Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 11:38

Hoppas, hoppas, hoppas... Är sugen på att köpa min första MBP !
Köpte en Mac mini strax innan jul för att ha som mediadator till tv'n, den funkar kanon så nu är man fast

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-02-02 13:36

säger detsamma! hoppas hoppas... blir första macen för mig då!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-02 14:53

Verkar inte bli nåt idag... dags att somna om då

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-02-03 15:01

MBP update?? Vad tror ni om denna tråden?

Fann denna tråden på macrumors, tror ni att det kan finnas något vettigt i den?

The i5 MacBook Pros were going to be released today... - Mac Forums

Två inlägg om Mac Pro har flyttats till en egen tråd.

http://www.99.se/aktuella-rykten/274957-mac-pro-snart.html

/Mod

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-04 11:58

Tänk om Apple skulle go lite wild n' crazy och göra ett torsdags-släpp *hoppas*hoppas*hoppas*

haha, just nu kan jag inte bry mig mindre än en ny macbook pro. så nöjd som jag är med denna kommer jag inte byta vad de än stoppar i den nya. om tre år.
då byter jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 23:06
Ursprungligen av Ollebro:

haha, just nu kan jag inte bry mig mindre än en ny macbook pro. så nöjd som jag är med denna kommer jag inte byta vad de än stoppar i den nya. om tre år.
då byter jag.

min macbook 1,1 är typ 3,5år så jag bryr mig;)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-05 08:46

Min MBP är från dec 2006 och hade dessutom varit demodator i ett år då. Det är dags!

Ursprungligen av Hallon:

Min MBP är från dec 2006 och hade dessutom varit demodator i ett år då. Det är dags!

Första generationens MBP? Det är en av de saker jag verkligen uppskattar med mina Macar - de varar så otroligt länge. Min Mac mini är fyra år gammal och still going strong. Jag har inga planer på att byta den förrän den lägger ner eller den inte längre kan köra senaste OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 09:20

Håller med där. Ända sedan Intel-övergången tycks det som att tiden nästan står still. Första generationens MacBook eller iMac känns fortfarande nästan lika snabba som de sprillans nya motsvarigheterna och kan med något enstaka undantag (typ spel) köra precis samma program utan problem.

Nästa grej är dock SSD och Core i5/i7. Redan när man sätter i en SSD i en äldre MBP märker man rejäl skillnad och i kombination med de nya processorerna har vi med de tidiga Intel-maskinerna nog den första anledningen på tre och ett halvt år att uppgradera. Därför ser jag med spänning fram emot nästa generations MBP (som antagligen inte kommer att ha SSD-alternativet till rimligt pris, men ändå ...).

Ja, jag har en MBP från juni 2007 och den är fortfarande oförskämt snabb. Jag har svårt att motivera ett byte till en ny i dagsläget. Men frun har MBP 13 och unibody-designen är det läckraste jag sett i hårdvaruväg alltså. Sådär att man blir fånigt glad bara av att dra handen över den

Nu står vi dessutom inför vad jag tror är det största prestandalyftet sedan bytet till Intel tack vare de nya processorerna, precis som Rajje är inne på. Kombinera de nya processorerna med SSD-disk och jag tror de flesta skulle märka ett stort skutt framåt.

Det är också därför jag verkligen skulle rekommendera att man väntar på de nya modellerna om det inte är akut behov att köpa nu. Även om de nya modellerna kanske inte kommer förrän i mars (man vet ju aldrig med Apple).

Personligen tycker jag lösningen där man kastar ut den interna DVD-brännaren och stoppar in SSD parallellt med vanlig hårddisk är den intressantaste lösningen.

Jag vill gärna ha med mig hela mitt bibliotek av musik, bilder och alla jobbfiler och då räcker inte ens den största SSD-disken till. Att då kunna ha systemet och programmen på SSD-disk som man startar ifrån och sen lägga hemkatalogen på en 500 eller 640 GB vanlig hårddisk tror jag är optimalt för min del.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-07 20:19
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag har en MBP från juni 2007 och den är fortfarande oförskämt snabb. Jag har svårt att motivera ett byte till en ny i dagsläget.

Jo visst finns det en motivation att gå ifrån din gamla MBP. Din kan vara Core Duo processor ? Då jobbar din 10.6.2 bara i 32 bit läget.
Med Core 2 Duo kör man i 64 bit läget.

I 64 bit med Safari går otroligt snabb. För Safari är 64 bit program !
Självklart med SSD bli ännu bättre !

Jag har kört SSD, oj fan det är framtidens "hårddisk", mycket snabb !
Det kommer bli ersättare för alla hårddiskar, liksom flatteven ersätter alla bildrörsteven !

Senast redigerat 2010-02-07 20:43
Ursprungligen av REP:

Jo visst finns det en motivation att gå ifrån din gamla MBP. Din kan vara Core Duo processor ? Då jobbar din 10.6.2 bara i 32 bit läget.
Med Core 2 Duo kör man i 64 bit läget.

MacBook Pro fick Core 2 Duo den 24 oktober 2006. Det vill säga en generation före min modell.

Sen ska man inte överskatta betydelsen av 64-bitarsläge, allting blir inte automatiskt snabbare bara för att det är 64 bitar istället för 32.

Den stora nyheten med min modell (som kom 5 juni 2007) var Santa Rosa chipset och NVIDIA GeForce 8600M GT samt LED-bakgrundsbelyst skärm.

Du kan enkelt kolla dessa fakta själv i MacRumors MacBook Pro-guide.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-05 13:38

Försöker motivera mig själv till att vänta istället för att springa och köpa en MBP13 direkt nu, men om man tänker lite på det, om det kommer en uppdatering så borde det ju innebära:

Ny processor, vilket inte påverkar prestandan nåt ohyggligt mycket (dual core >2ghz är ju trots allt snabbt).

Ny grafikkrets kan det ju bli, å andra sidan så har jag läst mig till (rätta mig om jag har fel) att 1080p klipp går att se på. Så spelar man inte så gör det väl ingen större skillnad.

Ett bättre batteri kanske? Isåfall kommer antagligen nåt liknande för de gamla modellerna med.

SSD-disk är väl kanske den hetaste spekulationen, men kollar man priserna på att välja till ssd till de större modellerna så är det en stor prisskillnad, vilket antagligen innebär att priset ökar.

Så sannolikheten att man får en rejält höjd prestanda till dagens pris (vilket i sig kanske är lite högt om man jämför med pc-marknden) är väl rätt liten? Att köpa en MBP13 idag och en SSD-disk om nåt halvår kanske innebär en "liknande" prestandaförbättring till ett "liknande" pris?

Är pc användare och utvecklare sedan lång tid tillbaka men har verkligen fastnat för mbp, både för design, funktionalitet och os. En smidig bärbar dator så vill jag ha ett rent och enkelt os som bara funkar, alltid, och där känns osx perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 18:04
Ursprungligen av dhanjel:

Ny grafikkrets kan det ju bli, å andra sidan så har jag läst mig till (rätta mig om jag har fel) att 1080p klipp går att se på. Så spelar man inte så gör det väl ingen större skillnad.

Ett bättre batteri kanske? Isåfall kommer antagligen nåt liknande för de gamla modellerna med.

Alla Intel-Macar och även de sena G5-maskinerna kan spela upp 1080p.

De har ju nyligen höjt batteritiden från 4-5 h till 7 h så jag skulle bli förvånad om de så snart höjde tiden ytterligare. Om de nu gör det är det också, med den nya trenden med inbyggda batterier, tyvärr inte så sannolikt att de nya batterierna går att köpa till de gamla maskinerna.

Ursprungligen av dhanjel:

Ny processor, vilket inte påverkar prestandan nåt ohyggligt mycket (dual core >2ghz är ju trots allt snabbt).

Näe, det är sällan några större skillnader nuförtiden (förutom bytet till Intel). Men just denna gång verkar det ändå rätt lovande. Kolla tillbaka i tråden för lite tester av Arrendale. Troligtvis ett större prestandalyft än på länge.

Ursprungligen av dhanjel:

Ny grafikkrets kan det ju bli, å andra sidan så har jag läst mig till (rätta mig om jag har fel) att 1080p klipp går att se på. Så spelar man inte så gör det väl ingen större skillnad.

Det är möjligtvis om man ska driva en stor extern skärm. Då brukar det märkas hur bra grafikkortet är, även om man inte spelar.

Ursprungligen av dhanjel:

Ett bättre batteri kanske? Isåfall kommer antagligen nåt liknande för de gamla modellerna med.

Batteriet fick ju ett stort lyft när unibody-designen lanserades och det är väl tveksamt om det blir så mycket bättre nu.

Ursprungligen av dhanjel:

SSD-disk är väl kanske den hetaste spekulationen, men kollar man priserna på att välja till ssd till de större modellerna så är det en stor prisskillnad, vilket antagligen innebär att priset ökar.

Ja, att SSD finns med på något sätt (som tillval) är det nog ingen tvekan om. Men frågan är om grundkonfigurationerna har det? Tveksam...

Ursprungligen av dhanjel:

Så sannolikheten att man får en rejält höjd prestanda till dagens pris (vilket i sig kanske är lite högt om man jämför med pc-marknden) är väl rätt liten? Att köpa en MBP13 idag och en SSD-disk om nåt halvår kanske innebär en "liknande" prestandaförbättring till ett "liknande" pris?

I rent praktiskt användande tror jag det stämmer. Men just denna gång tror jag ändå att prestandalyftet blir lite större än de senaste gångerna.

nästa tisdag är sista tisdagen innan mina två veckor har gått. kommer det ingen ny då så behåller jag den jag har nu

Ursprungligen av Ollebro:

nästa tisdag är sista tisdagen innan mina två veckor har gått. kommer det ingen ny då så behåller jag den jag har nu

Hahaha hur ska du ha det nu då? Inte riktigt så nöjd som igår?

Ursprungligen av Ollebro:

haha, just nu kan jag inte bry mig mindre än en ny macbook pro. så nöjd som jag är med denna kommer jag inte byta vad de än stoppar i den nya. om tre år.
då byter jag.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-05 20:56

Ja den som lever får se helt enkelt, fast man får väl erkänna att halva nöjet är just att följa alla rykten och spekulationer innan Just nu vill man bara ha en dator att leka med så fort som möjligt.

  • Medlem
  • 2010-02-06 06:57

Finns det någon PC laptop som är lika "solid" och vridstyv som unibodydesignen?
Så fort en dator är ihopskruvad av massa "paneler" blir det knakigt och den känns
"svampig" när man gör "vridtestet".
Men vilka är kandidaterna i toppen? Vaio, Thinkpad?

Ursprungligen av Jordi:

Finns det någon PC laptop som är lika "solid" och vridstyv som unibodydesignen?
Så fort en dator är ihopskruvad av massa "paneler" blir det knakigt och den känns
"svampig" när man gör "vridtestet".
Men vilka är kandidaterna i toppen? Vaio, Thinkpad?

Skulle tippa på att Panasonic Toughbook är rätt solida.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-06 08:08

Nu börjar det hända saker, folk på macrumours har hittat benchmarks på geekbench för en macbookpro 6.1 maskin.

Intel Core i7 M 620 2.66 GHz 4.00 GB 1067 MHz DDR3
Mac OS X 10.6.2 (Build 10C3067), Apple Inc. Mac-F22589C8
BIOS: Apple Inc. MBP61.88Z.004C.B00.1001251657

MacBookPro6,1 : Geekbench Result Browser

(Cachad: MacBookPro6,1 : Geekbench Result Browser)

Forumtråden: New MacBook Pro 6,1 on Geekbench!! - Mac Forums

Ursprungligen av dhanjel:

Nu börjar det hända saker, folk på macrumours har hittat benchmarks på geekbench för en macbookpro 6.1 maskin.

Nu har MacRumors gjort en nyhet av det också: Unreleased Core i7 MacBook Pro 6,1 Benchmarked? Supplies Constrained

Intressant förutom ovanstående testresultat är detta:

Apple's MacBook Pros are due for updates and Intel's new mobile processors are the most likely candidates. While we haven't heard any solid evidence, there have been rumblings from international resellers that Apple's MacBook Pros supplies have been constrained. Supplies can be constrained for any number of reasons, but the timing does fit with a MacBook Pro refresh.

Att tillgången minskar kan både vara en tillfällig dipp i leveranserna men kan också vara ett tecken på att nya produkter är på gång, speciellt om det är en produkt som kommer att finnas för omedelbar leverans. Då brukar Apple försöka sälja ut lagren av aktuella modeller. Så denna rapport gör mig försiktigt optimistisk om en snar uppdatering. Det blir till att hålla koll på Apple Store på tisdagar och onsdagar de närmaste veckorna.

Hmmm… vet inte riktigt vad jag tycker.

Vill gärna ersätta min stationära G5 med fyrkärnig mobil i7. Testerna i artikeln gäller tvåkärnig i7.

Hoppas Apple erbjuder en fyrkärning mobil i7 (om den finns) som BTO.

I batteridrift skulle man kunna ställa in att den bara använda två kärnor och fyra vid nätdrift.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-06 21:23
Ursprungligen av The Real Viking:

Hoppas Apple erbjuder en fyrkärning mobil i7 (om den finns) som BTO.

De mobila i7orna med fyra kärnor drar mer än dubbelt så mycket ström som nuvarande MBP processorer. Jag har väldigt svårt att se att Apple skulle acceptera en sådan reduktion i batteritid och den ökade värmeutveckling som det skulle ge.

spännande! synd att inte testet även visar saker så som grafikkort osv.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-02-07 10:13

Det finns nästan inga 15,4" mbp till salu i nnågon webbutik i sverige... Kan det vara ett gott tecken??? Speciellt komplett.se, de har enbart 13" på hemsidan... Kan vi få se något på tisdag tro...

  • Medlem
  • 2010-02-07 12:15

Vad tror ni? kommer speedbumpen komma till 15" och 17" i första hand? Verkar troligast när man läser om de nya processorerna. jag kommer sitta å hålla tummarna för att 13" MBP får sig en uppdatering i samma veva. min 15"are är riktigt knölig att ha med sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-07 15:12
Ursprungligen av crust:

Vad tror ni? kommer speedbumpen komma till 15" och 17" i första hand? Verkar troligast när man läser om de nya processorerna. jag kommer sitta å hålla tummarna för att 13" MBP får sig en uppdatering i samma veva. min 15"are är riktigt knölig att ha med sig.

Intel kommer sluta tillverka Core 2 Duo i sommar, så Apple har väl egentligen inget direkt val.

Bevaka tråden