Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 14:52

Klart den kommer att vara för proffs - men se det mer då som ett skissblock än som en produktionsapparat

Ursprungligen av Tangen:

Klart den kommer att vara för proffs - men se det mer då som ett skissblock än som en produktionsapparat

Jo, men jag tror Apple kommer att låta fokus vara på konsumenter och hemmet, inte proffsen och kontoren.

Ungefär som med iPhone där fokus från början var konsumenter och det efter hand lades till allt mer business-funktioner. Det fanns YouTube-program direkt från start men det tog ett år innan Exchange-stödet kom.

Detta satsar jag på ... (Om det blir en iTablet / iPad )

- Virtuel penna / virtuelt radergummi (Man håller fingrarna som om man höll i en penna eller stylus och tableten känner av detta och man ritar på tabelet som om man höll i en penna) <- En teknik som faktist redan finns som utvecklades av FingerWorks och som Apple har köpt men inte använt ÄN .....

iSlate Input Alternatives: Handwriting Recognition Without a Stylus and Much More - Mac Rumors

Citat:

FingerWorks founder Wayne Westerman describes a system where the "pen grip detection module" checks to see if the hand imprint on the multi-touch screen matches up with that of holding an imaginary pen. If so, the movements are interpreted as digital ink and can be used for drawing, signatures or even handwriting recognition. This would go along nicely with Steve Jobs' dislike of styluses.

- 10-11 Tum skärm (16:9 format ?)

- TuneKit som grund för eBöcker / Tidningar

- ARM Cortex-A9 MPCore Processor

- Wifi, Bluetooth

- 30 pin iPod Connector

Jag betvivlar redigering i en Tablet. Det är troligtvis enbart tekniknördens våta dröm.

Fast jag är en nörd så jag kommer troligtvis köpa en Tablet oavsett vad än Jobs lanserar.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-01-26 16:36

Vilken tid, svensk tid är eventet?

Ursprungligen av x-per:

Vilken tid, svensk tid är eventet?

2010-01-27 : 18:00 har jag för mig eller så var det 19:00

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-26 17:02
Ursprungligen av x-per:

Vilken tid, svensk tid är eventet?

19.00 det står tidigare i tråden.

Fast...tidningar och magasin...? Finns sådana att prenumerera på som t.ex. PDF? Men vi har väl webben istället? Är det inte webben som är bärare av tidningar och magasin?

Ursprungligen av Zimmerman:

Fast...tidningar och magasin...? Finns sådana att prenumerera på som t.ex. PDF? Men vi har väl webben istället? Är det inte webben som är bärare av tidningar och magasin?

Jo, men webben är för dem som vill läsa gratis.

Tableten är för oss som vill betala för innehållet (och för oss som vill sälja det).

Finns det en sådan marknad? Kan man t.ex. köpa tyska Focus eller Wire som PDF? Vanity Fair? Playboy? MacWorld?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jo, men webben är för dem som vill läsa gratis.

Tableten är för oss som vill betala för innehållet (och för oss som vill sälja det).

Ursprungligen av Zimmerman:

Finns det en sådan marknad? Kan man t.ex. köpa tyska Focus eller Wire som PDF? Vanity Fair? Playboy? MacWorld?

Tja.. inte idag, men i övermorgon!

Det är ju detta som utgör 80% av tableten! Det är detta som är "game changern".

Det är de högblanka magasinens lösnummerförsäljning som skall frigöras digitalt. Dels kommer redan etablerade magasin att släppa digitala utgåvor, sen kommer etablerade webbsidor att publicera innehåll i formen av ett magasin och på så sätt dra in pengar. Det kan vara temanummer om överklockning, hur man bygger nätverk eller djupgående recensioner. Till vissa delar material som man kanske redan släppt gratis på nätet.

Skillnaden är att de digitala versionerna kanske har inbäddad video- steg för steg guider kan illustreras mycket tydligt.

I din digitala Playboy vaknar flickorna till liv... hår som svajar och bröst som gungar i takt till bakgrundsmusiken...

Detta är Apples nya revenue stream. De gjorde det med musik. De gjorde det med sin AppStore. Nu försöker de med film och TV... och i övermorgon med tidningar, böcker och magasin.
--------------

Samtidigt kommer tableten så klart att kunna surfa, maila, visa/fixa bilder, visa HD film och trimma filmer. Jag hoppas på en vettig kalender. Man kan spela på den samt köra många av de program som finns i AppStore och givetvis iTunes LP.

Festen kan börja!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 20:16
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

sen kommer etablerade webbsidor att publicera innehåll i formen av ett magasin och på så sätt dra in pengar. Det kan vara temanummer om överklockning, hur man bygger nätverk eller djupgående recensioner. Till vissa delar material som man kanske redan släppt gratis på nätet. (...)

Festen kan börja!

Det kan nog ligga en hel del i detta – tyvärr, och knappast någon fest för konsumenten, skulle jag vilja påstå. För producenterna, dvs tidningarna och tidskrifterna, är det ett problem att de i praktiken (av konkurrensskäl) tvingas bjuda på så mycket material gratis. Många har försökt att reservera material för prenumeranter eller ta betalt på annat sätt, men det har varit svårt.

Man försöker också vräka in reklam på sajterna, men där tror jag gränsen redan är nådd. Det finns sajter som i alla fall jag undviker pga att innehållet försvinner i reklamen. Värst är den nya trenden med stora reklamrutor som dyker upp och döljer det man vill läsa.

Jag tror alltså att det tyvärr kan vara så att det i första hand kan vara producenterna som kommer att jubla över Apples nya apparat. Äntligen får de en plattform som gör det möjligt för dem att ta betalt av konsumenterna. För oss konsumenter blir säkert mediaupplevelsen bättre, men å andra sidan kommer vi att få betala för mycket som idag finns gratis (om än i ett mindre attraktivt format), tänk iTunes LP...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 20:33

Jag köper gärna tidningar och magasin och tycker formatet är överlägset vad som har presenterats hittills i elektronisk väg. Men det skall bli spännande och se vad som kommer! Såg den här reklamen för Sun på Gizmodo för ett tag sedan, rätt bra och sammanfattar rätt väl hur i alla fall jag känner.

YouTube - The UK's best handheld for 40yrs

  • Oregistrerad
  • 2010-01-26 20:51
Ursprungligen av Fred!:

Jag köper gärna tidningar och magasin och tycker formatet är överlägset vad som har presenterats hittills i elektronisk väg. Men det skall bli spännande och se vad som kommer! Såg den här reklamen för Sun på Gizmodo för ett tag sedan, rätt bra och sammanfattar rätt väl hur i alla fall jag känner.

YouTube - The UK's best handheld for 40yrs

Lite OT men påminner om den här godingen: YouTube - Medieval Tech Support

Ursprungligen av maca:

Det kan nog ligga en hel del i detta – tyvärr

Jag håller med om mycket som du skriver: problem med gratis osv, samt att publicisterna kommer att jubla.

Men jag tycker inte det är dåligt för konsumenterna att man får betala lite för bra innehåll. Så länge kvaliteten överstiger priset....

Det är enligt min mening helt avgörande att priset på ett lösnummer hamnar på AppNivå. Jag vet inte riktigt vad en godtycklig tidning kostar i lösnummer på pressbyrån- uppskattningsvis 50-80 kr?

De digitala priserna skall ner till 8-10 kr. Är de ännu djärvare/innovativa så lägger de sig på 5-8 kr, alltså en tiondel.

Varje gång man köper en tidning skall man tänka "tjohoo". Ja, alltså... ANNARS funkar det ju inte. Om de kommer och kränger sina tidningar för 50 giriga kronor så kommer jag inte att köpa någonting. Precis som nu- jag köper ju ingenting i kiosker eller i pressbyrån.

Sen kommer det sköna: publicera dig själv.

Kan du något om något? Hur man ställer in växlarna på mountainbiken? Ro ihop en interaktiv .pdf med riktigt schyssta bilder/illustrationer, eller ett videoklipp som visar exakt hur kedjan skall släpa mot minsta kuggen för optimal prestanda... Whatever.

Sen säljer du guiden för 3 kr på BookStore!

Pulsen stiger.... snart går tåget!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sen kommer det sköna: publicera dig själv.

Kan du något om något? Hur man ställer in växlarna på mountainbiken? Ro ihop en interaktiv .pdf med riktigt schyssta bilder/illustrationer, eller ett videoklipp som visar exakt hur kedjan skall släpa mot minsta kuggen för optimal prestanda... Whatever.

Sen säljer du guiden för 3 kr på BookStore!

Pulsen stiger.... snart går tåget!

det där kan blir grymt stort, men då hoppas jag på hög "censur" precis som den i app store.

som säljare är det kanske inte så bra, men som köpare så blir det mycket lättare att hålla isär alla guider eller vad det nu kan vara.

Porrtidningar lär troligtvis inte få något större genomslag.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag sitter hela dagarna och läser på min LCD-skärm... typ som just nu när jag läser på 99mac.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan bara tala för mig själv, men jag sitter hela dagarna och läser på min LCD-skärm... typ som just nu när jag läser på 99mac.

gör jag med, men jag har testat sitta och läsa böcker på en skärm mot vanligt papper och fixar det inte. spenderar lätt 8 timmar om dagen vid datorskärmen och läser, lyssnar osv. men just långa texter funkar inte för mig. efter 40 lästa sidor kan jag då inte fortsätta läsa utan måste ta en paus.

Ursprungligen av Ollebro:

gör jag med, men jag har testat sitta och läsa böcker på en skärm mot vanligt papper och fixar det inte. spenderar lätt 8 timmar om dagen vid datorskärmen och läser, lyssnar osv. men just långa texter funkar inte för mig. efter 40 lästa sidor kan jag då inte fortsätta läsa utan måste ta en paus.

Jag frågade just min fjortonåriga dotter vilket hon föredrar, skärm eller papper. "Helt klart skärm. Jag kan ändra storlek och ljus". Och det handlar om många timmar i sträck -- hela dagar ibland. Är det en generationsfråga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 11:14
Ursprungligen av Pavoni:

Jag frågade just min fjortonåriga dotter vilket hon föredrar, skärm eller papper. "Helt klart skärm. Jag kan ändra storlek och ljus". Och det handlar om många timmar i sträck -- hela dagar ibland. Är det en generationsfråga?

Det kan jag hålla med om. En av de stora anledningarna till att jag själv läser så sällan är att papper och framförallt böcker är så opraktiskt. Man måste ha en hel anordning - en speciell plats med en lampa som är i precis rätt vinkel så att man kan hålla i bokjäveln på ett oansträngt sätt utan att ljuset inte skuggas av bokens egna kurvor och utan att man samtidigt blir bländad av lampan. Sedan måste man sitta där med ett krampaktigt grepp för att hålla boken uppfälld, man måste hålla reda på bokmärken som kan ramla ut eller vika hörn så att boken blir ful. När man ska skaffa sig en bok kan man inte bara leta runt på nätet efter något intressant och sedan börja läsa det - man måste åka in till stan och leta blint i affärer, alt. beställa hem och vänta en vecka. Och när man ska ut tar man sällan med sig exakt den boken/tidningen/etc man kanske känner för att läsa sedan, för man kan ju inte släpa runt på en väska full med material bara för att man känner för att kanske läsa något ...

Jag har alltid argumenterat att en klassisk skärm skulle lösa alla problem. Det lyser från själva skärmen - hur genialt är inte det? Sen om det nu är en tabletdator så kan man ha alla tidningar och böcker och magasin man kan tänkas vilja läsa med sig hela tiden, samt få tillgång till allt möjligt annat som inte bara är text.

Och bäst av allt: Inga olika föremål att hålla reda på. Jag hatar föremål. Föremål är inte kopierbara, de är inte sökbara eller tagbara eller möjliga att lista enkelt på olika sätt, om de försvinner är de borta för alltid på riktigt och går de sönder så kan man inte köra Data Rescue II för att återbygga dem. Nej, död åt alla föremål - ge mig filer!

Ursprungligen av Rajje:

Jag har alltid argumenterat att en klassisk skärm skulle lösa alla problem. Det lyser från själva skärmen - hur genialt är inte det? Sen om det nu är en tabletdator så kan man ha alla tidningar och böcker och magasin man kan tänkas vilja läsa med sig hela tiden, samt få tillgång till allt möjligt annat som inte bara är text.
filer!

Jaja, jag vill höra hur många som läser böcker på sin dator. Även de som har små netbook´s läser sällan böcker på en datorskärm. Visst - läsa Aftonbladet på en skärm, eller en kortare text, men en hel bok - knappast.

Manusförfattare som arbetar med längre text på runt 90-120 sidor skriver alltid ut för att läsa, ingen sitter på en skärm för att läsa.

Möjligtvis beror det även på handhavandet. En dator är sjukt osexig att läsa på.

Ursprungligen av draags:

Möjligtvis beror det även på handhavandet.

Det kan ju ligga lite i det.

Det är ju inte bara skillnaden på papper kontra skärm, utan även hur man håller i boken/sitter vid skärmen.

Med en tablet kan man ju sitta och läsa med sin skärm på samma sätt som man normalt sitter med en bok? Avstånd till text och sånt kommer ju mycket närmare den klassiska läsupplevelsen...

Sen är en vanlig dator heller inte anpassad för läsning på traditionellt vis. Skärmen är på bredden och det är inte tvunget att man kör helskärm= saker som stör i periferin.

En tablet läser man med på höjden och läsprogrammen blir ju garanterat helskärm utan distraktioner.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det kan ju ligga lite i det.

Det är ju inte bara skillnaden på papper kontra skärm, utan även hur man håller i boken/sitter vid skärmen.

Med en tablet kan man ju sitta och läsa med sin skärm på samma sätt som man normalt sitter med en bok? Avstånd till text och sånt kommer ju mycket närmare den klassiska läsupplevelsen...

Sen är en vanlig dator heller inte anpassad för läsning på traditionellt vis. Skärmen är på bredden och det är inte tvunget att man kör helskärm= saker som stör i periferin.

En tablet läser man med på höjden och läsprogrammen blir ju garanterat helskärm utan distraktioner.

Jag tror inte enbart det handlar om form utan även hur man använder sina fingrar för att integrera med sin läsupplevelse. Man vill bläddra i en bok. Man vill kunna bli överraskad över nästkommande sida. Man vill njuta av sidlayout - som inte är en websida. Detta är också en del där Apple kan hjälpa till för att få rätt stämning.

Fast jag tror e-ink eller liknande är det ultimata, MEN troligtvis är tekniken inte där än för Apples del, dom vill inte kompromissa och ta bort något för att enbart få en sak.

Nu är tableten bekräftad enligt MacRumors: McGraw-Hill CEO Confirms Apple Tablet, iPhone OS Based, Going to Be "Terrific"

"Yeah, Very exciting. Yes, they'll make their announcement tomorrow on this one. We have worked with Apple for quite a while. And the Tablet is going to be based on the iPhone operating system and so it will be transferable. So what you are going to be able to do now is we have a consortium of e-books. And we have 95% of all our materials that are in e-book format on that one. So now with the tablet you're going to open up the higher education market, the professional market. The tablet is going to be just really terrific."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 23:28
Ursprungligen av Adrian B:

Nu är tableten bekräftad enligt MacRumors: McGraw-Hill CEO Confirms Apple Tablet, iPhone OS Based, Going to Be "Terrific"

"Yeah, Very exciting. Yes, they'll make their announcement tomorrow on this one. We have worked with Apple for quite a while. And the Tablet is going to be based on the iPhone operating system and so it will be transferable. So what you are going to be able to do now is we have a consortium of e-books. And we have 95% of all our materials that are in e-book format on that one. So now with the tablet you're going to open up the higher education market, the professional market. The tablet is going to be just really terrific."

undrar om det är någon typ Jobs som sitter och väntar på att den där VD´n ska våga svara i mobilen nu...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-26 23:45
Ursprungligen av Tangen:

undrar om det är någon typ Jobs som sitter och väntar på att den där VD´n ska våga svara i mobilen nu...

Eller så är det ett pr-trick...

Ursprungligen av Ollebro:

gör jag med, men jag har testat sitta och läsa böcker på en skärm mot vanligt papper och fixar det inte. spenderar lätt 8 timmar om dagen vid datorskärmen och läser, lyssnar osv. men just långa texter funkar inte för mig. efter 40 lästa sidor kan jag då inte fortsätta läsa utan måste ta en paus.

Näe, det är sant. Läser sällan riktigt långa texter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 18:44

Intressant...men detta verkar leva i tynande tillvaro. Alla tidningar i hela världen bör ju finnas som pdf. Undrar om detta kommer att slå någonsin. I dont know.

Ursprungligen av AxelM:
Bevaka tråden