Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 13:48
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du har helt rätt. Eftersom den är skapad för att användas på höjden i första hand (vilket är intrycket jag fick av presentationen igår) så passar inte widescreen alls lika bra som 4:3 gör.

De som beklagar sig av att den inte är 16:9 tänker främst på film, men man måste se till helheten och då tror jag definitivt att 4:3 är mycket mera mångsidigt.

16/9 = 1.78
16/10 = 1.6
A4 = 297/210 = 1.41
4/3 = 1.33

Borde inte en bättre avvägning varit någonstans mellan A4 och 16/9 istället, typ 16/10. A4 ark utnyttjas ju väldigt sällan ända ut i marginalen ändå.

Ursprungligen av imaster:

u vet jag inte riktigt om du tänker rätt. Om du har ett magasin i A4-format framför dig och öppnar det så har det snarare en ratio på 14.1:10 och de senaste böckerna jag har läst har haft en ratio på ungefär 11:10 i uppslaget format. Ska man ha en bok som är i 16:10-format uppslagen så blir det bra breda sidor...

Men den är väl inte stor nog att visa 2 A4 ark samtidigt.
Och A4 magasin har väl samma ratio oavsett om man har de uppslagna eller inte.

Senast redigerat 2010-01-28 14:28
Ursprungligen av sodemus:

16/9 = 1.78
16/10 = 1.6
A4 = 297/210 = 1.41
4/3 = 1.33

Borde inte en bättre avvägning varit någonstans mellan A4 och 16/9 istället, typ 16/10. A4 ark utnyttjas ju väldigt sällan ända ut i marginalen ändå.

Förvisso, men webbsidor sväller å andra sidan ut i bredd allt mer, så en väldigt högsmal skärm skulle bli lite opraktiskt. Jag har 16:10 på min MacBook Pro och ställer jag den på höjden känns den väldigt långsmal.

Min gissning är att Apple testat alla varianter ytterst noga och kommit fram till att 4:3 är det bästa.

Men det kan ju vara andra skäl också som avgör, 1024 x 768 är i en gammal etablerad standard och när det ska köpas in miljoner och åter miljoner skärmar kanske det finns tillverkningsfördelar som väger in.

Gizmodo skriver om vad Stephen Fry (ja PeeMaN, jag dyrkar honom också!!) har att säga om iPad och han verkar kunna lyfta blicken och se lite längre framåt:

"Like the first iPhone, iPad 1.0 is a John the Baptist preparing the way of what is to come, but also like iPhone 1.0 (and Jokanaan himself too come to that) iPad 1.0 is still fantastic enough in its own right to be classed as a stunningly exciting object, one that you will want NOW and one that will not be matched this year by any company."

[...]

"In the future, when it has two cameras for fully featured video conferencing, GPS and who knows what else built in (1080 HD TV reception and recording and nano projection, for example) and when the iBook store has recorded its 100 millionth download and the thousands of accessories and peripherals that have invented uses for iPad that we simply can't now imagine – when that has happened it will all have seemed so natural and inevitable that today's nay-sayers and sceptics will have forgotten that they ever doubted its potential."

[...]

"There are many issues you could have with the iPad. No multitasking, still no Flash. No camera, no GPS. They all fall away the minute you use it. I cannot emphasise enough this point: "Hold your judgment until you've spent five minutes with it". No YouTube film, no promotional video, no keynote address, no list of features can even hint at the extraordinary feeling you get from actually using and interacting with one of these magical objects."

Han understryker det som jag tror är mera sant än med någon annan produkt från Apple förut: Man måste testa den IRL för att kunna avgöra om den är något att ha.

Min personliga åsikt om iPad:
Mindre bra saker:

  • Saknar front kamera så man kan ichatta/skypa med bild.

  • Högre upplösning (kring 300dpi), då Mac OS X och iPhone OS har stöd för oberonde upplösning. (Ju högre upplösning, desto behagligare blir det att läsa böcker på den. Det var väl det iPad var tänkt för, eller hur?

  • Stylus penna, när man vill göra anteckningar med inkwell, t.ex. i anteckningsboken. (som komplement till fingrarna).

  • MiniDisplay, så iPad kan användas som extra tryckkänslig skärm (fanns rykten om det). DP inbyggd i iPad eller via Docka hade varit pricken över i:et.

Bra saker:

  • Stor IPS skärm

  • Mikrofon

  • Högtalare

  • WIFI n-standard

  • 3G modem

  • Lång batteritid

  • Tunn iPad

  • Köra befintliga iPhone/iTouch program

Frågetecken:

  • Går det att skriva ut direkt från den, t.ex. Mail eller iWork?

  • Går det att skapa sk. ad-hoc nätverk mellan två iPadar?

  • Går det att se 1080p video på tv via framtida docka med HDMI utgång?

Senast redigerat 2010-01-28 19:33
Ursprungligen av The Real Viking:
  • Högre upplösning (kring 300dpi), då Mac OS X och iPhone OS har stöd för oberonde upplösning. (Ju högre upplösning, desto behagligare blir det att läsa böcker på den. Det var väl det iPad var tänkt för, eller hur?

Jag skulle gärna önska detta också, men svaret kanske är så enkelt att tekniken inte är där idag?

Apple kan inte trolla med knäna om tekniken inte finns. Skärmtillverkarna som Apple köper ifrån kanske inte kan leverera en skärm i 300 dpi som samtidigt inte drar mer ström, inte blir ofantligt dyr eller kräver grafikprocessorer som inte finns. Och inte nog med det, det ska också vara en skärm som de kan producera i miljoner och åter miljoner exemplar i hög takt.

Jag skulle tro att det är svaret på frågan. Jag tror Jobs skulle älska att få sätta in en sådan skärm, om den fanns, drog vettigt med ström, inte var för dyr och gick att få tag i i stor upplaga.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle gärna önska detta också, men svaret kanske är så enkelt att tekniken inte är där idag?

Apple kan inte trolla med knäna om tekniken inte finns. Skärmtillverkarna som Apple köper ifrån kanske inte kan leverera en skärm i 300 dpi som samtidigt inte drar mer ström, inte blir ofantligt dyr eller kräver grafikprocessorer som inte finns. Och inte nog med det, det ska också vara en skärm som de kan producera i miljoner och åter miljoner exemplar i hög takt.

Jag skulle tro att det är svaret på frågan. Jag tror Jobs skulle älska att få sätta in en sådan skärm, om den fanns, drog vettigt med ström, inte var för dyr och gick att få tag i i stor upplaga.

Ja, jag tror precis som du, att det är strömslukning och pris är problemet. Skärmarna finns men är hiskeligt dyra. Skärmarna ställer höga krav på GPU, speciellt om man vill ha samma snabba snabbhet i spel som "dagens" iPad. GPU kraften finns idag men slukar stora mängder ström och genererar för mycket värme för att platsa in i iPad.

Dagens iPad är en bra komprimiss. Jag saknar egentligen bara frontkamera för skype/ichat.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, jag tror precis som du, att det är strömslukning och pris är problemet. Skärmarna finns men är hiskeligt dyra. Skärmarna ställer höga krav på GPU, speciellt om man vill ha samma snabba snabbhet i spel som "dagens" iPad. GPU kraften finns idag men slukar stora mängder ström och genererar för mycket värme för att platsa in i iPad.

Dagens iPad är en bra komprimiss.

Ja, jag tror också det. Det var i alla fall positivt att panelen i skärmen var av typen IPS.

Jag kommer ihåg att jag läste en artikel om hur Nintendo valde skärmen till Game Boy Advance för en massa år sedan. Den absolut viktigaste faktorn i deras fall var att skärmen skulle kunna tillverkas i enorma mängder, i hög takt och med stabila leveranser. Det spelade ingen roll att det fanns skärmar som var mycket bättre rent tekniskt om de inte gick att få tag i rätt upplaga.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag saknar egentligen bara frontkamera för skype/ichat.

Är man lite cyniskt lagd kanske man tror att Apple medvetet väntar ett år med det, så alla som köper en iPad idag måste köpa en ny nästa år

Ursprungligen av Adrian B:

Gizmodo skriver om vad Stephen Fry (ja PeeMaN, jag dyrkar honom också!!) har att säga om iPad och han verkar kunna lyfta blicken och se lite längre framåt:

"Like the first iPhone, iPad 1.0 is a John the Baptist preparing the way of what is to come, but also like iPhone 1.0 (and Jokanaan himself too come to that) iPad 1.0 is still fantastic enough in its own right to be classed as a stunningly exciting object, one that you will want NOW and one that will not be matched this year by any company."

[...]

"In the future, when it has two cameras for fully featured video conferencing, GPS and who knows what else built in (1080 HD TV reception and recording and nano projection, for example) and when the iBook store has recorded its 100 millionth download and the thousands of accessories and peripherals that have invented uses for iPad that we simply can't now imagine – when that has happened it will all have seemed so natural and inevitable that today's nay-sayers and sceptics will have forgotten that they ever doubted its potential."

[...]

"There are many issues you could have with the iPad. No multitasking, still no Flash. No camera, no GPS. They all fall away the minute you use it. I cannot emphasise enough this point: "Hold your judgment until you've spent five minutes with it". No YouTube film, no promotional video, no keynote address, no list of features can even hint at the extraordinary feeling you get from actually using and interacting with one of these magical objects."

Han understryker det som jag tror är mera sant än med någon annan produkt från Apple förut: Man måste testa den IRL för att kunna avgöra om den är något att ha.

Läser hans text nu och instämmer helt. MYCKET BRA skrivet. Jag tror att man kommer bli kär när man testar en. Jag tror man helt enkelt inte kan förstå förrän man testat.

Jag är idag mycket nyfiken på denna och kommer troligtvis ångra allt elakt jag sagt om den tidigare när jag väl fått leka med den.

Det jag undrar över är varför dom inte har en kamera för chat?

Ursprungligen av draags:

Läser hans text nu och instämmer helt. MYCKET BRA skrivet. Jag tror att man kommer bli kär när man testar en. Jag tror man helt enkelt inte kan förstå förrän man testat.

Jag är idag mycket nyfiken på denna och kommer troligtvis ångra allt elakt jag sagt om den tidigare när jag väl fått leka med den.

Det jag undrar över är varför dom inte har en kamera för chat?

Ja, Fry skriver väldigt bra, man får förståelse för varför Jobs och Apple kan låta så lyriska över produkten.

Men jag håller med om kameran också. Speciellt eftersom Apple var väldigt tidigt ute med att stoppa in en kamera i varenda bärbar Mac, varenda iMac och dessutom satsat hårt på att fixa bra videosamtal i iChat. Det känns som att det är något typiskt Apple helt enkelt.

Förhoppningsvis - och jag tror inte bara jag är naivt positiv när jag tänker så - är det så att Apple *vill* ha kamera i produkten, men att det av något skäl inte gick att genomföra den här gången, men att det ligger högt på listan över framtida tillägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 11:09
Ursprungligen av draags:

Det jag undrar över är varför dom inte har en kamera för chat?

För att en chat-kamera i en pryl du håller i handen är för vinglig? Mottagaren får se en rörig handhållen sunkig bild och får sjösjuka? Och därför finns den inte i iPhone heller?

Egentligen vet jag inte vad jag pratar om och ifall ovanstående är sant. Men skulle det kunna vara ett skäl? Det finns ju telefoner med chat-kamera. Jag har inte provat men någon annan här kanske har? Blev det bra bild? Apple-bra?

Ursprungligen av pesc:

För att en chat-kamera i en pryl du håller i handen är för vinglig? Mottagaren får se en rörig handhållen sunkig bild och får sjösjuka? Och därför finns den inte i iPhone heller?

Egentligen vet jag inte vad jag pratar om och ifall ovanstående är sant. Men skulle det kunna vara ett skäl? Det finns ju telefoner med chat-kamera. Jag har inte provat men någon annan här kanske har? Blev det bra bild? Apple-bra?

Jag hade samma tanke faktiskt, man måste också hålla den i rätt vinkel för att få det att fungera tillfredställande. En annan tanke om möjligt långsökt är att det tvingar fram vad som är uppe och nere. Ser man på deras presentationsfilm så nämns det mycket om att det inte finns någon håll som är rätt. Man kan vrida och vända på den hur man vill. Alltså inget fastställt upp och ner.

Jag har sagt det förut i tråden men säger det igen. Jag skulle inte förvåna mig om vi får se en uppdatering till 4.0 innan juli månad. Där jag tror eller kanske mer hoppas på att vi får se en form av multitasking, ny viloskärm med mer info samt annat godis.

Hade iPaden haft 4.0 skulle den kommande presentationen av 4.0 till Iphone blivit rätt meningslös, eller för uppenbar.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-01-29 13:26
Ursprungligen av draags:

En annan tanke om möjligt långsökt är att det tvingar fram vad som är uppe och nere. Ser man på deras presentationsfilm så nämns det mycket om att det inte finns någon håll som är rätt. Man kan vrida och vända på den hur man vill. Alltså inget fastställt upp och ner.

Det som motsäger det är väl att den finns en hem-knapp, volymknappar, ljud av-knapp och en dockkontakt som definierar vad som är upp och ner.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 13:29
Ursprungligen av Mattias L:

Det som motsäger det är väl att den finns en hem-knapp, volymknappar, ljud av-knapp och en dockkontakt som definierar vad som är upp och ner.

Precis, dock så skulle en kamera kunna funka oavsett vart den satt på fronten. iChat skulle vrida bilden rätt beroende på hur du håller den.

Ursprungligen av draags:

Men fanns det ingen form av fildelningspryl?

Maila dokument vill man inte.

Du har ju Air Sharing t.ex. , kommer säkert ännu fler program nu när det blir mer efterfrågat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 13:38
Ursprungligen av Jetwash:

Du har ju Air Sharing t.ex. , kommer säkert ännu fler program nu när det blir mer efterfrågat.

Dropbox finns också. Och enklare än dropbox går inte att göra.

//Rob

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 13:40
Ursprungligen av Robo-X:

Dropbox finns också. Och enklare än dropbox går inte att göra.

//Rob

Jo om den hade stöd för WiFi delning mellan iPhone->iPad t.ex.

Nu måste man ju maila en länk från dropbox.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 13:48
Ursprungligen av Jetwash:

Jo om den hade stöd för WiFi delning mellan iPhone->iPad t.ex.

Nu måste man ju maila en länk från dropbox.

There is an app for that!!!

//Rob

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 13:49
Ursprungligen av Robo-X:

There is an app for that!!!

//Rob

Till Dropbox? Jasså?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 13:50
Ursprungligen av Jetwash:

Till Dropbox? Jasså?

Dropbox - Get the Dropbox iPhone app - Online backup, file sync and sharing made easy.

Fungerar på iPad också.

//Rob

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 14:26

Jo jag vet att Dropbox finns till iPhone och att den funkar på iPad, men vi pratade om att dela filer trådlöst. Dropbox kan enbart maila en länk till filer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 13:35
Ursprungligen av Mattias L:

Det som motsäger det är väl att den finns en hem-knapp, volymknappar, ljud av-knapp och en dockkontakt som definierar vad som är upp och ner.

Men det hindrar dig inte från att hålla den hur du vill! Det är vad som finns på skärmen som gäller inte hur du håller den.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-29 14:15
Ursprungligen av draags:

Jag har sagt det förut i tråden men säger det igen. Jag skulle inte förvåna mig om vi får se en uppdatering till 4.0 innan juli månad. Där jag tror eller kanske mer hoppas på att vi får se en form av multitasking, ny viloskärm med mer info samt annat godis.

Hade iPaden haft 4.0 skulle den kommande presentationen av 4.0 till Iphone blivit rätt meningslös, eller för uppenbar.

Precis. Det är kanske rentav tänkt att iPaden ska lanseras med 4.0 eller att det ska komma väldigt snart efter lanseringen. 3.2 är bara ett sätt för att utvecklarna ska kunna ha iPad-anpassade apps klara till lanseringen. Det är faktiskt konstigt om en ny revolutionerande produkt som Apple blåst upp så stort skulle komma med systemnr 3.2.
I 4.0-SDK:t får man hoppas att det finns sätt för att t ex presentera saker på viloskärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 18:58
Ursprungligen av Adrian B:

Men det kan ju vara andra skäl också som avgör, 1024 x 768 är i en gammal etablerad standard och när det ska köpas in miljoner och åter miljoner skärmar kanske det finns tillverkningsfördelar som väger in.

Jag tror det ligger mycket i det sista du sa. När i alla fall jag tänker på att använda den till surfning, så skulle jag lägga den ned direkt.... ...tror jag i alla fall.

Edit: Håller förresten också med om att 16:10 kanske skulle kännas lite smalt.
32:21... mmmm... sug på den. Det tror jag att jag skulle uppskattat.=)

Ursprungligen av sodemus:

16/9 = 1.78
16/10 = 1.6
A4 = 297/210 = 1.41
4/3 = 1.33

Borde inte en bättre avvägning varit någonstans mellan A4 och 16/9 istället, typ 16/10. A4 ark utnyttjas ju väldigt sällan ända ut i marginalen ändå.

Men den är väl inte stor nog att visa 2 A4 ark samtidigt.
Och A4 magasin har väl samma ratio oavsett om man har de uppslagna eller inte.

Kan jag missat något här men är inte formatet mer "US Letter" än A4 på iPaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 11:07
Ursprungligen av draags:

Kan jag missat något här men är inte formatet mer "US Letter" än A4 på iPaden.

Doh! Så är det så klart, och på vanligt amerikanskt manér förnekar man existensen av något annat land på andra sidan landsgränsen... (det menar jag inte egentligen).

16/9 = 1.78
16/10 = 1.6
A4 = 297/210 = 1.41
iPad = 4/3 = 1.33
US Letter = 1.29

Alltså, Detta är ju en nöjesburk. En typ av mediaburk. Vi är nog en hel del som har tittat avundsjukt på alla snubbar som haft sin lilla Netbooks som de jobbat med. Jag har haft en liten netbook men ratat den pga OS'et. Varken windows eller Linux är speciellt kul för en invand OSXare.
iPAD är säkert en kul media/nöjes-maskin och kommer säkert att sälja hyfs. Nån revolution har jag svårt att se att den skulle vara dock. Den är alltför hårt nischad för kommunikation åt ett håll ( ingen webcam, ingen multitasking och ingen fildelning ) vilket medför att kidsen kommer att rata den.
Det blir att köpa en 13" macbook eller att försöka hackintoscha en liten netbook för mej.
Kul pryl, inget yl / Midmus

Jag har funderat och tänkt:)

Skollitteratur, serier (tecknade) och böcker... Det är det som jag tror att iPaden kommer att bli bra till. Mer flexibel än en Kindle och kanske kan vi nu få vettiga e-böcker på svenska också med en enkel distribution.

För det känns mer och mer som att Apple revolutionerar disitrbution av digitala media och nu är det bokens tur.

Hoppas jag i alla fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 12:09

Jag måste bara citera diskussionen som följde bilden från 8 Things That Suck About the iPad - apple ipad - Gizmodo .
"Nah, that monstrosity can run 4 apps at once." (...i motsats till...)

Jag får lite en känsla av att många här som är "power users" känner att den är för begränsad. Men det är lite korkat att avfärda den innan man testat den själv. Det finns en del som kommer att få äta upp det. (Men det betyder inte att alla faller för den, den passar helt enkelt inte för alla behov.)

På det hela taget påminner reaktionerna nu om dom kring iPod. Ni vet No wireless. Less space than a nomad. Lame. och liknande. Det betyder inte automatiskt att iPad blir samma hit, men jag tror det är sunt att försöka lyfta blicken lite. Det är rätt korkat att påstå att en produkt är värdelös för alla bara för den inte passar en själv.

Jag tror inte man ska underskatta hur snabb den är. Det spelar stor roll för upplevelsen. Gruber beskriver det rätt bra:

I got about 20 blessed minutes of time using the iPad demo units Apple had at the event today, and if I had to sum up the device with one word, that word would be “fast”.

It is fast, fast, fast.

[...]

I expected the screen size to be the biggest differentiating factor in how the iPad feels compared to an iPhone, but I think the speed difference is just as big a factor. Web pages render so fast it was hard to believe.

[...]

The Maps app is crazy fast. Apps launch fast. Scrolling is fast. The Photos app is fast.

[...]

But: everyone I spoke to in the press room was raving first and foremost about the speed. None of us could shut up about it. It feels impossibly fast.

Ursprungligen av Adrian B:

framsidan hade lite fetare svarta kanter än jag hade trott, men det kanske har en poäng för att man ska ha något att hålla i?

Gruber bekräftar detta:

People are complaining about the wide bezel around the display, but without that, where would your thumbs go? You don’t want your thumb that’s holding the device to cover on-screen content or register as a touch. Trust me, it’s just right.

Ursprungligen av Adrian B:

Gruber beskriver det rätt bra:

Ursprungligen av Adrian B:

Gruber bekräftar detta:

Du snackar alltid om Gruber, nästan mer än om Jobs. Jag förstår att du dyrkar honom, men det betyder ju inte per defintion att varken du eller han har rätt...

Ursprungligen av PeeMaN:

Du snackar alltid om Gruber, nästan mer än om Jobs.

Jag citerar ofta Gruber eftersom han skriver mycket om Apple och är vettig. Jobs skriver inte lika mycket, så jag citerar inte honom så ofta.

Gruber skriver han genomtänkta saker som ofta ligger verkligheten närmare än vad många andra kommer och han gör det bra. Han är noga med att inte slänga ur sig fakta utan att backa upp det. Han har förstås också fel ibland och han är en snobb ut i fingerspetsarna, kan vara lite dryg, men på det hela taget är han vettigare än de flesta analytiker.

Andra som jag gärna citerar är t.ex. John Siracusa, av ungefär samma skäl.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår att du dyrkar honom, men det betyder ju inte per defintion att varken du eller han har rätt...

Naturligtvis inte, men om du tittar tillbaka på vad som sagts genom åren och vad som blivit verklighet senare har de varit väldigt många rätt hittills. Fler än någon annan jag följt. Det ger en viss trovärdighet. (Det gäller här på forumet...)

Bevaka tråden