Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Maxwell:

Men det är lite skumt ändå hur Steve och killarna har tänkt sig att man ska få över sina befintliga word, excel -typ av dokument på iPad:en, ska man behöva maila över allt eller kommer det finnas någon form av finder?

Kanske molnet är svaret.

Jag använder idag Evernote och behöver aldrig bry mig om vart det ligger. Det ligger bara där. Oavsett om jag sitter på min iPhone, Macbook eller iMac och snart iPad.

Jag hoppas på samma tankesätt med iWork.

Men om man vill använda ett dokument i ett annat program. För min del så använder jag tex Curio tillsammans med Evernote. Det fungerar utmärkt, det finns en knapp för Evernote dokument direkt i Curio.

iLife har samma tänk och det hoppas jag även kan användas i iPad, om man då kan låta filerna finnas på nätet - ja då slipper man problemet med att skicka dokument med mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 13:58
Ursprungligen av zazor:

- Multi-tasking. Att inte kunna lyssna på musik och läsa en bok samtidigt är under all kritik.

Det stämmer inte. Man kan lyssna på musik hela tiden. Alla inbyggda program kan multitaska. Mail hämtas i bakgrunden, Safari fortsätter att ladda sidor i bakgrunden, klockans alla funktioner rullar på i bakgrunden, etc.

Det är tredjepartsprogram som inte tillåts vara igång i bakgrunden. D.v.s. inget Spotify, IM-klient, etc, som inte tillhör de inbyggda programmen.

Ursprungligen av zazor:

Erbjuda iWork & iLife iPad Edition. Så man kan göra mindre redigeringar på skärmen med handen.

De erbjuder ju det kompletta iWork för iPad. Har du missat det?
Apple - iPad - App Store - 140,000 apps at your fingertips.

Ursprungligen av zazor:

- Fjärrkontrollsfunktion. Använd iPad för att styra din iMac, iTV osv. Häftigare mediakontroll får man leta efter.

Finns redan i.o.m. att iPad kan köra alla iPhone-program. Apple har t.ex. redan sitt program "Remote" som kan styra iTunes i datorn med. Tredjepartsprogram för att styra allt möjligt annat skoj finns det drivor av. Och självklart kommer många av dessa även komma i bättre iPad-anpassade versioner framöver.

Ursprungligen av zazor:

- Connectivity. Bättre möjligheter att kunna skriva ut och dela skärm på tv osv.

Dela ut på extern skärm kan man. Man kan t.ex. visa sina Keynotepresentationer på projektor och har diverse verktyg, såsom att peka på skärmen och då visas en "laserpekare" ovanpå presentationen.

Ursprungligen av draags:

Men fanns det ingen form av fildelningspryl?

Maila dokument vill man inte.

Som skrevs i t.ex. inlägg 967, med stöd av vad de skriver på MacRumors, finns det visst ett tillgängligt filsystem. Man kopplar in den till datorn och får upp den som en enhet på skrivbordet som vanligt och så kan man dra över filer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 14:32

@ Rajje:

3-e parts program är en viktig del av multi-tasking och därför anser jag fortfarande att iPad inte har "full" multi-taskning. Jag som i princip bara använder Spotify för musik t.ex.

Näe jag har sett iWork, men saknar framför allt iLife med redigeringsmöjligheter.

Angående fjärrkontrollen så har du visserligen rätt men jag skulle vilja se en mer utökad variant. Gärna ett program som kan styra det mesta i hemmet. Självklart räknar jag inte med att Apple själva ska göra det men t.ex. ett 3e parts program som man kan styra sin Mac Mini med Plex på vore riktigt coolt.

@blacksmp:

Det där köper jag inte längre. Visst för 4-5 år sen hade det säkert varit sant men med tanke på vilken oerhörd succé den varit i USA så tror jag knappast det är förlagen som säger nej. Tror mycket det är att det är olika lagar i varje land och på grund av det administrativa jobbet att få rättigheter i Europa är för mycket jobb för en för liten marknad. Självklart finns det marknader som England, Frankrike, Tyskland osv som kommer få detta snabbare. Men lilla Sverige med 9 miljoner innevånare är nog inte högst på deras lista.

........

Slutligen så gillar jag produkten, men framför allt avsaknaden av full multi-tasking, iTunes Store och ej supportade filformat så kan inte jag använda den som jag vill utan får "stå" ut med min MB ett tag till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 14:50

Skall paddan ha ett riktigt mervärde så måste det finnas sätt att smidigt komma åt filer över nätverket, exempelvis en delat iPhoto-bibliotek på en Time Capsule eller NAS. Synka i all ära, visst är det smidigt, men det blir inte av att man gör det hela tiden. Har idag en iPod Touch som flyter runt hemma och används på samma sätt som Apple tänkt med paddan (mail, väckarklocka, surfplatta, facebook, matrecept mm), men inte sjutton synkar jag den...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 15:09

Den svenska bokbranschen verkar åtminstone se möjligheterna med enheten:

Förlag tror på Ipad | Kulturnyheter | SvD

Nu kändes det genast lite mer hoppfullt, åtminstone när det kommer till iBook store även här i Sverige. Eller?

Ursprungligen av Adzam 1:

Den svenska bokbranschen verkar åtminstone se möjligheterna med enheten:

Förlag tror på Ipad | Kulturnyheter | SvD

Nu kändes det genast lite mer hoppfullt, åtminstone när det kommer till iBook store även här i Sverige. Eller?

Man kan ju hoppas men annars kan också bolag i sverige göra egna apps med köp inom appen kräver ju egen utveckling visserligen jämfört med apples modell. Men det är möjligt iaf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 15:33
Ursprungligen av poseidon84:

Man kan ju hoppas men annars kan också bolag i sverige göra egna apps med köp inom appen kräver ju egen utveckling visserligen jämfört med apples modell. Men det är möjligt iaf.

Sant sant!

Just den biten blev jag dock lite besviken på. Jag hade hoppats på att Apple skulle visa upp en bra lösning både för böcker och magasin/dagstidningar. Visserligen såg New York Times programvara riktigt bra ut, men frågan är om till exempel svenska tidningar kan erbjuda liknande, välgjorda program utan Apples hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 16:06
Ursprungligen av poseidon84:

Man kan ju hoppas men annars kan också bolag i sverige göra egna apps med köp inom appen kräver ju egen utveckling visserligen jämfört med apples modell. Men det är möjligt iaf.

Här finns det lite risk för att allt blir oenhetligt och konstigt tycker jag. Det förvånar litegrann att Apple inte gjorde någon form av ramverk och distributionsmodell för e-tidningar i iBooks precis som de gjorde med böckerna. Ett finfint SDK som gör att tidningarna enklare än de gör webbsidor kan göra coola e-tidningar för iPad likt den där framtidsvisionen från Sports Illustrated som har cirkulerat.

Nu får vi (åtminstone tillsvidare) i stället se tidningarna göra varsitt program i App store som kan se ut hur som helst.

Ursprungligen av Rajje:

Här finns det lite risk för att allt blir oenhetligt och konstigt tycker jag. Det förvånar litegrann att Apple inte gjorde någon form av ramverk och distributionsmodell för e-tidningar i iBooks precis som de gjorde med böckerna. Ett finfint SDK som gör att tidningarna enklare än de gör webbsidor kan göra coola e-tidningar för iPad likt den där framtidsvisionen från Sports Illustrated som har cirkulerat.

Nu får vi (åtminstone tillsvidare) i stället se tidningarna göra varsitt program i App store som kan se ut hur som helst.

Detta hade jag verkligen hoppats på. Men kanske kan de större magasinsförlagen göra ett app för "alla" sina tidningar. Fast man vill ju ha alla sina tidningar samlade på ett smart ställe, hmm. Tänker bara på alla serietidningar och tänk Asien med Japan i spetsen. Jag skulle garanterat kunna lägga pengar på Magasin, serietidningar för att slippa springa till affären. Glansiga Magasin är dessutom perfekt att läsa på denna skärm och något som inte Kindle gör sämre. Böcker däremot är svårare att slå, hmm men jag ska ge det en chans.

En annan sak som hade varit fantastiskt men som många distrubutörer skulle hata vore om fler kunde släppa tidningar. Minns min tid när man spred sin egna fanzine med dikter på Göteborgs gator. Om fler kunde få denna chans men på nätet - Oj oj.

MEN MEN jag vet problemet innan någon anmärker på detta. Det måste läsas och kontrolleras och det tar tid, någon form av kvalité måste ändå finnas. Annars tycker det skulle vara en spännande möjlighet för många.

Senast redigerat 2010-01-29 18:50
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 15:25
Ursprungligen av Adzam 1:

Den svenska bokbranschen verkar åtminstone se möjligheterna med enheten:

Förlag tror på Ipad | Kulturnyheter | SvD

Nu kändes det genast lite mer hoppfullt, åtminstone när det kommer till iBook store även här i Sverige. Eller?

Verkar vara lite knivigt med iBooks formatet:
"Apples e-böcker blir ett slutet system" - IDG.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 15:27
Ursprungligen av Jetwash:

Verkar vara lite knivigt med iBooks formatet:
"Apples e-böcker blir ett slutet system" - IDG.se

Det känns som att Adobe försöker basha Apple rätt hårt för tillfället, finns det verkligen fog för alla påhopp?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 15:35
Ursprungligen av Jetwash:

Verkar vara lite knivigt med iBooks formatet:
"Apples e-böcker blir ett slutet system" - IDG.se

Jag tolkar det som att man kommer kunna köpa eBooks från andra återförsäljare, men att böckerna som säljs genom iBook store kommer vara låsta till iPaden? Vilken i sin tur kanske betyder att förlagen inte ser just den plattformen som något att satsa på?

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag tolkar det som att man kommer kunna köpa eBooks från andra återförsäljare, men att böckerna som säljs genom iBook store kommer vara låsta till iPaden? Vilken i sin tur kanske betyder att förlagen inte ser just den plattformen som något att satsa på?

Jasså, läste du inte länken i tidigare post. Tycker nämligen det verkar som om bokförlagen är rätt nöjda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 18:52
Ursprungligen av draags:

Jasså, läste du inte länken i tidigare post. Tycker nämligen det verkar som om bokförlagen är rätt nöjda.

Jo, det var ju jag som postade den första länken.

Jag försökte mest tolka infon som kom fram i den andra länken, där Apples affär beskrivs som en låst sådan.

Ursprungligen av Adzam 1:

Jo, det var ju jag som postade den första länken.

Jag försökte mest tolka infon som kom fram i den andra länken, där Apples affär beskrivs som en låst sådan.

Jo jag vet att du postade den, men var orolig att du inte hade läst.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-29 15:24

Ja, Vips har en poäng... Jag har konverterat alla mina filmer och musik och stoppat in dem i iTunes (jepp, det närmar sig en 0,5TB) och att sitta och vänta på att något skall _synkas_ in i iPadden känns ju otroligt mycket 90-tal liksom. iTunes och iPhoto har finfina delningar med Bonjour och allt. Jag hoppas _verkligen_ att iPad kan ta emot strömmande media från Apples eget program, precis som TV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 16:01

Ja, att iBooks har stöd för ePub måste ju betyda att man kan ta och hitta e-böcker var man vill och dra in i typ en ny sektion i iTunes-biblioteket (eller ett dedikerat iBooks-program för Mac som kanske kommer?) och sedan enkelt synka över till iPadens bibliotek. Varför annars skryta om att man använder ett öppet format? Hoppas verkligen att det är så i alla fall.

Men så klart kommer de ePub-filer man köper från iBooks store att vara DRM-skyddade, så att de - trots standardformatet - inte fungerar någon annan stans än i auktoriserade exemplar av Apples program. Förhoppningsvis dock får vi här se något liknande iTunes plus i framtiden om Apple lyckas få lite makt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 16:43

Ser fram emot en iPad-anpassad app för Sonos, med den större skärmen skulle man kunna tänka sig möjligheten att bläddra i hela CD-bookleten, inte bara trista lågupplösta omslag...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 20:25

Hur är det tänkt att man ska kunna komma åt IWork/Officedokument på denna då? kan ju inte ladda ner från en FTP ex.(finns ingen finder) Måste man Synca in filer precis som man gör med musik?
Det känns ju verkligen S å d ä r

Ajdå,, nån hann före mig såg jag nu... =p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 08:50
Ursprungligen av djdisc:

Hur är det tänkt att man ska kunna komma åt IWork/Officedokument på denna då? kan ju inte ladda ner från en FTP ex.(finns ingen finder) Måste man Synca in filer precis som man gör med musik?
Det känns ju verkligen S å d ä r

När man kopplar ihop iPaden med datorn, även trådlöst, så kommer det tydligen upp en mapp för varje program (iPages osv) med alla filer som hör till det det programmet. Se Appleinsider http://www.appleinsider.com/articles/10/01/29/apple_reinventing_file_access_wireless_sharing_for_ipad.html

Citat:

...each app displays the files it knows about at launch for the user to navigate through directly.

An iPad developer has revealed to AppleInsider how this new mechanism works... Rather than iPad apps saving their documents into a wide open file system, apps on iPad save all their documents within their own installation directory. Delete the app and you'll clean out all of its related files. This is how the iPhone OS already works.

Additionally, iPad apps can now specify that their documents be shared wirelessly. With that configuration, the iPad will make available each apps' documents, allowing the user to wirelessly mount their iPad via WiFi and simply drag and drop files back and forth between it and their desktop computer.

On the desktop system, the iPad will show up as a share containing a documents folder for each app that enables sharing. For example, a user with iWork apps will be able to wirelessly connect to their iPad as if it were a directly connected drive, and simply drag spreadsheet, presentation, or word processing files between their local system and the mobile device as desired.

Documents copied to the app's shared folder will be graphically presented by the app when it launches, sparing users from having to figure out where to look for their document files and avoiding any need to sort through different kinds of documents. The document listing also presents each file as a large preview akin to Quick View on the Mac OS X desktop.

And iPad app's documents can be presented in any way that makes sense, depending on how many and what kind of documents the individual iPad app uses.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 09:05

Ovanstående innovativa lösning låter mycket bra!

Om jag tolkar det rätt så kan man alltså ställa in iPaden så att den dyker upp som en extern disk på en dator när man befinner sig inom samma trådlösa nätverk, utan att man behöver använda iDisk eller liknande lösningar.

Löser inte detta de problem som nämnts i tråden vad gäller synkning och filöverföring mellan iPad och Mac?

Samtidigt är detta ytterligare ett tecken på att iPad kommer bäst till sin rätt när den samarbetar med en Mac (eller kanske PC?) och alltså snarare är ett komplement än en ersättare till en Mac.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-30 09:17
Ursprungligen av maca:

Ovanstående innovativa lösning låter mycket bra!
...
Samtidigt är detta ytterligare ett tecken på att iPad kommer bäst till sin rätt när den samarbetar med en Mac (eller kanske PC?) och alltså snarare är ett komplement än en ersättare till en Mac.

Klart att iPad är ett komplement till en Mac, tycker jag har framgått med all tydlighet och de som trodde annat är nog inte riktigt insatta i Apples tankesätt.

Det var många år sedan Steve meddelade att Macen skulle vara den digitala huben i våra liv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 09:29

Javisst, frågan är om den i många fall däremot inte kan ersätta en MacBook om man nu dessutom har en iMac som huvudsaklig arbetsdator.

Jag ser många fördelar med iPaden: den är inte större eller tyngre än att man kan låta den flyta omkring i hemmet, slänga ner den i en liten väska "i-fall-att", vilket man knappast gör med en vanlig bärbar dator. Den är betydligt enklare att ta fram på bussen eller tunnelbanan för lite snabbt surfande, samtidigt som den med sin större skärm ger en kvalitativt överlägsen upplevelse jämfört med iPhone.

Den klarar att visa upp material för andra, antingen direkt på skärmen, eller via en extern skärm/projektor.

Frågan är om den duger till att föra anteckningar under timmeslånga föreläsningar, möten och liknande...

Ursprungligen av maca:

Frågan är om den duger till att föra anteckningar under timmeslånga föreläsningar, möten och liknande...

Jag undrar samma sak och hoppas och tror att iPaden (eller JesusPaden) kan vara det som jag har sökt efter i så många år.

Om det bara skulle gå att föra över foton enkelt från iPhonen till iPaden så skulle mycket av min lycka vara gjord. Jag använder kameran i iPhonen för att dokumentera diskussioner med mera och om jag kunde få in det enkelt till paddan så...

Usch, så jag bygger uppförväntningarna. Nu blir det riktigt jobbigt att vänta:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag undrar samma sak och hoppas och tror att iPaden (eller JesusPaden) kan vara det som jag har sökt efter i så många år.

Om det bara skulle gå att föra över foton enkelt från iPhonen till iPaden så skulle mycket av min lycka vara gjord. Jag använder kameran i iPhonen för att dokumentera diskussioner med mera och om jag kunde få in det enkelt till paddan så...

Usch, så jag bygger uppförväntningarna. Nu blir det riktigt jobbigt att vänta:)

Men med kamera-kittet så borde det vara möjligt att föra över bilder från iphone till ipad.

Ursprungligen av maca:

Javisst, frågan är om den i många fall däremot inte kan ersätta en MacBook om man nu dessutom har en iMac som huvudsaklig arbetsdator.

Jag ser många fördelar med iPaden: den är inte större eller tyngre än att man kan låta den flyta omkring i hemmet, slänga ner den i en liten väska "i-fall-att", vilket man knappast gör med en vanlig bärbar dator. Den är betydligt enklare att ta fram på bussen eller tunnelbanan för lite snabbt surfande, samtidigt som den med sin större skärm ger en kvalitativt överlägsen upplevelse jämfört med iPhone.

Den klarar att visa upp material för andra, antingen direkt på skärmen, eller via en extern skärm/projektor.

Frågan är om den duger till att föra anteckningar under timmeslånga föreläsningar, möten och liknande...

jag är inne på ditt spår! Jag har imac I7 och en iphone och har ett tag nu funderat på en mbp 13" som komplement. Dock har jag mer och mer börjat luta åt en Ipad. varför ha en MBP när jag ändå kommer sköta alla tunga jobb som logic, final cut och bildredigering på imacen?

Antagligen kommer jag ha den till surfning, chatt, film, skriva, läsa onlinematerial till skolan i sängen/soffan eller på resande fot. Med tillhörade tangentbord borde den vara perfekt för arbete i skolan och föra anteckningar på föreläsningar. Jag har intalat mig att jag kanske kommer spela in lite musik och kunna fixa vissa tyngre jobb på en mbp ute på fält, men tror knappt de kommer hända och 10 papp för den chansningen är overkill.

Har dock inte helt bestämt mig ännu.

Så - om man har t.ex. 3800 Pages-filer så raddas dom upp allihopa och så får man scrolla runt??!! Jisses.

Ursprungligen av maca:

När man kopplar ihop iPaden med datorn, även trådlöst, så kommer det tydligen upp en mapp för varje program (iPages osv) med alla filer som hör till det det programmet. Se Appleinsider AppleInsider | Apple reinventing file access, wireless sharing for iPad

Ursprungligen av Zimmerman:

Så - om man har t.ex. 3800 Pages-filer så raddas dom upp allihopa och så får man scrolla runt??!! Jisses.

Om du nu tvunget vill ha 3800 Pages-filer på iPaden så går det nog säkert att snabbt hitta den du vill öppna genom en Spotlightsökning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 21:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Så - om man har t.ex. 3800 Pages-filer så raddas dom upp allihopa och så får man scrolla runt??!! Jisses.

Mer fantasi än så krävs av en Robert Zimmerman!

Because something is happening here
But you don't know what it is
Do you, Mister Jones?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 20:52

Hur det än blir så blir det bättre än vi tror, tro mig

Bevaka tråden