Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-01-28 23:19
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror jag har hittat en konkurrent!

Har den verkligen widescreen??

suverän jämförelse. detta är ju det som såå många hänger upp sig på. titta på pappersspecifikationen - utan att se på device'n och helheten. har en kompis som sa 1024x768!? det kan man väl inte ha 2010? what säger jag? vill du ha 16x1200 på en 10"-are och varför. hela syftet med iPad är något helt annat.

[QUOTE="PeeMaN;1866302"]Jag tror jag har hittat en konkurrent!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 23:21

Jag är nyfiken. Jag begriper inte det här med flashdiskussionen. iPaden kör ju youtube, används inte flash där? Eller är det html5? Jag upplever att alla youtube-klipp som jag tittar på är i flashformat, men jag kanske ser "fel" klipp?

Är det någon som inte är kvar i 00-talet och vet hur det egentligen ligger till och kan upplysa mig?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 23:31
Ursprungligen av macce:

Jag är nyfiken. Jag begriper inte det här med flashdiskussionen. iPaden kör ju youtube, används inte flash där? Eller är det html5? Jag upplever att alla youtube-klipp som jag tittar på är i flashformat, men jag kanske ser "fel" klipp?

Är det någon som inte är kvar i 00-talet och vet hur det egentligen ligger till och kan upplysa mig?

YouTube clips visas i mp4 formatet. Ingen flash på iPhonen och kommer nog inte att ändras i första taget.

//Rob

Ursprungligen av macce:

Jag är nyfiken.

Är det någon som ... kan upplysa mig?

YouTube är många saker.

För de allra flesta så spelas det mesta upp i Flash, precis som du säger. Men nästan allt YouTube material är även konverterat till h.264, vilket är ett FORMAT som mobila Safari (och därmed iPodarna) klarar av.

YouTube på Poddarna och Paddan är ett Apple-program som kringgår själva Flash-spelaren och kommer åt videofilerna direkt.

På samma sätt som vi är många som som kringgår Flash på våra vanliga datorer med en plugin som heter "click-to-flash". Detta för att undvika att CPU:n går upp i varv när man aktiverar Flash, för att undvika reklam samt kanske för att få tillgång till video i just h.264 formatet.

MVH

Enda sättet att se YouTube med en iPhone är att köra speciell app som visar YouTube's bibliotek i H264 (mpeg4) - appen heter YouTube. Flash kan inte köras i t.ex. Safari - alltå på webben - där en biljon Flashfilmer och reklam frodas. När man säger att Flash-stöd saknas så menar man egentligen att Flash-stöd saknas i webbläsare. Det är på webben Flash lever sitt liv.

Ursprungligen av macce:

Jag är nyfiken. Jag begriper inte det här med flashdiskussionen. iPaden kör ju youtube, används inte flash där? Eller är det html5? Jag upplever att alla youtube-klipp som jag tittar på är i flashformat, men jag kanske ser "fel" klipp?

Är det någon som inte är kvar i 00-talet och vet hur det egentligen ligger till och kan upplysa mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 08:29
Ursprungligen av Zimmerman, AndreeMarkefors och Robo-X:

<bra svar>

Aha, nu är jag med. Tack ska ni ha!

Jag tycker att avsaknaden av Flash-stöd i iPad/iPhone är mindre irriterande än Flash självt. Men det är klart, trots att det är en styggelse så är det ändå en de-facto standard och iP[ao]d-användare missar en del av webben iom det vilket är synd. Förhoppningsvis ett övergående problem dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 23:28

Det verkar i alla fall som om youtube testar att köra i html5.

YouTube - Broadcast Yourself.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 23:34

Är det någon som har fått betaversionen av HTML5 Video Player att funka i youtube?

När jag väljer den på youtube och sedan söker en film så verkar det som om den hoppar tillbaka till flash? Och jag kör ju Safari så det borde ju funka tycker man.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-28 23:36

Provade det nyss, med Google Chrome och det fungerar bra. Den ser ut som Flashspelaren, men i laddar-skärmen står det HTML5. Kolla och se om det är samma för dig.

Ursprungligen av Fred!:

Är det någon som har fått betaversionen av HTML5 Video Player att funka i youtube?

När jag väljer den på youtube och sedan söker en film så verkar det som om den hoppar tillbaka till flash? Och jag kör ju Safari så det borde ju funka tycker man.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 23:38

Okej skall testa, men jag kör clicktoflash och ser direkt clicktoflash rutan. Kanske skall testa att avaktivera det under testet. hmm

Edit: hittade ett klipp som funkade.

Senast redigerat 2010-01-29 00:04

YouTube kör väl H264 i HTML5?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 23:54

Vet faktiskt inte, men alla webkit webbläsare skall klara html5 utan plugins.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 00:05
Ursprungligen av Fred!:

Vet faktiskt inte, men alla webkit webbläsare skall klara html5 utan plugins.

Ja men Chrome t ex har sämre stöd än Safari.

//Rob

Fråga - eftersom iPad har 3G-modem. skulle de inte kunna "öppna" den för vanliga telefonsamtal? den har ju mic och högtalare/headphones...

Det ryktas om en ny mindre iPad, som får plats i fickan och går att ringa med. Vore genialt!;)

Next from Apple: The Pocket iPad ? The Register

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-29 09:49
Ursprungligen av M. Sundbom:

Det ryktas om en ny mindre iPad, som får plats i fickan och går att ringa med. Vore genialt!;)

Next from Apple: The Pocket iPad ? The Register

Snart kommer ryktena om iPad nano.

Ursprungligen av joakimo:

Snart kommer ryktena om iPad nano.

iPad Nano = iPhone (eller hur?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-29 10:41

Underbart att höra Steve Jobs sitta slappt i en fåtölj och påstå hur underbart det är att ha hela webben i sin hand. Kan man verkligen säga så när flash inte fungerar?

Sen ser jag uppenbara brister med vad han kallar tangentbord, hur håller man den när man skriver? Lägger man den ner på ett bord och stirrar rakt uppifrån? Lägger man den i knät och böjer handlederna 45 grader? Eller är det hålla hela iPaden med en hand för att sedan skriva med den andra?

Ursprungligen av landen:

Underbart att höra Steve Jobs sitta slappt i en fåtölj och påstå hur underbart det är att ha hela webben i sin hand. Kan man verkligen säga så när flash inte fungerar?

Sen ser jag uppenbara brister med vad han kallar tangentbord, hur håller man den när man skriver? Lägger man den ner på ett bord och stirrar rakt uppifrån? Lägger man den i knät och böjer handlederna 45 grader? Eller är det hålla hela iPaden med en hand för att sedan skriva med den andra?

har du sett fodralet till den? då får du en normal tgb lutning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-29 11:09

Visst är det skumt att det bl a inte finns inbyggd kamera och att man inte kan köra multitasking men jag är i alla fall lite psyked på den här prylen. När man ser vad folk har programerat för iphonen så kan man tänka sig ascoola applikationer. Typ kontrollenheter att använda live, någon slags dj interface, skiss-inspelning, med mycket mycket annat. Många system finns dessutom redan och skulle nu kunna samlas i en enhet. Tänk att ha lemur-kontrollen den, där svenska beatmix prylen plus en massa andra sköna musikapps i en och samma: Godis!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-29 12:39

Men det är lite skumt ändå hur Steve och killarna har tänkt sig att man ska få över sina befintliga word, excel -typ av dokument på iPad:en, ska man behöva maila över allt eller kommer det finnas någon form av finder?

Det är detta jag menar med att iPad är en stor iPhone - inte en produkt mellan iPhone och laptop. Om dom inte fysiskt öppnar upp för filöverföring - USB/SD-kort/etc - så vägrar jag att köpa deras tugg om att detta är en produkt mellan iPhone och laptop. Det är EXAKT en stor iPhone. No more, no less.

Ursprungligen av Maxwell:

Men det är lite skumt ändå hur Steve och killarna har tänkt sig att man ska få över sina befintliga word, excel -typ av dokument på iPad:en, ska man behöva maila över allt eller kommer det finnas någon form av finder?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är detta jag menar med att iPad är en stor iPhone - inte en produkt mellan iPhone och laptop. Om dom inte fysiskt öppnar upp för filöverföring - USB/SD-kort/etc - så vägrar jag att köpa deras tugg om att detta är en produkt mellan iPhone och laptop. Det är EXAKT en stor iPhone. No more, no less.

Jag tycker Daring Fireball som har prövat den säger det bra ..

"Att säga att iPad är en uppförstorad version av iPhone är fel .. sanningen är att
iPhone är en LITE version av iPad ...."

Ursprungligen av Maxwell:

Men det är lite skumt ändå hur Steve och killarna har tänkt sig att man ska få över sina befintliga word, excel -typ av dokument på iPad:en, ska man behöva maila över allt eller kommer det finnas någon form av finder?

Men fanns det ingen form av fildelningspryl?

Maila dokument vill man inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-29 13:21
Ursprungligen av draags:

Men fanns det ingen form av fildelningspryl?

Maila dokument vill man inte.

Detta är en av de största anledningarna till att jag inte äger en iPhone. Fattar inte det tänket.

Det finns en hel del med fildelningsprogram "out there". DropBox, iDisk och ett par till. Inga problem om man vill använda det. Det finns andra program som ger dig tillgång till filsystem om man nu vill det i stället. Grunden i hela Appletänket är att det skall vara lätt att använda för normalanvändaren. Alla andra, (läs nördar) kommer att få sitt lystmäte via tredjepartsutvecklare. Fast det kommer att ta lite längre tid. Apple skulle kunna lägga till ALLT det som det spekuleras om men ur pedagogisk och inte minst psykologisk synvinkel lär det dröja. Det gäller att göra de tänkta målgrupperna nöjda (och INTE förvirrade).
Håkan

Ursprungligen av draags:

Men fanns det ingen form av fildelningspryl?

Maila dokument vill man inte.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-01-29 13:24
Ursprungligen av Maxwell:

Men det är lite skumt ändå hur Steve och killarna har tänkt sig att man ska få över sina befintliga word, excel -typ av dokument på iPad:en, ska man behöva maila över allt eller kommer det finnas någon form av finder?

iDisk. Det finns ju en app för det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 13:37
Ursprungligen av Mattias L:

iDisk. Det finns ju en app för det

Skulle just skriva samma sak. iDisk för iPhone fungerar riktigt bra tycker jag och lär fungera ännu bättre på iPad, med den större skärmen.

Med iWork för iPad så borde det också gå att redigera alla de filer man har på iDisk (även Word etc), liksom att skapa nya och spara på iDisk.

iDisk-appen fungerar ju så att en fil man en gång laddat ned finns tillgänglig direkt (utan uppkoppling så vitt jag förstår, har inte testat). Det gäller bara ett begränsat antal filer, men det räcker nog för de flestas behov.

Man bör alltså skaffa ett MobileMe-abonnemang till sin iPad.

Det är inget seriöst alternativ. Inte ska människor som köpt en pryl för tusentals kronor dessutom tvingas abbonera på en dyr tjänst för att skyffla filer. Det är cyniskt. Så för ingen annan mobil/dator-tillverkare. Man måste nog vara rejält mactalibaniserad för att se iDisk som den generella lösningen på problemet

Sedan...att iDisk dessutom suger gör ju inte saken bättre. iDisk är den enda tjänsten i MobileMe som jag inte använder. Oanvändbart anser jag. Rekomenderar aldrig iDisk. Vad som helst - inte iDisk. Suger.

Ursprungligen av Mattias L:

iDisk. Det finns ju en app för det

Bevaka tråden