Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska Apple ha Bluray i kommande Macar?

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror inte det är någon som påstått att Blu-Ray inte är något att ha baserat på bildkvalitet. Det ser ju fruktansvärt bra ut...men det spelar ingen roll för formatets snara död. Kvalitet som egenvärde har aldrig varit av tyngre betydelse för konsumentmediaformat. Det är andra betydligt viktigare parametrar som bestämmer om formatet har någon framtid eller inte.

(Upplösning=antal pixlar - det kan se uselt eller fantastiskt ut och ha samma upplösning. 4.8GB??? Menar du filestorlek? Nå - en filstorlek är inget universellt värde för kvalitet - det beror ju hur lång filmen är - en 30 sek. film på 8GB har troligtvis sanslöst bra kvalitet :-D. Mb - megabit - är dock av intresse - flödet så att säga.
Blu-Ray är inget videoformat - ingen codec - det är ett medium - en bärare. Man kan bl.a. ha film på detta medium - och dessa filmer brukar vara i codec mpeg4 (H264) eller mpeg2.)

Ursprungligen av PeeMaN:

Altså nu får ni ju sansa er lite. Vill man ha högupplöst film (nej, x.264 på 4-8GB är inte högupplöst) i 1080P finns det inget annat än Blu-Ray att tillgå just för tillfället. Lägg därtill att du ska ha DTS eller DD i HD, så förstår man lätt att det inte går att strömma den typen av film... ÄN... Den som påstår att Blu-ray inte är något att ha, ha förmodligen aldrig sett en film i det formatet.

Men det kanske bara är jag och mina nördiga vänner med dyra anläggningar som märker skillnad, för "vanlig svensson" kanske det inte är "okej"...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte det är någon som påstått att Blu-Ray inte är något att ha baserat på bildkvalitet. Det ser ju fruktansvärt bra ut...men det spelar ingen roll för formatets snara död. Kvalitet som egenvärde har aldrig varit av tyngre betydelse för konsumentmediaformat. Det är andra betydligt viktigare parametrar som bestämmer om formatet har någon framtid eller inte.

(Upplösning=antal pixlar - det kan se uselt eller fantastiskt ut och ha samma upplösning. 4.8GB??? Menar du filestorlek? Nå - en filstorlek är inget universellt värde för kvalitet - det beror ju hur lång filmen är - en 30 sek. film på 8GB har troligtvis sanslöst bra kvalitet :-D. Mb - megabit - är dock av intresse - flödet så att säga.
Blu-Ray är inget videoformat - ingen codec - det är ett medium - en bärare. Man kan bl.a. ha film på detta medium - och dessa filmer brukar vara i codec mpeg4 (H264) eller mpeg2.)

Jag tror att du förstår hur jag menar. Blu-ray filmer har ju fortfarande en standard-bitrate (som jag inte kan i huvudet). Jag vet också att Blu-ray är ett format och ingen codec, men standarden för Blu-ray filmer är väl ändå H.264? och inte MPEG2?

Om du inte är helt dum i huvudet (vilket jag inte tror) så förstår du nog att jag syftar på filmer som är runt 1,5-2,5 timmar, en sånn film på 4GB är det fruktansvärt dålig kvalité på (i X.264). Jag tror att komprimeringen sysslar just med kontrast, för det är där jag ser största skillnaden.

PeeMaN: Jag har en kompis som säger exakt samma sak. Han var i alla fall glad över att Blu-ray vann över HD-DVD eller vad det nu hette;)

Ursprungligen av MatsOlov:

Blu-ray kommer att vara en passus i historien, det är dyrt, inlåst, har regionhantering och det är fysiskt. Framtiden är nedladdning/streaming.

Ja, FRAMTIDEN... När vi har internetuppkopplingar som pallar att överföre i motsvarande bitrate en Bluray-film innehar. Men nu är nu och framtiden är framtiden. Vill man ligga i framkant när det gäller hemmabio är det Bluray som gäller, that's it, så är det bara!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-02-01 21:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, FRAMTIDEN... När vi har internetuppkopplingar som pallar att överföre i motsvarande bitrate en Bluray-film innehar. Men nu är nu och framtiden är framtiden. Vill man ligga i framkant när det gäller hemmabio är det Bluray som gäller, that's it, så är det bara!

Men varför behöver vi ha blue-ray i våra Mac:ar som bara tar upp plats och förkortar batteritiden för det?

Det är väl bara att köpa en Blue Ray-spelare och koppla in i jätte-TV-anläggningen? Eller?

Ursprungligen av akesson:

Men varför behöver vi ha blue-ray i våra Mac:ar som bara tar upp plats och förkortar batteritiden för det?

Det är väl bara att köpa en Blue Ray-spelare och koppla in i jätte-TV-anläggningen? Eller?

Det hade varit fint att ha i Mac mini som många med mig använder som HTPC. Men javisst, klart det funkar ändå. Jag har en mini och en Blu-Rayspelare, hade bara varit trevligt att ha en enhet.

Jag vill gärna ha Blue-Ray i min nästa bärbara mac.
Tror nog de flesta vill ha det.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-02-01 22:35
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag vill gärna ha Blue-Ray i min nästa bärbara mac.
Tror nog de flesta vill ha det.

Jag tror de flesta hellre skulle vilja ha 10 timmar batteritid.

Varför i hela friden skulle man behöva kolla på 1920x1080p lagrat på en plastbit på en laptop?

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag vill gärna ha Blue-Ray i min nästa bärbara mac.
Tror nog de flesta vill ha det.

Nja... jag kan istället tänka mig att skippa optisk media totalt....

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja... jag kan istället tänka mig att skippa optisk media totalt....

Samma här, använder nästan aldrig skivor. Det enda som kan bli problem är väl om man ska installera om OS X t ex. Men varför inte skicka med ett USB/FW-minne istället?

Har man en 50" teve kan jag haja Blu-Ray.

Som sagt; det är ju inte bara Apple som är svala när det gäller Blu-Ray - många andra inom industrin är också svala. Microsoft (dom är ganska stora) sågar Blu-Ray längs fotknölarna - borta om 5 år säger dom och förklarar att man inte har några som helst planer på att smälla in en Blu-Ray-spelare i xBox.

Om man inte känner vibbsen tydligt av detta så bör man nog inte satsa på att bli aktiemäklare :-D.

Blu-Ray är en parentes. Snart borta. Puff.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-02-02 18:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Som sagt; det är ju inte bara Apple som är svala när det gäller Blu-Ray - många andra inom industrin är också svala. Microsoft (dom är ganska stora) sågar Blu-Ray längs fotknölarna - borta om 5 år säger dom och förklarar att man inte har några som helst planer på att smälla in en Blu-Ray-spelare i xBox.

Och du tror inte att Microsoft är sura över att deras format HD-DVD (vilket de faktiskt hade en produkt till xbox360) inte blev den standard som de hoppades på och att det är därför de sågar Blu-Ray?

Blu-ray är så mycket annat än bara film....
Ex Backup-media á 25 GB/lager... Spelen till Playstation 3 lagras på Blu-Ray.

Jag tror INTE att Blu-Ray kommer att försvinna.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-02-02 22:03

Nej jag vill inte ha Blu-Ray

i min dator, har köpt en lös spelare till Tv:n istället för DVD:n, nu har jag ju möjlighet att spela upp både DVD- och Blu-Ray skivor i samma spelare med bättre bild från DVD-skivorna också.
Men jag har inte köpt en enda Blu-Ray skiva än, så mycket tittar jag på film...fast ungarna gör ju det

Ursprungligen av Hjopek:

i min dator, har köpt en lös spelare till Tv:n istället för DVD:n, nu har jag ju möjlighet att spela upp både DVD- och Blu-Ray skivor i samma spelare med bättre bild från DVD-skivorna också.
Men jag har inte köpt en enda Blu-Ray skiva än, så mycket tittar jag på film...fast ungarna gör ju det

Bättre bild på DVD:n?
Isåfall är det fan ingen billig maskin du köper, för up-scale i de billigare maskinerna ser ju bedrövlig ut. Med rätt mjukvara för up-scale kan du få till en grymt mycket bättre bild från en dator. Iallafall från PC med HDMI-utgång. Har faktiskt aldrig pillat med up-scale på min macmini eftersom jag ser på sällan på DVD och inte orkat sätta mig in i det

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-03 13:17
Ursprungligen av Henil:

Blu-ray är så mycket annat än bara film....
Ex Backup-media á 25 GB/lager...

5:50 kronor per lagrad GB. En hårddisk ligger på 80-90 öre.

Behöver jag säga mer?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-03 13:20
Ursprungligen av planB:

5:50 kronor per lagrad GB. En hårddisk ligger på 80-90 öre.

Behöver jag säga mer?

En hårddisk är inte till för att lagra material en längre stund.
Skall du ha backup på en hårddisk måste du ha dubbla hårddiskar som speglas mot varandra och ständigt är igång. Dom är inte designade för att lagras information på och sedan gömmas i en låda.
Blu-Ray har jag inte 100% koll på men en DVD skiva klarar av att lagras i åtminstonde 50år och är fortfarande läsbar efter det.

Med det sagt så är jag inte heller någon förespråkare för Blu-Ray formatet. Men det finns för tillfället inga andra bättre alternativ för backup som skall hålla i x antal år från backuptillfället.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-03 16:32
Ursprungligen av kainen:

Med det sagt så är jag inte heller någon förespråkare för Blu-Ray formatet. Men det finns för tillfället inga andra bättre alternativ för backup som skall hålla i x antal år från backuptillfället.

Band.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 17:33
Ursprungligen av planB:

Band.

Tror han menar vanliga privatpersoner.

Nä, Blu-Ray i en laptop ser jag inte heller riktigt vitsen med.

Lite snabb att svara kanske, egentligen vill jag inte ha varken CD/DVD/Blu-Ray i min lilla bärbara.
Men ska det va en enhet så ska det naturligtvis va BlueRay, fruktansvärt irriterande att inte Apple ordnat med Blu-Ray i alla sina datorer än.

Och klart man vill kunna se sina BlueRay filmer på macen om man är på resande fot, ska jag behöva skaffa två upplagar en i DVD och en i Blu-Ray?

Dock är det väll knappast se film som Blu-Ray spelarna kommer användas till mest i datorerna.

Men nu kom vi lite offtopic kanske.
=P

Bluray är ett fiasko. Eventuellt kanske det kan vända men det lär dröja.

Till Chaosstar;

Blu-ray med inkluderad DVD allt vanligare - Prylportalen

Ja ja förstod att nån skulle svara det.

Men hur som helst, jag förstår inte alls hur ni inte kan vilja ha Blu-Ray istället för DVD om det ändå ska va ett optiskt medie i datorn?

Tänkte precis skriva nåt om BluRay, men noterar nyktert att de senaste 23 timmarna, sedan trådarna slogs ihop, har det inte skrivits något om nästa iPhone i den här tråden.

Man kanske borde bryta ut BluRay-diskussionen, eftersom det finns intresse?

Hela den ovanstående Bluray-diskussionen har brutits ut från den här tråden:
http://www.99.se/aktuella-rykten/274279-traden-om-fjaerde-generations-iphone.html

/Mod

Bevaka tråden