Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudproblem i SE T610

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ähh, det är klart min brusar den också. Har inte hört det förut eftersom jag använt den i brusiga miljöer. Det brusar när man startar den också, när den spelar starttrudelutten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Om du ändå tänker kasta ut din EOS så kan jag förbarma mig. Betalar naturligtvis portot.

Njae, riktig lika bra är nog inte telefonen - som EOSen vid närmare eftertanke....

Ska man satsa på en lur i alla fall då tycker ni, eller vänta på lösningarna? Vore lite deppigt om man missar första försändelsen och det sedan är ett enkelt problem att lösa...

Vad var det för dator någon snackade om?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Ska man satsa på en lur i alla fall då tycker ni, eller vänta på lösningarna? Vore lite deppigt om man missar första försändelsen och det sedan är ett enkelt problem att lösa...

Köp en i alla fall, det blir troligen nån patch-lösning på problemet.
Det är en trevlig lur - fast ärligt talat så är displayen usel i skarpt dagsljus.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-05-16 19:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Köp en i alla fall, det blir troligen nån patch-lösning på problemet.
Det är en trevlig lur - fast ärligt talat så är displayen usel i skarpt dagsljus.

Tycker jag allt du kan göra, måste säga att så mycket låter inte min.. Förmodligen märks det mer när man just byter lur eller om man direkt jämför. Grymt härlig lur annars, så kul med kameran. Ok inte världens bästa bilder men det blir mycket spontana bilder. Menyerna är väldigt snabba, faktiskt upplever jag dom som klart bättre än i min gamla T68i.

Citat:

Upp till dig (beror på hur sugen du e)
Förmodligen är det löst inom en månad.. Kör själv med handsfree så jag märker inte av det så himla mkt...

Köpte min idag....brusar också. Men är inte speciellt irriterad över det. Drog igång bluetooth och synca med adressboken och Ical, så smidigt, enkelt, underbart och så totalt mac!

Jag är nöjd, mer än nöjd!

Hmmm, det är klart frestande. Men snacket om displayen känns ju lite trist. Hur jobbigt upplever ni det egentligen?

Jag har kollat på displayen lite och undrar om ni upplever samma sak som jag. Min t610 "flashar" lite, om jag tittar nogrannt med belysningen på så pulserar liksom displayen. Är jag ensam om detta?

Min gör det oxo.. ser ut som ett lätt "flimmer" men man måste verkligen anstränga sig.

Visst ser man inget i solljus men jag skall se hur det ser ut idag (om det blir lika soligt) Har varit i service menyn och dragit upp kontrasten lite.. Kanske hjälper lite...

Mjukvaran är förresten R1A081. Misstänker att det kommer att blir ett antal uppdateringar. Någon som minns hur T68:an var? vid R2A var den väldigt seegg och massor av buggar....

• Oregistrerad
  • 2003-05-17 11:32

Jag prövade den i en affär i går. Märkte att det blev vågor på skärmen när man använde kameran, men, jag tror inte det gör nåt...(?)

• Medlem
  • 2003-05-17 12:44

Jag lämnade tillbaks min och väntar tills de kan leverera en fungerande produkt, eftersom de ännu inte vet vad det är för fel så får man anta att det är är hårdvara och då måste maskinen in till serviceverkstad och så är man inne i en cirkus som ine brukar vara så kul....

MVH

Jag tror fortfarande att det är ett mjukvaruproblem med ljudet. Jag hade samma problem med min P800 när den kom vid årsskiftet. Där kunde man ställa in volymen också för systemljudet. Man gjorde en uppgradering av programvaran, där den möjligheten försvann - då löste sig också ljudproblemet i telefonen.
Så håll ut...förmodligen är det någon typ av inställning som krockar även i T610, och som kan lösas med en uppdatering. Skärmen i starkt ljus tycker jag är ett problem med dom flesta telefoner, och inget specefikt för 168:an.

Det fungerade bättre med skärmen när jag ställ om kontrasten iaf.. Ändrade i grundinställningen i servicemenyn...

Samma kombination som på T68:an för att komma in i servicemenyn.

• Medlem
  • 2003-05-18 14:00

Hur snabba är menyerna? Är de "Nokia-snabba"? Jag menar, inte bara snabbare än T68i, utan RIKTIGT snabba?

När man inte tycker alla finesser är lika roliga längre är det menyns snabbhet som är absolut viktigast.

Så, några fördröjningar när man snabbt vill ta sig igenom menyerna?

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 14:49

Som med andra telefoner bör det finnas möjlighet att trycka på siffrorna istället för att vandra i menyer. Lär dig detta sätt att navigera och det kommer gå fort... (dock verkar det inte vara speciellt vanligt att använda sig av siffrorna, skrollande och klickandet dominerar)

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-05-18 16:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Hur snabba är menyerna? Är de "Nokia-snabba"? Jag menar, inte bara snabbare än T68i, utan RIKTIGT snabba?

När man inte tycker alla finesser är lika roliga längre är det menyns snabbhet som är absolut viktigast.

Så, några fördröjningar när man snabbt vill ta sig igenom menyerna?

Efter din fråga så gjorde jag lite testande och jämförde med en nokia och jag tycker de är lika snabba.

Var inne och testade mobilen igår. Den har en oerhört hög vill-ha-faktor. Fick dessutom chansen att testa att ringa med den. Bruset som folk talar om märktes inte i den brusiga lokal som affären var, men det kan ju säkert vara nog så jobbigt vid tyst omgivning...
Måste säga att jag tycker operativet faktiskt vara riktigt trevligt, även om jag gärna skulle se en aquaifiering av grafiken.

/JO

Efter att ha kört den en helg så måste jag säga att den är riktigt trevlig! Det enda jag kan klanka ner på är minnet som är i minsta laget. Men annars så tycker jag att den håller riktigt hög klass, kommer att bli en storsäljare.

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 21:47

Jo, låt Apple färga telefonen vit och låt dem göra om grafiken och allt sådant så att det inte ser så fult ut. Dessutom vill man inte att halva skärmen ska täckas av annat när man skriver ett sms... tack.

Jag tycker att den är kvick som attan, men det jag har att jämföra med är en Erixsson r380, och då är allt snabbare.

Däremot fick jag första tokhängningen på den idag! Ett samtal kom in, jag svarade, telefonen blev svart. Efter en omstart var allt OK igen.

Alla som bor i Umeå kan i alla fall komma och uppgradera den hos mig, bör inte ta så lång tid innan det har kommit en ny mjukvara.

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 22:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Alla som bor i Umeå kan i alla fall komma och uppgradera den hos mig, bör inte ta så lång tid innan det har kommit en ny mjukvara.

Fixar du så att nallen blir Apple-vit också? Vit under och genomskinligt lager utanpå alltså

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Efter att ha kört den en helg så måste jag säga att den är riktigt trevlig! Det enda jag kan klanka ner på är minnet som är i minsta laget.

Håller med. Då minnet e fast och inte kan utökas känns det "snålt" med endast 2MB. De kunde väl i alla fall tryckt i minst 8MB.

Jag pratade just med Vodafone och de sa att de fått svar från SE att inom 2-3 veckor kommer en ny mjukvara till mobilen som åtgärdar problemet med brus.

Och så här skriver mobil.se:

Citat:

Sony Ericsson har nu lokaliserat felet som gjorde att deras nya telefon T610 drogs med ett ljudproblem.

- Vi har åtgärdat de enheter som nu produceras i fabrik och samtliga enheter som lämnar fabriken är justerade, säger Per Alksten på Sony Ericsson.

De som redan köpt en T610 kan få den lagad, men den måste skickas in på reparation. Den justering som behöver göras kan personalen i butikerna inte göra.

- Telefonen kan inte åtgärdas omedelbart i butik utan måste skickas in till våra auktoriserade serviceverkstäder för justering, säger Per Alksten.

Den som reklamerar sin telefon måste räkna med att det tar två till tre veckor innan de fått tillbaka den lagad. Information om hur telefonerna ska lagas är nu på väg ut till serviceombuden, och även återförsäljarna ska informeras om problemet.

En tillfällig lösning som Per Alksten nämner är att man använder handsfree till telefonen - med handsfree brusar det nämligen inte i telefonen.

- Vi ser det som ytterst beklagligt att våra kunder har drabbats av detta och vi vill givetvis ge våra kunder en kvalitetsprodukt som de känner sig nöjda med.

Jahaja. Då är frågan hur lång tid det tar innan dessa "justerade" versioner av T610:an kommer ut i handeln. Jag vill ju inte gärna köpa en mobil för nästan fem tusen för att sedan lämna ifrån mig den i snudd på en månad...

Klart irriterande!

/Olof

Citat:

Jahaja. Då är frågan hur lång tid det tar innan dessa "justerade" versioner av T610:an kommer ut i handeln. Jag vill ju inte gärna köpa en mobil för nästan fem tusen för att sedan lämna ifrån mig den i snudd på en månad...

Klart irriterande!

/Olof

Milt uttryckt ja. Känns dessutom oacceptabelt att de som redan köpt en innan SE erkände felet ska behöva vara utan sin mobil i upp till 3 veckor. Särskilt som det var en serie telefoner det var fel på. De borde ju erbjuda att byta ut telefonen istället och visa på lite goodwill. Lånetelefon borde vara det minsta man kan begära men det är väl för mycket att hoppas på.....

Guuuud vad trött jag är på företag som inte kan ta hand om sina kunder på ett snyggt sätt när de själva gjort fel.

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 06:16

med tanke på den dåliga kritiken som T610 har erhållit pga dess skärm vid användning i solljus så undrar jag om P800 inte har en likgiltig skärm (typ STN) bortsett från touchscreen funktionen förståss...
Känner en hel del som är väldigt nöjda med sin P800 och har aldrig nämnt något om användningen i solljus....någon som vet?

Värt att tillägga i diskussionen är att det inte bara är SE som tar lång tid på sig att laga telefoner. Nokia och Siemens tex är minst lika dåliga när det inte rör sig om mjukvarufel och man måste skicka iväg telefonen. Enligt min och flera kompisars erfarenheter i a f.

Nu skiljer sig ju fallet med T610 lite eftersom det är ett fel som drabbat alla telefoner men kan ändå påpekas att de andra tillverkarna är lika kassa. Titta bara på Nokia t ex som sålde sin 8210 länge fastän det var stora problem med många av lurarna. Alla jag känner som har en sån har haft problem med sina.

Bevaka tråden