on an iPhone, just by virtue of it being larger.

• Size/weight is very comparable to a Kindle DX, which is twice as heavy as a Kindle 2.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 22:57

Nu måste dom i alla fall ta och skärpa sig på filmuthyrningsfronten i Sverige. Hoppas, hoppas. Det har väl kommit till England väl?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 23:10
Ursprungligen av Fred!:

Nu måste dom i alla fall ta och skärpa sig på filmuthyrningsfronten i Sverige. Hoppas, hoppas. Det har väl kommit till England väl?

England finns det i

• Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-27 22:59

Ser ut som att det följer med ett case på de bilderna från länken jag postade.
EDIT: Det passar väldigt bra, speciellt för en enhet som är gjord för att bära runt på.

Ursprungligen av Drakfot:

Ser ut som att det följer med ett case på de bilderna från länken jag postade.
EDIT: Det passar väldigt bra, speciellt för en enhet som är gjord för att bära runt på.

Nej det gör det inte, det får man köpa till.

Bevaka tråden