Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu finns en svensk sida om iPad på Apple.com
Apple - iPad - Bästa sättet att uppleva webben, e-post och bilder

Man har plockat bort allt om iBooks. Tv-serier och film "all over again"?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-28 21:39

Intressant att de säger att 3G-modellerna kommer i april...

Jag ställde denna fråga tidigare, men fick inga svar.
Så jag provar igen:

Tror ni den här skulle kunna vara ett alternativ för mig?
Börjar så smått smyga över från PC till Mac.
Har ganska nyligen skaffat en iMac 24 som stationär dator och har fortfarande PC som bärbar.
Har även en 3gs.
Jag har en tid gått och funderat på att skaffa mig en Macbook Air. Gillar designen och smidigheten och naturligtvis möjligheterna för nätverk, synk osv.
Använder den bärbara nästan uteslutande till surf, musik och film och en del barnspel.
Har en extern hårdisk med ett par hundra barnfilmer som jag brukar jacka in via USB i PC´n åt brorsans barn.
Skulle det funka att göra på samma vis med en iPad?
Så alltså, är iPad ett vettigt alternativ till MBA i mitt fall, med vetskap om mina användningsområden?

En annan grej:
Rätt många som är besvikna på att den inte har en kamera.
Hade ni på fullaste allvar tänkt gå omkring och plåta med en sån stor pryl?

tackar tackar

Vad menar du med - möjligheter för nätverk? I övrigt så är nog iPad rätt. Den kommer nog vara perfekt mobil enhet för just surf, musik och film (i säng, soffa, flyg, tåg etc). sen är den ju mkt billigare också.

kamera = för video chat - inte att ta bilder med. jag hade gärna haft en web cam då jag använder det mkt både privat och på jobb.

Ursprungligen av NickeNano:

Jag har en tid gått och funderat på att skaffa mig en Macbook Air. Gillar designen och smidigheten och naturligtvis möjligheterna för nätverk, synk osv.
Använder den bärbara nästan uteslutande till surf, musik och film och en del barnspel.
Har en extern hårdisk med ett par hundra barnfilmer som jag brukar jacka in via USB i PC´n åt brorsans barn.
Skulle det funka att göra på samma vis med en iPad?
Så alltså, är iPad ett vettigt alternativ till MBA i mitt fall, med vetskap om mina användningsområden?

En annan grej:
Rätt många som är besvikna på att den inte har en kamera.
Hade ni på fullaste allvar tänkt gå omkring och plåta med en sån stor pryl?

tackar tackar

Ursprungligen av el gringo:

Vad menar du med - möjligheter för nätverk? I

Jag uttryckte mig slarvigt.
Vad jag menade var att att jag på sikt endast kommer ha Macgrejer i hemmet, och på ett smidigt sett kunna surfa, se film och lyssna på musik i olika rum på olika enheter trådlöst.

Så igen,
Visst är väl iPad ett vettigt alternativ till MBA efter mina omständigheter?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 09:34
Ursprungligen av NickeNano:

Jag uttryckte mig slarvigt.
Vad jag menade var att att jag på sikt endast kommer ha Macgrejer i hemmet, och på ett smidigt sett kunna surfa, se film och lyssna på musik i olika rum på olika enheter trådlöst.

Så igen,
Visst är väl iPad ett vettigt alternativ till MBA efter mina omständigheter?

iPad är tänkt att slö surfa i soffan eller läsa böcker. Varför tror ni att Apple hade en soffa på scenen?

Det är meningen att den ligger på bordet i vardagsrummet. Du kommer hem efter jobbet sätter dig i soffan och tar upp ipaden och kan läsa en bok, tidning eller lyssna på musik. Eller kolla på film. Jag tror Apple inser att man inte alltid har den med sig. Kanske om man pendlar så kan man ta med sig den och läsa på tåget. ipaden är inte tänkt att ersätta en jobb dator utan mest för saker man gör på sin fritid. Och är tänkt vara en del av den digitala hemmet. iTunes delar automatiskt sitt bibliotek till alla på nätverket så det är lätt att komma åt musik och filmer från andra datorer.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

iTunes delar automatiskt sitt bibliotek till alla på nätverket så det är lätt att komma åt musik och filmer från andra datorer.

Ja om det fungerar på det viset får jag kanske omvärdera min position angående iPad litegrann. Finns det indikationer på att det kommer att bli så? Det funkar ju inte på det viset med iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 10:21
Ursprungligen av Capeman:

Ja om det fungerar på det viset får jag kanske omvärdera min position angående iPad litegrann. Finns det indikationer på att det kommer att bli så? Det funkar ju inte på det viset med iPhone.

iPad har en annan version utav iTunes så jag tror att den kommer med den funktionen. Men det får vi se när den väl släpps.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

iPad har en annan version utav iTunes så jag tror att den kommer med den funktionen. Men det får vi se när den väl släpps.

//Rob

Sant, men man tycker ju de borde trycka på det på hemsidan i så fall. Där står det enbart:

"...Or just sync iPad with the content you already have in your iTunes library on your Mac or PC."

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-29 10:26
Ursprungligen av Robo-X:

iPad är tänkt att slö surfa i soffan eller läsa böcker. Varför tror ni att Apple hade en soffa på scenen?

Det är meningen att den ligger på bordet i vardagsrummet. Du kommer hem efter jobbet sätter dig i soffan och tar upp ipaden och kan läsa en bok, tidning eller lyssna på musik. Eller kolla på film.
//Rob

Fast jag vet inte...vem sätter sig och kollar på en film på en 9,7-tums skärm när chansen är stor att det står en 42-tummare mittemot soffan?

Skulle vara kul om Apple tillsammans med HiFi- och TV-industrin, utvecklade ett standard protokoll för styrning av HiFi-, TV-, DVD/Blu-Ray produkter. Då kunde Apple utveckla en App för styra t.ex. nätverksbaserat HiFi utrustning:

Du kommer hem och vill lyssna på musik. Plockar upp iPaden som ligger på ditt soffbord, väljer rätt radiokanal (både vanligt radio/internet radio) och HiFi vaknar och spelar upp musiken. Med DAB+ radio skulle iPad få information från HiFi:n och kunna visa vem som sjunger för stunden.

Något liknande kunde ske med ljus och larm i hemmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 10:40
Ursprungligen av lasselu:

Fast jag vet inte...vem sätter sig och kollar på en film på en 9,7-tums skärm när chansen är stor att det står en 42-tummare mittemot soffan?

När frugan ska kolla "Dr Phil"?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-29 10:48
Ursprungligen av pesc:

När frugan ska kolla "Dr Phil"?

Ah, tänkte inte på den...;)...har tack och lov en fru som hellre skulle dö än titta på Dr Phil...

då blir iPad perfekt. det är ju det apple är så bra på - att få deras enheter att fungera smidigt ihop. kör på säger jag!

Ursprungligen av NickeNano:

Jag uttryckte mig slarvigt.
Vad jag menade var att att jag på sikt endast kommer ha Macgrejer i hemmet, och på ett smidigt sett kunna surfa, se film och lyssna på musik i olika rum på olika enheter trådlöst.

Så igen,
Visst är väl iPad ett vettigt alternativ till MBA efter mina omständigheter?

Jag saknar en kamera, men inte en på baksidan utan en som är på framsidan för videochat.
Du kommer med största sannolikhet inte kunna koppla in en extern hårddisk och kolla på filmer från den.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag saknar en kamera, men inte en på baksidan utan en som är på framsidan för videochat.
Du kommer med största sannolikhet inte kunna koppla in en extern hårddisk och kolla på filmer från den.

Ok, tack för svar.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag saknar en kamera, men inte en på baksidan utan en som är på framsidan för videochat.
Du kommer med största sannolikhet inte kunna koppla in en extern hårddisk och kolla på filmer från den.

Precis, det är väl mer det som är tanken med kamera. Fast det kanske är klassisk Apple taktik att komma med det till version 2.

För jag skulle kunna tänka mig att många ungdomar som inte gillar att pilla i datorn och flytta, sortera filer skulle älska den här som surf, mail, chat dator som man också kan lyssna musik på samt spela spel.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag saknar en kamera, men inte en på baksidan utan en som är på framsidan för videochat.
Du kommer med största sannolikhet inte kunna koppla in en extern hårddisk och kolla på filmer från den.

Men man kan föra över alla filmer till iTunes och ha dem direkt i iPaden antar jag. Min dotter skulle älska denna leksak. Jag tror helt ärligt att man får slåss om den.

Ursprungligen av draags:

Men man kan föra över alla filmer till iTunes och ha dem direkt i iPaden antar jag. Min dotter skulle älska denna leksak. Jag tror helt ärligt att man får slåss om den.

Självklart. Precis som med en iPhone eller iPod.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 02:14
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Du kommer med största sannolikhet inte kunna koppla in en extern hårddisk och kolla på filmer från den.

Det vore konstigt eftersom flertalet kameror funkar som externa hårddiskar när man kopplar in dem via USB och ska man kunna importera bilder och videos via dem borde man ju lika gärna kunna göra det genom en extern HDD. Eller, tänker jag fel?

Ursprungligen av imaster:

Det vore konstigt eftersom flertalet kameror funkar som externa hårddiskar när man kopplar in dem via USB och ska man kunna importera bilder och videos via dem borde man ju lika gärna kunna göra det genom en extern HDD. Eller, tänker jag fel?

Är nyfiken på det också, sd-kort platsen samt USB porten borde väl se kortet/kameran som en extern hårddisk? Det jag kan se isf är att kanske enbart foto-appen har tillgång till porten och på så sätt så går det inte med film-filer.

Version 2 som kommer om ett år har givetvis kamera (på framsidan för chat i första hand). Kanske också SD-kortläsare.

Om dom inte på något sätt öppnar upp för fysisk in/output - t.ex. SD-kortläsare (finns nu på iMacs) - utan sluter den helt med endast in/out via iTunes och AppsStore/MobileMe - då drar jag slutsatsen att detta INTE är mitt emellan en iPhone och en MacBook. Nej, då är det en stor iPhone. Ingenting annat.

Ursprungligen av Zimmerman:

Version 2 som kommer om ett år har givetvis kamera (på framsidan för chat i första hand). Kanske också SD-kortläsare.

Om dom inte på något sätt öppnar upp för fysisk in/output - t.ex. SD-kortläsare (finns nu på iMacs) - utan sluter den helt med endast in/out via iTunes och AppsStore/MobileMe - då drar jag slutsatsen att detta INTE är mitt emellan en iPhone och en MacBook. Nej, då är det en stor iPhone. Ingenting annat.

SD-kortläsare finns redan som tillbehör. Kolla på hemsidan. Men du menar inbyggt kanske?

Ursprungligen av rikard.agren:

SD-kortläsare finns redan som tillbehör. Kolla på hemsidan. Men du menar inbyggt kanske?

Nackdelen med inbygd SD läsare är att det samlas damm i hålet…

Ursprungligen av The Real Viking:

Nackdelen med inbygd SD läsare är att det samlas damm i hålet…

Samlas det damm i hålet använder man det inte tillräckligt ofta!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-28 22:40

Fast om man tänker tillbaka till när jag skaffade min första iPhone... 2007. Då var den slö, hade grymma problem med det mest basala=ringa! Fanns egentligen inga som helst applikationer som tillförde något värde. Den kunde man andra ord nästan ingenting, och eftersom det knappt gick att ringa med den så var den en rätt dyr statuspryl som man kunde vifta med på krogen, typ.
Många känner ju bara iPhonen från OS 2 eller ännu senare och då hade det ju hänt en hel del. I och med OS 3 så börjar det ju likna något.
Jag skulle gissa att det blir precis samma sak med iPad, om sisådär 2 år när man rätat ut alla frågetecken så kommer den att vara jäkla bra. Precis som med iPhonen så kan man köra nyare OS på den, men man tappar de senaste hårdvaru-finesserna, såklart. En iPhone 2G kan ju köra senaste OS, men det saknas en hel del av det som gör iPhonen så bra idag, så man vet ju inte hur mycet som "first adopters" kommer få betala för att vara först i det här läget.

Ursprungligen av bollman:

...Många känner ju bara iPhonen från OS 2 eller ännu senare och då hade det ju hänt en hel del. I och med OS 3 så börjar det ju likna något.
Jag skulle gissa att det blir precis samma sak med iPad, om sisådär 2 år när man rätat ut alla frågetecken så kommer den att vara jäkla bra. ...

Exakt! Och man kan ju hoppas att utvecklingen går betydligt snabbare för iPad eftersom både  och appmakarna har mycket mer erfarenhet nu än när plattformen var helt grön.

Man kan också hoppas på motsvarande chockprissänkning framåt hösten. Hur mycket, till alla early adopters förtret, sänkte priset på iPhone hösten efter lanseringen? 150$?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 00:14
Ursprungligen av M. Sundbom:

Exakt! Och man kan ju hoppas att utvecklingen går betydligt snabbare för iPad eftersom både  och appmakarna har mycket mer erfarenhet nu än när plattformen var helt grön.

Man kan också hoppas på motsvarande chockprissänkning framåt hösten. Hur mycket, till alla early adopters förtret, sänkte priset på iPhone hösten efter lanseringen? 150$?

Priset sänktes med $200. Men Apple har lärt sig den läxan och nu är iPad redan prissatt väldigt aggressivt. Jag är är 100% säker att priserna kommer inte att sänkas något.

//Rob

Jag tror jag har hittat en konkurrent!

Bevaka tråden