Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jason Calcanis verkar bryta mot sitt NDA och berätta allt om den på twitter: Twitter

Det där är bara påhitt. TV-mottagare och PVR? Knappast.

Ja, TV-mottagare känns ärligt talat inte så troligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-27 14:35
Ursprungligen av irrelogical:

Ja, TV-mottagare känns ärligt talat inte så troligt.

Varför inte?

Ursprungligen av Jånte:

Varför inte?

Det skulle gå helt mot Apples principer, TV tillhör inte framtiden, on demand gör det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-27 15:02
Ursprungligen av Capeman:

Det skulle gå helt mot Apples principer, TV tillhör inte framtiden, on demand gör det.

Håller förvisso med om detta (äger inte ens en tv själv), men liksom iPod tillslut fick radio, utan att det konkurrerar ut iTunes Store, tycker jag inte att det är otänkbart med en TV tuner, där man i TV-appen antingen kan välja att titta på tv som sänds, eller köpa speciella program on demand.

Jag tror inte det är sannolikt, men inte heller helt omöjligt.

Ursprungligen av Jånte:

Håller förvisso med om detta (äger inte ens en tv själv), men liksom iPod tillslut fick radio, utan att det konkurrerar ut iTunes Store, tycker jag inte att det är otänkbart med en TV tuner, där man i TV-appen antingen kan välja att titta på tv som sänds, eller köpa speciella program on demand.

Jag tror inte det är sannolikt, men inte heller helt omöjligt.

Jag ska inte heller säga att det är omöjligt, men om det stämmer så ska jag äta upp min hatt.

Ursprungligen av Jånte:

Jag tror inte det är sannolikt, men inte heller helt omöjligt.

Och hur många olika system för sändning av TV finns det i världen? Apple är väl inte kända för att skapa "lokala" produkter, dom vill ju göra en produkt för den breda massan.

Apple Tv och iPhone 2g skulle jag vilja kalla lokal produkt. Och någon tv-mottagare...låter inte som Apple det. Klingar inte bara.

Ursprungligen av korthoga:

Apple Tv och iPhone 2g skulle jag vilja kalla lokal produkt. Och någon tv-mottagare...låter inte som Apple det. Klingar inte bara.

Vad är så lokalt med Apple TV? Funkar i hela världen, med vilken TV med HDMI kontakt som helst. Och säljs i rätt många länder med.

iPhone 2G såldes bara i en del länder, men den funkade i nästan hela världen som använder GSM, inte en sån jättelokal produkt. Den var definitivt skapad för en större marknad, därav samarbetet med AT&T som använder samma nät som Europa.

Men det är väl en annan diskussion, men om du tror att Apple kommer att skapa ca 5 olika tablets för att anpassa varje marknad, så håller jag inte med, det är så olikt Apple.

Min rädsla är att man måste binda upp sig på abonnemang i USA för att kunna köpa den, samt att man då måste ha Amerikanskt medborgarskap.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 14:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Min rädsla är att man måste binda upp sig på abonnemang i USA för att kunna köpa den, samt att man då måste ha Amerikanskt medborgarskap.

Så som det var i USA när jag köpte mina lurar, var att man aktiverade abb i iTunes, inte i butik.

Det tar för lång tid i butik, om man ska signa innan.

jag tror detta blir STORT. detta måste handla mkt mer än om e-book-reader. när apple läcker så här mycket (ju mer rök - desto starkare glöd) innan en lansering så vet de om att de inte kan/får göra oss besvikna. jag tror de är övertygade om att det dem skall släppa är groundbreaking. liknande iphone lanseringen. om man även betänker att det är 3-4 år sedan iPhone lanserades och de vid den tidpunkten redan hade utvecklat den under 3 års tid - då kan man ju bara fantisera om vad de har hunnit göra tills nu. det är ju väldigt tydligt att iphoneutvecklingen har varit mjukvarufokuserat efter lanseringen. de har säkert haft ett annat parallellt team som jobbat med diversifiering av hårdvara.

julafton ikväll

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-27 14:55

Efter att ha kollat på bilden och sedan på maps.google.com verkar det som att skärmupplösningen är åtminstone 720 på korta sidan. Dock verkar långa vara knappt över 1000, vilket känns lite konstigt.

Ursprungligen av sensy:

Efter att ha kollat på bilden och sedan på maps.google.com verkar det som att skärmupplösningen är åtminstone 720 på korta sidan. Dock verkar långa vara knappt över 1000, vilket känns lite konstigt.

Stämmer faktiskt riktigt bra ...

iPhone har en upplösning på 480 x 320 pixlar

om du tar 720 som du säger så får man att proportionerligt

iPad / iTablet har en upplösning på 1080 x 720 pixlar

så dina "strax över 1000 pixlar" stämmer helt rätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 15:36

hellre förr än senare

Om nu huvudnumret är en s.k. tabletdator, vad blir då "one more thing" för något?
iWork utökas med databasapp, illustratordödare m.m.? Gärna!
Apple är den hemliga finansiären i Saab-Spyker-affären? Galet!
iPad socks? Hemska saker!
iPhone OS? Gäsp!

I vilket fall blir det spännande att se hur Apple väljer att lansera sin tablet. Jag är skeptisk till om jag behöver en sådan och det ska till starka argument för att förmå en macstofil som jag att köpa något annat än en fullfjädrad dator.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om nu huvudnumret är en s.k. tabletdator, vad blir då "one more thing" för något?
iWork utökas med databasapp, illustratordödare m.m.? Gärna!
Apple är den hemliga finansiären i Saab-Spyker-affären? Galet!
iPad socks? Hemska saker!
iPhone OS? Gäsp!

I vilket fall blir det spännande att se hur Apple väljer att lansera sin tablet. Jag är skeptisk till om jag behöver en sådan och det ska till starka argument för att förmå en macstofil som jag att köpa något annat än en fullfjädrad dator.

Ska bli mycket intressant, senast var ju "one more thing" en kamera till iPod nano.. jippipe..

Ursprungligen av M. Sundbom:

iPhone OS? Gäsp!

En ny version av iPhone OS lär ju inte vara "Gäsp" direkt.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Att iSlate finns på Applestore i morgon i hela världen

Det vore något!

Ursprungligen av staed:

En ny version av iPhone OS lär ju inte vara "Gäsp" direkt.

Man gäspar åt olika saker (om jag hade en iPhone kanske jag skulle bry mig mer förstås).

Ursprungligen av M. Sundbom:

Man gäspar åt olika saker (om jag hade en iPhone kanske jag skulle bry mig mer förstås).

Men man kan ju också tycka att saker är intressanta även om man inte har användning för dem. Jag tycker till exempel att det är intressant när nya Mac Pro:s lanseras även om jag inte alls är intresserad av att köpa någon.

Och jag tycker det känns väldigt spännande med en tablet, även om jag är 99% säker på att jag inte kommer att köpa någon inom en överblickbar framtid.

Men, som du säger, smaken är olika.

Ursprungligen av staed:

Men man kan ju också tycka att saker är intressanta även om man inte har användning för dem. Jag tycker till exempel att det är intressant när nya Mac Pro:s lanseras även om jag inte alls är intresserad av att köpa någon.

Och jag tycker det känns väldigt spännande med en tablet, även om jag är 99% säker på att jag inte kommer att köpa någon inom en överblickbar framtid.

Men, som du säger, smaken är olika.

Visst. Jag har som nästan besatt följt det mesta i nyhetsväg och ryktesväg vad gäller Mac under många år, även då jag inte haft köpplaner. Men just telefoner och mp3-spelare har liksom inte intresserat mig. Lyssnar sällan på inspelad musik (spelar dock mycket själv) och det nästan aldrig någon som ringer på telefonen. Men jag erkänner att tablet-ryktena är spännande, trots att jag är skeptisk till användningsområdet, som sagt.

Ursprungligen av staed:

En ny version av iPhone OS lär ju inte vara "Gäsp" direkt.

Frågan är då hur de ska använda OS:et, iPhone-format(läs iPhone-huvudmeny etc.) eller landscape-macbook-format. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 16:23
Ursprungligen av GustavKjellin:

Frågan är då hur de ska använda OS:et, iPhone-format(läs iPhone-huvudmeny etc.) eller landscape-macbook-format. Vad tror ni?

Både och.

Ursprungligen av acke:

Både och.

Vad jag menade med det var ju att de förmodligen kommer ha en ''home-screen'' som är likadan varje gång man tex väcker den ur vila etc. Utgångsläget såattsäga

Accelerometer tvivlar jag inte en sekund på att de kommer ha..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 16:34
Ursprungligen av GustavKjellin:

Vad jag menade med det var ju att de förmodligen kommer ha en ''home-screen'' som är likadan varje gång man tex väcker den ur vila etc. Utgångsläget såattsäga

Accelerometer tvivlar jag inte en sekund på att de kommer ha..

Hajar vad du menar och jag tror att utgångslägen kan vara olika beroende på hur man håller den. Fast kanske inte om bilderna stämmer, där är Home-knappen på kortsidan.

Ursprungligen av acke:

Hajar vad du menar och jag tror att utgångslägen kan vara olika beroende på hur man håller den. Fast kanske inte om bilderna stämmer, där är Home-knappen på kortsidan.

Sant, men de flesta bilderna är ju bara utdragna iPod Touch-bilder. Den som lever(om 139 minuter) får se!

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om nu huvudnumret är en s.k. tabletdator, vad blir då "one more thing" för något?

Men hur ofta har de kört "one more thing" på senare år? Jag har för mig att Jobs slutade med det för några år sedan.

Ursprungligen av Adrian B:

Men hur ofta har de kört "one more thing" på senare år? Jag har för mig att Jobs slutade med det för några år sedan.

Jo du har rätt, som oftast (btw imponerande att du alltid levererar så sansade, välskrivna och initierade svar, även i sådana här kaotiska trådar). Jobs är inte den typen som bara trampar på i sina gamla fotspår. men håll med om att det är en klassiker, och det är nog många som suttit och hoppats på att få höra de orden från Jobs, även under senare år.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jo du har rätt, som oftast (btw imponerande att du alltid levererar så sansade, välskrivna och initierade svar, även i sådana här kaotiska trådar). Jobs är inte den typen som bara trampar på i sina gamla fotspår. men håll med om att det är en klassiker, och det är nog många som suttit och hoppats på att få höra de orden från Jobs, även under senare år.

Tackar Och jo, även jag har hoppats på det många gånger (det är därför jag kommer ihåg att det försvunnit, efter alla gånger då det bara varit "är det verkligen slut redan?" på senare år).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 16:58
Ursprungligen av Adrian B:

Men hur ofta har de kört "one more thing" på senare år? Jag har för mig att Jobs slutade med det för några år sedan.

Men sedan dom gick över till intel har det väl inte varit någon större händelse mer än iPhone/iPod touch? Intel grejen var ju nästan en one more thing, Steve körde väl presentationen av iLife och sen lite mot slutet avslöjade han att det var på intel hårdvara.

Jag tycker presentationerna har varit ganska tråkiga de sista åren, hårdvaran har ju under en tid varit ganska förutsägbar pga intel. Nu är det bara om P.A Semi börjar leverera som det blir oförutsägbart igen.

Bevaka tråden