Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-27 13:06

Re bilderna ni diskuterar...
Jag har bara så jäkla svårt att tro att Apple skulle designa en tablet som utseendemässigt bara är en förvuxen iPhone...det känns varken Ive eller Jobs...

Allvarligt talat , vad är nytt och innovativt med en förvuxen iPhone utan ringfunktion? Det är ju bara en iPod touch med större skärm? Jag är ruskigt less på att det är coolt med en Tablet som kör iPhone OS. Måste ju vara en full 10.6 version annars är det ju lägre än Glocalnet på riktigt.

Nä, Zimmerman, nu tar vi en indisk Yoga paus och affirmerar fram nya MacPro´s Single 6 core och två dual 6 cores för a´18995:-, 24995:- och 29995:.

Ursprungligen av Firechild:

Allvarligt talat , vad är nytt och innovativt med en förvuxen iPhone utan ringfunktion? Det är ju bara en iPod touch med större skärm? Jag är ruskigt less på att det är coolt med en Tablet som kör iPhone OS. Måste ju vara en full 10.6 version annars är det ju lägre än Glocalnet på riktigt.

Nä, Zimmerman, nu tar vi en indisk Yoga paus och affirmerar fram nya MacPro´s Single 6 core och två dual 6 cores för a´18995:-, 24995:- och 29995:.

Vad från de bilderna får dig att tro att operativsystemet är identiskt med iPhones OS? Självklart kan ju designen vara liknande iPhone, men operativsystemet förändrat för de nya funktionerna.

En full 10.6 skulle vara värdelös på en tablet. Hur många gånger har inte Microsoft försökt trycka in Windows i en pekdator och misslyckats totalt?

Det hela känns välregisserat.

Det är inte alls omöjligt att det som nu släpps är "kalibreringsbilder".

Apple har nog fått lite som de vill: alla pratar om hårdvaran. Men det är aldrig det som varit den stora grejen här. Tableten är helt enkelt en upphottad iPhone/Touch och det är inget konstigt med det. Bra skärm, bra upplösning, riktigt bra multitouchavkänning och trådlös uppkoppling via WLAN såväl som 3G.

Det som är på bilderna är faktiskt i stort sett exakt vad jag förväntat mig skall komma ikväll. Men vissa verkar tro att det är hårdvaran som skall förbluffa- alltså är det väldigt bekvämt med bilder som släpps där det framgår exakt vad det är: en förstorad iPod till formatet.

Men nu har de sin chans att skrälla. Kom igen Apple- visa nu upp hur den verkligen SKALL FUNGERA. Överraskningarna kommer på mjukvarusidan. Jag hoppas man får en känsla av ett "miniOS". Någonting kapabelt. Anspelningarna på kreativitet understryker ju även detta.

Och när alla tycker att produkten verkar skitkul och smidig... det är då de släpper bomben: priset. Billigare än de flesta tror. Inte billig som smuts, men ändå inte i närheten av $1000. $500-600 hade varit härligt. Det är ju ändå på försäljningen av program och böcker, filmer och musik samt spel som pengarna skall dras in.

Tableten subventioneras såväl av operatörer som, i viss mån, av Apple själva.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det hela känns välregisserat.

Det är inte alls omöjligt att det som nu släpps är "kalibreringsbilder".

Apple har nog fått lite som de vill: alla pratar om hårdvaran. Men det är aldrig det som varit den stora grejen här. Tableten är helt enkelt en upphottad iPhone/Touch och det är inget konstigt med det. Bra skärm, bra upplösning, riktigt bra multitouchavkänning och trådlös uppkoppling via WLAN såväl som 3G.

Det som är på bilderna är faktiskt i stort sett exakt vad jag förväntat mig skall komma ikväll. Men vissa verkar tro att det är hårdvaran som skall förbluffa- alltså är det väldigt bekvämt med bilder som släpps där det framgår exakt vad det är: en förstorad iPod till formatet.

Men nu har de sin chans att skrälla. Kom igen Apple- visa nu upp hur den verkligen SKALL FUNGERA. Överraskningarna kommer på mjukvarusidan. Jag hoppas man får en känsla av ett "miniOS". Någonting kapabelt. Anspelningarna på kreativitet understryker ju även detta.

Och när alla tycker att produkten verkar skitkul och smidig... det är då de släpper bomben: priset. Billigare än de flesta tror. Inte billig som smuts, men ändå inte i närheten av $1000. $500-600 hade varit härligt. Det är ju ändå på försäljningen av program och böcker, filmer och musik samt spel som pengarna skall dras in.

Tableten subventioneras såväl av operatörer som, i viss mån, av Apple själva.

Det du skriver är precis så jag själv ser det, möjligen med undantag för det du skriver om försäljning av böcker/filmer. Apple tjänar inte just några pengar på App Store eller iTunes Store idag, hur skall de ordna det i framtiden? Däremot tjänar de ju på att skapa ett fint ekosystem kring hårdvaran, vilket de gjort med iPod/iPhone. Det är ju hårdvaran de tjänar pengar på.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-01-27 13:28
Ursprungligen av Capeman:

... Apple tjänar inte just några pengar på App Store...

Eh va :P? Nu hänger jag inte riktigt med, vad jag vet så tjänar apple miljoner på Appstore.

Ursprungligen av f-our1:

Eh va :P? Nu hänger jag inte riktigt med, vad jag vet så tjänar apple miljoner på Appstore.

ne Apple TJÄNAR inga miljoner på App store eller iTunes för den delen heller ...

Apple OMSÄTTER dock miljoner / om inte miljarder på App Store och iTunes MEN

om du lyssnar på de senaste finans resultaten så berättar Apple att dom har nätt och jämnt lykats gå jämnt ut (break even) - men en något något liten liten vinst .. detta pga av att Apple satsat store investeringar initialt på dessa tjänster ....

omsätning och vinst är två skilda saker ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 13:35
Ursprungligen av gotfredsen:

ne Apple TJÄNAR inga miljoner på App store eller iTunes för den delen heller ...

Apple OMSÄTTER dock miljoner / om inte miljarder på App Store och iTunes MEN

om du lyssnar på de senaste finans resultaten så berättar Apple att dom har nätt och jämnt lykats gå jämnt ut (break even) - men en något något liten liten vinst .. detta pga av att Apple satsat store investeringar initialt på dessa tjänster ....

omsätning och vinst är två skilda saker ..

Och investering och kostnad är inte heller samma saker, Apple tjänar stora pengar på både App Store och iTunes

Ursprungligen av Tangen:

Och investering och kostnad är inte heller samma saker, Apple tjänar stora pengar på både App Store och iTunes

stämmer att kostna och investering inte är samma sak ... och jag skrev jag investeringar .. i så fall skrev jag fel sorry ... dock har du fel angående att Apple "tjänar pengar" på App Store och iTunes ... .. Apple har haft sådana omkostnader för att driva App Store och iTunes att dom just nu lyckats att "brake-even") så att säga ...

Apple - CFO Peter Oppenheimer said of the services: “Regarding the App Store and the iTunes Store, we're running those a bit over break-even, and that hasn't changed,..."

Guess What? Apple Still 'Break-Even' on iTunes Store... — Digital Music News

iTunes and Apple App store not profitable, iSlate may change that | T3 magazine

Apple: iPhone App and iTunes stores don't make money ? The Register

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 13:49
Ursprungligen av gotfredsen:

stämmer att kostna och investering inte är samma sak ... och jag skrev jag investeringar .. i så fall skrev jag fel sorry ... dock har du fel angående att Apple "tjänar pengar" på App Store och iTunes ... .. Apple har haft sådana omkostnader för att driva App Store och iTunes att dom just nu lyckats att "brake-even") så att säga ...

Apple - CFO Peter Oppenheimer said of the services: “Regarding the App Store and the iTunes Store, we're running those a bit over break-even, and that hasn't changed,..."

Guess What? Apple Still 'Break-Even' on iTunes Store... — Digital Music News

iTunes and Apple App store not profitable, iSlate may change that | T3 magazine

Apple: iPhone App and iTunes stores don't make money ? The Register

Efter lite läsning så "I stand corrected"

Jag tror ändå att det döljer sig en del vinster, som inte basuneras ut.
Men enligt deras egen CFO så ligger dom strax över BE

Ursprungligen av f-our1:

Eh va :P? Nu hänger jag inte riktigt med, vad jag vet så tjänar apple miljoner på Appstore.

Det lilla de tjänar på App Store är försumbart jämfört med vad de tjänar på hårdvaran. Utan deras ekosystem med content så skulle de inte sälja så mycket hårdvara. Alltså spelar det ingen större roll att de inte tjänar pengar på App Store, eftersom App Store driver försäljningen av hårdvara.

Ursprungligen av Capeman:

Det du skriver är precis så jag själv ser det, möjligen med undantag för det du skriver om försäljning av böcker/filmer. Apple tjänar inte just några pengar på App Store eller iTunes Store idag, hur skall de ordna det i framtiden? Däremot tjänar de ju på att skapa ett fint ekosystem kring hårdvaran, vilket de gjort med iPod/iPhone. Det är ju hårdvaran de tjänar pengar på.

I begynnelsen hade Apple helt vrickade avtal till skivbolagen vad beträffar iTunes fördelningen men då slog Skivbolagen bakut och hotade att dra in deras kataloger så nu är uppdelningen grovt generalliserat. 33procent till varje aktör. Apple/Skivbolag/artist. Men ändock är väl det inte en försummbar inkomst för Apple...??? Sedan alla slavabonnemang till iPhone, tror du Apple nöjer sig med att en gång sålt hårdvaran. Nej.

Jag hoppas verkligen att videoströmmen kommer tidigare än den gjort de senaste svängarna. Mellan 22 och 00. Snälla Apple!

Ursprungligen av staed:

Jag hoppas verkligen att videoströmmen kommer tidigare än den gjort de senaste svängarna. Mellan 22 och 00. Snälla Apple!

kan tipsa om att 9to5mac.com skall ha någon form av "anurlunda" live bevakning .. jag uppfattar det som om dom skall ha någon form av Ljud upptagning på plats ..

Ursprungligen av gotfredsen:

kan tipsa om att 9to5mac.com skall ha någon form av "anurlunda" live bevakning .. jag uppfattar det som om dom skall ha någon form av Ljud upptagning på plats ..

Inte bra nog!

Man får göra som vanligt. Sitta och vänta och vänta och vänta och ge upp alldeles för sent, sova för lite och oroligt, kliva upp, fara till jobbet och smygtitta på videoströmmen på arbetstid

Ursprungligen av staed:

Inte bra nog!

Man får göra som vanligt. Sitta och vänta och vänta och vänta och ge upp alldeles för sent, sova för lite och oroligt, kliva upp, fara till jobbet och smygtitta på videoströmmen på arbetstid

här är länken dock om det blir av intresse ..

A new way to experience the keynote, coming tomorrow | 9 to 5 Mac

Hur cool och revolutionerande plattan än kommer att vara, finns det inte risk att det blir lite antiklimax utanför USA när det visar sig att man bara kan köpa media i US iTunes Store? Eller är den grafiska branchen och bokförlag mindre byråkratiska när det gäller rättigheter i olika länder/regioner än vad film och tv uppenbarligen är? Det går väl fortfarande inte att köpa t.ex. långfilm på svenska iTunes?

Trist om plattan bara släpps i USA med ett ospecificerat "in the future" för övriga världen.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Hur cool och revolutionerande plattan än kommer att vara, finns det inte risk att det blir lite antiklimax utanför USA när det visar sig att man bara kan köpa media i US iTunes Store?

Det finns nog en stor risk att dina farhågor stämmer i detta fall. Jag har svårt att tro att Apple förhandlar worldwide om rättigheter till tryckta media utan koncentrerat sig på USA nu i början.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Eller är den grafiska branchen och bokförlag mindre byråkratiska när det gäller rättigheter i olika länder/regioner än vad film och tv uppenbarligen är?

Man kan ju hoppas, men jag håller inte andan. Om de är smarta så inser det att detta är den ofrånkomliga framtiden och Apples modell antagligen är det bästa som kan hända dom, men hittills har de som suttit på rättigheterna inte visat sig speciellt smarta.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det går väl fortfarande inte att köpa t.ex. långfilm på svenska iTunes?

Nope, trots att det gått flera år. För oss som vill lämna de fysiska 1900-talsformaten bakom oss och gå över till digitala köp är det frustrerande att piratkopering fortfarande är det bästa alternativet. Frågan är om bollen ligger hos Apple som inte anstränger sig eller hos film/tv-bolagen som tjurar?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Trist om plattan bara släpps i USA med ett ospecificerat "in the future" för övriga världen.

Förhoppningsvis är det inte ospecificerat datum utan ett redan bestämt datum som presenteras ikväll. Men om App Store kommer att vara ett av produktens starka ben så borde de släppa produkten i hela världen direkt, även om köp tryckta medier dröjer. För det ligger ju i utvecklarnas intresse att få tillgång till så stor marknad som möjligt direkt.

Ursprungligen av Adrian B:

Nope, trots att det gått flera år. För oss som vill lämna de fysiska 1900-talsformaten bakom oss och gå över till digitala köp är det frustrerande att piratkopering fortfarande är det bästa alternativet. Frågan är om bollen ligger hos Apple som inte anstränger sig eller hos film/tv-bolagen som tjurar?

Jag tror det är filmbolagen, de har tidigare visat prov på stor ovilja vid nya distributionsvägar.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om nu huvudnumret är en s.k. tabletdator, vad blir då "one more thing" för något?

Att iSlate finns på Applestore i morgon i hela världen

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag tror det är filmbolagen, de har tidigare visat prov på stor ovilja vid nya distributionsvägar.

Jo initialt var det nog filmbolagen. Men nu har det gått så lång tid att man börjar undra om Apple börjat ligga på latsidan på den fronten. De tjänar inte så mycket på själva filmförsäljningen och utlänningarna köper ju macar som aldrig förr trots att de har en stympad iTunes Store.

Jag kom på vad Tabletten skall heta. inte iPren utan iKong ( syftar på något förvuxet, tex en apa från en film ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 13:51

Sen är det klar dom tjänar miljoner, det är lätt hänt med dom volymerna, men miljarder tjänar dom inte...än

Bara 5 timmar kvar nu ....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-27 14:08

Det enda jag är rädd för är att den inte kommer att kunna beställas av mig här i Sverige.

Ursprungligen av Eva:

Det enda jag är rädd för är att den inte kommer att kunna beställas av mig här i Sverige.

Risken finns, men med iPhone ute i nästan hela världen så borde det inte vara något problem att få ut denna.

Men tyvärr (tror jag) att dom i första hand vill sälja denna med 3G-abonnemang, och gärna vill knyta avtal med alla länder, som med iPhone 3G, och det gör man ju inte bara över ett telefonsamtal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 14:12

Jag åker till NY på studs om den kommer att säljas där

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-27 14:22
Ursprungligen av Tangen:

Jag åker till NY på studs om den kommer att säljas där

Jag skickar med dig pengar och så är du snäll och köper till mig
Visst gör du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 14:23
Ursprungligen av Eva:

Jag skickar med dig pengar och så är du snäll och köper till mig
Visst gör du?

Det vet du

Jason Calcanis verkar bryta mot sitt NDA och berätta allt om den på twitter: http://mobile.twitter.com/jason

Ursprungligen av Mats Björnström:

Jason Calcanis verkar bryta mot sitt NDA och berätta allt om den på twitter: Twitter

läste tidigare om honom - det är inte mkt som gör mig upprörd men sådan %€#"%&" från en människa som försöker få uppmärksamhet -- killen skjuter lösa skott vilt ... med andra ord han fumlar bara för att få folk att skriva och tänka till/om honom ..

Vi som är betalande iPhone utvecklare (jag inkuderad) står alla under NDA och vi får ändå inte veta något i förhand .... har själv inte en susning om vad som kommer men många rykten visar ju på en tablet men som utvecklare vet du inte mer än någon annan ..

Gällande Firmwires så är det precis som Electronics Arts sagt vid tidiga Apple Event att dom blivit inbjudna till Apples huvudkontor där dom på plats får utveckla en kompatibel version av sit program / spel till kommande Firmwire ...

jag blir väll bara helt enkelt tröt på människor som försöker utnytja folks okunskap ... och självklart är detta inte något som alla vet och självklart så finns det många som kan då gå på denna typ av .. bull*€!"!€

Bevaka tråden