Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Karl Johan:

Tror det är jag som står för alla dom också faktiskt!
Jag har för mig att det brukar ta längre tid nu på senare år men jag är väl bara upptrissad.

Näe, du har helt rätt. Vi som brukar samlas här i Umeå för att vaka och vänta in videoströmmen har de senaste gångerna fått ge upp och gå hem tomhänta för att Apple tagit allt längre tid på sig att lägga ut videoströmmen (som kommit ut först framåt småtimmarna svensk tid). Jag håller tummarna för att det inte blir så lång väntan denna gång, men risken finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 15:33
Ursprungligen av Romma:

Tack unsui. Fick lite nödvändig info där. Men det blir väl ändå till att vänta och se. Vill inte göra en miss.Köpa en dator och några dagar senare så finns samma burk med en blueray brännare. =/

Inga nya iMacar (eller något annat med BD-enhet) kommer att komma på detta event. iMacarna uppdaterades nyss - alla varianter har inte ens börjat levereras än - så nu är ett bra tillfälle att slå till på en iMac. Detta event kommer enligt alla säkra uppgifter att handla om tableten, iPhone OS 4 och iLife '10. MacBook Pro med Core i5 Quad finns det en liten chans kommer också, men antagligen kommer den någon vecka efter eventet.

Eller, som sagt, finns det också en liten risk att vi i stället får se iPod touch i olika färger ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 16:54
Ursprungligen av Rajje:

Inga nya iMacar (eller något annat med BD-enhet) kommer att komma på detta event. iMacarna uppdaterades nyss - alla varianter har inte ens börjat levereras än - så nu är ett bra tillfälle att slå till på en iMac. Detta event kommer enligt alla säkra uppgifter att handla om tableten, iPhone OS 4 och iLife '10. MacBook Pro med Core i5 Quad finns det en liten chans kommer också, men antagligen kommer den någon vecka efter eventet.

Eller, som sagt, finns det också en liten risk att vi i stället får se iPod touch i olika färger ...

Det är väl det man misstänkte. Kanske bär av imorgon då för en ny Imac =D

Nya MacPro presenteras också - även om dom inte släpps fysiskt föränn 1 mars. Varför? Jo, därför att Apple måste visa att dom inte lagt av helt och sunkat ihop totalt på pro-sidan (dagens iMac's är grymmare än deras MacPro's). Så - jag tror inte dom missar chansen att vid ett så medialt tillfälle även tala om för oss miljoner väntande pros att Apple fortfarande kan leverera riktiga maskiner för industrin - att dagens pinsamma pro-vacum är en tillfällighet (har aldrig hänt förr i Apple's historia).

Ursprungligen av Rajje:

Inga nya iMacar (eller något annat med BD-enhet) kommer att komma på detta event. iMacarna uppdaterades nyss - alla varianter har inte ens börjat levereras än - så nu är ett bra tillfälle att slå till på en iMac. Detta event kommer enligt alla säkra uppgifter att handla om tableten, iPhone OS 4 och iLife '10. MacBook Pro med Core i5 Quad finns det en liten chans kommer också, men antagligen kommer den någon vecka efter eventet.

Eller, som sagt, finns det också en liten risk att vi i stället får se iPod touch i olika färger ...

Ursprungligen av poseidon84:

Grymt! Tack.

Ursprungligen av poseidon84:

Upprepning är visserligen all kunskaps moder, men räckte det inte med att jag postade länken 7 timmar tidigare i den här tråden?

Fast iofs, jag sätter en slant på det kommer att frågas efter den där länken flera gånger till innan onsdag...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-25 16:55

haha jisses vilka rykten, trist om nyheten blir att man introducerar mobilskal till iPhone och till MB Pro...

Eller ännu bättre, ny hårdvara till Apple TV men inga nya funktioner.

i detta inlägg kommer jag att använda namnet islate på den kommande produkten. så att alla förstår, även dom som läster inlägget efter onsdag

läsning, ja kanske att det slår igenom på en sådan här produkt.
men där det stora ligger tror jag är att skriva. ja, inte att man skriver en bok från början, men att man redigerar.
Annars skriver man ut för att kunna i sängen/på bussen dubbelkolla. Det kan funka bra, men jag ser uppenbara fördelar med att göra det arbetet på en iSlate.
Man kan ändra direkt, man slipper kludda på papperet för att sedan gå till datorn och ändra.
Man slipper skriva ut 200 sidor varje gång man vill göra "en sista check"

och om man får en snygg sync till datorn, så kanske man slipper att manuelt uppdatera dokumentet, utan om man gör en ändring så bara trycker man på knappen: uppdatera ändringar till originalet på "imac" från "iSlate".

sen skulle det vara helt perfekt att ha en iSlate som fjär till alla hustets enheter.

skulle även vilja se ett fullskaligt itunes med allt vad det innebär.
om man tänker sig att all musik ligger på datorn i hemmet.
Man ser musiken man har i hemmet på iSlaten, men musiken ligger inte på slaten.
man kan strömma musiken från hemdatorn till isalten, men det är inte där det fina ligger detta går bra med tex. simplify, men bristen som simplify har är att man inte kan ändra på något (och det är inte snyggt).
om man skulle kunna ändra på saker och även titta på film så skulle detta kunna slå ut vikten av mycket minne på enheterna.

en sak som macbook inte klarar men som ipod klarar: på ett bra sätt spela upp musik när den ligger i väskan.
och det går fortfarande inte att ha hela biblioteket (musik, film, bilder) på ipoden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 22:33
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-25 22:46

iPad låter mer som ett namn Apple skulle kunna använda sig av än iSlate iallafall som många andra snackar om

Men hur många gånger har dessa bilder och "rykten" varit sanna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 22:51
Ursprungligen av Kajan:

Men hur många gånger har dessa bilder och "rykten" varit sanna?

Olika. Ofta falska men när det kommer till tex skalet på nya unibody MacBooks så stämde det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 22:58

Njaaaaaa...

Den översta som liknar en gigantisk iPhone fast med två Home buttons på varje sida känns för uppenbar och för ful ... Inte helt omöjlig dock.

Den i mitten var ganska rimlig. Den ser ut som en löstagen skärmpanel från en MacBook, med en lite tillsnyggad ram till. Men den känns inte så Apple på något sätt.

Filmen från "nowhereelse" är definitivt fejk. iPad kommer inte att ha en stor svart rand med en full uppsättning USB-portar, Ethernet (!), kensington och MagSafe. Den kommer inte att köra fulla Mac OS X Leopard (obs - det är alltså gamla 10.5-skrivbordsbilden) fast utan menyrad och med ett transparent tangentbord som trots att det äntligen är fritt från hårdvaran fortfarande har alla konstiga tekniska funktionstangenter, esc, fn, ctrl ... Reklamfilmen kommer vidare inte att använda "..." för sina titlar, timingen i den kommer att vara bättre och om de där färgduttarna nu skulle följa med i marknadsföringen till reklamfilmen, skulle man på något sätt fatta vad som var grejen med dem. Skärm i 4:3 (eller är det 1:1 tom?) är inte heller troligt och kanske viktigast av allt: Filmen ligger fortfarande kvar på YouTube.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-25 23:13

Det känns ju närmast omöjligt som att det inte skulle komma någon tablet nu. Men förutom den hoppas jag på nya Aperture och så vore det faktiskt lite intressant att se om det händer något med iwork.com.

Ingen verkar ha postat denna länk ännu, så jag gör det:

Steve Jobs on Apple Tablet: "This Will Be The Most Important Thing I've Ever Done."

Många ifrågasätter ju nyttan av en sådan produkt, men som jag skrivit tidigare i tråden så är jag övertygad om att Jobs och Apple själva tror stenhårt på den. Jobs kan förstås ha fel den här gången, men han har lyckats bra tidigare så jag är rätt optimistisk utan att ens veta vad det är som kommer.

"According to a (now deleted) tweet by major German electronics retailer Media Markt, the Apple iPad will go on sale March 1st at a price of 499 Euros with contract with T-Mobile or 899 Euros without. In U.S. prices this would likely be around $500-$600 U.S. with contract and $999 without."

Ursprungligen av Ollebro:

"According to a (now deleted) tweet by major German electronics retailer Media Markt, the Apple iPad will go on sale March 1st at a price of 499 Euros with contract with T-Mobile or 899 Euros without. In U.S. prices this would likely be around $500-$600 U.S. with contract and $999 without."

Ahhhhh...... jag VILL att det skall vara sant!!

Ursprungligen av Ollebro:

"According to a (now deleted) tweet by major German electronics retailer Media Markt, the Apple iPad will go on sale March 1st at a price of 499 Euros with contract with T-Mobile or 899 Euros without. In U.S. prices this would likely be around $500-$600 U.S. with contract and $999 without."

Det tillhör god sed att ange källan: Apple iPad Pricing and Availability: $600-$1000, March 1st?

För er ryktesjunkies: tävla om flest rätt med var sitt Prediction Score Card (via DF som så mycket annat).

Det är en PDF med ryktena kring morgondagens event där man kan kryssa för vad man tror stämmer och inte stämmer och sen får man se hur många rätt man hade.

Kolla även in hans Prediction App för iPhone:

Prediction redefines the mobile rumor aggregation experience by keeping you on the cutting edge of rumor speculation. Amaze friends with your up-to-the-second understanding and sophisticated analysis of current reports.
Show your strength of judgement in the face of swirling uncertainty!

Den kostar dock 22 kr, så för snåljåpar passar nog PDF:en bättre. Papper och penna är ju aldrig fel.

...Fast jag har jäkligt svårt att tro att Apple skulle ge ut rekommenderade priser till en tysk kedja innan de ens presenterat produkten i fråga, det känns bara inte rimligt?

Ursprungligen av kongomannen:

...Fast jag har jäkligt svårt att tro att Apple skulle ge ut rekommenderade priser till en tysk kedja innan de ens presenterat produkten i fråga, det känns bara inte rimligt?

Helt riktigt. Däremot skulle de ju MÖJLIGEN ha kunnat ge infon till T-Mobile, om nu tableten kommer att säljas med abonnemang, och sedan har det läckt vidare till retail. Men jag håller med dig, känns osannolikt.

Apple Reports First Quarter Results

“If you annualize our quarterly revenue, it’s surprising that Apple is now a $50+ billion company,” said Steve Jobs, Apple’s CEO. “The new products we are planning to release this year are very strong, starting this week with a major new product that we’re really excited about.”

- Steve Jobs

---

Så nu är det 100 % bekräftat att det blir en "ny" produkt .. .. Jag har låga förväntningar inför morgondagen ... jag får väll ställa in mig mentalt på att det inte blir en Tablet så blir man inte besviken i alla fall ..

---

Angående att MediaMarkt twittrar om att de vet .. jag trot att de inte har en anning.. bara ett försökt till PR / Gerrilla marknadsföring av namnet MediaMarkt... (för guds skull jag har redan nu gjort reklam för MediaMarkt .. så dom har ju tydligen lyckats .. väldigt billig marknadsföring må jag säga)

----------------

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det "ryktet" är ju vad hela den här sidan av tråden handlar om...

Det här tror jag inte postats tidigare, och även om det inte bevisar något är det ju en intressant kuriositet. Det kanske blir iTablet ändå?

Apple iTablet: the obvious name? -- Engadget

EDIT: Engadget har nu uppdaterat artikeln och vi kan nog bortse helt från detta.

Senast redigerat 2010-01-26 12:17

Yerba Buena Center Gets Dolled Up For Apple [Update] - Techland - TIME.com

Vad kommer förändra framtiden mest, om Steve Jobs säger att det är den viktigaste produkt han lanserat, vad skulle den då vara fokuserad på.

En Tablet för att läsa böcker, magasin, dagstidningar, serier osv.

En Tablet där man kan spela spel som på iPhone.

En Tablet där man kan skriva dokument, måla likt en Wacoom.

En Tablet som man kan se film på.

En Tablet som man kan lyssna på musik med.

För min del tycker jag det är givet.

En Tablet som får människor att läsa och köpa papperstidningar på nätet. Det skulle vara ett viktigt framsteg. Tänk en store för detta. Det skulle revolutionera på ett helt annat sätt än om man kan lyssna på musik, spela spel, se på film osv osv.

MEN om det inte är e-ink i färg på något sätt så tror jag fokuset är ett helt annat och kommer inte revolutionera stort. Man läser inte magasin, tidningar osv på en lcd.

Jag kommer troligtvis köpa en Tablet från Apple oavsett om det är lcd eller e-ink men jag betvivlar att den stora skaran väljer att läsa på en lcd skärm.

Jag hoppas på en kombo, alltså en med tekniken från e-ink och en från klassisk lcd.

Ursprungligen av draags:

En Tablet som får människor att läsa och köpa papperstidningar på nätet. Det skulle vara ett viktigt framsteg. Tänk en store för detta. Det skulle revolutionera på ett helt annat sätt än om man kan lyssna på musik, spela spel, se på film osv osv.

Jag tror på en annan sak som du inte alls tog upp: Att skapa på. Att organisera bilder. Att klippa film. Tänk dig iLife portat till iPhone OS på steroider.

Det fins ett sådant rykte och jag tycker det skulle vara trevligt om det stämde. Då är det inte längre bara en produkt för att konsumera media på (även om det antagligen blir huvudanvändningen), utan en produkt för att också skapa och vara kreativ på (vilket skulle kunna associeras med färgklickarna på inbjudan).

Man skulle kunna säga att konsumera + skapa = vanlig dator. Dvs att en tablet ska kunna vara så mångsidig att du kan göra "allt" du gör på en vanlig dator. Nyckeln till detta blir om OS:et är bra, om processorkraften är hyfsat och framförallt om det finns en App Store, och det lär det göra.

Vad man kan göra med en iPhone idag är ju rätt fantastiskt tack vare App Store (allt från bildbehandling till GPS till medicinsk analys till att ta betalt med kreditkort osv). Och är det en plattform där utvecklare lätt kan sälja sina program - vilket App Store är - så lockar det till sig många utvecklare. Speciellt som det är troligt att det går att återanvända kunskapen från utveckling av iPhone-program.

Som den kände Mac-utvecklaren Gus Mueller twittrade lite provokativt igår:

Remember kids, Mac development is dead.

Ursprungligen av draags:

MEN om det inte är e-ink i färg på något sätt så tror jag fokuset är ett helt annat och kommer inte revolutionera stort. Man läser inte magasin, tidningar osv på en lcd.

Håller delvis med dig.

Det är tidnings- och magazinbranchen som kommer att ropa hurra.

Men det är helt givet, tacka gudarna för det, att det inte blir nån eInk-lösning.

Den nya typen av media kommer inte att bli statisk papperssimulering, som eInk, utan stiliserat, rikt crossover-innehåll så som Sports Illustrated visar i sin demo:

Sports Illustrated Tablet Demo- värd att titta på!

DEN typen av ny tidning skapar verkligen mersmak. Det unika med detta, själva "game changer"-aspekten, är att det är samma innehåll man ofta hittar på nätet gratis, men i det här fallet är det paketerat och planerat på ett sånt sätt att folk hellre väljer att betala för en snygg/praktisk produkt istället för att söka informationen gratis själv.

Detta är lösningen på en fråga som länge varit svår att knäcka: hur får man folk att betala för något som mer eller mindre är tillgängligt gratis?

Men nånstans här kommer ju "problemet flash" in i bilden.

Vad finns det för utbredd möjlighet vid sidan om flash som lätt kan leverera en produkt som i demot ovan?

Allra helst skulle jag se en ny SDK och ett eget format som Apple släpper till utvecklare. En miljö där man snabbt och lätt kan utveckla den typen av rikt innehåll som sen kan spelas upp resurssnålt på en tablet.

Det gäller ju även att Apple trots LED-skärm, interaktivitet och videomöjligheter får styr på batteritiden.

Jaja... snart har vi alla svaret.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vad finns det för utbredd möjlighet vid sidan om flash som lätt kan leverera en produkt som i demot ovan?

HTML5 med javascript och CSS3. Nemas problemas

Bevaka tråden