Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Den nya typen av media kommer inte att bli statisk papperssimulering, som eInk, utan stiliserat, rikt crossover-innehåll så som Sports Illustrated visar i sin demo:

Sports Illustrated Tablet Demo- värd att titta på!

DEN typen av ny tidning skapar verkligen mersmak. Det unika med detta, själva "game changer"-aspekten, är att det är samma innehåll man ofta hittar på nätet gratis, men i det här fallet är det paketerat och planerat på ett sånt sätt att folk hellre väljer att betala för en snygg/praktisk produkt istället för att söka informationen gratis själv.

Fast det här har inget med e-ink att göra. Du kan skapa samma stil som demot - med e-ink i färg.

Om man skriver mycket, omkring 70-120 sidor. Läser man då detta på sin dator eller printar man ut det? En fråga att ställa sig.

Ursprungligen av draags:

Fast det här har inget med e-ink att göra. Du kan skapa samma stil som demot - med e-ink i färg.

Samma kontrast och lyster med e-ink? Det kände jag inte till/har inte sett. I så fall skulle jag kunna välkomna det. Men jag vill nog se det innan jag tror på det!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Samma kontrast och lyster med e-ink? Det kände jag inte till/har inte sett. I så fall skulle jag kunna välkomna det. Men jag vill nog se det innan jag tror på det!

Du har nog missat poängen med e-ink.

Ursprungligen av draags:

Du har nog missat poängen med e-ink.

Hur menar du?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hur menar du?

I nuläget är läsupplevelsen vida överlägsen på en e-ink oavsett de tekniska egenskaper en lcd har såsom kontrast osv osv.

Ursprungligen av draags:

I nuläget är läsupplevelsen vida överlägsen på en e-ink oavsett de tekniska egenskaper en lcd har såsom kontrast osv osv.

Det du säger är mycket subjektivt och jag delar inte din uppfattning alls.

Om det var mot bakgrunden av den åsikten som du tänker att jag missförstått e-bläckets poäng, så känns det bättre nu.

Men det tydliggör ju ändå bara skillnaden vad vi båda söker. För jag vidhåller att en Kindletypdisplay, om så i färg, inte har på tableten att göra.

Tableten tror jag inte i första hand efterlikna skönlitteratur eller dagstidningar utan den typen av blanka magasin man hittar på pressbyråns lösnummerhylla- även om man sjlälvklart är välkommen att sträckläsa Moby Dick på den också.

Och detta leder mig osökt in på svaret till Zimmerman...

Här är lite info som kommer att efterfrågas om och om igen, var god posta minst en gång per sida i tråden

  • Eventet börjar 19.00 svensk tid.

  • Sajter som MacRumors, Gizmodo, MacWorld kommer troligen att liverapprotera minut för minut.

  • Nej, det finns ingen direktsändning av video.

  • Här finns en spoilerfri sida för den som vill vänta in videosändningen.

  • Videosändningen kommer antagligen ut någon gång under natten.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-27 00:05
Ursprungligen av Adrian B:

Här är lite info som kommer att efterfrågas om och om igen, var god posta minst en gång per sida i tråden

  • Eventet börjar 19.00 svensk tid.

  • Sajter som MacRumors, Gizmodo, MacWorld kommer troligen att liverapprotera minut för minut.

  • Nej, det finns ingen direktsändning av video.

  • Här finns en spoilerfri sida för den som vill vänta in videosändningen.

  • Videosändningen kommer antagligen ut någon gång under natten.

Mycket bra idé Adrian. Så nu sätter jag in det på en ny sida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-27 00:18

Äntligen! Hoppas jag kan få det jag vill ha denna gång...

Jag har väntat länge nu på en sådan bred Mac som möjligt. det jag vill se imorgon är.

- Macbook Air/Pro

Inbyggt 3G modem, optimerat för Mac, funkar riktigt bra och sättes in bakom en lucka ( som på Air:en)

- Macbook Pro

Ha en mindre reflekterande skärm, liknande som på Airen, den har en bra skärm som inte speglas nått så fruktansvärt.

-Macbook Pro

Blu ray Enhet! det är fan dags nu!

-Macbook Air/Pro

HDMI!!!!!!!! Snälla gör våra datorer kompatibel med hemmabio! Snälla Apple! SNÄLLA!

-Macbook Pro

Musplatta som på Air:en. (detta är en smaksak, jag gillar knapp under)

- Macbook Air

Fixa problemet med skärmarna som alla rev B/C verkar ha (små streck snett över bilden)

- Macbook Air

Sätt i en processor, som den klarar att kyla, varför ha 2.1 GHZ om den aldrig ligger i det? Skall verkligen program som CoolBook behövas?

- Macbook Air/Pro

Batteritiden är bra, men möjligtvis ännu bättre?

-Macbook Air/Pro

Snabbare SSD diskar! de som är i Mac datorer idag är inte alls snabba.

- Macbook Air

Det är väl dags att slänga in 4 GB i minne nu?

-Macbook air/Pro

Bätte webcamera, den är rätt kass aså. (I vilket fall på Air:en)

Om dem fixar detta är jag riktigt nöjd Sen en tablet då. men den kommer jag inte köpa Sedan gärna så man kan skicka bilder över bluetooth på iPhone OCH ta bort den spärren så man inte kan ladda ner filer större än 10MB över 3G samt att filmer ser ut som skräp över 3G

Ursprungligen av Esa:

Jag har väntat länge nu på en sådan bred Mac som möjligt. det jag vill se imorgon är.

[massa önskemål om MacBook/Pro/Air]

Om dem fixar detta är jag riktigt nöjd Sen en tablet då. men den kommer jag inte köpa

Det vore ytterst olikt Apple att trycka in massa andra produkter som ligger utanför ämnet. Detta är ingen allmän keynote, detta är ett "special event" med ett fokus, ett område. Ungefär som på hösten då de håller ett event enbart inriktat på iPod/iTunes. Denna gång verkar det enligt alla rykten handla om Tablet i första hand iPhone/iPhone OS i andra hand. Men ingenting om MacBook i någon form.

Och du kommer att köpa en tablet förr eller senare.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-27 18:49
Ursprungligen av adrian b:

här är lite info som kommer att efterfrågas om och om igen, var god posta minst en gång per sida i tråden

  • eventet börjar 19.00 svensk tid.

  • sajter som macrumors, gizmodo, macworld kommer troligen att liverapprotera minut för minut.

  • nej, det finns ingen direktsändning av video.

  • här finns en spoilerfri sida för den som vill vänta in videosändningen.

  • videosändningen kommer antagligen ut någon gång under natten.

... ... ...

Ursprungligen av draags:

Man läser inte magasin, tidningar osv på en lcd.

Om det är en högupplöst LCD (i bemärkelsen många små pixlar per tum och inte många pixlar totalt) så tror jag det kommer kännas fint att läsa text på Apple-plattan.

Ursprungligen av star-affinity:

Om det är en högupplöst LCD (i bemärkelsen många små pixlar per tum och inte många pixlar totalt) så tror jag det kommer kännas fint att läsa text på Apple-plattan.

Då är det en annan sak, även fast det inte blir som e-ink

Ursprungligen av star-affinity:

Om det är en högupplöst LCD (i bemärkelsen många små pixlar per tum och inte många pixlar totalt) så tror jag det kommer kännas fint att läsa text på Apple-plattan.

det du pratar om är DPI eller PPI (Pixel Per Inch / Pixlar per Tum) iPhonen har 166 PPI vilket är högt och ger en mkt skarp bild med bra detaljer ...

Att man inte läser "tidningar" på en Tablet kan jag hålla med om .. men man kommer läsa "e - tidningar" på en Tablet (det lär vara en stor skilnad på en e-tidnign och en vanlig tidning, ) ... Själv köper jag inte Aftonbladet längre utan besöker Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal istället ...

Många tror att E-Tidningen skulle vara motsvarigheten till att sitta och glo på en PDF eller en inscannad version av en tidning på en skärm ... och det är inte åt det hållet vi lutar ... En E-Tidning kan erbjuda en upplevelse som liknar den man får om man tar YouTube blandat med Interaktiv BlueRay, Blandat med en riktig tidning, blandat med en ljud cd blandat med ... ja vad ni nu kan komma på ..

Precis som online versionen av en tidning har ersatt vår syn på en vanlig tidning så kommer e-tidningen att ändra vår syn både på online versionen av tidningen och den vanliga tidningen ...

den stora utmaningen blir ju att få folk att vilja betalla för e-tidningen när samma information finns gratis på nätet ... det jag tror kommer vinna här är att man som läsare betallar en summa för att helt enkelt slippa söka efter informationen på nätet och få den samlad på ett ställe ...

(även att inte glömma att musik kan fås olagligt på nätet men ändå väljer folk att lagligt köpa musik via iTunes)

Jag tror på E-Tidningen men den skall inte jämföras med en vanlig tidning ...

Tror inte heller att enbart E-Tidning i Apple iPad kommer vara den drivande faktorn till ett köp ... att köpa en iPad gör man pga av allt man får i en och samma maskin ... man får ett spel konsol, man får en portabel video spelare, man får ett digitalt anteckningsblock, och så får man en e-tidnings läsare ... (vilket för dom flesta nog inte kommer vara som sagt den avgörande faktorn men kommer med tiden driva försäljning precis som App Store gjort med tiden).

också att inte förglömma att Apple nyligen köpte ett mobilt annonsföretag

http://www.reuters.com/article/idUSTRE6043NM20100105

detta går väll lyssande hand i hand med om Apple erbjuder tidningar ett inbyggt annons system som gör att visa tidningar kan fås gratis ? .... Metro för iPad någon ?

Ursprungligen av gotfredsen:

det du pratar om är DPI eller PPI (Pixel Per Inch / Pixlar per Tum) iPhonen har 166 PPI vilket är högt och ger en mkt skarp bild med bra detaljer ...

Jo, tack – just det jag menade – fast på ett språk som kanske lite fler förstår. (DPI, TCP/IP och Zapf Dingbats)

Ursprungligen av gotfredsen:

Att man inte läser "tidningar" på en Tablet kan jag hålla med om .. men man kommer läsa "e - tidningar" på en Tablet (det lär vara en stor skilnad på en e-tidnign och en vanlig tidning, )

Mmm... På samma sätt som plattan inte kommer köra ”fullstort” Mac OS X (vilket vissa av någon anledning verkar hoppas på) så lär man anpassa den digitala tidningen till Apples nya manick.

Ursprungligen av star-affinity:

Mmm... På samma sätt som plattan inte kommer köra ”fullstort” Mac OS X (vilket vissa av någon anledning verkar hoppas på) så lär man anpassa den digitala tidningen till Apples nya manick.

Den ska kunna ersätta min MBP på resor, kunna visa presentationer från Keynote eller PowerPoint, hantera officedokument och förvara filer på ett vettigt sätt.
Det voreockså bra att kunna ansluta tangentbord eller presentationsverktyg via BT. Har den sedan en bra synkfunktion med hemmadatorn så är den nästan i mål.
Med morgontidningen liggande på nattduksbordet utan att behöva gå ut i snön och dessutom ha tillgång till böcker via e-bibliotek blir en tablet en måstepryl.

Mycket av detta klarar ju redan iPhone utan ett komplett OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 17:39
Ursprungligen av star-affinity:

Om det är en högupplöst LCD (i bemärkelsen många små pixlar per tum och inte många pixlar totalt) så tror jag det kommer kännas fint att läsa text på Apple-plattan.

Om LCD-skärmen har en superglansig glasskiva framför som reflekterar allt i rummet om det inte är mörklagt, tror jag det kommer att suga rejält att läsa text i timtal.

Det var väl mest ett rykte att någon kände någon som hade sagt att Steve Jobs tyckte det var den viktigaste produkten han lanserat.
Overheard: Steve Jobs Says Apple Tablet “Will Be The Most Important Thing I’ve Ever Done.”

Om den är tillför att klippa film så är det en helt annan marknad. Då är det enbart en fortsättning på iPhone - mera en evolution på en bra produkt. Samma sak fast med större skärm.

Då handlar det helt enkelt om att denna Tablet ska konkurrera med min macbook.

För att leverera digitala tidningar så ser jag helt klart att Apple redan kommer använda sig av befintlig teknik .. iTunes LP ...

Apple - iTunes - iTunes LP and iTunes Extras

javascript, css & html5 tillsammans med webkit animations ger nog det som behövs för att göra tidnings underlag till Tableten ...

Kallas för TuneKit ... - > http://images.apple.com/itunes/lp-and-extras/docs/TuneKit_Programming_Guide.pdf

Man kommer inte att kunna klippa hd-video (HD=det enda som gäller fr.o.m. nu) på denna förväntade pryl. Glöm det. Om 10 år kanske. :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man kommer inte att kunna klippa hd-video (HD=det enda som gäller fr.o.m. nu) på denna förväntade pryl. Glöm det. Om 10 år kanske. :-D.

neee .. Final Cut Touch känns inte sådär klockrent i nuläget ...

Steve Jobs och Bill Gates hade en intressant diskussion på D5 där det handlade om vad man gör på olika enheter ... summa sumarum är att en 10 tums enhet eller tablet inte är den typ av enhet man väljer om man vill redigera film på ett produkt sätt . .. Däremot är det inte sagt att enklare form av redigering kan ske på enheter som inte har en optimalt storlek för arbetsändamålet ...

Ursprungligen av Zimmerman:

Man kommer inte att kunna klippa hd-video (HD=det enda som gäller fr.o.m. nu) på denna förväntade pryl. Glöm det. Om 10 år kanske. :-D.

Näe, men nu var det inte den typen av videoklippning jag pratade om. Hört talas om iPhone? Den lilla roliga prylen kan faktiskt klippa video. Idag.

Utgå från den typ av videoklippning som fungerar utmärkt idag på iPhone och tänk dig att ta den till en ny nivå på en större skärm och bättre processor. Det behöver vi inte vänta några 10 år på.

Jo. du har ju rätt...men det blir ju inte standard. När allt blir HD - mycket snart - ska det då finnas kvar SD bara för att man ska kunna klippa video i handmanicker? Vad ska man göra med dessa filmer?

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, men nu var det inte den typen av videoklippning jag pratade om. Hört talas om iPhone? Den lilla roliga prylen kan faktiskt klippa video. Idag.

Utgå från den typ av videoklippning som fungerar utmärkt idag på iPhone och tänk dig att ta den till en ny nivå på en större skärm och bättre processor. Det behöver vi inte vänta några 10 år på.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo. du har ju rätt...men det blir ju inte standard. När allt blir HD - mycket snart - ska det då finnas kvar SD bara för att man ska kunna klippa video i handmanicker? Vad ska man göra med dessa filmer?

Men tror du inte att hårdvaruacceleration av H.264 kan göra det möjligt att klippa video i 720p åtminstone?

Min Canon-kamera kan redigera AVCHD-film i 1080p direkt i kameran, tack varje hårdvarukretsar. Och det är ingen stor pryl direkt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo. du har ju rätt...men det blir ju inte standard. När allt blir HD - mycket snart - ska det då finnas kvar SD bara för att man ska kunna klippa video i handmanicker? Vad ska man göra med dessa filmer?

Om du med "mycket snart" menar inom en 6-7 års period så kan det nog stämma (när du säger "allt HD"). Dessutom så krävs det nog inte speciellt mycket hårdvara för att kunna klippa HD i telefoner och kameror, bara man gör det på rätt sätt.

Nja...det finns naturlagar också Man kan inte trolla - 1080p kräver en viss mängd kraft och energi. That's it. Jag tror det dröjer 10 år innan man klipper 1080p i en mobiltelefon.
HD är redan här. Allt utom nyheter proddas i HD. Snart även nyheter. Vi är på väg mot det nya PAL/NTSC med rasande steg. Även om det inte går att sända idag HD så proddar man allt i HD för att grejerna ska ha ett framtidsvärde - ja, för att dom över huvud taget ska ha något värde alls.
Man kan säga att allt redan är HD - det är bara broadcast ut till tittare som ännu är anamorfisk PAL. (iPhone har inte ens anamorfisk PAL utan 4:3 vilket är ett skämt - t.o.m. YouTube kör ju 16:9. Vad håller Apple på med? Hur puckade är dom när det kommer till video?)
Nå - vem vill klippa video i en iPhoen eller iSlate? Jag hoppas dock på att videokameran i iSlate är HD - om den nu har en videokamera. Har den samma skit som iPhone i 4:3 så betraktar jag Apple som efterblivna :$. Jag fattar inte hur dom kan slänga in sådan obsolet dynga i sina i övrigt the state of the art-grejer. Det är ett mysterium.

Ursprungligen av Patrik D:

Dessutom så krävs det nog inte speciellt mycket hårdvara för att kunna klippa HD i telefoner och kameror, bara man gör det på rätt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 15:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo. du har ju rätt...men det blir ju inte standard. När allt blir HD - mycket snart - ska det då finnas kvar SD bara för att man ska kunna klippa video i handmanicker? Vad ska man göra med dessa filmer?

Dessa filmer är för att internetkidsen ska kunna ladda upp på facebook enkelt. Videoblogs. Youtube.

HD video är för tungt för mobilt surfande. (Än så länge)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 14:37

Tableten må bli något att skapa med, men den blir nog inte något för proffs (till en början åtminstone). Så definitivt inget Final Cut Touch med HD-redigering, men inte alltför osannolikt ett iMovie Touch, som den vanlige användaren kan gå runt och klippa sina filmer i i samma ögonblick som de filmats klart ute på fältet, och därefter ladda upp på tuben direkt.

Ursprungligen av Rajje:

Tableten må bli något att skapa med, men den blir nog inte något för proffs (till en början åtminstone). Så definitivt inget Final Cut Touch med HD-redigering, men inte alltför osannolikt ett iMovie Touch, som den vanlige användaren kan gå runt och klippa sina filmer i i samma ögonblick som de filmats klart ute på fältet, och därefter ladda upp på tuben direkt.

Exakt, det är den typen av videoredigering jag syftar på.

Den produkt Apple kommer att släppa är inriktad på hemmet och vanliga konsumenter (precis som det mesta Apple gjort på senare år) i första hand (samt för utbildning). Det hindrar förstås inte att vissa yrkeskategorier kan ha enorm nytta av den. T.ex. tror jag det inte dröjer lång tid innan den dyker upp i CSI och andra tv-serier

Bevaka tråden